Sibienii se tem că viitorul spital județean se află într-o zonă poluată și zgomotoasă, iar traficul rutier din zonă va fi „gâtuit”. Specialiștii, dar și autoritățile locale împreună cu cele județene asigură că terenul alocat pentru viitoarea instituție medicală este cel mai bun.
La Consiliul Județean a fost organizată, miercuri,30 ianuarie, o dezbatere publică referitoare la Planul Urbanistic Zonal al terenului pe care autoritățile județene vor să ridice noul Spital Județean din Sibiu.
La eveniment arhitectul Alexandru Găvozdea, de la compania a.plan SRL, care a realizat PUZ-ul împreună cu SC 4B Consultanță Arhitectură SRL, SC Cocheci Birou de Arhitectură SRL, Andreea Tănase Birou Individual de Arhitectură SRL și Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu, a prezentat principalele prevederi ale documentului. Pe scurt, Găvozdea a prezentat cum văd arhitecții modul în care terenul pe care îl deține Consiliul Județean poate fi mobilat.
Constrângeri: rețele electrice; apă subterană
Concluzia principală este că pe terenul respectiv – în suprafață de 20 de hectare - poate fi ridicat viitorul spital județean, dar trebuie să fie luate în considerație câteva constrângeri și recomandări.
Pe de o parte: „Avem constrângeri din cauza prezenței unor rețele edilitare majore care traversează colțul nordic al terenului – zone în care nu se poate construi. E vorba despre linii electrice aeriene și zone de rețele de gaze naturale”.
Pe de altă parte, e vorba despre rezultatele studiului geotehnic, care a identificat prezența apelor subterane la adâncimi mici:
„Terenul este orizontal, stabil, fără gropi de împrumut sau accidente structurale, cu o morfologie orizontală, o terasă bine individualizată, fără modificări antropice, cu o litologie omogenă ca dezvoltare pe verticală și orizontală, răspunzând exigențelor geotehnice în raport cu proiectul propus.Alexandru Găvozdea spune că acest lucru „e o chestiune absolut firească în contextul în care în preajmă este pârâul Rusciorului și e absolut natural ca apa să fie interceptată”.Apa subterană a fost interceptată la -1,50 m în zona central-nordică a amplasamentului și la -3,0 m în partea sudică. Nu e necesar a se executa lucrări de îmbunătățiri sau consolidări ale terenului pentru obiectivul menționat și declarat de către beneficiar”, se menționează în PUZ.
Atenție la nivelul de zgomot
Cei care au elaborat PUZ-ul atrag atenția că în zonă se atinge un oarecare nivel de zgomot, însă chiar dacă nu este unul înalt, trebuie avut în vedere. „Există un subiect care trebuie să capete o atenție în etapele de mai departe – nivelul de zgomot care poate fi receptat în zonă și care trebuie să fie compensat prin măsuri care în momentul elaborării proiectului respectiv, de la faza studiului de fezabilitate, vor trebui integrate soluții – fie panouri fonoabsorbante sau perdele vegetale de protecție sau alte soluții de configurare”, a adăugat Alexandru Găvozdea.
Studiul de trafic: în 2028 va fi bine
Aproape majoritatea celor care au participat la discuții în sala de ședință a CJ Sibiu s-au arătat îngrijorați de traficul care se va crea în zonă. Aceștia i-au întrebat pe specialiștii prezenți ce soluții propun pentru această viitoare problemă, având în vedere că „avem exemple când traficul este gâtuit în Sibiu”.
Găvozdea a propus în PUZ nu una, ci trei soluții, evident doar una fiind recomandată. Cele trei scenarii luate în calcul prin studiul de trafic sunt următoarele:
1. („cel mai modest”) strada Cuarțului are 2 benzi de circulație, pe latura estică a spitalului; Între Calea Șurii Mici și strada Cuarțului se amenajează o intersecție giratorie, cu o bandă pe calea inelară.
