Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
19°C

Sibiul, plin de mașini vechi. 70% din mașinile înmatriculate sunt mai vechi de 12 ani

Sibiul, plin de mașini vechi. 70% din mașinile înmatriculate sunt mai vechi de 12 ani

Mașinile mai vechi de 12 ani domină parcul auto al județului, iar statisticile arată că numărul mașinilor vechi este într-o continuă creștere.

În 2018, din totalul de 137.914 automobile înregistrate în județ, 96.742 erau mai vechi de 12 ani. În procente: 70,14%. Numărul mașinilor vechi a crescut mult în ultimii ani. În 2016 erau 74.865 de mașini mai vechi de 12 ani în județ 63,46% din totalul de 117.960 de mașini înmatriculate. În 2017, cifrele au crescut: 87.143 dintr-un total de 129.156 de mașini înmatriculate, iar procentul automobilelor mai vechi de 12 ani ajungea la 67,47%. În 2018, ”bariera” celor 70% procente a fost depășită.

Sibiul este mult sub media națională. În 2018, la nivel național procentul mașinilor mai vechi de 12 ani era de 66,3%, cu aproape 4% mai puține decât în județ. Județul Sibiu se aseamănă din acest punct de vedere cu Vrancea și Timiș unde procentul este de 70%. Mult mai rea situația este în județele Mehedinți și Sălaj, unde procentul în 2018 a trecut de 80%. Cel mai bine stau la acest capitol județele Ilfov – 47,9%, Constanța – 63,3%, Argeș – 63,4%, Brașov – 65,9%, Galați – 66,1%, Iași – 66,3%, Cluj și Brăila – 66,8%, Călărași – 67,8%, Prahova – 67,9%, Tulcea – 68,7%, Dâmbovița – 69,7% și Giurgiu – 69,9%.

După tipul de combustibil utilizat, 57,8% din numărul total de autoturisme au utilizat benzină, în timp ce numai 0,3% au folosit electricitate, gaz petrolier lichefiat, gaz natural sau alte surse.

Sibiu strada centumvirilor fara masini mobilitate (7)

ITP mai des din 2018

Legislația pentru Inspecțiile Tehnice Periodice (ITP) pentru autovehicule s-a schimbat de la 1 ianuarie 2018, astfel încât pentru mașinile mai vechi de 12 ani este nevoie anual de ITP, iar pentru mașinile noi prima vizită la ITP se face la trei ani de la data primei înmatriculări în România, nu la doi ani, cum a fost până acum. Aceste modificări afectează 66,3% din parcul auto al României și vor genera cheltuieli suplimentare de peste circa 100 milioane euro pentru proprietarii acestor mașini.

Măsura privind ITP anuală pentru mașinile mai vechi de 12 ani este gândită pentru a controla mai des mașinile vechi, cunoscut fiind faptul că un autovehicul, cu cât este mai vechi, prezintă și un risc de defect mai mare, iar proprietarii sunt prea puțini preocupați sau pregătiți financiar să întrețină corespunzător mașinile vechi. Excepție de la verificarea anuală pentru mașinile mai vechi de 12 ani fac autovehiculele istorice, care sunt certificate ca atare și au mai mult de 30 de ani de la data fabricației.

accident dealul daii (4)

Mai multe accidente

Numărul mașinilor înmatriculate în județ a crescut în 2018 cu 8.758 de autoturisme. Dacă în 2017 erau 129.156 de mașini, în 2018 numărul acestora a crescut la 137.914. În același ritm a crescut și numărul accidentelor rutiere, dar și a persoanelor decedate în urma accidentelor rutiere. În 2017 s-au înregistrat în județ 184 de accidente rutiere, iar în 2018 numărul lor a crescut la 196. În urma acestora au decedat 31 de persoane în 2017 și 34 în 2018. Răniți grav în urma accidentelor rutiere au fost 187 în 2017 și 193 în 2018. „În anul 2018, comparativ cu anul 2017, la nivelul județului Sibiu constatăm o creștere a numărului de accidente rutiere grave, a numărului de persoane decedate, cât și a numărului de persoane rănite grav (...) Evoluția dinamicii accidentelor rutiere grave, produse pe raza județului Sibiu, descrie o traiectorie descendentă, în ce privește rata mortalității înregistrată în ultimii 6 ani, existând premisa de îndeplinire, de către IPJ Sibiu, a obiectivului asumat, respectiv scăderea cu 50% a numărului persoanelor decedate ca urmare a accidentelor rutiere, în intervalul 2010 – 2020, având în vedere faptul că în anul 2009 a fost înregistrat un număr de 51 persoane decedate, din accidente rutiere”, susține IPJ Sibiu într-o analiză pe anul trecut a accidentelor rutiere.

 

  Perioada Accidente grave Morți Răniți grav
anul 2017 184 31 187
anul 2018 196 34 193
 

DIFERENŢA

+12

+6,52%

+3

+9,67%

+6

+3,20%

Principalele trei cauze ale accidentelor rutiere grave au fost în 2018 viteza excesivă sau neadaptată, neacordarea de prioritate pietonilor și indisciplina acestora din urmă. Iată ce spun rapoartele IPJ Sibiu:

Neadaptarea vitezei și viteză excesivă: 36 accidente rutiere (cu 11 mai puține decât în 2017), soldate cu 15 morţi (+9 față de 2017) şi 35 răniți grav (-16 față de 2017)

Neacordare prioritate la pietoni: 25 accidente rutiere (+6 față de 2017) soldate cu 4 morți (+3 față de 2017) şi 21 răniți grav (+2 față de 2017)

Indisciplină pietoni: 22 accidente rutiere (+2 față de 2017) soldate cu 5 morți (-2 față de 2017) şi 18 răniți grav (+5 față de 2017).

În ceea ce privește dinamica accidentelor rutiere grave produse pe raza județului nostru în ultimii șase ani, se înregistrează o scădere privind rata mortalității.

Statistica mașinilor mai vechi de 12 ani

2016

Total: 117.960

Mai vechi de 12 ani: 74.865

Procent: 63,46%

2017

Total: 129.156

Mai vechi de 12 ani: 87.143

Procent: 67,47%

2018

Total: 137.914

Mai vechi de 12 ani: 96.742

Procent: 70,14%

Național 2018

TOTAL: 6.450.750

Mai vechi de 12 ani: 4.279.317

Procent: 66,3%

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

8 comentarii

Till Eulenspiegel

Acum 5 ani

Dl Bratu,acum 12-15-20 de ani se faceau masini adevarate nu pacalici pe roti cu comanda digitala ca-n ziua de azi.BMW E38,Mercedes W211,Volvo S80,Saab 9000...nu aparusera inca cocalarismele industriei auto(BMW X5,Porsche Cayenne sau Audi Q7) si nici ''salvatoarele planetei'' hibridele sau full electricele.Ca tot veni vorba,curentul de incarcare de la BMWi8 se produce pe Luna sau pe Terra,prin arderea combustibililor solizi sau lichizi,poluanti?
Raspunde

vasile

Acum 5 ani

Draga domn reporter- se vede ca nu cunosti situatia : Măsura privind ITP anuală pentru mașinile mai vechi de 12 ani este gândită pentru a aduce mai multi bani la buget in primul rand si in al doilea rand si in al treilea rand. Pe ultimul loc e siguranta. Dupa atatea pomeni electorale trebuie sa adune bani, cum prin ItP la un an, Tot amaratii platesc, cei din privat, ca bugetarii se lafaie in lux si pensii speciale.
Raspunde

cantemir sorin

Acum 5 ani

cand rezolvam problema platii la impozit pe perioada cand masina NU circula ? in germania, nu circuli iarna, predai numerele si platesti impozit doar pe perioada in care circuli...nu e o normalizare ?!
Raspunde

Fixpix

Acum 5 ani

nu predai numerele dar scrie pe ele in care luni poti circula 03 == 10 adica de la inceputul martie pina la sfarsitul octobrie, sunt uni care au inca o masina numai pentru iarna 11 == 02
Raspunde

AAAA

Acum 5 ani

Impozitul la o autoturism de marime medie e undeva la 100-150 lei maxim pe an. Pe luna vine 12,50 lei maxim. Daca nu iti permiti sa platesti 12,50 lei pe luna ptr masina la ce o mai cumperi?? Si ce faci cu masina in perioada care nu circuli??? O lasi pe domeniul public?? Si asa sunt pline parcarile de masini care sunt in perioada de hibernare de luni buni, poate chiar ani, daca mai ai si dreptul sa o radiezi automat nu mai are dreptul politia locala sa le ridice pe cele declarate "abandonate".
Raspunde

Andrei

Acum 5 ani

Domnule Bratu esti cumva din VL?
Raspunde

Anonymus

Acum 5 ani

asta reflecta puterea de cumparare a oamenilor din pacate. crede-ti ca daca lumea ar avea bani de masini nou le-ar place sa se plimbe cu masini vechi? cati isi permit sa dea cel putin 10000 euro pe o masina nou (care sa aiba si niste dotari decente) in conditiile in care la banii aia iei o masina second cu mult mai multe dotari si dintr-o clasa superioara ...
Raspunde

Robert

Acum 5 ani

E normal.nici o măsură nu e luată indiferent de ce guvern pt oameni ci doar pt a face bani pe spinarea oamenilor.ca exista progr rabla. Nu se accepta mașini daca nu mai au ITP. Pai daca e rabla...are rost sa mai bage omul 1000 de euro că o repare să treacă ITP.up că sa o poata da la rabla???? Și nu înțeleg de ce prin programul rabla nu poți cumpăra...orice mașină!!! De exemplu anul trecut voiam una noua cu un motor de 1600...și ceva...deci un motor mic. Pt că avea nu știu ce turbo avea o putere mai mare și...depășea...nu știu ce...norme și...nu mai eram eligibil pt rabla!! E anormal.daca unul vrea sa și ia ferarri prin rabla...lasă.l sa ia...e nou.....sig e mai puțin poluant fata de-o mașină de 12 ani ..etc. așa că...ideea de bază e prima scrisa
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus