X
plan autostrada sibiu boita (1)

Autostrada Sibiu-Pitești: 77 de case vor fi demolate, opt noduri rutiere, nouă tuneluri, 71 de poduri

Acordul de mediu pentru autostrada Sibiu-Pitești are 180 de pagini și a fost emis în ultimele zile ale lunii decembrie, fiind documentul care a tergiversat până acum începerea construcției principalului proiect de infrastructură al României. Conform acordului, viitoarea autostradă va avea cinci secțiuni, opt noduri rutiere, nouă tuneluri, 71 de poduri, dar și 51 de zone cu potențial de instabilitate.

Autostrada Sibiu-Pitești va traversa trei județe – Sibiu, Vâlcea și Argeș – și va avea o lungime de 122 km și 110 m. Pentru realizarea proiectului, aceasta va fi divizată în cinci secțiuni: Sibiu-Boița, Boița-Cornetu, Cornetu-Tigveni, Tigveni-Curtea de Argeș și Curtea de Argeș-Pitești. Autostrada va începe de la intersecția cu centura Sibiului, în zona localității Șelimbăr. Însă până la tăierea panglicii de inaugurare a noii autostrăzi, propunem să vedem cum va arăta aceasta, conform datelor tehnice aprobate prin acordul de mediu, emis de Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM).

În total, proiectul va ocupa peste 1.000 de hectare după finalizare, iar specialiștii de la CNAIR spun că autostrada va fi proiectată pentru viteza de trafic de 120 km/h, iar pe secțiunile „unde condițiile de relief permit se adoptă elemente care să corespundă vitezei de 140 km/h”.

Pe lângă partea carosabilă propriu-zisă a autostrăzii, proiectul include mai multe componente, printre care noduri rutiere, poduri, pasaje și viaducte, tuneluri, parcări, spații de servicii etc.

Noduri rutiere: „cel de la Boița va asigura conexiunea cu autostrada Sibiu-Făgăraș”

Conform acordului de mediu, autostrada va avea opt noduri rutiere. Primul va fi la Sibiu, ce a ocupa primii 100 de metri ai proiectului. Acesta va face legătura cu DN1/DN7, dar și cu DJ 106D. Al doilea nod rutier va fi după 12-14 km, la Boița, care la rândul lui va face conexiunea cu DN7 „și cu autostrada Sibiu-Făgăraș”, așa cum scrie în acordul de mediu. În ceea ce privește autostrada Sibiu-Făgăraș, în aprilie 2015 a fost semnat un contract pentru Revizuirea Studiului de Fezabilitate, însă de atunci nu a fost stabilită o variantă finală de traseu.

La Cornetu va fi construit cel de-al treilea nod rutier, la km 44-45. Acesta va face legătura cu DN7 prin DJ 703M (Curtea de Argeș – Cornetu). La km 73-74 va fi construit nodul rutier de la Văleni, iar la km 82-83 – de la Tigveni. Ultimele trei noduri rutiere vor face legătura cu orașul Curtea de Argeș (km 91-92), cu DN 7C (Băiculești, km 105-106) și cu DN7 atât pe direcție București-Sibiu, cât și pe direcție Pitești-Rmnicu Vâlcea (Bascov, km 120-122).

Tuneluri cu ieșiri de urgență

Viitorul drum de la Sibiu la Pitești va trece prin nouă tuneluri. Unele dintre ele vor fi asigurate cu ieșiri de urgență. Cel mai lung tunel va avea 1.700 de metri și va fi construit la Poiana, iar trei dintre ele vor trece prin Aria naturală Frumoasa: la Boița (360 m lungime), la Lăzăret Nord (1.060 m) și la Lăzăret Sud (330 m).

tunel autostrada (foto Wikimedia)

Alte două tuneluri vor avea peste un kilometru lungime: la Câineni (1.590 m) și la Curtea de Argeș (la km 85 – 1.350 metri).

„În caz de necesitate, la nivelul tunelurilor din 500 în 500 m sunt prevăzute ieșiri de urgență. Ieșirile de urgență garantează utilizatorilor ieșirea din tunel fără vehicul și ajungerea într-un post sigur în cazul unui incendiu sau al unui accident. La fiecare extremitate a ieșirilor de urgență, în punctul terminal, acestea sunt echipate cu uși rezistente la foc, de dimensiuni adecvate, completate cu mânere anti-panică pentru permiterea traversării utilizatorilor în fugă de la o galerie la cealaltă galerie ori de câte ori apare o situație de pericol” – se mai menționează în acordul de mediu.

În documentul emis de ANPM se mai menționează că pe autostradă vor fi opt locuri în care vor fi amenajate spații de servicii sau parcări de scurtă durată. Spațiile de servicii vor fi de trei tipuri: primul – se amplasează în lungul autostrăzii atât pe partea dreaptă, cât și pe partea stângă, având suprafața de 15.500 mp; al doilea – având suprafața de 25.000 mp; al treilea – cu suprafața de 35.000 mp.

În total, vor fi două spații de servicii de tip S1 (km 7 și km 62), două spații de servicii de tip S2 (km 43 și km 117), precum și câte un loc pentru spații de servicii pe partea dreaptă (km 77) și partea stângă (km 79).

Zone cu potențial de instabilitate

Specialiștii atrag atenția că autostrada Sibiu-Pitești va trece prin zone cu potențial de instabilitate, astfel că lucrările vor avea loc și în funcție de acest aspect. Conform acordului de mediu, au fost identificate 51 de astfel de zone, dintre care cel puțin opt sunt pe teritoriul județului Sibiu.

Astfel, zone cu risc potențial la alunecări de teren, versanți cu înclinări, versanți laterali abrupți cu torenți adânci în zone lipsite de vegetație, zone cu alunecări active sau alunecări vechi stabilizate, alunecări parțiale active cu potențial evolutiv. Ca soluții, specialiștii au menționat mai multe măsuri pentru a asigura stabilitatea terenului: „montarea de inclinometre”, „structuri speciale pentru asigurarea stabilității”; „pământ armat cu parament vertical din elemente prefabricate, pe fundație de minipiloți”; „structuri speciale pentru asigurarea stabilității și protecția taluzului cu geocelule”; „fundare indirectă”; „ziduri de sprijin din pământ armat”; „ziduri de sprijin” etc.

Garduri de protecție: „să nu permită trecerea animalelor”

Autostrada va fi prevăzută pe întreaga lungime cu garduri de protecție, amplasate pe ambele părți ale acesteia. Iată cum se explică acest aspect în acordul de mediu:

„Pe întreg traseul cuprins între Sibiu și Curtea de Argeș se va instala gard ranforsat cu înălțimea minimă de 3m (cu partea superioară a gardului înclinată în exteriorul autostrăzii și plasa gardului îngropată). Înălțimea acestuia trebuie adaptată la situațiile din teren, fiind recomandat un gard mai înalt în zonele de debleu (…) Va fi necesară amplasarea unor ieșiri cu sens unic pentru exemplarele de faună pătrunse accidental în zona carosabilului (de ex. prin zona nodurilor rutiere). Locațiile acestor ieșiri vor fi stabilite în cadrul Planului de management de mediu realizat în etapa de construcție. Porțile unidirecționale vor permite eventualilor indivizi ai faunei sălbatice ajunși în zona autostrăzii să se întoarcă în zona sigură delimitată de gardul ranforsat.

Între Curtea de Argeș și Pitești vor fi prevăzute garduri de plasă montate pe stâlpi de metal și îngropate 60cm, cu înălțimea de 1,5m în zonele neîmpădurite și 1,8m în zonele împădurite. Plasa gardului trebuie să aibă ochiuri cu dimensiuni care să nu permită trecerea animalelor (…)”.

Defrișări în arii naturale

Construcția autostrăzii Sibiu-Pitești înseamnă și defrișări de păduri, inclusiv o suprafață anumită din arii naturale. Traseul autostrăzii va intersecta două arii protejate de interes național: Rezervația Naturală Valea Vâlsanului de pe teritoriul județului Argeș și Parcul Național Cozia de pe teritoriul județului Vâlcea.

Totodată, traseul tronsonului de autostradă se situează în vecinătatea mai multor arii naturale protejate, cel mai apropiat sit UNESCO fiind „Ancient and Primeval Beech Forests of the Carpathians and Other Regions of Europe” (ro: Păduri antice şi primare de fag din Carpaţi şi alte regiuni ale Europei), desemnat pentru protecţia patrimoniului natural regăsit în masivul Cozia. Distanţa minimă de la traseul autostrăzii până la acest sit este de aproximativ 625 metri. Alte arii naturale protejate pe lângă care va trece autostrada: Rezervaţia naturală Şuvara Saşilor; Rezervaţia naturală Pădurea Călineşti – Brezoi; Rezervaţia paleontologică Goleşti; Rezervaţia Naturală Lacul Bascov.

„Pentru realizarea proiectului este necesară defrișarea unor suprafeţe de teren cu scoaterea definitivă a 198,84 ha, atât pentru realizarea autostrăzii cât şi pentru realizare ecoductelor. Din suprafaţa totală de 198,84 ha, din interiorul ariilor naturale protejate va fi scoasă definitiv din fond forestier suprafaţa de 47,97 ha, inclusiv pentru realizarea celor două ecoducte (un total de 3,16 ha)”, explică ANPM.

Astfel, conform calculelor oficiale, județul Sibiu va rămâne fără 35,7 ha de pădure.

Câți oameni vor lucra la construcția autostrăzii Sibiu-Pitești

În acordul de mediu se menționează că numărul total estimat de persoane/muncitori necesari în perioada de construcție este de 2000 persoane. Numărul de personal a fost considerat maximal la 400 persoane/zi pe fiecare lot al autostrăzii, în perioada de vârf a lucrărilor. Programul de lucru al acestora în perioada derulării lucrărilor va fi de 8 ore/zi, 5 zile/săptămână.

De asemenea, construcția autostrăzii va conduce la demolarea unui număr de 77 de case, 55 anexe gospodărești și cinci hale.

Motorină, explozivi, deșeuri

Pentru realizarea proiectului autostrăzii pe șantierele care vor apărea între Sibiu și Pitești se vor folosi mai multe materii prime și resurse naturale necesare acestui lucru, după cum urmează: peste 2 milioane de metri cubi de beton, aproape un milion de tone de oțel, peste 2 milioane de tone de ciment, peste 30 de milioane de metri cubi de motorină, 5.000 litri de vopsea pentru marcaje.

Totodată, se estimează că va fi necesară utilizarea a patru tipuri de explozivi.

În ceea ce privește deșeurile, se estimează că vor fi generate 150 de tone de deșeuri menajere pe an, peste 1.000 de metri cubi de deșeuri de materiale de construcție pe an; vor fi scoase din uz 700 de anvelope pe an, iar 300 de acumulatori pe an vor trebui înlocuiți.

Impactul

Specialiștii de la ANPM spun că în cea mai mare parte a zonei ocupate de proiect, efectul cumulat al infrastructurilor nu este unul semnificativ, cu excepţia Văii Oltului (sectorul Călimăneşti – Boiţa). „Se apreciază că în acest sector există un impact semnificativ asupra speciilor de faună, atât din punct de vedere al fragmentării habitatelor cât şi al reducerii efectivelor populaţionale ca urmare a coliziunii cu traficul auto şi feroviar”, au explicat aceștia.

ANPM a mai adăugat că „singurul proiect care are potenţialul de a genera impact cumulativ semnificativ împreună cu proiectul autostrăzii Sibiu – Piteşti este Drumul expres (DE) Sibiu – Făgăraş, proiect ce poate genera toate formele de impact înregistrate şi în cazul Autostrăzii Sibiu – Piteşti”.

Conform rezultatelor Studiului de schimbări climatice, pe baza analizei condiţiilor climatice actuale, zona proiectului nu este expusă fenomenelor de intensificare a vântului. Conform aceluiaşi studiu zona proiectului prezintă însă o sensibilitate mare la inundaţii, ţinând cont că proiectul va fi realizat în zona adiacentă albiilor şi bazinelor râurilor Olt şi Argeş.

„Sensibilitatea zonei proiectului la eroziunea solurilor este estimată ca fiind scăzută. În cazul incendiilor de vegetaţie, Studiul de schimbări climatice consideră că proiectul are o sensibilitate medie, fiind necesară doar intervenţia CNAIR SA în perioada de operare a infrastructurii pentru evitarea afectării utilizatorilor acesteia. Studiul de schimbări climatice concluzionează că din punct de vedere al alunecărilor de teren, expunerea proiectului la această variabilă climatică este ridicat. În cazul căderilor de pietre, este estimat că expunerea proiectului este medie”, se mai menționează în document.

În ceea ce privește impactul asupra biodiversității, ANPM consideră că din cauza duratei foarte mare de timp dintre momentul construcţie – post-construcţie şi momentul potenţial al dezafectării nu se poate estima amploarea şi dimensiunea lucrărilor şi nici impactul pe care acestea le-ar putea genera. „Cu toate acestea, este de aşteptat ca impactul generat să fie mai mult sau mai puţin similar cu cel din etapa de construcţie”, a precizat instituția.

ANPM le recomandă celor care se vor apuca de muncă să ia în calcul mai multe măsuri pentru a limita posibilele impacturi: de la curățarea roţilor vehiculelor înainte de ieşirea din şantier pe drumurile publice, asigurarea canalizării și evacuării apelor pluviale din perimetrele unde se execută lucrări pentru a evita stagnarea apelor și menținerea de către antreprenor a tuturor toaletelor într-o stare adecvată de funcţionare, până la implementarea unui sistem de identificare şi colectare a potenţialelor victime de animale de pe autostradă („cel puţin în zona de contact a SPA/ SCI Frumoasa cu SPA/ SCI Făgăraş, în nordul şi estul SPA/ SCI Cozia şi în zona SPA Lacurile de acumulare de pe Argeş”), evitarea amplasării picioarelor de pod la distanţe mai mici de 10 m faţă de malul râului sau dotarea cu recipiente închise ermetic ce nu atrag fauna sălbatică şi care nu pot fi deschise de urşi în toate spaţiile aferente autostrăzii la nivelul cărora se realizează colectarea şi depozitarea temporară a deşeurilor organice în zona cuprinsă între Sibiu şi Curtea de Argeş.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

18 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Wolly

    Clar, vor face un tunel pana pe Marte si pasaje pentru ca ursii intergalactici sa nu mai incurce masinile orbitale cand vor sa traverseze sistemul solar.

    Asa a zis sfanta Dancila si corul de maimute haituite autodenumite psd si alde.

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    HOP

    Ceausescu a darimat centrul istoric ,si a construit magaoaia aia ,da nu va faceti probleme…nu se intimpla NIMIC,vin doar alegeri,toti primiti o punga cu ulei,zahar,faina ,nu va rupeti hatnele..nu va buluciti !(prea tare )

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    minciunele electorale de dambovita

    Pai se apropie alegerile, trebuie sa promita si ei ceva sa ne mai dea o teapa.
    De cand “guverneaza” au avut treaba cu dosarele penale si distrugerea justitiei, dna, denigrarea europei… acum hop, fac autostrazi, spitale, rachete spatiale, metrouri galactice… orice.

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    TEPES

    Cand se fac licitatiile? Sibiu -Boita este importanta. Pitesti-Curtea de Arges este ultima ca importanta. Vad ca moderatorii blocheaza oamenii sa posteze si sa dea click la articole. Vad ca m-ati blocat degeaba. Rusine. Tot voi o sa pierdeti. Aveti tot mai putine vizualizari.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Maria

    Acordul de mediu este facut “pe fuga ” . Va fi intors de UE intr-o luna , doua !
    Din pacate pentru noi … Mult mai bine ar fi sa inceapa o autostrada SB-BV , pentru ca pe Sibiu – Pitesti nu sunt sanse sa inceapa lucrarile pana in 2024 .

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    zis

    ce porcarie cu mediu. sa baga si astia in seama. e proiect national? da-i inainte cu buldozerul , nu pe unde trece ursu, dar cioara, dar stai ca-i bradul in drum

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Liviug

    Promisiuni, fara bani bugetati, atentie la tot ce mint astia. Bugetul pe 2019 inca nu a fost aprobat. Dancila Ponta tot timpul au taiat de la buget banii de autostrazi .
    Dar ei nu inseala doar promit marea si sarea sunt romani nu nemti.

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    ion

    aduceti chinezii eia va rezolva problemele in scurt timp aveti autostrazi si spitale din partea voastra daca merge tot asa mai departe mai trec ani mult si tot nu se va face nimic spor la munca.

  12. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    TEPES

    Daca un amarat de deal, Dealul Liliecilor este dovedit asa de greu, cum credeti ca vor face tuneluri asa de lungi in regim de autostrada? Ne intalnim in anul 2050 cu ceva sanse sa gate autostrada de pe Valea Oltului. Altii vor avea alte mijloace de deplasare, care par SF acum. SF pare si studiul asta.

  13. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Sunt încrezător că segmentele cele mai ușoare, de la Sibiu până la Boița și respectiv Pitești – Curtea de Argeș se vor realiza în următorii 5 ani. Pentru restul ? Nu prea cred. Nici măcar nu le-au licitat.

    Doar segmentele de capăt au fost licitate, că pentru restul se aștepta acordul de mediu … deci vor mai dura câțiva ani până vor fi licitate.

    Tind să cred că primul segment finalizat va fi cel spre Boița, datorită presiunilor locale, a volumului mare de trafic și a terenului nu foarte dificil, asemănător cu cel prin care s-a mai lucrat deja prin zonă. Probabil vom mai vedea porțiuni din Valea Oltului lărgită asemeni celei de la Lazaret, și-n rest, doamne ajută!

    Mai spunea cineva de legătura spre Brașov în loc de spre Pitești … volumul de trafic cere autostrada pe Valea Oltului, nu pe Brașov, plus că e un ocol destul de mare chiar dacă ar fi autostradă. Pe lângă asta, fiind un traseu mai lung, și având în vedere că se chinuie de 15 ani să facă Ploiești – Brașov, care sunt șansele să o și facă ? Nule, mai ales că nu există finanțare europeană pe acel segment.

    Dacă tot nu suntem în stare să facem infrastructură peste tot pe unde e nevoie, măcar să se prioritizeze și să se închidă ceea ce deja s-a început (Nădlac – Constanța, Sebeș – Turda și Târgu Mureș – Oradea).

  14. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ady

    Sa faca o autostrada pana in Costa Rica si una pana in Madagascar. Ar mai trebui si una pana la Phenian, la templul sfant al pesedeului. Astea sunt de viitor !

  15. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  16. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Doru Pribeag

    Gargara ieftina, infractorii din mafia fostului partid criminal unic pcr-fsn-fdsn-pdsr-psd vând gogoși de 30 de ani prostimii care votează în draci mafia șobolanilor roșii!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact