Zece autobuze diesel Euro 6, nearticulate. Acesta a fost obiectul a două licitații similare, lansate de administrațiile din Sibiu și Cluj-Napoca. Clujenii au reușit să cumpere cele zece autobuze mai repede decât sibienii, chiar dacă licitația lor a fost lansată la un an după cea din Sibiu. Iar la Sibiu au fost cumpărate autobuze BMC, în timp ce la Cluj-Napoca – Mercedes-Benz. Mai scumpe, e adevărat.
”Procedurile sunt extrem de greoaie”, este una din cel mai des invocate explicații ale administrației sibiene atunci când vine vorba de implementarea și derularea unor proiecte publice. Iar unul din aceste proiecte a fost achiziția a zece autobuze cu motorizare diesel și normă de poluare Euro 6, procedură care a durat nu mai puțin de 457 de zile. Asta în timp ce, la Cluj-Napoca, ”Tursib-ul lor” (adică Societatea de transport public Cluj-Napoca) a reușit să cumpere tot zece autobuze diesel Euro6 într-un timp de mai bine de șase ori mai scurt. La o comparație între modul de derulare a celor două proceduri, reiese că atât administrația Sibiului, cât și cea a Cluj-Napocăi au pornit la drum cu bugete aproape egale. La final, Sibiul a cumpărat autobuze mai ieftine și într-un timp mai lung, pe când Clujul – autobuze mai scumpe, dar într-un timp mult mai scurt.
Sibiul: patru criterii de atribuire
Procedura de achiziție a celor zece autobuze de către Primăria Sibiu a fost lansată pe 18 noiembrie 2017. Bugetul alocat a fost de 11,5 milioane de lei, fără TVA, pentru achiziția celor zece autobuze cu motorizare diesel Euro6. Data limită a depunerii ofertelor a fost stabilită pentru 4 ianuarie 2018 (47 de zile). Criteriile de atribuire ale contractului au fost patru. Prețul cel mai mic a avut cea mai mare pondere, de 70%, consumul de combustibil – 15%, iar perioada de garanție – 10%. Al patrulea criteriu a fost costul cu poluanții, care a contat în proporție de 5%. Algoritmul de calcul al costurilor cu poluanții include nu mai puțin de 29 de variabile, de la consumul de carburant, la emisiile de CO2, emisiile de CO2 pe pasager, distanța duratei de exploatare etc.Pe parcursul licitației, Primăriei Sibiu i-au fost transmise opt solicitări de clarificare.
La termenul de depunere a ofertelor, trei au fost societățile care sperau să câștige contractul: Anadolu Automobil Rom SRL (compania de origine turcă, dealer Isuzu, care a câștigat furnizarea unei părți din autobuzele achiziționate de Tursib, în licitația separată pentru cele 55 de mașini), BMC Truck&Bus SRL (producătorul român de la Ciorogârla) susținut de JT Grup Oil SRL și, respectiv, MHS Truck & Bus SRL (dealer MAN) susținut de MAN Truck & Bus AG din Germania.
Sibiu | Cluj | |
Autoritate contractantă | Primăria municipiului Sibiu | Societatea de transport public Cluj-Napoca |
Cantitate | 10 autobuze Euro6 | 10 autobuze Euro6 |
Buget alocat | 11.500.000 lei | 10.967.450 lei |
Criterii de atribuire | ||
Prețul | 70% | 60% |
Consumul de combustibil | 15% | 10% |
Costul cu poluanții | 5% | 6% |
Perioada de garanție | 10% | 10% |
Raportul masă utilă/masă maximă admisă | - | 6% |
Capacitate de transport | - | 8% |
Dată lansare licitație | 18 noiembrie 2017 | 6 noiembrie 2018 |
Dată semnare contract | 18 februarie 2019 | 14 ianuarie 2019 |
Durată procedură | 457 de zile | 69 de zile |
Preț final | 8.807.400 lei | 10.966.996 lei |
Preț/bucată | 880.740 lei | 1.096.699,6 lei |
Notă: prețurile nu conțin TVA |
De două ori în fața instanței
Din cele trei oferte depuse, Primăria Sibiu a declarat drept neconforme două dintre acestea, singura rămasă în cursă fiind cea a turcilor de la Anadolu Automobil. Compania românească BMC Truck & Bus a contestat decizia Primăriei Sibiu de a-i declara neconformă oferta (pe motiv că aceasta nu conținea un document sau un algoritm de calcul din care să rezulte impactul energetic și impactul de mediu. Contestația din 20 aprilie 2018 a fost urmată de una depusă în 30 mai 2018, prin care aceeași companie BMC Truck&Bus solicita declararea drept neconformă a ofertei depusă de Anadolu (pe motiv că această companie nu ar fi depus la dosar dovada că deține sau a încheiat un contract de service pentru autobuze pe toată perioada derulării contractului). CNSC a finalizat judecarea contestației în 7 iunie 2018, respingând ambele contestații. BMC Truck&Bus a mers, însă, mai departe, la Curtea de Apel Alba Iulia. Dosarul deschis aici în 25 iunie 2018 a fost închis pe 9 iulie, când magistrații Curții au admis, în parte, plângerea companiei de la Ciorogârla. Mai precis, au dispus anularea procesului verbal de evaluare a ofertelor din 27 martie 2018, încheiat de reprezentanții Primăriei Sibiu, proces-verbal prin care oferta BMC Truck & Bus a fost declarată neconformă. “Obligă autoritatea contractantă Municipiul Sibiu la reevaluarea ofertei petentei şi la continuarea procedurii potrivit dispozițiilor prezentei decizii“, a decis Curtea de Apel Alba Iulia.Reevaluarea impusă Primăriei Sibiu s-a finalizat în 30 octombrie 2018, când a fost comunicat celor două companii rămase în competiție faptul că oferta declarată câștigătoare este cea a BMC Truck & Bus SRL. Zece zile mai târziu, cei de la Anadolu au contestat atribuirea contractului către BMC Truck & BUS SRL, iar Consiliul național de soluționare a contestațiilor le respinge cererea în data de 4 decembrie 2018. Două săptămâni mai târziu, cei de la Anadolu se adresează, la rândul lor, Curții de Apel Alba Iulia, cerând anularea atribuirii contractului către BMC. Acest al doilea proces s-a încheiat pe 14 ianuarie 2019, când judecătorii au decis să repingă solicitara celor de la Anadolu. Primăria Sibiu a atribuit contractul furnizării celor zece autobuze societății BMC Truck & Bus SRL în data de 18 februarie 2019, pentru suma de 8.807.400 de lei, fără TVA.
Cluj-Napoca: treaba a mers ceas
La Cluj-Napoca, cu câteva zile înainte ca în oraș să fie puse în circulație 60 de noi autobuze Mercedes-Benz achiziționate , Compania de transport public (societatea de transport public a Consiliului local Cluj-Napoca) a lansat o licitație similară celei lansată cu aproape un an mai devreme de către Primăria Sibiu: achiziționarea a zece autobuze diesel Euro6, nearticulate. Licitația a fost lansată pe 6 noiembrie 2018, cu termen de depunere a ofertelor 7 decembrie 2018 (31 de zile).Bugetul alocat de autoritățile din Cluj-Napoca pentru această achiziție a fost de 10,9 milioane de lei, fără TVA. Iar criteriile de atribuire, spre diferență de Sibiu, au fost șase: prețul cel mai mic a contat în proporție de 60%, consumul de combustibil – 10%, costurile cu poluanții – 6%, valoarea raportului masă utilă/masă maximă admisă – 6%, perioada de garanție acordată – 10%, ar capacitatea de transport pe scaune fixe și rabatabile – 8%. În rest, cerințele din documentația tehnică a procedurii de la Cluj-Napoca sunt similare celor de la Sibiu, singurele diferențe relevante identificate de Turnul Sfatului fiind detaliile tehnice ale autobuzelor. Pe parcursul procedurii de la Cluj-Napoca nu a fost depusă nicio solicitare de clarificări referitor la documentația pregătită de clujeni. Iar la data depunerii ofertelor, singurii care au mai depus oferte au fost cei de la Mercedes-Benz România. La o lună și o săptămână de la termenul-limită de depunere a ofertelor, mai precis pe 14 ianuarie 2019, Compania de transport public Cluj-Napoca semna contratul cu cei de la Mercedes Benz pentru suma de 10.966.996 de lei, fără TVA.
Mai rapid și când au cumpărat 60 de autobuze
Achiziția celor zece noi autobuze nearticulate de la Cluj-Napoca a venit după ce, cu un an mai devreme, aceeași societate publică a mai derulat o altă procedură de achiziție pentru 60 de noi autobuze (contract estimat inițial la 63,3 milioane de lei, fără TVA). Pe baza acelorași criterii de atribuire, clujenii au finalizat procedura lansată pe 28 septembrie 2017 în ziua de 23 mai 2018.La licitație au participat trei ofertanți: BMC Truck & Bus SRL, Karsan Otomotiv Sanayii Ve Ticaret A.Ş. (firma care a furnizat o parte din autobuzele achiziționate de Tursib) și Mercedes-Benz România.
Procedura a durat aproximativ șapte luni (257 de zile) în condițiile în care contestații au apărut încă din faza de clarificări. În urma acestor contestații, clujenii au modificat documentația de atribuire în funcție de decizia CNSC. Cum și atribuirea contractului a fost contestată, cei de la Societatea de transport public din Cluj-Napoca au prelungit perioada de evaluare. În cele din urmă, contractul a fost semnat pe 23 mai 2018, tot cu Mercedes-Benz România.
Valoarea contractului pentru furnizarea celor 60 de noi autobuze a fost de 62.819.640 de lei, fără TVA (1.046.994 de lei, fără TVA, pe bucată).
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Primăriei Cluj , Primăria Sibiu , licitatie , Mercedes Benz , Turnul Sfatului , La Cluj , Apel Alba Iulia , Primăriei Sibiu , Buletinul Procedurilor , diesel , Replica Tursib , Benz România , Municipiul Sibiu , autobuze , comparatie , Anadolu Automobil Rom , Grup Oil , Karsan Otomotiv Sanayii Ve Tic
Vizualizari: 10764
Ultimele comentarii
Acum 31 minute
Alex
Acum 47 minute
Florin
Acum 48 minute
Sandrino Arhitecti
Acum 1 oră
Till Eulenspiegel
Acum 1 oră
Ionutz Vl