Învățământul dual este susținut în Sibiu de firme străine, în principal de cele germane. Săptămâna aceasta a început un nou an școlar în acest sistem, de la care atât elevii, directorii de școli, cât și autoritățile locale și companiile implicate au așteptări mari.
Cea mai mare clasă a fost inaugurată la Colegiul Tehnic „Independența”, unde studiile a 33 de elevi vor fi susținute financiar în următorii 3 ani de compania Continental. Inițial, firma solicitase o clasă cu 25 de locuri, însă datorită interesului sporit din acest an - spre comparație, anul trecut la instituția respectivă a fost deschisă doar o clasă cu învățământ dual, deși conducerea școlii avea de gând să deschidă două - au mărit numărul burselor.
Mai multe despre inaugurarea anului școlar de învățământ dual și a „Clasei Continental”, citiți în articolul O nouă etapă pentru învățământul dual în Sibiu. „Pregătim meseriile viitorului”.
În acest an în cadrul Colegiului Tehnic „Independenţa” din Sibiu au fost deschise trei clase în sistemul dual în cadrul cărora vor învăţa 92 de tineri. Instituția implementează învățământul dual din anul 2014, iar de anul trecut acestui proces i s-a alăturat Colegiul Tehnic „Cibinium”, Liceul Tehnologic ”A. Iancu” Sibiu, Liceul Tehnologic ”H. Coandă” Sibiu şi Colegiul Economic ”G. Bariţiu” Sibiu. Tot din acest an acest tip de învăţământ se extinde şi în alte oraşe ale judeţului Sibiu, respectiv în Mediaş (Liceul Tehnologic ”Automecanica” Mediaş) şi în Cisnădie (Liceul Tehnologic Cisnădie).
În total, peste 20 de companii au solicitat pregătirea viitorilor meseriași la instituțiile din Sibiu. Numărul lor este în creștere în fiecare an. La „Independența”, spre exemplu, la început s-au înscris cinci firme, care au format Asociația Româno-Germană. În acest an opt companii au ales să ofere burse de studii în cadrul acestui tip de învățământ, oferind astfel un loc sigur de angajare pentru viitorii absolvenți, dacă aceștia vor avea rezultate bune.
Unde sunt firmele românești?
Majoritatea firmelor care au ales să se implice în sistemul dual de învățământ sunt străine. Cele mai multe - germane. Însă chiar și cei din Asociația Româno-Germană recunosc faptul că pentru a răspândi avantajele învățământului dual, trebuie să se implice mai multe firme românești. „Cu 5 ani în urmă am pus bazele acestei forme. Firmele participante devin mai multe. Îmi doresc mult ca să participe şi firme româneşti tocmai pentru a răspândi şi mai mult această idee. În industria de azi avem nevoie nu numai de ingineri, ci şi de practicieni, oameni care pun mâna şi realizează efectiv ceva”, spune Jurgen Schmidt, preşedintele Asociaţiei Româno-Germane.
Am întrebat-o pe primarul Sibiului, Astrid Fodor, prezentă la inaugurarea noului an școlar la Colegiul Tehnic „Independența” de ce firmele românești nu se implică în acest proces și cum pot fi convinse să o facă.
Potrivit lui Fodor, în Sibiu s-au implicat doar firme străine sau cu capital mixt, precum este Compa SA, care e prezentă la Liceul Thenologic „Henri Coandă”. „Mai sunt care au intrat în program pe linie de alimentație publică. Vor intra când vor realiza că au beneficii, când vor începe să se gândească și pentru anii care urmează. Trebuie să pregătim generațiile care vin și pentru aceste meserii de care și ei vor avea nevoie. Și atunci se vor implica, sunt sigură. Unele deja sunt implicate”, ne-a spus primarul.
Și Mirela Hanea, directoarea Colegiului „Independența”, crede că astfel de clase ar trebui să fie susținute și de firmele românești. „Mi-aș dori mult să atragem și firmele românești. Probabil pentru că trebuie să susțină și materialele se feresc să se implice. Poate că în timp se vor implica”, ne-a spus Hanea.
Edilul mai crede că învățământul dual este benefic „în primul rând pentru tineri”. „Tinerii trebuie să știe că să ai o meserie bună ești asigurat în viață. În al doilea rând e un semn pentru economie. Sibiul e foarte dezvoltat din punct de vedere economic, dar această economie are nevoie de forță de muncă, nu numai de ingineri, juriști, economiți, ci și de oameni bine calificați pentru meseriile de bază”, ne-a mai spus Astrid Fodor.
Aceasta mai crede că implicarea companiilor în promovarea acestui tip de învățământ este la fel de importantă, oferind exemplul celor de la Continental. „Știți la fel de bine că nu s-a acordat atenție învățământului profesional. Din păcate, s-a dizolvat încetul cu încetul. Acum s-a pus pe picioare cu investiții frumoase. A crescut în fiecare an, dar a crescut pentru că ne-am implicat cu toții; mulțumesc companiile pentru felul în care s-au implicat. Mai ales Continental a promovat învățământul dual, au făcut turul satelor, orașelor și au prezentat ce înseamnă să fii muncitor într-o mare companie”.
Ce câștigă Sibiul?
„În primul rând câștigă elevii, părinții, liceul „Independența”, care a revenit mult în acest an în opțiunile elevilor. Un oraș are nevoie de astfel de inițiative pentru a arăta o creștere sustenabilă. Aș pune pe ultimul loc Continental – care angajează lunar între 50-100 de absolvenți de electronmecanică, operatori tehnicieni. Deci, 33 de elevi pentru noi nu reprezintă un mare input, contribuție, dar suntem siguri că vor specialiști instruiți mai calitativ. Ne dorim ca în timp să creștem numărul elevilor din Clasa Continental, poate chiar la 100 de elevi” - Lăcrămioara Daraban, manager al companiei.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Liceul Tehnologic , Astrid Fodor , Asociaţia Româno , Colegiul Economic , Henri Coandă , Asociaţiei Româno , Colegiul Tehnic , Colegiului Tehnic , Lăcrămioara Dărăban , Liceul Tehnologic Cisnădie , Jürgen Schmidt , Clasa Continental , Clasei Continental , Liceul Thenologic , Și Mirela Hanea
Vizualizari: 896
Ultimele comentarii
Acum 4 ore
MB
Acum 4 ore
Claudiu
Acum 4 ore
Liberal autentic
Acum 4 ore
Neli Oproiu
Acum 4 ore
Bobo