Vineri,
29.03.2024
Partial Noros
Acum
18°C

Iluminatul Sibiului, scos la licitație: 45 de milioane de lei pentru patru ani

Iluminatul Sibiului, scos la licitație: 45 de milioane de lei pentru patru ani

44,99 de milioane de lei, fără TVA, este suma pe care Primăria Sibiu este pregătită să o dea unei firme pentru a întreține sistemul de iluminat al orașului în următorii patru ani. Perioadă în care, respectiva firmă ar trebui să realizeze și o serie de investiții, dar și să răspundă la reclamațiile sibienilor.

După ce în ianuarie, la propunerea Primăriei, consilierii locali au fost de acord să promoveze o hotărâre pentru externalizarea întreținerii iluminatului public, administrația locală a scos la licitație delegarea gestiunii serviciului de iluminat public a orașului pentru o perioadă de patru ani. Contractul acestei gestiuni este unul a cărui valoare este printre cele mai mari licitate de Primăria Sibiu (singurul contract cu o valoare estimată mai mare este cel pentru salubrizarea orașului, de peste 51 de milioane de lei).

“Obiectivul contractului este gestionarea și întreținerea unui sistem de iluminat unitar și eficient, care să corespundă cerințelor de trafic, parametrilor de funcționare și de siguranță, punerea în valoare din punct de vedere arhitectural sau peisagistic a clădirilor monumente istorice, lăcașurilor de cult, a statuilor, parcurilor etc., realizarea iluminatului ornamental-festiv, asigurarea produselor necesare funcționării optime și modernizării sistemului de iluminat public“, este descrierea formulată de reprezentanții Primăriei Sibiu.

Un dispecerat și zece oameni pe teren

Reprezentanții Primăriei susțin că prin externalizarea administrării iluminatului orașului urmărește să un “raport calitate/cost cât mai bun pe perioada de derulare a contractului de delegare și un echilibru între riscurile și beneficiile asumate prin contract. Structura și nivelul tarifelor practicate vor reflecta costul efectiv al prestației și vor fi în conformitate cu prevederile legale“.

Practic, viitorul operator va trebui să înființeze un dispecerat prin intermediul căruia să preia sesizările cetățenilor, dispecerat care să devină funcțional la cinci zile după semnarea contractului. Dispeceratul va trebui să funcționeze non-stop. Tot în cinci zile de la semnarea contractului trebuie înființată și o echipă de intervenție, formată din minim doi ingineri sau subingineri din domeniu și opt electricieni.

Această echipă de lucru va trebui ca, pe parcursul următorilor patru ani, să realizeze revizii tehnice, reparații curente, activitățile de exploatare și întreținere, dar și lucrări de modernizare.

Primăria cere ca reviziile tehnice să fie realizate cel puțin o dată la trei ani pentru tablourile electrice și rețelele de joasă tensiune ale sistemului de iluminat public. Tot la același interval de timp trebuie efectuate revizii tehnice și la liniile electrice de pe stâlpi și a celor din subteran. Corpurile de iluminat și accesoriile vor face obiectul unor revizii tehnice o dată la doi ani, iar viitorul sistem de telegestiune va trebui revizuit tehnic în fiecare an. Sistemul de iluminat va trebui inspectat vizual cel puțin o dată pe lună.

Și reparațiile curente vor trebui realizate după un anumit calendar. O dată la doi ani vor trebui reparate tablourile electrice, liniile aeriene și subterane. Iar reparațiile curente la corpurile de iluminat și la accesorii vor trebui realizate o dată pe an. “Toate aceste activități au drept scop readucerea tuturor părților instalației de iluminat la parametri proiectați“, arată reprezentanții Primăriei Sibiu.

În cadrul activități de exploatare și întreținere vor trebui înlocuite corpurile de iluminat defecte, proiectoarele din pavaj afectate de diferite cauze, înlocuirea surselor de lumină defecte etc. Tot la exploatare și întreținere intră și vopsirea și inscripționarea stâlpilor, dar și remedierea cablurilor defecte sau înlocuirea stâlpilor deteriorați. Atât rețelele aeriene cât și cele subterane vor trebui verificate periodic.

În acest contract va fi inclusă și montarea și demontarea sistemelor de iluminat festiv pe perioada sărbătorilor de iarnă, elementele decorative urmând a fi furnizate de către primărie.

Garanția oferită pentru lucrările de exploatare trebuie să fie de minim un an, iar pentru investițiile în modernizare, de minim cinci ani.

În următorii patru ani ar trebui să avem 5.000 de noi led-uri în oraș

Lucrările care trebuie executate în cei patru ani de contract sunt descrise, estimativ, în mai multe tabele. Spre exemplu, Primăria cere 2.000 de verificări și reglări a comenzilor de aprindere a iluminatului public și 384 de operațiuni de întreținere a punctelor de iluminat. În ceea ce privește becurile, Primăria estimează că în următorii patru ani vor fi înlocuite 8.400 de becuri și 2.000 de corpuri de iluminat. Referitor la stâlpi, se estimează că în cei patru ani de contract vor fi montați 128 de stâlpi din metal și 48, din beton.

Investițiile solicitate viitorului operator în următorii patru ani sunt, de asemenea, cuantificate. Astfel, pe lângă sistemul de telegestiune vor mai trebui montate 200 de noi puncte de aprindere, montate noi linii aeriene cu o lungime de 140 de km și noi linii subterane cu o lungime de cinci km, montate 5.000 de corpuri de iluminat de tip LED, cu diferite puteri și dimensiuni. În programul de investiții mai sunt ceruți 300 de noi stâlpi metalici cu o înălțime cuprinsă între opt și 12 metri, 200 de stâlpi metalici între cinci și șapte metri și alți 200 de noi stâlpi de beton.

Pentru comparație, în prezent, Sibiul are 8.658 de aparate de iluminat stradal.

Cantitățile mai sus enumerate nu sunt, însă, “bătute în cuie“. “Pe perioada derulării contractului, nici delegatarul, nici operatorul nu sunt limitați la respectarea cantităților anuale estimate în caietul de sarcini și oferta financiară (acestea putând fi mai mici sau mai mari pentru fiecare tip de operațiune), ci doar de tarifele stabilite în oferta financiară și ajustările/modificările de tarife conform clauzelor contractuale“

Un nou sistem de control

În cadrul investițiilor solicitate, pe primul loc este descris un sistem de telegestiune a iluminatului public, care urmează a fi instalat într-o clădire a Primăriei Sibiu. Viitorul sistem de telegestiune va trebui să poată asigura aprinderea și stingerea sistemului de iluminat, pe zone, în funcție de starea de iluminare locală, dar și în funcție de un orar preliminar de funcționare. Totodată va trebui să furnizeze informații despre funcționarea sistemului, dar și să ofere posibilitatea de a stabili inclusiv un regim de funcționare economic, inclusiv la tensiuni mai scăzute decât cele nominale.

“Becurile cu vapori de sodiu“ fac diferența

Licitația pentru delegarea întreținerii sistemului de iluminat public a fost lansată de Primăria Sibiu în cursul zilei de miercuri. Termenul de depunere a ofertelor de către cei interesați a fost fixat pentru ziua de 24 aprilie. Valoarea estimată a contractului este de 44.997.941,6 lei, fără TVA.

Criteriul de atribuire al contractului este raportul calitate/preț, în care raport oferta financiară are o pondere de 90%, iar cea calitativă – 10%. Componenta calitativă se referă la “calitatea becurilor cu vapori de sodiu necesare de schimb pentru întreținere“, arată reprezentanții Primăriei Sibiu.

Firmele interesate de contract vor trebui să facă dovada faptului că deține și echipamentele necesare. Spre exemplu, echipa de intervenție a viitorului operator va trebui să fie dotată cu trei platforme ridicătoare cu braț (de 16 metri), un buldoexcavator sau miniexcavator, un ciocan hidraulic, un compactor mecanic, o autobasculantă de minim 3,5 tone, un autovehicul utilitar, o freză pentru tăiat asfalt, o automacara de minim 12 tone, un grup electrogen și un autolaborator PRAM, specializat în încercări și localizări exacte ale defectelor cablurilor subterane. Printre aparatele solicitate se numără câte un luxmetru digital, multimetru digital, aparat pentru măsurarea rezistenței la izolație și unul pentru măsurarea rezistenței la dispersie.

Cei interesați de acest contract vor trebui să facă dovada faptului că au un teren de minim 600 de mp pentru parcarea utilajelor necesare și de minim 150 de mp de clădire, încălzită, în care să fie depozitate echipamentele sensibile.

Un sistem “la limită“

În prezent, sistemul de iluminat public este împărțit pe cinci zone și este format din 8.658 de aparate de iluminat stradal, alte 1.625 de iluminat ornamental, numărul punctelor de aprindere fiind de 179. Caietul de sarcini al documentației mai arată că lungimea totală a rețelei de iluminat este de 290 de km. Reprezentanții Primăriei Sibiu descriu sistemul drept aflat la limita funcționării. “Corpurile de iluminat sunt vechi (unele dintre ele având peste 30 de ani vechime), unele au dispersorul mătuit și nu mai au eficacitatea luminoasă nominală. Majoritatea corpurilor de iluminat existente au fost scoase din fabricație de către producător și implică costuri ridicate. Există corpuri de iluminat fără abajur de protecție (abajururi de protecție nu se mai fabrică având în vedere vechimea lămpilor), la care funcționarea becurilor după înlocuire este de scurtă durată, având în vedere că sunt expuse direct intemperiilor. Stâlpii de iluminat sunt vechi (stâlpi tip lampadar din beton sau țeavă metalică). Există stâlpi lampadar vandalizați, cutii de iluminat deteriorate, stâlpi înclinați din fundație etc. Starea prizelor de pământ aferente instalațiilor de iluminat este dificil de verificat. Rețelele electrice subterane, cât și cele aeriene aparțin în majoritate SDEE Electrica Transilvania Sud – sucursala Sibiu. Acestea sunt vechi, uzate, fragmentate (manșoane/înnădiri), având peste 40 de ani de funcționare/exploatare“, este descrierea făcută de funcționarii Primăriei sistemului public de iluminat al Sibiului.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Pepe

Acum 5 ani

E rezervat firmei Electrocon. Nu va faceti probleme.
Raspunde

un cetatean

Acum 5 ani

acelasi Electrocon care a facut un mic dezastru in parcul Sub Arini...au instalat patru proiectoare in pamant (similare cu cele de pe centru) sa lumineze o cruce...n-au mers niciodata...si acum sunt stalpi noi care nu functioneaza (vezi zona de langa noua toaleta publica), au lasat vechile cabluri expuse, etc. etc.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus