Joi,
25.04.2024
Innorat
Acum
7°C

Licitație pentru proști. Cea mai nouă centură ocolitoare din Sibiu moare înainte de a se naște: “și ilegală, și incompletă“

Licitație pentru proști. Cea mai nouă centură ocolitoare din Sibiu moare înainte de a se naște: “și ilegală, și incompletă“

Lansat brusc și cu mari promisiuni politicianiste, proiectul centurii ocolitoare a Mediașului își dă decesul înainte de a fi mutată o lopată de pământ. Principalul motiv al eșecului care de pe acum poate fi anticipat este faptul că licitația lansată de CNAIR are la bază o documentație veche de peste 15 ani. În plus, este și incompletă, la fel ca și exproprierile. Mai mult, contractul propus pentru proiectare și execuție este pus sub semnul întrebării în ceea ce privește legalitatea. Centura ocolitoare a Mediașului este o lucrare estimată la peste 27 de milioane de euro, fără TVA.

Anunțată drept o mare realizare, lansarea licitației pentru proiectarea și execuția celei mai noi centuri ocolitoare din județul Sibiu, cea a municipiului Mediaș, se dovedește a fi doar o nouă etapă a unui proiect care nu reușește să înceapă, darmite să se mai și încheie.

De departe, cea mai mare problemă a licitației pentru proiectare și execuție lansată acum de către Compania națională de administrare a infrastructurii rutiere (CNAIR) este faptul că studiul de fezabilitate prezentat în cadrul documentației de atribuire a contractului de proiectare și execuție este vechi de 15 ani. Mai precis, respectivul studiu a fost finalizat în mai 2004, de către o societate care nu mai există azi (SC Eurometudes SA, care între timp a fuzionat cu o firmă cu capital olandez). Mai mult, varianta studiului de fezabilitate publicată de CNAIR este, de fapt, una scanată după o variantă tipărită. Iar din ceea ce a mai apucat CNAIR să scaneze lipsesc câteva zeci de pagini, care apar în cuprinsul studiului de fezabilitate, dar nu și în fișierele date publicității de Companie pentru ca eventualele firme de construcții să își poată întocmi oferta. Spre exemplu, lipsesc șase subcapitole referitoare la lucrările de drumuri, două subcapitole referitoare la lucrările la poduri, ba chiar lipsește și devizul general.

Cu toate acestea, CNAIR a decis să lanseze licitația pe baza unei documentații vechi de 15 ani, chiar dacă în alte situații a reactualizat studiile de fezabilitate pentru a oferi șansa firmelor interesate să realizeze un proiect tehnic suficient de detaliat și bine fundamentat, astfel încât execuția lucrării să fie una de calitate. Una din aceste situații este cea a autostrăzii Sibiu – Pitești, al cărei studiu de fezabilitate din 2008 a fost refăcut anul trecut (dar a apucat să mai fie finalizat doar parțial, acum fiind în curs de completare).

Studiul de fezabilitate anexat licitație este, de fapt, o scanare parțială a unei variante tipărită în urmă cu 15 ani Studiul de fezabilitate anexat licitație este, de fapt, o scanare parțială a unei variante tipărită în urmă cu 15 ani

Avize și acorduri preistorice, exproprieri lipsă

CNAIR a lansat licitația nu doar pe baza unui SF vechi de 15 ani, ci și pe baza unor avize și acorduri care, la fel, datează din 2004. Printre cele mai importante astfel de acorduri este cel de mediu. Cel prezentat de CNAIR în cadrul documentației de atribuire a fost emis în 6 mai 204 de către Agenția regională de protecție a mediului (instituție care acum nu mai există). Mai mult, acordul de mediu a fost emis în baza vechii legislații (o lege din 1995, care între timp a fost înlocuită cu o lege adoptată în 2006 și modificată de alte câteva ori).
Lipsa unui acord de mediu actualizat poate genera mari probleme pe parcursul execuției unei noi lucrări de infrastructură rutieră. Probabil cel mai cunoscut exemplu recent în acest sens este cel al lotului 2 din cadrul autostrăzii Lugoj – Deva, lucrare licitată în 2010 și al cărei acord de mediu a fost revizuit în 2013, după atribuirea lucrărilor. La revizuirea acordului de mediu, în baza noilor reglementări legislative, autoritățile au impus “coborârea“ autostrăzii prin două tuneluri, precum și construirea de noi viaducturi, pentru a permite astfel în continuare libera circulație a urșilor. Cum proiectul autostrăzii era deja realizat, pentru porțiunea de autostradă unde care avizul de mediu a cerut noi soluții tehnice CNAIR s-a văzut nevoită să rezilieze contractul. Nici acum respectiva porțiune de autostradă nu a fost încă “re-scoasă“ la licitație. Și tocmai datorită acestor probleme, aceeași CNAIR a decis să nu atribuire proiectarea și execuția loturilor 1 și 5 ale autostrăzii Sibiu – Pitești până când nu este emis acordul de mediu aferent respectivei autostrăzi (acord de mediu care a fost emis, în cele din urmă, la finele anului trecut).
Acordul de mediu anexat de CNAIR documentației a fost emis acum 15 ani, pe baza unei legislații de acum 24 de ani Acordul de mediu anexat de CNAIR documentației a fost emis acum 15 ani, pe baza unei legislații de acum 24 de ani

În ceea ce privește varianta de ocolire a Mediașului, CNAIR cere întocmirea proiectului și a detaliilor de execuție a pe baza unor avize emise de societăți care, în ultimii 15 ani, au efectuat investiții și modificări ale infrastructurii proprii (cum ar fi modernizarea magistralei 300 a CFR, lucrare aflată în curs de finalizare și care vizează direct proiectul variantei ocolitoare a Mediașului, care ar urma să traverseze în două puncte calea ferată modificată). La fel este și situația societății de apă și canalizare a Mediașului, care în ultimii ani a realizat investiții ample în refacerea și extinderea infrastructurii proprii. Mai mult, unele din avizele atașate la dosarul licitației aparțin unor societăți comerciale care nu mai există (spre exemplu societatea de distribuție a gazelor naturale, Distrigaz).

Din lista lungă de probleme ale documentației de atribuire a contractului de proiectare și execuție mai merită amintit și faptul că nici exproprierile nu sunt finalizate. CNAIR se bazează, însă, că firmele constructoare vor crede în promisiuni. “Antreprenorul este înștiințat de faptul că exproprierile vor fi realizate de Beneficiar și finalizate astfel încât să nu influențeze Graficul de proiectare și de execuție al Antreprenorului. Beneficiarul are în pregătire procedura de achiziție servicii în vederea finalizării exproprierilor“, arată reprezentanții CNAIR în documentația de atribuire a contractului referitor la centura ocolitoare a Mediașului.

Iar pentru ca haosul să fie complet, documentația de licitație nu este suficient de clară nici în ceea ce privește relocarea unor utilități care existau, în jurul anului 2004, pe traseul propus pentru centura ocolitoare. Documentația amintește că unele utilități trebuie relocate, dar nu face nicio referire la noile amplasamente ale acestor relocări.

Contestație: nu e nici legală

La nicio săptămână de la lansarea licitației pentru centura ocolitoare a Mediașului, pe adresa CNAIR și a Consiliului național de soluționare a contestațiilor a fost transmisă, deja, o contestație care atrage atenția asupra numeroaselor deficiențe ale documentației. “Autoritatea contractantă are obligația de a furniza operatorilor economici toate informațiile în mod complet, corect și precis, pentru a le permite acestora prezentarea unor oferte conforme, astfel încât orice ofertant interesat și care deține capabilități reale de executare a contractului să aibă șanse egale de a accede la adjudecarea acestuia“, arată, în contestația lor, reprezentanții SC Geiger Transilvania SA. Aceștia solicită CNSC să suspende licitația până când CNAIR va completa documentația, va actualiza acordurile și avizele și elimina neconcordanțele.

Dar nu doar cei de la Geiger atrag atenția asupra precarității documentației licitației. O a doua contestație a fost depusă și de Strabag, tot la o săptămână de la lansarea licitației. Reprezentanții firmei de construcții cer CNSC să oblige CNAIR să modifice varianta de acord-contractual propusă în cadrul documentației de atribuire, deoarece acest acord – cadru nu respectă HG nr. 1/2018, prin care Guvernul României a stabilit cum trebuie întocmite aceste acorduri-contractuale. “Inițiativa CNAIR de modificare a textului HHG, nr 1/2018 depășește orice limită permisă de acest act normativ și este de natură să afecteze chiar documentația de atribuire, pentru că acordul-cadru este parte componentă a acesteia“, atrag atenția cei de la Strabag.

Centura ocolitoare a Mediașului riscă să rămână mulți ani doar un desen Centura ocolitoare a Mediașului riscă să rămână mulți ani doar un desen

Un vis de 8,5 km

Licitația pentru proiectarea și execuția centurii ocolitoare a Mediașului a fost publicată de către CNAIR în 31 ianuarie 2019. Potrivit anunțului, varianta ocolitoare ar fi urmat să aibă 8,5 km lungime, iar valoarea contractului era aproximată la 125,7 milioane de lei, fără TVA. Termenele prevăzute în îndoielnica documentație sunt de șase luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuția lucrărilor. Termenul inițial de depunere a ofertelor de către cei interesați a fost stabilit pentru ziua de 28 martie 2019.

Foto principală: arhiva TS

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

B

Acum 5 ani

Nu stiu cine are timp sa citeasca un articol asa lung, dar poza este sigur emblematica pentru Politia romana
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Eu, sibianul

Acum 5 ani

Adevarul este ca ar trebui cateva centuri ocolitoare, sa poata fi ocolit … muncipiu… asta de 2 lei!
Raspunde

sibian

Acum 5 ani

..daca si cei din vest s-ar inpotmoli pentru fiecare chichita,nu ar fi avut infrastructura de azi.Ba au dat de un sobolan ce ii trebuie acoperis,ba nene Ion nu vrea sa ii vanda statului o bucata de pamant etc.Penibil!
Raspunde

McD

Acum 5 ani

...vin alegerile..nu ne prezentam cu realizari ci cu vesnicele promisiuni nerealizabile...sictir
Raspunde

enkidu

Acum 5 ani

No, so umflat orezul de sibian, buricul pamantului. Adevarul e ca pe aceasi ideea si mentalitate, Sibiul e mai plin de taranoi decat Mediasul. Noroc cu sasii si catva oameni care au pus mana sa lucreze. Ca altfel, ajungea Sibiu mai rau ca Mediasul. Si da, e vechea povestea cu centura Mediasului, doar in campanie isi aduce aminte Arcas et Co de centrura. P.S. TS, titlul e ca pixul, daca e vorba de centura Mediasului, apoi spuneti in titlu "Centura Mediasului", nu "din Sibiu". Sibiu ce? Oras? Judet?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus