X
dezbatere PUZ spital (14)

FOTO Cum va arăta cel mai nou pol de dezvoltare al Sibiului. „E un adevărat noroc că avem acest teren”

Sibienii se tem că viitorul spital județean se află într-o zonă poluată și zgomotoasă, iar traficul rutier din zonă va fi „gâtuit”. Specialiștii, dar și autoritățile locale împreună cu cele județene asigură că terenul alocat pentru viitoarea instituție medicală este cel mai bun.

La Consiliul Județean a fost organizată, miercuri,30 ianuarie, o dezbatere publică referitoare la Planul Urbanistic Zonal al terenului pe care autoritățile județene vor să ridice noul Spital Județean din Sibiu.

La eveniment arhitectul Alexandru Găvozdea, de la compania a.plan SRL, care a realizat PUZ-ul împreună cu SC 4B Consultanță Arhitectură SRL, SC Cocheci Birou de Arhitectură SRL, Andreea Tănase Birou Individual de Arhitectură SRL și Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu, a prezentat principalele prevederi ale documentului. Pe scurt, Găvozdea a prezentat cum văd arhitecții modul în care terenul pe care îl deține Consiliul Județean poate fi mobilat.

dezbatere PUZ spital (17)

Constrângeri: rețele electrice; apă subterană

Concluzia principală este că pe terenul respectiv – în suprafață de 20 de hectare – poate fi ridicat viitorul spital județean, dar trebuie să fie luate în considerație câteva constrângeri și recomandări.

Pe de o parte: „Avem constrângeri din cauza prezenței unor rețele edilitare majore care traversează colțul nordic al terenului – zone în care nu se poate construi. E vorba despre linii electrice aeriene și zone de rețele de gaze naturale”.

Pe de altă parte, e vorba despre rezultatele studiului geotehnic, care a identificat prezența apelor subterane la adâncimi mici:

„Terenul este orizontal, stabil, fără gropi de împrumut sau accidente structurale, cu o morfologie orizontală, o terasă bine individualizată, fără modificări antropice, cu o litologie omogenă ca dezvoltare pe verticală și orizontală, răspunzând exigențelor geotehnice în raport cu proiectul propus.

Apa subterană a fost interceptată la -1,50 m în zona central-nordică a amplasamentului și la -3,0 m în partea sudică. Nu e necesar a se executa lucrări de îmbunătățiri sau consolidări ale terenului pentru obiectivul menționat și declarat de către beneficiar”, se menționează în PUZ.

Alexandru Găvozdea spune că acest lucru „e o chestiune absolut firească în contextul în care în preajmă este pârâul Rusciorului și e absolut natural ca apa să fie interceptată”.

Atenție la nivelul de zgomot

Cei care au elaborat PUZ-ul atrag atenția că în zonă se atinge un oarecare nivel de zgomot, însă chiar dacă nu este unul înalt, trebuie avut în vedere. „Există un subiect care trebuie să capete o atenție în etapele de mai departe – nivelul de zgomot care poate fi receptat în zonă și care trebuie să fie compensat prin măsuri care în momentul elaborării proiectului respectiv, de la faza studiului de fezabilitate, vor trebui integrate soluții – fie panouri fonoabsorbante sau perdele vegetale de protecție sau alte soluții de configurare”, a adăugat Alexandru Găvozdea.

Studiul de trafic: în 2028 va fi bine

Aproape majoritatea celor care au participat la discuții în sala de ședință a CJ Sibiu s-au arătat îngrijorați de traficul care se va crea în zonă. Aceștia i-au întrebat pe specialiștii prezenți ce soluții propun pentru această viitoare problemă, având în vedere că „avem exemple când traficul este gâtuit în Sibiu”.

Găvozdea a propus în PUZ nu una, ci trei soluții, evident doar una fiind recomandată. Cele trei scenarii luate în calcul prin studiul de trafic sunt următoarele:

1. („cel mai modest”) strada Cuarțului are 2 benzi de circulație, pe latura estică a spitalului; Între Calea Șurii Mici și strada Cuarțului se amenajează o intersecție giratorie, cu o bandă pe calea inelară.

2. Dezvoltarea Căii Șurii Mici și a străzii Cuarțului – ambele la 4 benzi de circulație; Între Calea Șurii Mici și str. Cuarțului se amenajează o intersecție giratorie cu 2 benzi de circulație pe calea inelară; Intersecția dintre Calea Șurii Mici și DN7H se amenajează ca intersecție giratorie, ținând cont de fluxurile de trafic ridicate de la orele de vârf.

3. Scenariul al treilea prevede, la fel, lărgirea Căii Șurii Mici și a străzii Cuarțului la 4 benzi de circulație; intersecția dintre acestea și dintre Calea Șurii Mici cu DN7H se amenajează cu câte o intersecție giratorie. „Dar ia în calcul, și acesta este elementul de noutate față de celelalte scenarii, soluții care pot fi compensate/completate de un sistem de transport public local. Fluxurile luate în calcul rămân neschimbate, dar se suplimentează un sistem de transport public local, care, de altfel, începe să fie accesat și implementat de către municipalitate pentru a deservi zonele rezidențiale dezvoltate ceva mai spre vest”, a explicat președintele Ordinului Arhitecților din România.

dezbatere PUZ spital (15)

dezbatere PUZ spital (13)

dezbatere PUZ spital (16)

 

Primăria trebuie să știe că nu spitalul va crea traficul

„Recomandările studiului de trafic arată că este extrem de important să fie evaluat impactul asupra traficului a viitoarelor investiții imobiliare din zonă. Sunt mai multe zone în jurul terenului respectiv, care încă nu beneficiază de PUZ-uri, dar care sigur vor fi dezvoltate pentru că sunt în zona de interes a dezvoltatorilor și vor aduce un aflux de trafic foarte mare. Avem date concrete de măsurare a cantității de trafic, de presiune generată pe rețeaua stradală – este mai mare decât cel ce va fi generat de spital. Adică zonele de dezvoltare din jurul terenului generează mai mult trafic decât spitalul în sine. Vă imaginați ce înseamnă dacă tot restul „petelor albe” din jur, încă nereglementate, vor fi dezvoltate cu funcțiunile prevăzute în PUG, desigur” – Alexandru Găvozdea.

U-03-03 spital nou Reglementari urbanistice - Zonificare funcționala coordonare

Specialistul mai recomandă autorităților locale să rezerve culoare pentru transport public care să ajute la acoperirea cererii de transport pentru investițiile avute în vedere și cele viitoare.  Cu alte cuvinte aceștia spun că încărcarea cea mai mare pentru zonă va veni din ocuparea zonei rezidențiale: „Raportul este de 1 la 3, deci doar o treime a traficului va veni de la spital”.

Ceea ce subliniază arhitecții care au elaborat studiul de trafic este că indiferent de scenariul pe care o să-l aleagă autoritățile, „toate sunt cu prognoza pentru anul 2028”. Aceștia au asigurat că studiul de trafic va fi făcut public, acesta având rezultatele pentru diverse scenarii din cadrul tuturor intersecțiilor: simulări și rezultate privind ce înseamnă întârzieri în diverse scenarii.

Întrebări despre groapa de gunoi, parcări și apa subterană

Prezența în zonă a gropii de gunoi, numărul de locuri de parcare care vor fi construite pentru viitorul spital, dar și siguranța clădirii în contextul prezenței apei subterane au fost aspectele care i-au interesat pe cei prezenți la dezbatere. Răspunsurile au venit pe rând:

Corneliu Drăgan, arhitectul-șef al județului: „Aș vrea să vă liniștesc – groapa de gunoi se umple. Problema noastră este să bugetăm construcția (…) Județul Sibiu este județul care este în procedură de mediu pentru menținerea calității mediului, deci avem un aer bun”.

Andreea Tănase, Birou Individual de Arhitectură SRL: „Parcările rezervate spitalului clinic județean se vor rezolva în interiorul parcelei. Numărul de locuri se va calcula conform anexei 2 la PUG Sibiu: pentru spital se va asigura câte un loc de parcare la fiecare cinci persoane angajate, respectiv un loc de parcare la fiecare opt paturi. Pentru celelalte funcțiuni care pot fi dezvoltate pe parcelă, se va asigura câte un loc de parcare pentru fiecare cinci persoane angajate cu un spor de 10%”.

Andreea Tănase Birou Individual de Arhitectură SRL: „Nu putem să vă spunem acum cum vor arăta clădirile, structura – nu a făcut obiectul acestei documentații. Soluțiile se vor dezvolta în cadrul studiului de fezabilitate care urmează acestei etape”.

Un reprezentant al USR, Traian Belei, prezent în sală, a întrebat dacă suprafața de 20 de hectare nu e prea mică pentru un astfel de obiectiv, amintind că formațiunea a organizat și ea o dezbatere pe această temă. Atunci specialiștii de la USR propuneau construirea unui așa-numit „Mall Medical” pe o suprafață de cel puțin 100 de hectare. Președintele CJ Sibiu, Daniela Câmpean, a dat de înțeles că terenul nu va fi schimbat, deoarece acesta este „cel mai bun” din toate punctele de vedere.

Ce etape mai urmează

PUZ-ul viitorului spital județean al Sibiului urmează să fie finalizat și înaintat Consiliului Județean pentru obținerea avizului până în luna martie 2019, conform prognozelor celor care îl elaborează. Până atunci, arhitecții mai așteaptă două avize importante: unul de la Mediu și altul de la ISU. PUZ-ul trebuie aprobat de Consiliul Local Sibiu, lucru care se va întâmpla, după cum promit autorii acestuia, cel târziu în luna aprilie.

Viitorul spital mai are nevoie de un studiu de fezabilitate, de proiect tehnic și, cel mai important, de o sursă de finanțare, înainte de lucrările de execuție. Autoritățile locale – Consiliul județean și Primăria Sibiu – speră ca fondurile necesare să fie atrase din finanțări europene nerambursabile. Deocamdată, astfel de fonduri europene au fost alocate doar pentru spitale regionale.

Funcționalitatea e importantă, nu peisajul

Concluzia dezbaterii de astăzi i-a aparținut lui Eugen Iordănescu, director executiv al Camerei de Comerț și Industrie Sibiu, și el membru al asociației care a lucrat la PUZ:

„Discutăm pe marginea unui PUZ – nu suntem în situația de a pune în dezbateri locații alternative, din păcate, pentru că avem una singură. După mulți și mulți ani suntem ca în acea alegere democratică din istoria omului când Dumnezeu a pus-o pe Eva în fața lui Adam și a zis Din femeile de aici de față alege-ți viitoarea nevastă (…) Toate îngrijorările puse în discuții sunt naturale. Dacă ar fi să ne imaginăm un spital ni l-am imagina undeva departe de orice, într-o zonă liberă, dacă se paote într-o poiană uriaș înconjurată de pădure, unde imaginile să fie frumoase, unde aerul să fie curat și unde totul să fie impecabil. Un punct forte al acestei locații reprezintă accesibilitatea. Sigur că majoritatea care se vor adresa spitalului vor fi din Sibiu, dar el va fi totuși un pol zonal (…) Sigur că nu e raiul pe pământ (…) Credem că e un adevărat noroc că avem acest teren, nu mai vorbim de o himeră. Credem că sunt întrunite condițiile de bază de infrastructură care sunt mai importante pentru funcționarea spitalului decât peisajul. Credem că acest peisaj poate fi construit”.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

19 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Andrei

    Cateva observatii: 1. Cand la 1,5 m sapi si dai de apa nu poti zice ca i ok, vei avea costuri uriase daca vrei sa faci un demisol sau un subsol utilizabil in conditii bune, asta daca ti la calitate. 2. Nu se spune cum se va rezova trecerea peste podul Kogalniceanu – are 2 benzi inguste, degeaba faci patru dupa el, circulatia mare va fi catre Sibiu nu Rusciori. 3. Cred ca aici s-a ambitionat cineva sa faca spital in afara orasului in conditiile in care terenul pe care il are astazi spitalul judetean este suficient de mare pentru orice tip de spital chiar si Universitar sau Regional. Sunt cladiri intregi nefunctionale, vechi care se pot demola, ai un imens parc neingrijit, ai un spital privat Polisano la tine in curte cu o inaltime suficient de mare ptr care poti opta si tu, esti in centrul orasului aproape de toata lumea, ai tot transportul in comun prin fata spitalului, etc, Doar trebuie sa faci ordine, curatenie samd….

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    sibian100%

    Cineva(cel care conduce județul) vrea neapărat spital acolo deși este apă la mică adâncime,mirosul este insuportabil,zgomotul mare,podul foarte prost construit(in cazul în care vine salvarea participanții nu au unde să se ferească),când pe C.Poplăcii era terenul,pompierii și jandarmii aproape ,utilități la poartă,o stradă mereu slab circulată.Dar Câmpean a luat deja banii probabil,nu-i mai poate da înapoi.

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ion ionescu

    Fara Iordanescu asta nimic nu se mai întâmplă nimic la Sibiu. De ce? Omul e uman si profesional o nulitate, vedeti doar ce a facut la CCIR si cu capitala gastronomica. O rusine ca la Sibiu sunt promovați asemenea indivizi.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      David

      Tu nu ntelegi ca fara Iordanescu nimic nu se mai intampla in judet.Doar el conduce judetul si doar el se pricepe la tot si le stie pe toate.Sa ne rugam sa se mentina in viata ca altfel Daniela Campean nu o sa mai poata gestiona judetul. Vai si amar de capul nostru, cine a ajuns sa ne conduca.

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Petrica

    Frumos ar fi daca tot se face ceva macar in zona respectiva 3 bezni pe sens iar una dintre ele sa fie destinata mijloacelor de transport in comun si parcare pentru masinile care vor veni la spital.

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ioan

    Bravo Andrei , bine punctat ….. Faceți spitalul exact unde este acum … Dărâmați tot pe etape bineînțeles si faceți totul nou cu parcare subterana pe 3-4 nivele !

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Anonymus

    o sa fie vai si amar acolo cu circulatia ca sa nu mai vorbim de locurile de parcare care asa cum se prezinta in proiect o sa fie mai mult decat insuficiente (daca vine fiecare angajat cu masina nu mai poate marca nimeni acolo nici pacienti nici vizitatori). caile de acces nu sunt corect gandite si nici optime. o sa fie un acces greoi pentru ambulante si nu numai mai ales ca asa cum spunea si cel de mai sus, degeaba faci 4 benzi de circulatie ca podul peste calea ferata ce iasa in strada Kogalniceanu are doar 2 benzi de circulatie (o alta prostie facuta de arhitecti cand puteau sa il faca cu 4 benzi mai inguste dar suficiente si renuntau la pista de biciclete laterala ce putea fi pusa sub pod pe un plan paralele caii de rulare si in acest fel acum nu existau probleme…
    dar asa cum se stie, multi arhitecti in ziua de azi fac totul doar pe hartie fara sa vada macar realitatea din teren…

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Andrei

    Este foarte grav ca ni se impune asemenea loc,pe cand zona poligonului din drumul inspre Poplaca este ok dpdv tehnic ,economic ,zgomot si cel mai important e un trafic aproape zero!Pacat ca se ignora o ocazie unica !

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      dancp2

      pe poplacii avea plan si fostul primar johanis,s-a vorbit si cu armata si aia au fost de acord,zona e ok-cred ca acum vreo 5-6 ani-.Acum sint alte interese ale unora din pdl/fam turcan/si sefa cimpan

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    sibianca

    Oameni buni ai C.J., cascati bine ochii, la ceea ce construit. Vedeti cui dati executia proiectului de spital, faceti foarte bine sudiul de fesabilitate, conditiile de mediu si apoi apucati-va de el. Dac vreti sa faceti totusi spitalul acolo trebuie in primul rand sa largiti podul Kogalniceanu-Calea Surii Mici. Stau in zona si vad ce circulatie este pe pod. Acolo in zona se mai construiesc cartiere de blocuri deci circulatia se va aglomera. Cand vor prinde salvarile circulatia mare pe pod nu se poate depasi nimic. Acest pod a fost facut pe repede inainte, proiectat de o firma din Iasi care habar nu avea de situatia din teren. Acum este prea tarziu.

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    CE tampenie incomensurabila. Pai din Vasilea Aron mor toti in ambulanta…cred ca si soferul pana se ajunge pe calea surii mici. Avem terneuri berechet. Si la gara si la Independenta si in Broscarie unde sunt 4 benzi si drumuri noi plus tot ce vrei. Sa se demoleze Independenta 2 si sa se faca acolo. Sau in loc de mall ul de la gara…la ce naiba trebuie mall acolo? Sau unde a fost turnatoria de la independenta…drumuri cu 4 benzi din toate directiile. si si in centru. Acolo din V Aron se ajunge in 10 min cu ambulanta. Sau in loc de talciocul ala Habermarkt sau cum naiba ii spune. Reamenajate strazile, facute parcari subterane pe 3-4 nivele si spital de 10 etaje…

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Republica Teleormăneană România

    Daca e implicat și Iordanescu e clar…
    Fiindcă au fluturat 3 “soluții” puerile despre 2 strazi și un giratoriu e clar au rezolvat cu traficul!
    “Groapa de gunoi se umple” cam asta e strategia…
    Dar nu-i bai oricum nu le dau pesedeii bani. N-are bugetul bani nici să susțină contractele “de casa” pesede! Ăștia de la pesede o să înceapă să se fure intre ei imediat, numai să nu-și iasă din mână!

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      dan

      Se vor imprumuta… Pardon.. Vor face contract de imprumut pe numele noatru pe la fmi, prin china pe oriunde, vor fura cat si-au promis unii altora si vor fugi in madagascar, argentina, venezuela, brazilia…dupa gusturi si posibilitati. Nu pleaca psd si nici miruitii din alde pana nu ne lasa atat de saraci incat sa nu ne permitem nici sa platim anchetele sa-i mai gaseasca.

  12. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Alzara 1918

    A câta oară scriu ( de zece ani ) că locul noului spital este in curtea actualului ? Pentru că:
    -spațiu suficient ( demolarea centrului de sânge și alte clădiri non monumente istorice – inclusiv actuala UPU ) ; se poate transfera și o parte dun spațiul școlii sportive nefolosit )
    -ușor accesibil lângă intersecția cel mai bine legată de toate cartierele orașului și zonele județului
    – lângă ambulatoriu
    -lângă amfiteatrul facultății

  13. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Cititescu

    “Sibienii se tem ca viitorul spital va fi intr-o zona poluata si zgomotoasa”. Cine dracu sunt “sibienii” aia?! Probabil unii care considera ca nivelul de zgomot si de poluare din zona Spitalului Judetean sau Spitalul Militar este ideala pentru spitale?!! Cladirile sunt foarte vechi, nu mai corespund cerintelor si extinderea ar fi o gresala.

  14. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Doru

    Cum sa se faca la Dobrun, Independenta sau la Mall? V-a trecut prin cap ca alea sunt proprietatea cuiva??
    Daca un anumit primar n-ar fi retrocedat in natura anumite imobile unor anumiti nazisti, poate azi erau mai multe optiuni.
    Acum insa sunt mai putine.
    Daca in curtea spitalului nu s-ar fi construit spitale private, la fel. Nici acum nu e tarziu sa faci acolo un spital.
    Problema este insa, nu cum spuneati unii dintre voi, ca au unii anumite interese imobiliare in zona aceea. E si asta un ciubuc. Dar eu cred ca interesul cel mare dpdv imobiliar/ al spagilor este pe spatiul viitorului fost spital…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact