X
istoria sibiului tramvai 7

100 de ani de transport public în Sibiu. În anul Unirii, orașul își extindea rețeaua de tramvai

În anul Marii Uniri, Sibiul căuta soluții pentru a-și extinde rețeaua de tramvai electric, prima linie fiind deschisă cu doar 13 ani în urmă. Astfel, dacă până atunci erau aduse vagoane din Budapesta, în vara anului 1918 începea construcția remizei de tramvaie lângă Uzina electrică de la Sadu. 

Uzina Electrică de la Sadu a fost înființată în anul 1895 de către Karl Wolff, economist, jurnalist și politician sas din Transilvania. Tot el este cel care a venit primul cu ideea dezvoltării tramvaiului electric în Sibiu.

La începutul anilor 1900 în orașul Sibiu funcționau trei linii de tramvai, după ce primul mijloc de transport în comun – omnibusul – s-a dovedit a fi un eșec. Astfel, locuitorii orașului puteau circula cu tramvaiul electric pe următoarele trasee: Piaţa Gării – Parcul Sub Arini (inaugurată pe 8 septembrie 1905), prelungit în anul 1910 până la marginea pădurii Dumbrava; Marginea Dumbrăvii – Dumbrava (1915) și Linia de garaj în remiza din zona gării în 1918.tramvai

În 1925, la 20 de ani de la darea în folosință, 3.950.197 de persoane călătoriseră cu tramvaiul, iar Sibiul dispunea de 14 vagoane echipate cu motor care asigurau 30 de locuri din care 16 erau locuri pe scaun – potrivit informațiilor de pe portalul patrimoniu.sibiu.ro.

Autobuzele interbelice

Pe data de 25 septembrie 1927 se dădea în folosință prelungirea liniei din Orașul de Jos din Piața Cibin, până la gara Turnișor și Piața Cluj. Trei ani mai târziu Sibiul a achiziționat primele trei autobuze marca Aamer, începând o nouă etapă pentru transportul public sibian.

Apariția primelor autobuze în Sibiu nu a împiedicat dezvoltarea pe mai departe a rețelei de tramvai. Astfel, după o pauză de stagnare, din cauza Războiului al Doilea Mondial, în perioada 1946-1948 se construiește linia interurbană de tramvai ce leagă Sibiul de comuna Răşinari – care se mai păstrează și astăzi. Linia de tramvai s-a realizat în sistem “barter”: materialele necesare construcţiei dar, în principal, cei care au lucrat efectiv (răşinărenii) au fost plătiţi nu în bani ci în grâne. Această linie interurbană s-a desfăşurat la început cu un motor diesel fiind electrificată abia în anul 1951.

tramvai teste rasinari

Între timp, începând cu anul 1957, transportul de călători a fost dotat cu autobuze de producție românească. Treptat, Sibiul a renunțat la tramvai: în 1966 s-a desființat linia de la Turnișor gară la Piața Cibin, iar în anul următor de la Piața Cibin la Gara Sibiu, transportul de călători efectuându-se cu autobuze (…)

Anii industrializării masive a adus la Sibiu alte tipuri de autobuze românești, dar și străine. În 1972, odată cu renunțarea la tramvai în interiorul municipiului, s-au mai cumpărat autobuze SKODA din Cehoslovacia, IKARUS articulate din Ungaria. Până în 1977 parcul de autobuze depășea 150 unități de diferite mărci și tipuri, dar datorită restricțiilor la carburanți, o mare parte a autovehiculelor au fost introduse în conservare.

tursib autobuze (14)

În 1983-1984 s-a adoptat soluția circulației autobuzelor cu gaz metan în loc de motorină, fapt care a impus montarea a câte doi recipienți și a instalației necesare alimentării cu gaz.

Troleibuzele – un proiect pentru 26 de ani

Transportul public sibian a cunoscut o nouă etapă la începutul anilor ’80 – apariția troleibuzelor pe străzile orașului. Decizia a fost luată în baza unui studiu efectuat de un institut de cercetare de la Timișoara, care se numea „Studiul circulației generale în municipiul Sibiu”. Acest proiect avea să dureze exact 26 de ani.

În anul 1983 se introduc primele troleibuze care circulă pe o distanță de 11 km, pe două linii: Cimitir – Gară și Gară – B-dul Mihai Viteazu. În următorii 4 ani rețeaua de troleibuze se extinde cu până la 25 de km, fiind asigurată legătura între cartierele Hipodrom. Iar la începutul anilor 90 troleibuzele ajungeau pe Șoseaua Alba Iulia.

În următorii ani s-au mai achiziționat câteva troleibuze din Germania și Elveția, iar în anul 2009 acestea au fost scoase de pe drumurile orașului.

Epopeea autobuzelor noi, în anul Centenarului

Așadar, din anul 2009 sibienii folosesc doar autobuzele în calitate de transport public. Parcul de autobuze număra în acel an aproape 100 de unități, flota Primăriei Sibiu fiind reînnoită în anii 2002-2004, cu 40 de autobuze de marca Maz, iar în anul 2007 au fost achiziționate 35 de autobuze noi prin intermediul unui credit luat de la BERD.

În următorii ani parcul de autobuze a fost reînnoit cu autobuze la mâna a doua, cele mai multe fiind produse de firma germană MAN.

Odată cu obținerea de către Sibiu a titlului de Capitală Europeană a Culturii, au apărut mai multe oportunități de dezvoltare a mai multor domenii, inclusiv reînnoirea flotei Tursib. Astfel, instituția a luat un credit de la BERD, în valoare de 4,8 milioane de euro, pentru a construi o nouă autobază în Zona Industrială Vest, iar în 2017 – altul, de 14,2 milioane de euro, pentru achiziționarea a 55 de autobuze noi. După mai multe proceduri birocratice, primele opt autobuze din cele 55 au fost scoase pe traseu, după ce au fost prezentate cu fast în Piața Mare.  Până la finele acestui an, toate celelalte 55 de noi autobuze urmează să fie puse în circulație.

tursib autobuze (11)

Articol publicat în cadrul unei campanii susținută de partenerii Transgaz Wenglor Sibiu și Marquardt.

Turnul Sfatului vă propune o serie de articole care readuc în prim-plan nu doar marile momente ale Sibiului din perioada 1918 – 1919, ci și detaliile care compuneau viața de zi cu zi a cetățenilor orașului. Cu atât mai mult cu cât o parte din acele ”detalii” nu mai există azi.

Alte articole scrise în această campanie găsiți AICI.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

3 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Calator

    Anul centenarului aproape a trecut.
    Macar in anul urmator centenarului, cineva trebuie sa inteleaga ca
    traseele si programul de circulatie trebuie modificate. Sibiul se va bloca in curand.

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    O Balerina

    Ar putea face niste catapulte din zona industriala pana in centru si invers… sau un funicular, ceva….sau mai bine ar face mai multe drumuri spre zonele importante, ar pune mai multe taxe pe rablele care scot fum si le-ar si controla !!! Ar desfiinta primaria Selimbarului si mafia adiacenta si ar dezvolta drumurile spre noile cartiere, cum ar fi logic….SUnt destule solutii, dar probabil problema se pune cam… care “deranjeaza” mai putin si pe cine.

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    x

    La o suta de ani am renuntat total la transportul electric si cumparam autobuze de la aia cu care ne-am batut secole la rand! Ce ciudata e istoria…in 1683 au fost infranti inainte portilor orasului care si-a lasat amprenta pana si pe acest oras! acum 100 ani s-a facut primul pas spre manelizare! Legat de transportul in comun el este manelizat total!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact