X
marius Novac inspector scolar sef (4)

Interviu cu șeful IȘJ Sibiu, despre modernizarea învățământului: „Totul se învârte în România în jurul politicului”

Noul inspector școlar județean din Sibiu, Emilian Marius Novac, a fost prezentat în această săptămână angajaților IȘJ Sibiu. Într-o conferință de presă, acesta a spus că urmează să facă o analiză a activității tuturor departamentelor instituției după care va anunța măsurile  pe care le va lua pentru a asigura o activitate mai bună, respectiv un învățământ mai bun în județ.

Emilian Marius Novac ne-a răspuns la câteva întrebări legate de situația învățământului din Sibiu.

Dle Novac, spuneți-ne, vă rugăm, după 15 ani de activitate la conducerea unei școli, ce probleme ați sesizat în învățământul sibian?

Învățământul din Sibiu este unul performant – o arată rezultatele școlare, dar și cele extrașcolare obținute în ultimii ani. Ele aduc un plus de imagine pozitivă învățământului sibian. Deci, sunt mult mai multe aspecte pozitive de spus decât negative. Bineînțeles că niciun sistem de învățământ nu este perfect. Întotdeauna există loc de îmbunătățire, loc de progres, de performanță. Probleme deosebite și care afectează calitatea învățământului sunt acestea: violența în mediul școlar, abandonul, absenteismul, problemele sociale, segregarea în mediul școlar. Toate au o cauză – aici trebuie să umblăm, la cauza acestor fenomene negative. Dar așa cum am mai spus, nu poate IȘJ să rezolve problema de unul singur – trebuie implicați mai mulți factori și asta o să caut, să determin că în aceste probleme trebuie să intervenim în mod unitar: familie, școală, autorități locale, Inspectorat, poliție locală – toți trebuie să intervenim și să stopăm aceste fenomene care, din păcate, există și la noi în Sibiu.

Ca director, ați avut această interacțiune cu autoritățile locale și alte instituții. Unde vi s-a părut cel mai greu să comunicați sau să transmiteți mesajul dvs.?

În prioritizarea finanțărilor. Pentru că într-o comunitate sunt multe necesități, multe doleanțe, multe dorințe – unele care vin domeniul urbanismului, altele care vin din partea școlilor, altele care vin din partea altor instituții. Aici a fost o problemă până au conștientizat autoritățile locale că învățământul este prioritatea finanțării unei comunități locale. Din fericire, eu am reușit în Avrig. Am avut o relație bună cu primarii care au fost la conducerea orașului, cu majoritatea consilierilor locali care au votat pozitiv solicitările unității de învățământ din Avrig și astfel am reușit cu sprijinul lor, al primăriei, să implementăm un proiect de anvergură – pentru că acolo nu a fost un proiect de azi pe mâine, ci unul de durată care a implicat costuri financiare mari, 1,7 milioane de euro a costat modernizarea liceului, dar rezultatele sunt pe măsură.

Se simte cumva influența politicului în acest proces de modernizare a învățământului?

Totul se învârte în România în jurul politicului – consiliul local este alcătuit din oameni politici și o majoritate care nu este de acord să accepte că învățământul este o prioritate, atunci lucrurile se complică. Din fericire, a primat în această zonă a politicului a primat copilul din comunitatea respectivă. Și mă bucur că am reușit să conving autoritățile locale că înainte de politic este elevul.

După 2 luni de la începutul anului școlar, IȘJ a transmis că în toate unitățile de învățământ din județ, pe băncile elevilor din clasa a VI-a nu există manuale de Limba Engleză, Limba Franceză, Limba Germană Modernă, Educație Plastică și Consiliere și Orientare. Și manualul de Geografie a lipsit până la începutul săptămânii acesteia, dar deja unele școli l-au primit. Cum vedeți rezolvarea acestei probleme?

După cum bine știți, editura Didactică și Pedagogică este cea care tipărește manuale care trebuie să ajungă. Sper din tot sufletul să ajungă pe băncile elevilor și să nu afecteze mai mult decât a afectat lipsa lor. Dar asta n-o poate rezolva niciun inspector la nivel de inspectorat școlar. Este o problemă care afectează sistemul național. Sper să se găsească o soluție rapidă și să aibă fiecare elev manualele necesare.

Cum vedeți rezolvarea problemei privind suprapopularea unor clase în școlile din Sibiu și improvizațiile la care sunt nevoiți să recurgă unii directori?

Din păcate, părinții cred că binele pe care îl consideră ei pentru copilul lor este neapărat binele pe care îl văd și alții. Uite că de multe ori se întâmplă ca renumele unei școli să aducă acelui copil sau acelei familii o deziluzie. Copiii au nevoie de săli de clase adecvate, de un program adecvat, de un spațiu de joacă în curte, de siguranță. Dacă se merge pe improvizație și pe ideea că numai școala asta este bună și numai aici vreau să-mi aduc copilul, chiar dacă eu nu locuiesc în zona arondată acelei unități școlare, părinții greșesc. Se ajunge la acest fenomen din păcate, al suprapopulării claselor, a introducerii în două schimburi, poate și mai rău, în trei schimburi.

Apropo de acest lucru, unii directori ai școlilor unde s-au implementat proiecte europene de modernizare anume pentru a asigura un singur schimb așteaptă cu nerăbdare finalizarea monitorizării pentru a reintroduce al doilea schimb. Ce părere aveți despre acest lucru?

Iată la liceul din Avrig acesta a fost unul din motivele importante pentru care s-a făcut investiția, pentru că noi funcționam de la înființarea liceului în două schimburi. Odată cu finalizarea investiției și construirea unui nou corp de clădire toată lumea a intrat la schimbul unu. A rămas așa și rămâne așa.

Și care credeți că ar fi soluțiile pentru celelalte școli?

Dacă se merge așa cum se merge, vor apărea aceste școli supra populate în care directorii, profesorii vor face eforturi mari, condițiile n-o să fie cele mai potrivite. Dar știți că metodologia permite unui părinte să-i înscrie copilul în zona de arondare de unde are domiciliul. Se întâmplă și acest fenomen – nu ai domiciliul în zona respectivă, dar faci o mutare sau alt artificiu și obligi școala respectivă să-ți înscrie copilul acolo…

O altă problemă este că sălile de sport ale școlilor în care părinții și-ar dori să-și ducă copiii să facă sport după ore sunt închiriate de cluburi, asociații.

Sălile de sport care aparține, din punct de vedere administrativ, de unele unități de învățământ sunt gestionate de consiliile de administrație din unitatea respectivă. Iar regimul de închiriere a sălii de sport este stabilit de consiliul de administrație din unitatea respectivă. Bineînțeles, cu acordul autorității locale de care aparține școala. Dacă acel consiliu de administrație consideră că sunt mai importanți acei bani de închiriere la asociații sportive sau alte persoane juridice, asta e treaba lor. Își asumă decizia pe are o iau în mod oficial. Dacă e să vă spun, eu aș prefera și întotdeauna am dat prioritate copiilor din școala respectivă. Doar după ce programul sportiv al elevilor din școala respectivă s-a încheiat și mai avem timp să închiriem sala de sport, atunci discutăm despre treaba asta. Altfel, eu n-am acceptat niciodată să pun pe locul doi propriii elevi ai liceului.

Cât de mult administrația locală asigură infrastructura școlară? Pentru că, spre exemplu, în Sibiu oamenii au propus, prin intermediul bugetării participative, ca școlile să fie asigurate cu săpun.

Eu vă pot vorbi despre implicarea celor din orașul Avrig pe care îi cunosc.

Atunci cum v-ați dori să se implice aceasta?

Mi-aș dori să fie o implicare totală și ca învățământul să fie prioritatea zero: dotarea, siguranța, igiena copiilor noștri. Din păcate, este doar o părere. Nu vă pot răspunde deocamdată la întrebare pentru că n-am avut timpul fizic să cunosc aceste detalii. O să iau contact, bineînțeles, cu administrațiile locale din județul Sibiu și o să caut acele căi de comunicare care să determine o viziune mai apropiată de școală – sper să și o găsesc.

La final vreau să vă întreb cine v-a propus să fiți șeful IȘJ Sibiu?

M-a propus în primul rând experiența mea managerială.

Am în vedere cine v-a propus.

Știu ce ați întrebat și v-am răspuns.

Ați fost sau sunteți membru de partid?

Nici nu mai știu exact, dar da, am fost. Nu mi-a afectat activitatea, pentru că n-am avut funcții politice, niciodată. Nici acum – n-am nicio funcție politică. Atât.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

2 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact