Mai bine de jumătate din corpurile de iluminat ale Sibiului sunt de pe vremea comunismului, iar rețeaua și echipamentele sistemului public de iluminat sunt într-o stare necorespunzătoare, în general. În aceste condiții, Primăria vrea să externalizeze exploatarea și întreținerea întregului sistem de iluminat din Sibiu și Păltiniș.
Delegarea gestionării sistemului de iluminat public ar urma să fie realizată din acest an, contractul încheiat cu un viitor operator urmând a fi semnat pe o perioadă de șase ani, după cum rezultă din mai multe documente supuse consultării publice de către reprezentanții Primăriei Sibiu: un studiu de oportunitate referitor la delegare, o propunere de regulament de funcționare a sistemului de iluminat și o strategie pe această temă pentru perioada 2019 – 2024.
Sistemul de iluminat public în discuție include atât iluminarea căilor rutiere, a zonelor rezidențiale, comerciale, de plimbare, parcuri și grădini, cât și iluminarea clădirilor și monumentelor, dar și iluminatul festiv. Primăria Sibiu susține că se impune și aici delegarea serviciului către un operator licențiat având în vedere că 90% din municipiile reședință de județ din România acest lucru a fost deja implementat.
Documentele supuse consultării publice nu fac referire și la sumele care ar urma să fie bugetate pentru viitorul contract de delegare a gestiunii. Din execuțiile bugetare, însă, rezultă că sumele sunt de ordinul milioanelor de euro. Pe parcursul lui 2017, cheltuielile cu iluminatul public și electrificările la nivelul Primăriei Sibiu au avut un total de peste 11,2 milioane de lei. Iar în primele 11 luni din 2018, nivelul acestor cheltuieli a fost de 5,6 milioane de lei (diferența este dată de investițiile realizate în cursul anului 2017 în modernizarea iluminatului din parcul Sub Arini).
”Starea generală a sistemului de iluminat public din municipiul Sibiu și stațiunea Păltiniș este necorespunzătoare din cauza următoarelor aspecte: - rețelele și echipamentele sunt învechite, ineficiente și cu un grad ridicat de uzură; - clasele sistemului de iluminat nu se află în concordanță cu clasificarea căilor de circulație; - există corpuri de iluminat care nu au fost înlocuite în ultimii 30 de ani; - există puncte de aprindere în interiorul posturilor de transformare aflate în proprietatea SDEE Electrica Distribuție; - aprinderea și stingerea iluminatului nu se fac coordonat, pe intervale orare fixate; - posibilități reduse de identificare în timp util a defectelor apărute”. Sursa: Studiu de oportunitate privind alegerea formei de gestiune a serviciului de iluminat public din municipiul Sibiu și stațiunea Păltiniș
Primăria optează pentru delegare
”Autoritatea publică locală optează pentru delegarea de gestiune a serviciului de iluminat pentru activitățile de exploatare, întreținere, reparații și modernizare a sistemului de iluminat public, precum șu verificarea/repararea, montarea/demontarea ornamentelor pentru sărbători în municipiul Sibiu și stațiunea Păltiniș, această formă de gestiune prezentând mult mai multe avantaje decât dacă ar fi să opteze pentru gestiunea directă”, se arată în studiul de oportunitate pe această temă, realizat de către administrația locală. Respectivul studiu de oportunitate a fost realizat de către angajații Direcției tehnice din cadrul Primăriei.De la cei care se vor ocupa de sistemul de iluminat public, Primăria așteaptă nu doar mentenanță și exploatare, ci și investiții care să ducă la reducerea tarifelor și a costurilor de întreținere și, în general, la performanțe tot mai bune, atât pentru populație, cât și pentru administrație. Totodată, viitorul operator va fi și cel care va trebui să primească și să rezolve sesizările primite de la cetățeni, în termen de cel mult 48 de ore de la înregistrare.
Referitor la costuri, chiar dacă operatorul angajat va urmări să realizeze profit, reprezentanții Primăriei consideră că delegarea serviciului de iluminat public va conduce la obținerea unui raport optim între tarife și calitate. Asta în condițiile în care, potrivit studiului de oportunitate, investițiile în acest sistem nu au fost realizate în mod centralizat.
În vederea delegării serviciului de iluminat public, reprezentanții administrației locale au și întocmit o listă de indicatori de performanță. Acești indicatori interpretează calitatea serviciilor prestate pe baza numărului de reclamații, a răspunsurilor la diferite solicitări ale utilizatorilor sau beneficiarilor iluminatului public, dar și prin numărul de întreruperi accidentale sau programate ori prin, spre exemplu, valoarea despăgubirilor acordate de operator în cazul unor deteriorări de care se face vinovat.
Sibienii care au propuneri sau sugestii referitoare la externalizarea gestionării iluminatului public din Sibiu sunt invitați să se adreseze Direcției Tehnice fie prin intermediul Centrului de Informații pentru Cetățeni, fie prin intermediul adresei de e-mail [email protected].
Un sistem aproape de limită
În paralel cu propunerea de delegare a gestionării sistemului de iluminat public, administrația locală a pus în dezbatere publică și strategia referitoare la acest sistem. Potrivit acestui document, în Sibiu străzile iluminate au o lungime de aproximativ 280 de km, iar numărul punctelor de aprindere este de peste 180. Alături de câteva mii de stâlpi și sute de km de linii electrice, Sibiul și Păltinișul sunt iluminate pe timp de noapte cu peste 10.000 de corpuri de iluminat (stradal, de tip lampadar sau proiectoare amenajate în pavaj). ”Majoritatea rețelelor și echipamentelor aparținând sistemului de iluminat public din municipiul Sibiu sunt învechite, cu un grad avansat de uzură, ceea ce conduce la cheltuieli de întreținere mari și la un consum energetic nejustificat de mare. Conform auditului realizat în anul 2018, în municipiul Sibiu un număr de circa 6.000 de puncte luminoase au aparate de iluminat cu o vechime mai mare de 30 de ani, a căror întreținere și menținere în funcționare la parametri de funcționare nominali sau chiar menținere în funcțiune necesită cheltuieli nejustificat de mari. Aparatele de iluminat existente sunt echipate cu surse de lumină – becuri – de puteri de 70W, 150W și 250W cu vapori de sodiu. Multe din aceste corpuri de iluminat se află pe străzi și bulevarde care se încadrează în clase de iluminat inferioare, nefiind nevoie de puteri așa de mari. Pe de altă parte, există străzi pe care nivelul de iluminare este insuficient”, se arată în strategia elaborată de administrația locală. Strategie care arată că majoritatea rețelelor aferente iluminatului public trebuie înlocuite și că, din cauza vechimii sistemului, 90% din defecțiuni sunt sesizate de către locuitorii orașului.Un oraș iluminat numai cu LED-uri
În aceste condiții, prin externalizarea administrării acestui sistem, Primăria așteaptă ca în următorii șase ani să fie înlocuite toate punctele de alimentare cu unele moderne, care să poată fi controlate de la distanță. Totodată, întreg iluminatul din Sibiu ar urma să fie asigurat cu corpuri care folosesc tehnologia LED, în locul sistemelor cu vapori de sodiu. În plus, în următorii șase ani ar urma înlocuiți sau reabilitați și stâlpii folosiți pentru sistemul de iluminat public. Investițiile (atât realizate de viitorul operator, cât și de Primărie în cadrul proiectelor de modernizare a unor străzi, parcuri etc) vor viza și extinderea sistemului, fiind estimat ca în următorii șase ani rețeaua să se extindă cu aproape 1.000 de noi corpuri de iluminat.Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Parcul Sub Arini , Primăria Sibiu , Primăriei Sibiu , Electrica Distribuție Transilv , iluminat festiv , delegare , Direcției Tehnice , Pentru Sibiu , Gestiunea Afacerilor
Vizualizari: 3442
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Alex
Acum 1 oră
Florin
Acum 1 oră
Sandrino Arhitecti
Acum 1 oră
Till Eulenspiegel
Acum 1 oră
Ionutz Vl