2. Dezvoltarea Căii Șurii Mici și a străzii Cuarțului – ambele la 4 benzi de circulație; Între Calea Șurii Mici și str. Cuarțului se amenajează o intersecție giratorie cu 2 benzi de circulație pe calea inelară; Intersecția dintre Calea Șurii Mici și DN7H se amenajează ca intersecție giratorie, ținând cont de fluxurile de trafic ridicate de la orele de vârf.
3. Scenariul al treilea prevede, la fel, lărgirea Căii Șurii Mici și a străzii Cuarțului la 4 benzi de circulație; intersecția dintre acestea și dintre Calea Șurii Mici cu DN7H se amenajează cu câte o intersecție giratorie. „Dar ia în calcul, și acesta este elementul de noutate față de celelalte scenarii, soluții care pot fi compensate/completate de un sistem de transport public local. Fluxurile luate în calcul rămân neschimbate, dar se suplimentează un sistem de transport public local, care, de altfel, începe să fie accesat și implementat de către municipalitate pentru a deservi zonele rezidențiale dezvoltate ceva mai spre vest”, a explicat președintele Ordinului Arhitecților din România.
Primăria trebuie să știe că nu spitalul va crea traficul
„Recomandările studiului de trafic arată că este extrem de important să fie evaluat impactul asupra traficului a viitoarelor investiții imobiliare din zonă. Sunt mai multe zone în jurul terenului respectiv, care încă nu beneficiază de PUZ-uri, dar care sigur vor fi dezvoltate pentru că sunt în zona de interes a dezvoltatorilor și vor aduce un aflux de trafic foarte mare. Avem date concrete de măsurare a cantității de trafic, de presiune generată pe rețeaua stradală – este mai mare decât cel ce va fi generat de spital. Adică zonele de dezvoltare din jurul terenului generează mai mult trafic decât spitalul în sine. Vă imaginați ce înseamnă dacă tot restul „petelor albe” din jur, încă nereglementate, vor fi dezvoltate cu funcțiunile prevăzute în PUG, desigur” – Alexandru Găvozdea.Specialistul mai recomandă autorităților locale să rezerve culoare pentru transport public care să ajute la acoperirea cererii de transport pentru investițiile avute în vedere și cele viitoare. Cu alte cuvinte aceștia spun că încărcarea cea mai mare pentru zonă va veni din ocuparea zonei rezidențiale: „Raportul este de 1 la 3, deci doar o treime a traficului va veni de la spital”.
Ceea ce subliniază arhitecții care au elaborat studiul de trafic este că indiferent de scenariul pe care o să-l aleagă autoritățile, „toate sunt cu prognoza pentru anul 2028”. Aceștia au asigurat că studiul de trafic va fi făcut public, acesta având rezultatele pentru diverse scenarii din cadrul tuturor intersecțiilor: simulări și rezultate privind ce înseamnă întârzieri în diverse scenarii.
Întrebări despre groapa de gunoi, parcări și apa subterană
Prezența în zonă a gropii de gunoi, numărul de locuri de parcare care vor fi construite pentru viitorul spital, dar și siguranța clădirii în contextul prezenței apei subterane au fost aspectele care i-au interesat pe cei prezenți la dezbatere. Răspunsurile au venit pe rând:
- Corneliu Drăgan, arhitectul-șef al județului: „Aș vrea să vă liniștesc - groapa de gunoi se umple. Problema noastră este să bugetăm construcția (...) Județul Sibiu este județul care este în procedură de mediu pentru menținerea calității mediului, deci avem un aer bun”.Un reprezentant al USR, Traian Belei, prezent în sală, a întrebat dacă suprafața de 20 de hectare nu e prea mică pentru un astfel de obiectiv, amintind că formațiunea a organizat și ea o dezbatere pe această temă. Atunci specialiștii de la USR propuneau construirea unui așa-numit „Mall Medical” pe o suprafață de cel puțin 100 de hectare. Președintele CJ Sibiu, Daniela Câmpean, a dat de înțeles că terenul nu va fi schimbat, deoarece acesta este „cel mai bun” din toate punctele de vedere.- Andreea Tănase, Birou Individual de Arhitectură SRL: „Parcările rezervate spitalului clinic județean se vor rezolva în interiorul parcelei. Numărul de locuri se va calcula conform anexei 2 la PUG Sibiu: pentru spital se va asigura câte un loc de parcare la fiecare cinci persoane angajate, respectiv un loc de parcare la fiecare opt paturi. Pentru celelalte funcțiuni care pot fi dezvoltate pe parcelă, se va asigura câte un loc de parcare pentru fiecare cinci persoane angajate cu un spor de 10%”.
- Andreea Tănase Birou Individual de Arhitectură SRL: „Nu putem să vă spunem acum cum vor arăta clădirile, structura – nu a făcut obiectul acestei documentații. Soluțiile se vor dezvolta în cadrul studiului de fezabilitate care urmează acestei etape”.
Ce etape mai urmează
PUZ-ul viitorului spital județean al Sibiului urmează să fie finalizat și înaintat Consiliului Județean pentru obținerea avizului până în luna martie 2019, conform prognozelor celor care îl elaborează. Până atunci, arhitecții mai așteaptă două avize importante: unul de la Mediu și altul de la ISU. PUZ-ul trebuie aprobat de Consiliul Local Sibiu, lucru care se va întâmpla, după cum promit autorii acestuia, cel târziu în luna aprilie.
Viitorul spital mai are nevoie de un studiu de fezabilitate, de proiect tehnic și, cel mai important, de o sursă de finanțare, înainte de lucrările de execuție. Autoritățile locale – Consiliul județean și Primăria Sibiu – speră ca fondurile necesare să fie atrase din finanțări europene nerambursabile. Deocamdată, astfel de fonduri europene au fost alocate doar pentru spitale regionale.
Funcționalitatea e importantă, nu peisajul
Concluzia dezbaterii de astăzi i-a aparținut lui Eugen Iordănescu, director executiv al Camerei de Comerț și Industrie Sibiu, și el membru al asociației care a lucrat la PUZ:
„Discutăm pe marginea unui PUZ - nu suntem în situația de a pune în dezbateri locații alternative, din păcate, pentru că avem una singură. După mulți și mulți ani suntem ca în acea alegere democratică din istoria omului când Dumnezeu a pus-o pe Eva în fața lui Adam și a zis Din femeile de aici de față alege-ți viitoarea nevastă (...) Toate îngrijorările puse în discuții sunt naturale. Dacă ar fi să ne imaginăm un spital ni l-am imagina undeva departe de orice, într-o zonă liberă, dacă se paote într-o poiană uriaș înconjurată de pădure, unde imaginile să fie frumoase, unde aerul să fie curat și unde totul să fie impecabil. Un punct forte al acestei locații reprezintă accesibilitatea. Sigur că majoritatea care se vor adresa spitalului vor fi din Sibiu, dar el va fi totuși un pol zonal (...) Sigur că nu e raiul pe pământ (...) Credem că e un adevărat noroc că avem acest teren, nu mai vorbim de o himeră. Credem că sunt întrunite condițiile de bază de infrastructură care sunt mai importante pentru funcționarea spitalului decât peisajul. Credem că acest peisaj poate fi construit”.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Industrie Sibiu , Calea Şurii Mici , Primăria Sibiu , Consiliului Județean , Ordinului Arhitecților , Daniela Câmpean , Planul Urbanistic Zonal , Alexandru Găvozdea , Consiliul Local Sibiu , Consiliul Județean , Agricultură Sibiu , Andreea Tănase , Corneliu Drăgan , Judeţul Sibiul , Eugen Iordănescu , Căii Șurii Mici , Spital Județean , La Consiliul Județean , Dezvoltarea Căii Șurii Mici , Între Calea Șurii Mici , Birou Individual , Mall Medical , Cocheci Birou , Consultanță Arhitectură , Traian Belei
Vizualizari: 9700
Ultimele comentarii
Acum 12 ore
MB
Acum 12 ore
Claudiu
Acum 12 ore
Liberal autentic
Acum 12 ore
Neli Oproiu
Acum 12 ore
Bobo