X
Centura ocolitoare a Mediașului riscă să rămână mulți ani doar un desen

Cel mai nou proiect de infrastructură din județ: judecătorii spun că poate fi realizat și cu documente vechi de 15 ani

La sesizarea a două companii de construcții, judecătorii Consiliului național de soluționare a contestațiilor (CNSC) au impus un termen de 25 de zile în care autoritățile centrale să refacă documentația de atribuire a contractului de proiectare și execuție a centurii ocolitoare a Mediașului. Contestațiile referitoare la faptul că studiul de fezabilitate este vechi de 15 ani au fost, însă, considerate neîntemeiate.

La o lună și jumătate de la lansarea licitației pentru centura Mediașului – contract estimat la peste 127 de milioane de lei – judecătorii CNSC au dat dreptate constructorilor de la Strabag și, parțial, celor de la Geiger, ca urmare a contestațiilor depuse de aceștia. Reprezentanții acestor societăți au arătat că documentația elaborată în acest caz de Compania națională de administrare a infrastructurii rutiere nu respectă legislația în vigoare, nu este completă (lipsesc volume întregi) și este prea veche (având la bază un studiu de fezabilitate finalizat în urmă cu 15 ani).

O lună – prea puțin pentru a completa documentația

Decizia CNSC în cazul contestațiilor celor două firme de construcții a fost emisă în data de 7 martie 2019 și admite “în totalitate“ contestația depusă de Strabag. Reprezentanții societății de construcții austriece au arătat că acordul contractual propus de CNAIR încalcă legislația în vigoare, deoarece conține elemente care depășesc limitele stabilite prin lege. CNSC a dispus refacerea acordului contractual în conformitate cu prevederile legii.

În cazul contestației celor de la Geiger, judecătorii au constatat și ei că documentația publicată este incompletă. Și cu toate că în cadrul procesului de judecare a contestațiilor – care a durat aproximativ trei săptămâni – cei de la CNAIR s-au angajat că vor publica documentele lipsă acest lucru nu s-a întâmplat încă. Tocmai de aceea, în decizia dată de judecătorii CNSC este inclusă și obligarea Companiei de administrare a infrastructurii rutiere la publicarea întregii documentații. De la emiterea deciziei și până la publicarea acestui articol a mai trecut o săptămână. Documentația tot nu a fost completată.

Merge și cu un SF de 15 ani

Autostrada Sibiu – Pitești a fost amânată ani la rândul de la licitare pe motiv că studiul de fezabilitate era prea vechi – din 2008. Prin urmare, CNAIR a contractat actualizarea SF-ului, lucru ce a fost realizat parțial în 2017, după care au scos autostrada la licitație pe bucăți.

În cazul proiectului centurii ocolitoare a Mediașului, studiul de fezabilitate este și mai vechi, fiind finalizat în 2004. Iar cei de la Geiger au insistat pe acest aspect în contestația lor, subliniind și faptul că avizele care însoțesc SF-ul sunt la fel de vechi. Unele fiind emise chiar de societăți sau instituții care între timp au dispărut.

Cei de la Geiger au mai arătat în sesizarea lor că și acordul de mediu a fost emis în baza vechii legislații (o lege din 1995, care între timp a fost înlocuită cu o lege adoptată în 2006 și modificată de alte câteva ori).

Cei care vor vrea să liciteze pentru centura Mediașului vor lucra cu documentații de 15 ani. Aici, acordul de mediu

Cei care vor vrea să liciteze pentru centura Mediașului vor lucra cu documentații de 15 ani. Aici, acordul de mediu

Judecătorii CNSC au respins însă contestația celor de la Geiger în ceea ce privește criticile referitoare la vechimea documentației, arătând că cei de la CNAIR au scos la licitație un contract care presupune și realizarea proiectului tehnic, fază în care ar putea fi actualizate toate datele și avizele considerate caduce.

“CNSC constată că prin activitatea de proiectare ce face obiect al contractului ce urmează a fi atribuit, ofertantul câștigător va avea obligația de a obține și/sau reactualiza în numele Beneficiarului toate avizele și acordurile solicitate prin certificatul de urbanism emis pentru «autorizația de construire». Astfel, chiar și în condițiile în care documentația de atribuire conține avize de la deținătorii de utilități (…) în mare parte de principiu, și datează tot din 2004, așa cum susține contestoarea, acestea pot fi obținute și/sau reactualizate, în numele Beneficiarului, de către «Antreprenor», autoritatea contractantă/beneficiar în speță neavând această obligație, în faza de depunere a ofertelor“, se arată în decizia CNSC.

Continuând paralela cu proiectul autostrăzii amânat în mod repetat din cauza ”vechimii SF-ului”, trebuie amintit că și contractele scoase la licitație de CNAIR pe diferitele loturi sunt tot contracte de proiectare și execuție.

Prin urmare, cei de la CNSC au obligat prin decizia lor la refacerea parțială a acordului contractual, la completarea documentației și la acordarea unui nou termen de depunere a ofertelor. ”Obligă autoritatea contractantă să remedieze/completeze documentația de atribuire, în termen de 25 de zile de la data comunicării prezentei, prin publicarea acestor remedieri/completări în SICAP, cu luarea în considerare a aspectelor analizate, așa cum s-a menționat, anterior, în motivare. Dispune stabilirea unui nou termen de depunere a ofertelor, cu asigurarea unei perioade rezonabile pentru elaborarea ofertelor și transmiterea acestora”, se mai arată în decizia CNSC. Aceasta nu este definitivă și poate fi atacată la Curtea de apel în termen de zece zile lucrătoare de la comunicare.

Un proiect de 8,5 km

Licitația pentru proiectarea și execuția centurii ocolitoare a Mediașului a fost publicată de către CNAIR în 31 ianuarie 2019. Potrivit anunțului, varianta ocolitoare ar fi urmat să aibă 8,5 km lungime, iar valoarea contractului era aproximată la 125,7 milioane de lei, fără TVA. Termenele prevăzute în îndoielnica documentație sunt de șase luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuția lucrărilor. Termenul inițial de depunere a ofertelor de către cei interesați a fost stabilit pentru ziua de 28 martie 2019. Având în vedere decizia CNSC este de așteptat stabilirea unui nou termen

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact