X
fabrica ziv str turda 1

FOTO Prima stradă din Sibiu construită “ca afară“. Construită din bani privați

Într-o Zonă industrială vest a Sibiului sufocată de mașini care nu își mai găsesc locul prin parcările fabricilor, un dezvoltator a convins mai mulți investitori să aloce banii altfel. Adică și pentru spații generoase, inclusiv publice, și pentru hale de producție cu un anumit design, dar și pentru piste de biciclete amenajate separat de carosabil sau spații verzi. Este primul proiect de acest gen, în care investitorii nu se limitează la minimul impus de Urbanismul din Primăria Sibiu, ci construiesc “ceva care să fie mai frumos și mai practic“.

O stradă de aproximativ jumătate de kilometru, cu spații verzi de-o parte și de alta, cu trotuar și pistă de biciclete amenajate separat de carosabil, cu fabrici în care spațiile dedicate angajaților sunt atent socotite s-a conturat din toamna acestui an în Zona industrială vest. Deocamdată, strada nu a primit încă un nume din partea autorităților locale, iar cei care au construit-o o localizează “în zona străzii Turda“. Pe respectiva stradă, din septembrie, a fost dat în folosință primul spațiu de producție – al celor de la ODU Romania Manufacturing LLC, alte două investiții urmând a avea acces din noua stradă. Care stradă, de la bun început, a fost gândită într-un mod cu totul altfel decât imensa majoritate a investițiilor publice sau private din Sibiu.

fabrica ziv str turda deschidere

Povestea ansamblului industrial “ca afară“ amenajat în Zona industrială vest a Sibiului începe înainte de 2016, la inițiativa celor de la Optima Real Estate Investment, un dezvoltator de spații industriale din Sibiu. “Ne-am gândit cum ar fi să oferim o soluție integrată investitorilor care doresc să vină la Sibiu. Adică nu numai să le spunem că le-am găsit undeva un teren, ci să le punem la dispoziție o platformă frumoasă, unde clientul să-și desfășoare mai apoi investiția așa cum dorește. Și am început să strângem terenuri, până am comasat o suprafață de aproximativ 150.000 de mp. Apoi am elaborat un PUZ, care a fost adoptat de Consiliul local Sibiu în 2016“, rezumă reprezentanții Optima Real Estate Investment, pentru Turnul Sfatului.

Care numesc “noroc“ găsirea celor trei clienți care să își dezvolte afacerile pe cele 15 ha de teren comasate în Zona industrială vest. Primii dintre cei trei clienți cu care au bătut palma dezvoltatorii de la Optima sunt cei de la ODU Romania Manufacturing LLC (companie prezentă la Sibiu de mai mulți ani, în zona străzii Malului, cu peste 400 de angajați acum). A urmat International Alexander, din Arad, o companie de logistică ce are capital sută la sută românesc. Iar cel de-al treilea client care a decis să își dezvolte afacerea “în zona străzii Turda“ este Hipic Prod Impex SRL, subsidiara de la Sibiu a celebrului brand Prada.

“Și funcțional, și practic“

Primul lucru “altfel“ care poate fi văzut în proiectul celor de la Optima este accesul: o stradă străjuită de viitoare zone verzi, cu o generoasă pistă de biciclete separată de carosabil. “Ampriza drumului este «invenția» noastră. Și a venit ca urmare a pasiunii noastre pentru bicicletă. Nu sunt profesionist, dar fac câteva mii de km cu bicicleta în fiecare an. Și am zis că, dacă tot pregătim ceva, acela ceva să fie și funcțional, practic. Administrația locală ne-a oferit drept soluție amenajarea unei piste de biciclete pe marginea părții carosabile. Or, nu prea poți să combini TIR-urile și camioanele și autobuzele cu cicliștii, dintre care unii sunt mai buni, alții mai puțin. Apoi, am mai avut în vedere experiența negativă a pistei de biciclete de pe Calea Dumbrăvii, către Rășinari, cu acel șanț enorm în care mulți prieteni de-ai mei au suferit accidente serioase. Am eliminat, prin urmare, din discuție și varianta cu o rigolă imensă și ne-am dus la Primărie cu această propunere de ampriză, cu zone verzi în stânga și dreapta drumului, care să poată permite în viitor eventuala amenajare a unor parcări înierbate sau a unor stații de autobuze, de care cu siguranță va fi nevoie în zonă. Mai mult, acela este traseul pe care au fost trase rețelele de utilități, astfel încât în caz de vreo avarie, să se poată interveni fără a mai fi spart carosabilul sau trotuarul“, descrie pentru Turnul Sfatului unul din reprezentanții Optima Real Estate.

Pistele de biciclete sunt despărțite de carosabil de viitoare zone verzi

Pistele de biciclete sunt despărțite de carosabil de viitoare zone verzi

Celor trei clienți cu care dezvoltatorii industriali au bătut palma le-a fost prezentată această soluție de acces drept unica variantă de luat în calcul. “La fiecare beneficiar în parte am explicat că noi le vom vinde suprafețele necesare doar dacă acceptă aceste soluții. Cu toții au acceptat și, mai mult, am devenit project-manageri pentru fiecare din acest proiect. Cu alte cuvinte, noi nu doar le-am vândut terenul, ci am continuat în numele lor investițiile, aducând proiectanții, constructorii, participând la licitații și așa mai departe. Aici este vorba de un efort comun, inclusiv al investitorilor care au acceptat propunerile noastre. Am avut norocul să lucrăm cu companii care au bugete serioase, cărora le-am prezentat un standard de calitate de la care am arătat că nu putem face rabat“.

De ce merită să investești mai mult?

Spațiile generoase de circulație, spațiile verzi largi și celelalte detalii urbanistice au urcat costurile proiectelor cu cinci până la zece procente, estimează dezvoltatorii. Dar aceste investiții aduc beneficii în fața celorlalte companii concurente pe piața forței de muncă. “Avem, azi, o piață a angajatului și nu a angajatorului. Azi trebuie să lupți pentru fiecare angajat și nu invers. Adică, nu vin zece oameni la interviu și tu alegi unul, ci vine unul singur pe care trebuie să îl școlarizezi și așa mai departe. Pachetele pentru angajați trebuie să aibă cât mai multe puncte. De aceea, considerăm că e important ca zona, chiar dacă este una industrială, să aibă și un aspect estetic de apreciat. Condițiile să fie decente inclusiv în interior, cât și la exterior. Investitorii nu s-au oprit doar la a amenaja o infrastructură de acces decentă, ci au continuat prin adoptarea unui design mai «cu suflet», mai cu zone verzi, mai cu spații publice interesante, care să urmărească adoptarea unor detalii de apreciat inclusiv la locul de fumat, de exemplu. Spații înalte, iluminate și aerisite cât mai natural. Toate acestea sunt un factor de cost, dar pe care îl amortizezi prin eficiența angajaților și prin modul în care aceștia își apreciază locul de muncă pe termen lung“, este filosofia cu care dezvoltatorii sibieni s-au prezentat în fața investitorilor care le-au devenit parteneri.

fabrica ziv str turda 4

Strada de jumătate de km construită de ei se termină, deocamdată, în câmp. În continuare, Planul urbanistic general al Sibiului prevede alte funcționalități decât cele industriale (zonă de târguri și expoziții, IMM-uri etc). Întrebați cum văd dezvoltarea prelungirii străzii (care “este orientată“ înspre cartierul Magnolia), cei de la Optima Real Estate sunt de părere că, fără intervenția autorităților, ampriza nu va mai fi păstrată. “Există posibilitatea ca cei care vor veni cu proiecte în continuarea celui dezvoltat acum de noi să fie dezinteresați și să implementeze soluții precum vedem deja, cu locuri de parcare lipsă, cu zone verzi lipsă, cu lărgirea spațiului de producție la maxim și așa mai departe. Căci dacă ar veni Poliția să ridice mașinile parcate neregulamentar în Zona industrială vest, jumătate din angajați cred că ar merge pe jos acasă, din păcate. De aceea credem că menținerea acestui standard ar trebui să îi fie impus de către autoritățile locale“, mai arată cei de la Optima Real Estate.

Succesul primei zone industriale “ca afară“ aflată în curs de amenajare i-a determinat pe cei de la Optima să continue în aceeași idee. “Lucrăm la o nouă zonă, unde am achiziționat deja șase – șapte ha de teren și vrem să mai continuăm până vom ajunge la aproximativ 20 de ha de teren. Și, pe același principii, vrem să dezvoltăm și respectivul loc industrial“.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

7 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Iulian

      Am senzatia ca esti un biet trol, cu multiple personalitati online.
      Daca te simti atat de prost in Sibiu, ai libertatea sa pleci oriunde in Europa, de la Bucuresti la Oslo, sau chiar in Guyana Franceza.
      Mi-e greata de genul acesta de comentarii.
      Sibiul nu se compara nici cu Oradea, nici cu Clujul si nici cu vreun alt oras din Europa.
      Rog TS sa baneze comentariile de prost gust, fara legatura cu articolul.
      In rest, felicitari celor care au initiative care aduc plus valoare !

      • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

        @Iulian

        Nu putem fi toti de acord si in asentiment cu marii rezistenti ai Sibiului. Si nu poti bana, mai mircomanule, pe toti cei care nu sunt de acord cu majoritatea aplaudaca a Sibiului, acest centru al universului. Intelegi? In Sibiu nu suntem toti spalati pe creier de doamna Turcan si nasu Neagu! Da, mai suntem unii (1%) cu IQ cu 3 cifre in Sibiu.

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    McD

    Pentru o zona industriala strada este muuuuuult prea ingusta. Daca ati fost putin in pelerinaj PE AFARA, poate ati vazut ca in zonele industriale strazile sunt foaaaaaarte largi, incat permit parcarea masinilor de mare tonaj pe ambele sensuri, iar benzile de circulatie au o latime de minim 4-4,5m….asa ca despre ce vorbim??? Nu mai spunem ca exista si trotuare foarte late 2-2,5m, pe care sunt amenajate si pistele de biciclete pentru fiecare sens de mers in parte….e departe Europa, cel putin 100 de ani din pacate…D-le Deleanu, mai incetisor cu aprecierile ca ne facem si de cacao!!!

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Anonim

    Un exemplu de urmat. Bună inițiativa ! Totuși, am o nedumerire ! Restul de 0,5 km unde sunt ? I-ați băgat cumva la buzunar ? Trebuia să fie 1km de pistă…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact