X
alunecare autostrada 1 martie (21) (Copy)

O poveste tot mai “uitată“. Autostrada de nisip a Sibiului nici acum nu e finalizată

În timp ce circulați cu 130 de km/h pe cei 22,11 km de autostradă cuprinși între Săliște și Cunța este bine să aveți în vedere că lotul respectiv de autostradă nu este nici acum finalizat. Lucrările rămase nu au cum să înceapă mai devreme de un an, într-un scenariu optimist. Iar pe autostrada nefinalizată se circulă, cu întreruperi, din noiembrie 2014.

Pentru a treia oară în ultimii trei ani, autoritățile centrale scot la licitație un contract în urma căruia speră să obțină o expertiză tehnică asupra a tot ceea ce s-a lucrat până acum la “autostrada de nisip a Sibiului“, așa cum poate fi denumit lotul 3 al autostrăzii dintre Orăștie și Sibiu. Prin același contract, Compania națională de administrare a infrastructurii rutiere (CNAIR) solicită și întocmirea proiectului tehnic de remediere a deficiențelor pe care, în totalitate, nimeni nu le cunoaște în prezent.

4,12 milioane de lei este valoarea contractului scos în acest sens la licitație de către CNAIR. Valoarea este consistent mai mare decât cea din 2016 (1,7 milioane de lei fără TVA) și decât cea din 2017 (3,02 milioane de lei fără TVA), ani în care Compania a lansat la licitație același contract, fără a reuși însă să găsească și firme să realizeze aceste expertize.
Acum, în afară de suma mai mare alocată contractului, CNAIR a împărțit lucrările și în două loturi distincte: unul care are în vedere doar drumurile și unul care are în vedere doar podurile, pasajele, viaductul, structurile casetate și podețele de pe traseu.

Pe lângă expertizele tehnice și proiectul tehnic de remediere, în cadrul acestui contract prevăzut a se derula pe o perioadă de 40 de luni mai este solicitată și asistență în procedura de angajare a unei firme de construcții, dirigenție de șantier pe perioada execuției lucrărilor de remediere și monitorizare a comportamentului infrastructurii pe o perioadă de 34 de luni.

O autostradă “necunoscută“

Potrivit datelor din documentația de atribuire a contractului scos acum la licitație, stadiul fizic al lucrărilor la lotul 3 de autostradă este aproximat la 96% din proiectul tehnic inițial proiect care a suferit, însă modificări. În plus, în acest procent nu sunt incluse și soluțiile tehnice de consolidare a zonelor cu instabilitate de pe lungimea tronsonului de autostradă, lucrări a căror stadiu nu este cunoscut și care, de fapt, au fost realizate fără a fi obținută o autorizație de construire.

Autostrada are, potrivit datelor CNAIR, o serie de probleme: de la infiltrații de apă în pasajul peste calea ferată din zona Miercurea Sibiului, până la degradări majore ale unor fundații, fisuri apărute în calea de rulare și diferite tasări ori acțiunea continuă asupra corpului autostrăzii exercitată de depozitele de pământ realizate pe margine (depozitele respective includ milioane de metri cubi de pământ, excavat pentru realizarea debleului din zona viaductului de la Aciliu).

Mari probleme sunt, în continuare, legate de amenajările pentru scurgerea apelor pluviale sau subterane. “Antreprenorul (Salini Impregilo SpA – n.r.) a finalizat în proporție de 95% scurgerea apelor pluviale pe sectorul km 43+855 – 57+065. Pe restul tronsonului, anume km 57+065 – 65+965, antreprenorul a lucrat la aceste amenajări fără a asigura însă funcționalitatea sistemului de scurgere a apelor pluviale/subterane. Unele din elementele componente ale sistemului de scurgere a apelor prezintă fisuri/crăpături sau sunt colmatate și/sau inundate“, arată CNAIR în documentația supusă acum licitației.

O parte din aceste deficiențe au fost sau sunt în curs de remediere în urma lucrărilor pe care CNAIR le-a început din 2016 în regie proprie. Prima astfel de lucrare a fost cea de refacere a celor 200 de metri de terasament demolat de foștii constructori, lucrare pentru care circulația pe lotul 3 al autostrăzii a fost închisă în perioada septembrie 2015 – octombrie 2016.

Documentația mai arată că pe perioada de derulare a contractului cu cei de la Saligni Impregilo Spa, dirigintele de șantier a realizat 296 de rapoarte de neconformitate pentru lucrările executate. Dintre acestea, la data rezilierii contractului cu firma italiană, au mai rămas nesoluționate 30 de rapoarte de neconformitate (cum ar fi execuția necorespunzătoare a unor lucrări, așternerea asfaltului în condiții meteo nefavorabile, neasigurarea funcționalității).

Toate aceste probleme, în special cele legate de alunecările de teren, au derminat mai multe asociații de profil din țară să solicite de urgență lucrări de intervenție. CNAIR, pe de altă parte, a încheiat cu Universitatea Tehnică din București un contract de monitorizare a autostrăzii, inclusiv a zonelor în care se manifestă vizibil alunecări de teren.

Pe lotul de autostradă dintre Săliște și Cunța, rigolele “pocnesc“ precum floricelele de popcorn în urma alunecărilor continue de teren

Pe lotul de autostradă dintre Săliște și Cunța, rigolele “pocnesc“ precum floricelele de popcorn în urma alunecărilor continue de teren

Termene. Lucrările de remediere ar urma să înceapă peste vreun an

Potrivit cerințelor CNAIR, expertizele tehnice solicitate în ambele loturi (drumuri și, respectiv, poduri, podețe, viaduct etc) ale actualului contract scos la licitație trebuie finalizate în decurs de cinci luni de la semnarea contractului. După ce această ce această expertiză este acceptată de CNAIR, în termen de alte două luni trebuie executate și proiectele tehnice și documentațiile necesare lucrărilor de reabilitare stabilite în urma expertizei.

Ulterior acestor etape, firma sau firmele angajate sunt solicitate să își mai rezerve o perioadă cuprinsă între trei și șase luni pentru a asigura asistența necesară pe perioada derulării licitației de angajare a unui constructor care să finalizeze lucrările stabilite a mai fi necesare.
Aceste lucrări sunt estimate a dura aproximativ opt luni, iar pe această perioadă trebuie asigurată dirigenția de șantier tot în cadrul contractului acum scos la licitație.
În fine, ultimul obiectiv al contractului este de realizare a monitorizării autostrăzii cu echipamente specifice, pe o perioadă totală de 34 de luni.

Firmele interesate de acest contract au termen de depunere a ofertelor ziua de 25 martie 2019.

Istoria recentă

Contractul de realizare al celor 22,11 km de autostradă a fost semnat în iunie 2011 cu firma Impregilo SpA (care în 2014 a fuzionat cu Salini SpA) pentru suma de 604,7 milioane de lei, fără TVA. Termenul inițial de finalizare a fost stabilit pe 17 aprilie 2013, dar deschiderea circulației a fost realizată abia pe 14 noiembrie 2014, în special din cauza alunecărilor. Cu autostrada închisă circulației în septembrie 2015 din cauza unei crăpături de 50 de metri în asfalt, contractul nu a fost considerat niciodată îndeplinit și a fost reziliat în ianuarie 2016, după patru luni în care constructorii au refuzat să mai repare cei 50 de metri de crăpătură. În locul căreia a rămas o groapă de 200 de metri, săpată pentru a elimina cauzele care au dus la crăpătura în creștere. Până la rezilierea contractului, Salini Impregilo SpA a încasat 602,9 milioane de lei. Nu i-a putut folosi pe toți, deoarece scrisoarea garanție constituită la semnarea contractului, în valoare de 60,4 milioane de lei, a fost executată de autorități în aprilie 2016. Din acești bani au fost achitate lucrările de refacere a gropii lăsată de constructorii italieni, lucrări în valoare de 8,8 milioane de lei.
Tot din suma reținută din garanția italienilor, CNAIR a mai executat și alte lucrări de reparații, dar a demarat și lucrările de amenajare a celor două spații de servicii (parcări) pe care cei de la Salini Impregilo SpA nu a mai apucat să le finalizeze.

În paralel, între Salini Impregilo SpA și CNAIR s-a derulat și un proces a cărui miză este suma de 83,15 milioane de lei, care reprezintă despăgubirile solicitate de constructorii italieni. Inițial (în martie 2017), Curtea Internațională de Arbitraj a Camerei Internaționale de Comerț (ICC) Paris a stabilit că firma italiană este îndreptățită să încaseze aceste despăgubiri. CNAIR a contestat decizia la Curtea de Apel București, care a dat dreptate autorităților române și a stabilit că, de fapt, Compania trebuie să încaseze despăgubirile de peste 83 de milioane de lei. Dosarul este acum în faza de recurs la Înalta curte de casație și justiție a României. Primul termen în acest dosar a fost fixat pentru luna octombrie a anului 2020.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

O opinie

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    inca putin si e gata cincinalul

    toate aceste lucrari nefinalizate, se vor intoarce ca un bumerang impotriva noastra. bani nu sunt, pentru ca PSD ii toaca pe orice altceva decat infrastuctura, asa ca rugati-va cand treceti pe acolo, sa nu fiti surprinsi de o alunecare de teren.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact