X
autobuz sibiu vs cluj

Comparație. Cum a cumpărat Sibiul autobuze BMC în 457 de zile. Iar Clujul – Mercedes Benz, în 69 de zile

Zece autobuze diesel Euro 6, nearticulate. Acesta a fost obiectul a două licitații similare, lansate de administrațiile din Sibiu și Cluj-Napoca. Clujenii au reușit să cumpere cele zece autobuze mai repede decât sibienii, chiar dacă licitația lor a fost lansată la un an după cea din Sibiu. Iar la Sibiu au fost cumpărate autobuze BMC, în timp ce la Cluj-Napoca – Mercedes-Benz. Mai scumpe, e adevărat.

”Procedurile sunt extrem de greoaie”, este una din cel mai des invocate explicații ale administrației sibiene atunci când vine vorba de implementarea și derularea unor proiecte publice.
Iar unul din aceste proiecte a fost achiziția a zece autobuze cu motorizare diesel și normă de poluare Euro 6, procedură care a durat nu mai puțin de 457 de zile. Asta în timp ce, la Cluj-Napoca, ”Tursib-ul lor” (adică Societatea de transport public Cluj-Napoca) a reușit să cumpere tot zece autobuze diesel Euro6 într-un timp de mai bine de șase ori mai scurt.
La o comparație între modul de derulare a celor două proceduri, reiese că atât administrația Sibiului, cât și cea a Cluj-Napocăi au pornit la drum cu bugete aproape egale. La final, Sibiul a cumpărat autobuze mai ieftine și într-un timp mai lung, pe când Clujul – autobuze mai scumpe, dar într-un timp mult mai scurt.

Sibiul: patru criterii de atribuire

Procedura de achiziție a celor zece autobuze de către Primăria Sibiu a fost lansată pe 18 noiembrie 2017. Bugetul alocat a fost de 11,5 milioane de lei, fără TVA, pentru achiziția celor zece autobuze cu motorizare diesel Euro6. Data limită a depunerii ofertelor a fost stabilită pentru 4 ianuarie 2018 (47 de zile).
Criteriile de atribuire ale contractului au fost patru. Prețul cel mai mic a avut cea mai mare pondere, de 70%, consumul de combustibil – 15%, iar perioada de garanție – 10%. Al patrulea criteriu a fost costul cu poluanții, care a contat în proporție de 5%. Algoritmul de calcul al costurilor cu poluanții include nu mai puțin de 29 de variabile, de la consumul de carburant, la emisiile de CO2, emisiile de CO2 pe pasager, distanța duratei de exploatare etc.

Pe parcursul licitației, Primăriei Sibiu i-au fost transmise opt solicitări de clarificare.

La termenul de depunere a ofertelor, trei au fost societățile care sperau să câștige contractul: Anadolu Automobil Rom SRL (compania de origine turcă, dealer Isuzu, care a câștigat furnizarea unei părți din autobuzele achiziționate de Tursib, în licitația separată pentru cele 55 de mașini), BMC Truck&Bus SRL (producătorul român de la Ciorogârla) susținut de JT Grup Oil SRL și, respectiv, MHS Truck & Bus SRL (dealer MAN) susținut de MAN Truck & Bus AG din Germania.

 

Sibiu Cluj
Autoritate contractantă Primăria municipiului Sibiu Societatea de transport public Cluj-Napoca
Cantitate 10 autobuze Euro6 10 autobuze Euro6
Buget alocat 11.500.000 lei 10.967.450 lei
Criterii de atribuire
Prețul 70% 60%
Consumul de combustibil 15% 10%
Costul cu poluanții 5% 6%
Perioada de garanție 10% 10%
Raportul masă utilă/masă maximă admisă 6%
Capacitate de transport 8%
Dată lansare licitație 18 noiembrie 2017 6 noiembrie 2018
Dată semnare contract 18 februarie 2019 14 ianuarie 2019
Durată procedură 457 de zile 69 de zile
Preț final 8.807.400 lei 10.966.996 lei
Preț/bucată 880.740 lei 1.096.699,6 lei

Notă: prețurile nu conțin TVA

De două ori în fața instanței

Din cele trei oferte depuse, Primăria Sibiu a declarat drept neconforme două dintre acestea, singura rămasă în cursă fiind cea a turcilor de la Anadolu Automobil. Compania românească BMC Truck & Bus a contestat decizia Primăriei Sibiu de a-i declara neconformă oferta (pe motiv că aceasta nu conținea un document sau un algoritm de calcul din care să rezulte impactul energetic și impactul de mediu. Contestația din 20 aprilie 2018 a fost urmată de una depusă în 30 mai 2018, prin care aceeași companie BMC Truck&Bus solicita declararea drept neconformă a ofertei depusă de Anadolu (pe motiv că această companie nu ar fi depus la dosar dovada că deține sau a încheiat un contract de service pentru autobuze pe toată perioada derulării contractului).
CNSC a finalizat judecarea contestației în 7 iunie 2018, respingând ambele contestații. BMC Truck&Bus a mers, însă, mai departe, la Curtea de Apel Alba Iulia. Dosarul deschis aici în 25 iunie 2018 a fost închis pe 9 iulie, când magistrații Curții au admis, în parte, plângerea companiei de la Ciorogârla. Mai precis, au dispus anularea procesului verbal de evaluare a ofertelor din 27 martie 2018, încheiat de reprezentanții Primăriei Sibiu, proces-verbal prin care oferta BMC Truck & Bus a fost declarată neconformă. “Obligă autoritatea contractantă Municipiul Sibiu la reevaluarea ofertei petentei şi la continuarea procedurii potrivit dispozițiilor prezentei decizii“, a decis Curtea de Apel Alba Iulia.

Reevaluarea impusă Primăriei Sibiu s-a finalizat în 30 octombrie 2018, când a fost comunicat celor două companii rămase în competiție faptul că oferta declarată câștigătoare este cea a BMC Truck & Bus SRL. Zece zile mai târziu, cei de la Anadolu au contestat atribuirea contractului către BMC Truck & BUS SRL, iar Consiliul național de soluționare a contestațiilor le respinge cererea în data de 4 decembrie 2018. Două săptămâni mai târziu, cei de la Anadolu se adresează, la rândul lor, Curții de Apel Alba Iulia, cerând anularea atribuirii contractului către BMC. Acest al doilea proces s-a încheiat pe 14 ianuarie 2019, când judecătorii au decis să repingă solicitara celor de la Anadolu.
Primăria Sibiu a atribuit contractul furnizării celor zece autobuze societății BMC Truck & Bus SRL în data de 18 februarie 2019, pentru suma de 8.807.400 de lei, fără TVA.

Cluj-Napoca: treaba a mers ceas

La Cluj-Napoca, cu câteva zile înainte ca în oraș să fie puse în circulație 60 de noi autobuze Mercedes-Benz achiziționate , Compania de transport public (societatea de transport public a Consiliului local Cluj-Napoca) a lansat o licitație similară celei lansată cu aproape un an mai devreme de către Primăria Sibiu: achiziționarea a zece autobuze diesel Euro6, nearticulate. Licitația a fost lansată pe 6 noiembrie 2018, cu termen de depunere a ofertelor 7 decembrie 2018 (31 de zile).

Bugetul alocat de autoritățile din Cluj-Napoca pentru această achiziție a fost de 10,9 milioane de lei, fără TVA. Iar criteriile de atribuire, spre diferență de Sibiu, au fost șase: prețul cel mai mic a contat în proporție de 60%, consumul de combustibil – 10%, costurile cu poluanții – 6%, valoarea raportului masă utilă/masă maximă admisă – 6%, perioada de garanție acordată – 10%, ar capacitatea de transport pe scaune fixe și rabatabile – 8%.
În rest, cerințele din documentația tehnică a procedurii de la Cluj-Napoca sunt similare celor de la Sibiu, singurele diferențe relevante identificate de Turnul Sfatului fiind detaliile tehnice ale autobuzelor.
Pe parcursul procedurii de la Cluj-Napoca nu a fost depusă nicio solicitare de clarificări referitor la documentația pregătită de clujeni. Iar la data depunerii ofertelor, singurii care au mai depus oferte au fost cei de la Mercedes-Benz România.
La o lună și o săptămână de la termenul-limită de depunere a ofertelor, mai precis pe 14 ianuarie 2019, Compania de transport public Cluj-Napoca semna contratul cu cei de la Mercedes Benz pentru suma de 10.966.996 de lei, fără TVA.

Mai rapid și când au cumpărat 60 de autobuze

Achiziția celor zece noi autobuze nearticulate de la Cluj-Napoca a venit după ce, cu un an mai devreme, aceeași societate publică a mai derulat o altă procedură de achiziție pentru 60 de noi autobuze (contract estimat inițial la 63,3 milioane de lei, fără TVA). Pe baza acelorași criterii de atribuire, clujenii au finalizat procedura lansată pe 28 septembrie 2017 în ziua de 23 mai 2018.

La licitație au participat trei ofertanți: BMC Truck & Bus SRL, Karsan Otomotiv Sanayii Ve Ticaret A.Ş. (firma care a furnizat o parte din autobuzele achiziționate de Tursib) și Mercedes-Benz România.

Procedura a durat aproximativ șapte luni (257 de zile) în condițiile în care contestații au apărut încă din faza de clarificări. În urma acestor contestații, clujenii au modificat documentația de atribuire în funcție de decizia CNSC. Cum și atribuirea contractului a fost contestată, cei de la Societatea de transport public din Cluj-Napoca au prelungit perioada de evaluare. În cele din urmă, contractul a fost semnat pe 23 mai 2018, tot cu Mercedes-Benz România.

Valoarea contractului pentru furnizarea celor 60 de noi autobuze a fost de 62.819.640 de lei, fără TVA (1.046.994 de lei, fără TVA, pe bucată).

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

17 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Filip

    Heii!!! VA ROG SA FIȚI ATENȚI!!! LA TURSIB ESTE CEA MAI MARE HOȚIE! SE PLÂNG CA NU AU ȘOFERI ȘI EI CE FQC DE FAPT? ȘOFERII PAPAGALI ȘI CEI HOȚI CARE ÎMPĂRȚEAU FURACIUNILE DIN TURSIB CU ȘEFII AU AJUNS NIȘTE PUTORI!!! ADICĂ? STAU ANGAJAȚI ÎN TURSIB DEGEABA PE BANII SIBIULUI! SPER SA NU ÎMI ȘTEARGĂ TURNUL SFATULUI DIN NOU MESAJUL!

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Filip

    Faceți va rog o ancheta și o sa vedeți câți foști șoferi de autobuz lucrează acum altceva și iau bani mai mulți si nu fac nimic…pierd vremea 8 ore

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Calin

    Cu baba noastra n-avem cum sa facem ceva bine; e atat de inghesuita incat ma intreb cum naiba de mai exista Primaria Sibiu. Cine o cunoaste mai de-aproape, intelege la ce ma refer…

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Marin Avalceanului

    Baieti – faceti si voi un calcul – diferenta de pret PER BUCATA este de 50.000 €. Si daca cititi cu atentie ce ati scris voi puteti observa unele chestiuni:
    – raportul masa utila/ masa maxima admisa a facut ca singurul ofertant sa ramana Mercedes la Cluj.
    – mai observati ca au chelutil intreg bugetul alocat de peste 10 mil lei. Deci Mercedes a fost singurul ofertant si a nimerit oferta de pret perfect (minus 225 lei) !!!
    – Ia vedeti cine cum asigura service-ul autobuzelor in Cluj – nu cumva nea Ioan Rus fost ministru de interne si mare dealer de Mercedes???
    Asadar cand faceti asemenea “anchete” jurnalistice – consultati inainte specialisti in domeniu ca va pot explica cum e cu licitatiile astea.

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    turcisme jegoase

    Nu mai cumparati turcisme infecte pe banii sibienilor ….dati banii industriei europene sau cel putin japoneze, pe produse de calitate, nu turcismelor infecte care respecta norme doar pe hartie si se bazeaza pe spagi si minciuni la tona sa castige licitatii….
    E jale daca am ajuns sa cumparam autobuze de la turci, in timp ce la Cluj, se cumpara lucruri decente….chiar atat de slabi oameni avem la primarie ?!?!?!

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    jac

    Clujenii au PRIMAR, un gospodar, un mot cu sange in instalatie,care stie ce vrea . Bravo lui. Noi sibienii oare avem primar? NUMAI PE HARTIE, cu numele.

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Isuzu

    Felicitari pentru articol!!! Da, aceasta este diferenta intre mult-impaunatul Sibiu si Cluj Napoca, aceea intre Mercedes si BMC/Karsan/Isuzu.
    Clujul a mai achizitionat SI troleibuze si tramvaie, Sibiul, pas…

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    mihai

    Cand lasi nepotii cu bunica si ea are “alte prioritati”, se cam transforma casa intr-o anarhie pana te intorci acasa 😉
    Poate reusim curand s-o schimbam pe “doamna prioritati”…

  12. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    PSDistul mandru

    si ce daca e turcism, e neaparat o calitate proasta? dacia nu e si ea un fel de turcism? e un mercedes mai fiabil decat oricare masina ? Pretul de investitie trebuie sa fie mic ca oricine sa poata folosii serviciile de transport. Nu ploua in ele, sunt spatioase, si cu mult mai ieftine ce mai vreti?

  13. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ion

    Lipsa experientei, refuzul de a lucra cu o firmă de specialitate în domeniul achizițiilor, numirea directorului tehnic în funcție pe cumetrie, nevastă,cumnat,o adunătură de neprofesioniști pe salarii frumoase.Și de aici un singur pas,autobuze prost făcute cumpărate fără a fi verificate.haos total în Tursib,sefi de departamente ce nu au nimic în comun cu aceasta activitate, dezinteres de a face venituri, control insuficient. Salarii mici la muncitori, cum să meargă treaba.

  14. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Erlkonig

    hmm, dupa comentariul lui Marin Avalceanului, care explica destul de bine ce si cum, urmează comentariile postacilor de partid rosu, ca nuca-n perete. Pesedache nu citește, numa copy-paste-uieste?

  15. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    A

    Daca ati mers in noile autobuze-nu cele articulate- ati observat desigur ca locurile de sezut amplasate jos,pentru persoanele in varsta, sunt 5 la numar. 5! Toate in partea din fata a autobuzului. De multe ori vad persoane care prefera sa stea in picioare desi sunt locuri goale in restul autobuzului doar pt ca toate sunt cocotate pe un amplasament ridicat,imposibil de urcat de catre varstnici sau persoane cu mobilitate redusa. Calitatea calatoriei in noile autobuze a scazut, dupa parerea mea. Culoarele sunt mai inguste iar cand e mai aglomerat efectiv nu mai exista spatiu sa te deplasezi,o singura persoana aflata pe culoar in partea din fata blocand orice alt acces. Imposibil de trecut pe langa. Dar huruitul continuu ce se aude in partea din spate a autobuzelor -din nou vorbesc de cele scurte- l-ati auzit? Inimaginabil pt.un autobuz nou achizitionat. Izolare fonica inexistenta la aceste autobuze. Intr-adevar cele articulate sunt silentioase,dar celelalte au un zgomot foarte mare deranjant pentru calatorii aflați in partea din spate (probabil unde e motorul). Constatare strict din calitate de calator.

Lasă un răspuns către Isuzu Anulează răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact