De la 7,89 de lei pe lună de persoană, taxa de salubrizare în municipiul Sibiu crește la 9,50 de lei. Este doar una din modificările aduse sistemului de colectare selectivă, care se transformă conform principiului “Plătește pentru cât arunci“. Cu alte cuvinte, sibienii vor mai plăti doar pentru ridicarea deșeurilor reziduale și a celor biodegradabile, în baza unui pachet de servicii de salubrizare de bază (PSSB). Cei care nu vor respecta noile reguli vor plăti dublu și riscă și amenzi.
Administrația municipiului Sibiu a lansat în dezbatere publică un proiect prin care este modificat regulamentul de instituire și administrare a taxei de salubrizare în municipiul Sibiu (taxa pe care o plătesc toți sibienii și toate persoanele juridice pentru colectarea, transportul, sortarea și depozitarea deșeurilor).
Noul regulament vine ca urmare a modificărilor impuse prin modificarea legislației naționale în domeniu, care obligă autoritățile locale să implementeze până cel mai târziu la data de 30 iunie 2019 așa-numitul instrument economic “plătește pentru cât arunci“. Rolul acestui instrument este cel de a stimula cetățenii să sorteze selectiv deșeurile (pe categoriile hârtie și carton, plastic și metal, sticlă, biodegradabil și rezidual), astfel încât la finele anului viitor să fie atins un procent de reutilizare și reciclare de 50% din masa totală de deșeuri generate.
Pachetul de bază. Situația celor care locuiesc la case
Noul regulament – adoptat deja de alte localități din județul Sibiu – introduce conceptul de “pachet de servicii de salubrizare de bază“. Asta înseamnă că fiecare familie din oraș, la fel ca fiecare societate comercială, va plăti pentru un anumit număr de ridicări lunare ale deșeurilor reciclabile și biodegradabile (ridicarea deșeurilor reciclabile este gratuită). Numărul de ridicări inclus în acest pachet de bază diferă în funcție de numărul membrilor familiei sau al celor care locuiesc la o anumită adresă.Pentru familiile cu cel mult două persoane, care locuiesc la casă, pachetul de bază presupune ridicarea deșeurilor reziduale de două ori pe lună. Pentru familiile cu trei, patru sau cinci persoane, numărul de ridicări lunare incluse în pachetul de bază este de trei, iar pentru familiile cu peste cinci persoane – patru.
Monitorizarea numărului de ridicări se face automat, pe baza unui sistem digitalizat: recipientele pentru deșeurile reziduale (cele negre) vor fi dotate cu cip-uri (operațiunea de montare a acestor cip-uri este în curs de desfășurare). Aceste cip-uri memorează adresa la care este folosit recipientul, iar la fiecare descărcare un scaner (cititor de date) amplasat pe “gunoiere“ va înregistra efectuarea acestei operațiuni și o va transmite automat într-o bază de date centralizată.
Dacă pe parcursul unei luni, o familie sau locuitorii unui imobil generează mai mult gunoi și, prin urmare, este nevoie de mai multe descărcări lunare decât cele incluse în pachetul de bază, aceste descărcări suplimentare vor fi efectuate și vor trebui plătite la regularizarea care va fi efectuată de două ori pe an.
Descărcările suplimentare vor fi taxate cu trei lei în cazul pubelelor negre de 120 de litri, respectiv șase lei pentru recipientele deșeurilor reziduale cu o capacitate de 240 de litri. Sumele aferente descărcărilor suplimentare vor trebui achitate după regularizările care vor fi efectuate semestrial. “Utilizatorii pot alege săptămâna din lună în care prezintă la ridicare pubela pentru deșeuri reziduale, fără ca acest lucru să genereze costuri suplimentare, atât timp cât numărul de ridicări nu îl depășește pe cel prevăzut de PSSB pentru structura familială declarată“, se arată în noul regulament supus consultării și dezbaterii publice.
Exemplu: o familie cu trei persoane, care locuiește la casă, va plăti, lunar, o taxă de salubrizare de 28,5 lei. Pentru acești bani, va beneficia de două ridicări lunare a deșeurilor reziduale, patru ridicări lunare a deșeurilor biodegradabile (în perioada noiembrie – februarie, această frecvență se reduce la două ridicări lunare), de două ridicări lunare ale deșeurilor de plastic și metal și o ridicare lunară a deșeurilor de hârtie și carton. Dacă în fiecare lună, la poartă a fost scos recipientul de 240 de litri pentru deșeuri reciclabile de câte trei ori, la final de semestru, după regularizare, va trebui să mai achite pe lângă cei 28,5 lei plătiți lunar, alți 36 de lei (șase lei x șase ridicări suplimentare).De remarcat faptul că în categoria sibienilor de la case nu intră automat și cei care locuiesc în condominii, adică în casele cu mai multe apartamente și care împart aceeași curte comună. Sibienii din condominii unde spațiul nu permite amplasarea de recipiente individuale sunt asimilați celor care locuiesc la bloc.
Toate recipientele de pe platormele publice vor fi dotate cu cip-uri
Pachetul de bază. Situația celor care locuiesc la bloc
Dacă în cazul sibienilor care locuiesc la case, principiul “plătește pentru cât arunci“ poate fi aplicat mai ușor, pentru cei de la blocuri situația este un pic mai complicată. În acest caz, fiecare apartament (implicit și locuitorii acestuia) va fi arondat câte unei platforme publice. Sibienii vor afla cărei platforme publice sunt arondați prin intermediul asociațiilor de proprietari și de la reprezentanții operatorului de salubrizare (Soma).Pe respectivele platforme publice va fi recalculat numărul necesar de recipiente pentru deșeurile reciclabile în funcție de numărul de locuitori arondat. “Dimensionarea recipientelor amplasate pe platforme se face în funcție de indicele de generare al municipiului Sibiu (0,66 kg/locuitor/zi) și de numărul de locuitori arondați la respectiva platformă, precum și în funcție de indicatorii de performanță ai colectării selective la nivelul SMID (Sistemul de management integrat al deșeurilor) Sibiu“, se arată în regulamentul aflat în dezbatere publică.
Totodată, pe platformele publice vor mai fi amplasate și recipiente suplimentare destinate deșeurilor reciclabile. Acestea vor fi marcate distinct cu mesajul “Atenție! Volum rezidual excesiv! Cost suplimentar!“. Numărul de recipiente amplasate suplimentar va fi de unu (acolo unde există deja cel mult trei) sau de două (pe platformele unde există mai mult de trei recipiente pentru deșeurile reziduale).
“Toate recipientele amplasate pe platformele publice vor fi echipate cu RFID tag-uri (cip-urile de identificate – n.r.) distincte, care vor transmite tipul de recipient și adresa la care se află“, propunerea de regulamentÎn pachetul serviciilor de bază, ridicarea recipientelor destinate deșeurilor reziduale de pe platformele publice va fi realizată o dată la două zile. Cu această ocazie, reprezentanții societății de colectare și transport (Soma în acest moment) vor verifica și recipientele suplimentare, a căror golire se va realiza “doar dacă acestea conțin deșeuri cu un grad de umplere de minim 80%, contra unui cost de 28 de lei/container/golire“.
Și, la fel ca pentru cei de la case, descărcările suplimentare vor trebui plătite după regularizările semestriale.
Frecvență în teste
Regulamentul propus de Primăria Sibiu intră, însă, în contradicție cu situația actuală. În acest moment, deșeurile reziduale de pe platformele publice sunt ridicate zilnic, iar deșeurile reciclabile – o dată la trei zile. Noul regulament supus consultării publice, propune ca deșeurile reziduale de pe platformele publice să mai fie ridicate doar o dată la două zile, iar cele reciclabile – doar o dată pe săptămână. Pe perioada sezonului cald (1 iunie – 30 septembrie) deșeurile biodegradabile vor fi ridicate zilnic, “în vederea prevenirii răspândirii mirosurilor“. Potrivit reprezentanților Primăriei Sibiu, în cazul în care se va observa că această frecvență este prea mică, calendarul ridicărilor va fi modificat. “Toate aceste colectări vor fi efectuate de către autocompactoare diferite, monitorizate digital pentru prevenirea amestecării fracțiilor și inscripționate distinct pe părțile laterale ale acestora“, se arată în propunerea de regulament.Cei care nu respectă regulile vor trebui să plătească dublul prețului normal pentru ridicarea deșeurilor reziduale
Cei care vor încerca să “fenteze“ sistemul plătesc dublu
Potrivit noului regulament, vor exista și controlori de traseu care vor face verificări inopinate asupra conținutului pubelelor destinate deșeurilor reciclabile și a celor biodegradabile, pentru a verifica dacă sortarea a fost făcută în mod corect. Dacă sibienii care locuiesc la case nu au sortat în mod corect ori au încercat să scape de deșeurile reziduale ascunzându-le în recipientele pentru deșeuri reciclabile, controlorii de traseu vor aplica un sticker pe respectivele recipiente, sticker care va avea înscris motivul pentru care respectivele pubele nu sunt ridicate. “În acest caz, utilizatorul are două alternative: a) selectează corespunzător deșeurile în vederea unei ridicări ulterioare a respective fracții de deșeu sau b) predă recipientul ca deșeu rezidual la următoarea zi de colectare pentru acest tip de deșeuri, la cost dublu față de cel al ridicărilor suplimentare, indiferent câte colectări ale pubelei reziduale au avut loc în luna respectivă“, se arată în regulament.Prin urmare, sibienii care locuiesc la casă și nu sortează corect deșeurile vor trebui să plătească suplimentar șase lei (respectiv 12 lei pentru cei care au recipiente de 240 de litri), pentru fiecare pubelă de deșeuri reciclabile sau biodegradabile nesortate corect.
În cazul celor care locuiesc la blocuri, penalizarea este de 56 de lei pentru fiecare recipient de câte 1.100 de litri destinat reciclabilelor sau biodegradabilului și în care deșeurile nu au fost sortate în mod corect. “Costurile suplimentare și penalizatoare vor fi împărțite în mod egal utilizatorilor (proprietarilor apartamentelor) arondați la respectiva platformă publică, cu ocazia regularizării semestriale a taxei de salubrizare, raportat la numărul de persoane“.
“Suplimentar, comisiile de control vor putea aplica sancțiuni pentru nerespectarea obligației de colectare selectivă a deșeurilor, în conformitate cu Regulamentul serviciului de salubrizare al Municipiului Sibiu și cu legislația în vigoare“, proiect de hotărâre privind taxa de salubrizare
Alternativa celor de la bloc: “Reciclează activ“
Deoarece în cazul celor care locuiesc la bloc este extrem de dificil de urmărit cine respectă sau nu regulile sortării deșeurilor, sibienii din locuințele colective vor fi penalizați “la pachet“ dacă sortarea nu este corect realizată (adică dacă biodegradabilul sau reciclabilele nu sunt corect sortate și sunt ridicate drept deșeuri reziduale, contra unei taxe penalizatoare de 56 de lei/recipient care va fi plătită, în mod egal, de toți cei arondați respective platforme publice).În acest context, cei care vor să nu mai fie penalizați laolaltă cu vecinii lor pentru nerespectarea regulilor de sortare a deșeurilor vor putea să își ducă singuri deșeurile reciclabile la opt puncte de colectare ce urmează a fi amenajate de Primăria Sibiu. Alternativ, aceste deșeuri reciclabile vor putea fi duse și la un colector autorizat. Fie că își duc deșeurile reciclabile la punctele de colectare amenajate de Primărie, fie le duc la colectorii autorizați, sibienii vor trebui să primească o dovadă a predării acestor deșeuri, dovadă care trebuie de două ori pe an prezentată reprezentanților Primăriei. “Nedepunerea dovezii menționate până la sfârșitul semestrului pentru care se face regularizarea va duce la imposibilitatea integrării utilizatorului respectiv în programul «reciclează activ». În situația în care pentru una sau mai multe luni utilizatorul nu face dovada predării deșeurilor, programul nu va fi aplicat pentru luna/lunile respective“, prevede propunerea de regulament.
Firmele
În fine, noul regulament schimbă și sistemul de taxare a firmelor din Sibiu. În cazul acestora, PSSB este stabilit în funcție de numărul de angajați, dar și în funcție de numărul de recipiente solicitate pe baza numărului de angajați, fiind impuse praguri minime. Spre exemplu, pragul minim pentru firmele cu cel mult cinci angajați va fi de 31,82 de lei lunar, La firmele cu un număr cuprins între șase și zece angajați, valoarea pachetului de bază minim este de 63,65 de lei, iar pentru firmele peste zece angajați – minim 127,30 de lei.Noul regulament este supus dezbaterii publice, urmând a fi pus pe ordinea de zi a Consiliului local fie în ședința din aprilie fie, cel mai târziu, în cea din luna mai. Sibienii care au propuneri sau sugestii sunt invitați să le transmită în atenția Primăriei municipiului Sibiu. Descarcă de aici proiectul de hotărâre pentru modificarea Regulamentului de instituire si administrare a taxei de salubrizare in municipiul Sibiu
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Primăria Sibiu , colectare selectivă , Primăriei Sibiu , taxa de salubrizare , Municipiului Sibiu , regulament nou , Pentru Sibiu , Propunerea României , modificare , Soma Salubrizare Sibiu
Vizualizari: 12994
Ultimele comentarii
Acum 11 ore
MB
Acum 11 ore
Claudiu
Acum 11 ore
Liberal autentic
Acum 11 ore
Neli Oproiu
Acum 11 ore
Bobo