X
În toamna anului 2014, Sibiului i-a fost oferit, timp de o săptămână, un autobuz electric în teste. Actuala conducere a orașului nu e convinsă de performanțe

Viitorul electric al transportului (public) din Sibiu are două numere: 14 plus 11

Nouă autobuze electrice, cinci microbuze electrice și zece plus una stații de încărcare a autovehiculelor electrice. Acestea sunt, deocamdată, numerele care caracterizează investițiile pe termen scurt ale orașului Sibiu în domeniul transportului electric.

Din declarațiile făcute până acum, actuala conducere a administrației Sibiului a lăsat de înțeles că nu are foarte mare încredere în performanțele pe termen lung ale actualelor tehnologii din zona mijloacelor electrice de transport public. Cu toate acestea, la finalul acest an, executivul local a suspus sau va supune votului primele inițiative de amploare mai mare în ceea ce privește alternativa electrică a mijloacelor de deplasare. Aceste inițiative ar urma să se concretizeze în perioada imediat următoare.

Microbuze de 373.000 de euro, bucata

”Linia verde de transport public în Sibiu” este numele pe care autoritățile locale l-au ales pentru noul traseu ce urmează a fi înființat în jurul centrului istoric. Traseul este gândit să includă opriri și în zona celor două parcări subterane care urmează să deservească centrul istoric al Sibiului, respectiv parcarea din Piața Gării (cu 400 de locuri) și cea de la Piața Cibin (estimată să ofere loc pentru 450 – 500 de mașini).

traseu-miniautobuze-electrice

Traseul propus prin Planul de mobilitate urbană durabilă, elaborat în 2016, pentru noua linie de microbuze electrice

Această nouă linie va avea șase stații, fiecare dotată cu automate de eliberare și încărcare a titlurilor de călătorie, dar și cu un sistem de informare, despre programul de circulație planificat și cel în timp real, legăturile cu alte trasee și alte mijloace de trasport.
”Linia verde de transport public a municipiului Sibiu va fi echipată cu un număr de cinci autobuze electrice de mici dimensiuni, cu o capacitate de 30 de pasageri. Autobuzele electrice sunt nearticulate, cu planșeu jos (podeaua coborâtă), facilități pentru accesul pasagerilor cu mobilitate redusă (rampă-kneeling)”, descriu autoritățile locale caracteristicile principale ale viitoarelor microbuzelor electrice. Deși se presupune că cei care vor folosi aceste mijloace de transport vor călători pe distanțe scurte, administrația locală prevede ca viitoarele microbuze electrice să ofere călătorilor acces la internet. Pasagerii vor fi numărați în permanență printr-un sistem de senzori amplasat în microbuze și vor fi supravegheați prin intermediul unor sisteme cu câte patru camere video. Microbuzele electrice ale noii linii de transport vor fi deservite de cinci stații de încărcare lentă și una de încărcare rapidă.

Din studiul de fezabilitate care va fi supus votului în Consiliul local Sibiu în ultima ședință ordinară din acest an, costul de achiziție al celor cinci microbuze este estimat la 8,59 de milioane de lei, fără TVA (aproximativ 373.000 de euro, fără TVA, prețul unui microbuz). În acest preț sunt incluse și sistemele conexe: sistemul de informare, de comunicații, de supraveghere.
Pe lângă cele 8,59 de milioane estimate ca fiind necesare pentru microbuze, stațiile de încărcare electrice vor mai costa cel mult 1,03 milioane de lei, fără TVA.

După aprobarea indicatorilor tehnico-economici, administrația locală urmează să depună proiectul de cerere a fondurilor europene nerambursabile, care ar trebui să se concretizeze într-un contract de finanțare. Odată semnat acest contract, Primăria poate lansa licitația de achiziționare a celor cinci microbuze și a celorlalte sisteme aferente.

Nouă autobuze electrice

În vara acestui an, într-un program cu impact la nivel național, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice s-a asociat cu Primăria Sibiu pentru ca și pentru orașul de pe Cibin să fie cumpărate autobuze electrice. Iar prin parteneriatul dintre cele două instituții s-a stabilit ca la Sibiu să ajungă nouă autobuze (fiecare cu o lungime de 12 metri). Autobuzele vor fi achiziționate în cadrul unui program finanțat din fonduri nerambursabile accesate de Minister și mai include nouă stații de încărcare lentă și alte trei de încărcare rapidă.
Autoritățile locale au decis ca cele nouă autobuze să circule pe două dintre traseele Sibiului: 13, ale cărui autobuze circulă între Gara Sibiu și Muzeul Astra, și pe traseul cu numărul 5 (cel care leagă Valea Aurie de Gara Sibiu) vor circula astfel de autobuze electrice. Cele două trasee au fost desemnate pe baza unui studiu efectuat de o echipă din Dresda, studiu al cărui obiect a fost eficiența transportului electric în oraș.

În toamna anului 2014, Sibiului i-a fost oferit, timp de o săptămână, un autobuz electric în teste. Actuala conducere a orașului nu e convinsă de performanțe

În toamna anului 2014, Sibiului i-a fost oferit, timp de o săptămână, un autobuz electric în teste. Actuala conducere a orașului nu e convinsă de performanțe

Parteneriatul încheiat în iulie între Sibiu și MDRAP a fost modificat luna trecută, la solicitarea celor din cadrul Ministerului, așteptați să depună proiectul de finanțare și să lanseze, mai apoi, procedura de achiziție a autobuzelor.

Zece noi stații de încărcare pentru mașinile electrice

2016 este primul an în care, din bani publici, în Sibiu a fost pusă în funcțiune o stație de încărcare a vehiculelor electrice. Stația, cu două prize de încărcare, a fost amplasată în parcarea Cazarma 90, iar în primul an de funcționare accesul la încărcare a fost gratuit. Din 2017, însă, accesul se face prin intermediul unor cartele eliberate de Serviciul de administrare a domeniului public. Sistemul nu este deloc prietenos, având în vedere că pentru primirea unei cartele care să asigure accesul la stațiile de încărcare e nevoie de completarea unei cereri care trebuie depusă la ghișeele Serviciului de administrare a domeniului public, alături de formulare și copii după diferite documente.

Prima stație de încărcare a mașinilor electrice, amenajată din fonduri publice, are un sistem complicat de acces

Prima stație de încărcare a mașinilor electrice, amenajată din fonduri publice, are un sistem complicat de acces

În viitorul apropiat, Primăria va extinde acest sistem cu zece noi stații, pentru care a și stabilit locurile de amplasare. Astfel, câte o stație de încărcare va fi amplasată pe str. Vasile Cârlova (în fața stadionului Voința), în Piața Aurel Vlaicu (în fața sediului băncii Raiffeisen), în spatele Centrului cultural ”Ion Besoiu”, pe Calea Șurii Mari (lângă sediul Direcției Sanitar-Veterinare), pe Calea Cisnădiei, la intersecția cu str. Siretului și pe str. Rahovei, la intersecția cu Aleea Șelimbăr. Câte două stații de încărcare vor mai fi amplasate în parcarea din fața Gării, dar și în cea de pe Cazarma 90. Fiecare stație este echipată cu două prize și va avea alocate câte două (respectiv câte patru) locuri de parcare.
”Se va asigura accesul permanent și nediscriminatoriu al publicului la stațiile de încărcare instalate prin proiect. Obiectivul general al proiectului este acela de a dezvolta infrastructura de alimentare a vehiculelor cu energie electrică, în scopul îmbunătățirii calității mediului prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și stimularea utilizării vehiculelor electrice”, descriu reprezentanții administrației locale necesitatea acestei investiții.

Valoarea proiectului este estimată la 1,98 de milioane de lei, fără TVA. Fondurile necesare urmează să fie asigurate din cele alocate de Guvern, prin intermediul Administrației Fondului pentru Mediu.

În prezent, potrivit hărții realizată de masinaelectrica.ro, în Sibiu mai există alte trei stații de încărcare a autovehiculelor electrice: la sediul Autoklass, la magazinul Kaufland de pe str. Alba Iulia și la hotelul Ramada.

Gazul, alternativa electricității la Sibiu

Ca alternativă eco la mijloacele publice de transport electrice, administrația Sibiului a găsit de cuviință să achiziționeze autobuze propulsate cu motoare alimentate cu gaz natural comprimat (GNC).

Deocamdată, singurul oraș din România care a introdus mijloace de transport public cu gaz natural comprimat este Râmnicu Vâlcea

Deocamdată, singurul oraș din România care a introdus mijloace de transport public cu gaz natural comprimat este Râmnicu Vâlcea

Tot în ultima ședință a CL Sibiu din acest an, consilierii locali sunt invitați să aprobe indicatorii tehnico-economici pentru achiziția a 40 de astfel de autobuze propulsate cu GNC. Valoarea totală a acestui proiect (pe care Primăria îl va finanța tot din fonduri europene nerambursabile) este de peste 81 de milioane de lei, fără TVA.
Din acești bani, cele 40 de autobuze și sistemele conexe sunt estimate să coste 65,2 milioane de lei, în timp ce stația de alimentare a autobuzelor ar urma să coste 3,5 milioane de lei (toate sumele sunt fără TVA).

La Cluj – Napoca, însă, administrația locală a pariat pe mijloacele de transport electrice. Astfel, pe lângă troleibuzele și tramvaiele care compun parcul auto al companiei de transport public local, din acest an au fost achiziționate și 41 de autobuze electrice (dintre care până acum au fost livrate aproximativ 20). Banii pentru achiziția acestor autobuze au fost obținuți în proporție de 85% din fonduri elvețiene nerambursabile, restul reprezentând cofinanțarea administrației clujene. În plus, Emil Boc, primarul primului oraș din România care a pus în circulație mijloace de transport public electrice, tocmai a anunțat un alt proiect cu o valoare de 115 milioane de lei, pentru achiziționarea altor 25 de autobuze, tot electrice, dar de această dată articulate (cu o lungime de 18 metri). În plus, tehnologia cerută pentru cele 25 de viitoare noi autobuze trebuie să permită și încărcarea în mers, de la liniile existente de troleibuz.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

7 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      McD

      Poate ca era dezvoltată ca și acoperire dar ca și calitate a serviciilor și problemelor generate de exploatare eram tot in top. Liniile erau intr-o stare jalnica iar întreținerea era foarte costisitoare. Existau permanent probleme la toate troleibuzele cu Captatorii care sareau la fiecare curba sau intersecție. Da este eficient și ecologic transportul, dar in situațiile in care liniile sunt completvreabilitate sau înnoite. In plus troleibuzele nu oferă posibilitatea modificării traseelor….cel mai dezvoltat oraș la acest capitol a fost Brașovul care iată ca a renunțat in proporție de 80% la vechile troleibuze și a dezafectat liniile, in prezent mai având doar 3.

      • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

        X

        Exemplul Clujului e mai la îndemână! Troleibuze noi nu din 66 respectiv 80 precum cele care au circulat ultima oara in SIBIU! Reteaua Gara Han Dumbrava era sub norma de cazare, construită în 2003 respectiv 2008 cimitir- dumbrava! După 2 ani s a casat rețea aproape neexploatata! Brasov a făcut aceleași greseli! S a înlocuit un sistem 100% nepoluant cu autobuze bieloruse: acelasi lucru si la iași, tg mures sau constanța! Dintre toate cele enumerate doar mureau nu avea sistem de troleibuz! Revin si dai exemplul Clujului unde masini nou nouțe circulă si bucăți consistente fără suport de rețea! Dar astea nu se mai cunosc de către publicul larg!

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ironim

    Peste cativa ani transportul cu autobuze electrice va fi considerat o tragedie,datorita costurilor care se vor dovedi prea mari.Nu mai vorbim despre debarasarea de acumulatorii imensi.Troleibuzul ar fi fost ideal.

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Odin

    În vremuri de mult apuse „viitorului electric al Sibiului” îi spunea tramvai și troleibuz.
    Vă rog nu mai încercați să ne vindeți gogoși hipsteriste cu autobuze electrice. Ăstea sunt bune doar pentru cei care le produc în rest sunt scumpe și cu o rentabilitate mult mai mică decât a troleibuzelor și a tramvaielor, asta dacă sunt rentabile măcar.
    Ce ar fi dacă la bani ăia mai pune primăria din excedentul bugetar și construiește o linie de troleibuz în jurul centrului, una către zona industrială Vest+aeroport și una către zona industrială Est. Cumpără 40 de troleibuze (noi, cu climă și încălzire electrică) și le pune să circule cu o frecventă de 10 minute.
    Aia ar fi ceva revoluționar!
    Practic în articolul de mai sus se relatează afacerea bănoasă a unora cu Primăria care face pe intermediarul în accesarea fondurilor europene!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact