X
Ioan Mitru, într-o sală a Școlii nr. 13

Profesorii din România au un Cod de etică: „Legiferează normalitatea”

Săptămâna trecută a intrat în vigoare noul Cod etic al profesorilor din România. Acesta a fost aprobat prin ordinul fostului ministru al Educației Naționale Valentin Popa și a intrat în vigoare pe 4 octombrie. Profesorii din Sibiu cred că acest document legiferează, de fapt, normalitatea.

Codul etic al profesorului pentru învățământul preuniversitar aduce o serie de noi obligații, dar și sancțiuni pentru cei care nu îl respectă.

Principalele prevederi țin de „interzicerea oricăror activități care generează corupție”. Printre acestea se numără fraudarea examenelor; solicitarea, acceptarea sau colectarea de catre personalul didactic a unor sume de bani, cadouri sau prestarea anumitor servicii, in vederea obtinerii de catre beneficiarii directi ai educatiei de tratament preferential ori sub amenintarea unor sanctiuni, de orice natura ar fi acestea; favoritismul și  meditatiile contra cost cu beneficiarii direcți ai educației de la formatiunile de studiu la care este incadrat.

În cod se mai menționează că personalul didactic trebuie să țină cont de mai multe valori și principii de care să se ghideze în activitatea sa profesională:
a) imparțialitate și obiectivitate;
b) independență și libertate profesională;
c) responsabilitate morală, socială și profesională;
d) integritate morală și profesională;
e) confidențialitate și respect pentru sfera vieții private;
f) primatul interesului public;
g) respectarea și promovarea interesului superior al beneficiarului direct al educației;
h) respectarea legislației generale și a celei specifice domeniului;
i) respectarea autonomiei personale;
j) onestitate și corectitudine;
k) atitudine decentă și echilibrată;
l) toleranță;
m) autoexigență în exercitarea profesiei;
n) interes și responsabilitate în raport cu propria formare profesională, în creșterea calității activității didactice și a prestigiului unității și instituției de învățământ preuniversitar, precum și a specialității, domeniului în care își desfașoară activitatea;
o) implicare în procesul de perfecționare a caracterului democratic al societății.

Ioan Mitru (foto), directorul Școlii gimnaziale nr. 13 din Sibiu, spune că și înainte în regulamente și diferite ordine erau interzise strângerile de fonduri înaintea examenlor naționale sau a evaluărilor. „Chiar în ședințele cu domnul inspector general ni se spunea ca să se consemneze în procesele verbale și alte documente referitoare la evaluare că este interzisă strângerea de fonduri pentru derularea examenelor. Acum, dacă este un ordin de ministru care se ocupă expres de partea asta cu codul de etică, îl salutăm că vine în sprijinul nostru și al elevilor”, crede directorul.

În ceea ce privește interzicerea medictațiilor contra cost cu elevii, Mitru spune că în școala pe care o conduce acestea nu se derulau, ci se efectuau pregătiri înainte de evaluările naționale la clasa a VIII-a. „Eu nu cunosc să se fi efectuat în cadrul școlii noastre meditații cu elevii de către cadre didactice. Ce se derulau în anii trecuți erau acele pregătiri suplimentare cu cei care urmau să susțină evaluarea națională la clasa a VIII-a. Dar nu contra cost – atenție”.

În concluzie, noul cod de etică al profesorilor „legiferează normalitatea”, crede Ioan Mitru: „Mi se pare ceva normal și de bun simț, dacă dorești să faci meditații, să nu meditezi propriii elevi”.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact