X
fodor iordanescu regiune gastronomica (38)

Cum face Iordănescu Sibiul – regiune gastronomică? Exemplul meniului oficial

În afara evenimentelor în care se pune accentul pe belșugul meselor întinse, programul Sibiu regiune gastronomică europeană presupune în primul rând dezvoltarea unor proiecte locale care să ”lase ceva în urma lor”. Așa a apărut ”Gusturile Sibiului” – meniul oficial al programului Sibiu Regiune Gastronomică Europeană. Pe care, însă, îl cunosc foarte puțini și nu îl folosește nimeni. Și nimeni în afară de Eugen Iordănescu, directorul Camerei de comerț, nu cunoaște detalii despre acest meniu oficial al Sibiului.

Cel puțin teoretic, programul Sibiu Regiune Gastronomică Europeană ar trebui să se desfășoare conform celor asumate de către autoritățile județului prin dosarul de candidatură, pe baza căruia Sibiul a primit titlul în discuție în urmă cu mai bine de doi ani.
Iar printre obiectivele și programele asumate în respectivul dosar apare și ”Sibiu city meniu”, care este descris drept un ”program de dezvoltare a ofertei alimentare de calitate în restaurante sibiene, prin promovarea trasabilităţii ingredientelor locale şi prin reinterpretarea reţetelor tradiţionale prin prisma noilor tendinţe de consum”.

Așa a apărut, din iarna acestui an, ”Gusturile Sibiului”. Descris drept broșură sau catalog de unii, ”meniu” de către autorități, ”Gusturile Sibiului este o poartă de intrare în lumea gusturilor, senzațiilor și emoțiilor specifice regiunii Sibiului” se arată pe prima pagină interioară. ”Toate locațiile prezente în «Gusturile Sibiului» afirmă cu mândrie prevalența produselor locale și se aprovizionează de la fermieri și producătorii locali din împrejurimi. «Gusturile Sibiului» îi reunește în paginile sale pe toți acei întreprinzători care pun preț pe tradiție și calitate, reprezentând o carte de vizită și un meniul oficial al programului «Sibiu Regiune Gastronomică Europeană 2019»”, se mai arată în același meniu.

gusturile sibiului regiune gastronomica (2)

Tipăritura a apărut în urma unor întâlniri între Eugen Iordănescu, directorul Camerei de comerț și cel care și-a asumat rolul de ”strateg” al programului gastronomic, și reprezentanții restaurantelor din Sibiu.

”Designul era groaznic”

Din cele peste 200 de restaurante pe care le numără județul Sibiu, în prima ediție – ”Winter edition” – a ”Gusturilor Sibiului” apar 62 de localuri. Sub forma unei tipărituri cu 20 de pagini, inclusiv coperțile, în format A4, în cadrul căreia paginile 3 și 4 sunt rezervate unui singur restaurant, din al cărui meniu sunt enumerate câteva preparate, însoțite de prețuri și poze. Pe fiecare din restul paginilor sunt enumerate câte cinci restaurante, cu datele de contact, program și o fotografie ilustrativă a unuia din preparatele respectivului local. Meniul ”Gusturile Sibiului” a fost împărțit mai apoi în cele peste 60 de restaurante partenere (fiecare restaurant a primit un meniu personalizat, în sensul în care paginile 3 și 4 conțineau câteva din produsele respectivului local).

Nu sunt mulți care au înțeles care e, de fapt, rostul acestui meniu. Așa că nimeni nu îl folosește

Nu sunt mulți care au înțeles care e, de fapt, rostul acestui meniu. Așa că nimeni nu îl folosește

Din ceea ce a verificat, însă, Turnul Sfatului, după distribuirea acestui prim meniu nimeni nu l-a folosit. ”Designul era groaznic, ziceai că e ceva dinaintea anilor 2000. Asta a fost prima impresie”, spune unul dintre proprietarii de restaurante care a renunțat la a mai colabora cu reprezentanții regiunii gastronomice (toți bucătarii și proprietarii de restaurante cu care Turnul Sfatului a discutat au preferat confidențialitatea, pentru a putea vorbi deschis).
Alți proprietari de restaurante nu au mai folosit ”meniul oficial” și pentru că în paginile acestuia erau afișate restaurante pe care le considerau fie concurente, fie fără vreun rost în acea broșură.

”Noi nu am insistat să fim. S-a început anul trecut, eram cu toții entuziaști, dar… cum să zic, «meciul» s-a schimbat între timp. Nu îmi era clar – nici acum nu îmi e – care e rostul broșurii, catalogului sau ce ar fi fost și nici nu suntem mulțumiți de calitate, din orice punct de vedere. Noi nu am pus meniul acela pe mese. Și nici n-am văzut pe nimeni care să îl folosească. Pare o chestie pe care cineva o face pentru că trebuie făcută”, a declarat un alt proprietar de restaurant. Care spune că habar nu are dacă în ”ediția de primăvară” mai apare localul său ori nu.

Bucătarii care țin la promovarea produselor locale în restaurantele lor au insistat și pe conținut. ”Nu am înțeles ce se vrea cu adevărat. Adică, am văzut acolo shaorma. Într-adevăr, dacă ne uităm prin Sibiu, probabil că cele mai multe localuri sunt din această categorie. E un gust al Sibiului shaorma? Vă întreb. La fel cum întreb dacă manelele sunt muzică românească. Este. Dar vrei să și spui și să promovezi asta? Deci, depinde de ce se vrea”, a fost o altă declarație culeasă de Turnul Sfatului (de altfel, referitor la manele, la deschiderea oficială a programului SRGE 2019, pe scena din curtea Academiei Forțelor Terestre s-au cântat manele).

”Fiecare structură care a dorit să participe a trebuit să propună cinci preparate din meniul lor actual sau create special pentru Program, alcătuind astfel un meniu comun.

În restaurantele sibiene veți regăsi acest meniu, alături de meniul obișnuit, putând astfel să descoperiți și alte preparate ce pot fi degustate în rețeaua HoReCa Sibiu Regiune Gastronomică Europeană 2019.

Am realizat astfel un instrument comun de promovare, prin care fiecare membru din rețea este promovat de ceilalți membri, interesul fiind acela ca dumneavoastră, publicul să puteți descoperi bogăția bucatelor sibiene”, prezentarea meniului oficial al Sibiului Regiune Gastronomică Europeană, pe site-ul programului

Încă o șansă

După prima ediție a meniului oficial, între Eugen Iordănescu, primarul Sibiului și proprietarii de restaurante din zonă a avut loc o nouă întâlnire. Una în cadrul căreia bucătarii și reprezentanții restaurantelor au semnalat inutilitatea ”meniului oficial” în respectiva varintă. ”O idee care putea fi bună a fost bifată să fie bifată. Dar ne-au spus că lucrurile se vor îndrepta și se va ține cont de ceea ce avem de spus, căci de aceea ne-au chemat. Am zis că, iată, oamenii chiar vor să facă ceva bun”, amintește unul dintre participanții la întâlnire.

Mulți dintre reprezentanții HoReCa s-au arătat îngăduitori. ”Suntem încă la început. Da, mai trebuie lucrat la concept, dar sperăm ca toată această poveste să aibă un impact”, s-a arătat indulgent reprezentantul unuia dintre cele mai cunoscute restaurante din oraș.

Alții au arătat că, de fapt, conceptul și strategia trebuie schimbate din profunzime. ”La a doua întâlnire s-au lăudat cu cât ne va ajuta acest meniu să vindem. Dar acesta e scopul regiunii? Să facă vânzare restaurantelor? Sau să creeze un sistem prin care producătorii locali să poată oferi material primă necesară restaurantelor? Un sistem care să aducă și omul de rând aproape de aceste produse locale?”.

Unul dintre restaurantele din Sibiu care încearcă să pună în farfuriile clienților doar produse din împrejurimile Sibiului nu a apucat să prindă niciuna din cele două ediții ale meniului oficial. ”Pentru noi, care lucrăm doar cu furnizori locali, este imposibil să previzionăm meniul de peste câteva luni. Pentru că nu ai cum să știi ce materie primă vei avea peste câteva luni și, prin urmare, să știi ce pui în meniul de sezon. E imposibil dacă vrei să promovezi specificul local să faci astfel de proiecții. Asta e!”.

În fine, mai mulți dintre proprietarii de restaurante au sperat că a doua ediție a meniului oficial va fi îmbunătățită. ”La întâlnirea cu domnul Eugen Iordănescu și cu doamna primar, majoritatea dintre noi am fost nemulțumiți. Formatul nu a fost în regulă, nu au fost evidențiate anumite lucruri pe care noi le consideram importante. Dar, la următoarele ediții ni s-a promis că ceea ce noi așteptăm se va și întâmpla”, arată administratoarea unui restaurant central.

Zilele trecute a început să fie distribuită și ediția a doua, cea de primăvară, a meniului oficial al Sibiului. Cu aceeași copertă, același concept, același format. Și un pic mai puține restaurante.

”Gusturile Sibiului”, ediția de primăvară. Aceleași afine pe prima pagină, același concept și în interior

”Gusturile Sibiului”, ediția de primăvară. Aceleași afine pe prima pagină, același concept și în interior

 

Noi? Noi nu!

De la începutul lunii martie, Turnul Sfatului a trimis solicitări tuturor membrilor din cadrul consorțiului Sibiu Regiune Gastronomică Europeană referitor la meniul oficial al Sibiului Regiune Gastronomică Europeană 2019. Solicitările vizau costurile de realizare a ”Gusturilor Sibiului”, conceptul, distribuția, tirajul. Nici Primăria Sibiu, nici cea din Mediaș, nici Universitatea ”Lucian Blaga”, nici Asociația județeană pentru turism și nici Consiliul Județean nu au putut da vreun răspuns. Au indicat drept singura sursă a acestor informații ”consorțiul”, care putea fi contactat prin intermediul unei adrese de mail (contact@sibiugastronomia.ro). La care adresă a fost, de asemenea, trimisă solicitarea, doar că fără răspuns.

Singurul care a putut furniza informații despre ”Gusturile Sibiului” este Eugen Iordănescu, directorul Camerei de comerț, industrie și agricultură Sibiu (partener, de asemenea, al consorțiului care și-a asumat implementarea programului gastronomic).

”Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu nu a avut nicio contribuție la realizarea cataloagelor Gusturile Sibiului, neavând, în consecință, niciun fel de cheltuieli financiare!”, răspuns ULBS

”Broșurile Gusturile Sibiului nu au fost tipărite cu fonduri din bugete publice și nu au fost achiziționate de Primăria Sibiu. Acestea au fost realizate în cadrul Programului Sibiu Regiune Gastronomică Europeană 2019 și de aceea vă îndrumăm să vă adresați Consorțiului care gestionează Programul, pe adresa contact@sibiugastronomia.ro”, răspuns Primăria Sibiu.

”Gusturile Sibiului nu a fost realizat din bugetul Consiliului Județean Sibiu, iar CJS nu a derulat pentru aceasta procedurile de achiziție. Fiind realizat în cadrul programului Sibiu – Regiune Gastronomică Europeană 2019, vă rugăm să vă adresați pentru aceste informații la adresa de contact a consorțiului – contact@sibiugastronomia.ro”, răspuns CJ Sibiu

”În ceea ce privește catalogul «Gusturile Sibiului», municipiul Mediaș nu a derulat o procedură de achiziție, în vederea atribuirii unui contract pentru realizarea acestuia. Materialul la care faceți referire a fost realizat în cadrul programului «Sibiu, Regiune gastronomică europeană 2019», în consecință pentru informații suplimentare, vă rugăm să adresați consorțiului care gestionează acest program la adresa contact@sibiugastronomia.ro”, Primăria Mediaș

”Vă rugăm să îl contactați pe domnul Iordănescu”, răspuns telefonic din partea Asociației Județene de Turism Sibiu

”Nu sunt fonduri publice”

Primul lucru pe care l-a subliniat Eugen Iordănescu în răspunsul transmis ca urmare a solicitării Turnul Sfatului a fost faptul că acel meniu oficial al Sibiului nu a fost realizat din fonduri publice. Prin urmare, nici nu ar fi obligat să dea răspunsuri.
Eugen Iordănescu a arătat, totuși, că primul meniu oficial a fost tipărit într-un tiraj de 605 exemplare, la un cost total de 6.050 de lei. Pentru ediția de primăvară a ”Gusturilor Sibiului” tirajul a crescut de mai bine de două ori. N-am aflat, încă, cine a realizat editarea grafică și conceptul.

”Cu toate că nu sunt implicate fonduri publice, îți transmit informațiile solicitate:
– ediția de iarnă: tiraj digital 605 bucăți, preț 10 lei fără TVA, hârtie color copy 200 gr/mp, policromie, 20 pagini;
– ediția de primăvară: tiraj digital 1.220 bucăți, preț fără TVA 9,5 lei/buc, hârtie color copy 200 gr/mp, policromie, 20 pagini.
Meniurile îl primesc restaurantele care fac parte din rețeaua HORECA”, răspunsul transmis de Eugen Iordănescu

 

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

11 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ion ionescu

    Alt esesc major al administratiei sibiene dupa episodul cu stadionul si cel cu desurile colectate selevtiv. Eu cred ca incet trebuie sa.ne dam.seama ca in jurul nostru este foarte multa impostura si incompetenta, iar imaginile de la ProTv cu brunchuri si festivaluri nu sunt nimic altceva decat niste minicuni si ipocrizii. In esenta sunt foarte multe lucruri prost facute, dim păcate.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      yyy

      prima parte de acord cu tine.
      partea a 2-a, nu.
      brunch-urile si festivalurile pe care le vezi la PrtoTv sunt organizatre de ani de zile cu o participare din ce in ce mai mare si cu niste rezultate foarte bune DOAR ca sunt organizate de o mana de profesionisti pasionati.
      nu le dau nume ca nu e vb de reclama dar au inceput acum Multi ani cu cate un brunch in fiecare ultima sambata a lunii (din sezonul de vara) si acum au extins conceptul.

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Jeg

    Ce mizerie de raspunsuri dau institutiile publice! Pai ce e acest consortiu, dupa care ne ascundem? Primaria e membru al consortiului, la fel si consiliul judetean sau Primaria Medias, doamnele Fodor si Cimpean ne zambesc de pe pagina acestui consortiu misterios care ne miluieste cu materiale promotionale tiparite din mila unor misteriosi binefacatori!

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    conduc, dar apolitic

    daca crede cineva ca iordanescu va realiza ceva util pentru regiunea gastronomica, se insala. egoul domnului depaseste puterea de munca. sa nu uitam de alta persoana iordanescu, care conduce adieco, o alta problema a sibiului. oare sa fie coincidenta de nume? din pacate doamna fodor nu vede realitatea care o inconjoara.

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Adi

    Un esec total!!! A mai reusit inca odata marele “economist” si “strateg” , lingau a celor ce se afla la putere indiferent de culoare politica, sa sifoneze fonduri si sa distruga un eveniment ce putea readuce Sibiul in topul atractiilor turistice. Sa il opreasca cineva!!! Inca nu e tarziu!!! Darca ar avea o minima decenta si-ar da demisia! (Acelasi “strateg” este si in spatele dezastrului sistemului de colectare a deseurilor prin sotia lui. A incercat sa implementeze un concept furat, dar pe care neprofesionist nu l-a inteles. Rezultatul se vede

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

        Forseti

        Minim respect pentru buna-cuviinta. Pe scurt, atunci cand distrugi un concept prin incompetenta si interese personale ai buna-cuviinta sa pleci atata timp cat lucrurile mai pot fi reparate.

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Cetățean arogant

    Acest Iordănescu este mare profesor universitar, director al Camerei de Comerț Sibiu și mai ales o sugativa de bani publici. Nu are nici un pic de bun simț. Oare se pricepe la tot și la toate sau doar la mirosit oportunități de făcut bani.

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    yyy

    daca tov Ciordanescu ar avea o oarecare urma de creier (ca de bum simt si/sau de etica nu poate fi vorba) nu ar veni cu restaurantul Dabo la “gusturi Sibiene”.
    cu o minina documentare online ar putea afla bizonul ca, proprietarul Dabo, Pastiu, a prelut o reteta de saorma (proasta, buna sau foarte buna – nu conteaza aici) de la un partener din Germania, deci vorbim de un preparat oriental preluat via Germania. cu siguranta mai sunt si alte cazuri asemanatoare.
    pt tov Ciordanescu nu conteaza daca promoveaza saorma, bacalao, burgeri sau sushi atat timp cat ii platesc lui revista glossy din care, mai departe, sa plateasca niste manele “traditionale din Sibiu”.
    scarbos individ!

Lasă un răspuns către Forseti Anulează răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact