X
Angela Banaduc (4)

Interviu cu decanul Facultății de Științe: „Avem un laborator performant cum puține sunt în Europa, de peste 3 mln. de euro”

Facultatea de Științe este una dintre cele mai solicitate din cadrul ULBS și, totodată, una dintre cele care au o rată de abandon mică în rândul studenților. „Cei care aleg facultatea noastră vin mai bine orientați în carieră”, explică decanul Angela Bănăduc. Vorbim în interviul de mai jos cu decanul Facultății de Științe despre specificul specializărilor, dar și despre provocările pe care le întâmpină instituția: aflați unde și cum fac practică studenții de la Biologie, Științele Mediului sau cei care vor să se facă arbitri de fotbal.

Dna Bănăduc, datele de la ultima admitere arătau că Facultatea de Științe este una dintre cele mai solicitate: au fost peste 680 de cereri pentru 297 de locuri la licență. Prin ce atrage facultatea?

Facultatea de Științe (FȘ) oferă programe de studiu în licență și master în cinci domenii: Matematică, Informatică, Științe ale Mediului, Biologie, Educație Fizică și Sport. Cel puțin câteva dintre aceste domenii sunt foarte atractive acum – evident, Informatica este cea mai atractivă, urmată de Biologie, Educație Fizică și Sport. Și Matematica este în trend ascendent în ultimii ani la admitere, pentru că oferim un program de licență de Matematică-Informatică și avem o foarte bună colaborare cu firma Continental, care prin disciplinele opționale pe care le fac studenții îi face imediat angajabili la Continental în cercetare. De aceea, Matematica, spre deosebire de alte specializări de Matematică de la alte universități din țară, este atractivă la Sibiu.

În ultimii ani, alegerea specializărilor s-a schimbat sau rămâne constantă?

Cel puțin în ultimii 7 ani Informatica este cea mai atractivă. Matematica a devenit interesantă pentru absolvenții de liceu la Sibiu în ultimii 4 ani.

Dar cei care studiază Biologia unde fac cel mai des practica?

Cei care vin la Biologie sunt interesați de Biologia medicală. Este o specializare în trend ascendent, pentru că există locuri pe piața muncii, inclusiv sunt multe locuri în Uniunea Europeană. Noi avem și un master care este acreditat de Ordinul Biologilor și Biochimiștilor în sănătate și în ultimii ani am dezvoltat și un laborator de cercetare pe Biologie Moleculară. Astfel, există premisele ca absolvenții să poată face cercetare și atunci vin la Biologie.

În ceea ce privește, domeniul Științe ale Mediului, noi oferim un program de licență în Ecologie și Protecția Mediului, un domeniu care a fost foarte atractiv până acum vreo 5 ani, dar cred că este cumva altfel perceput ca și oportunitate de angajare și atunci interesul pentru acest domeniu a scăzut puțin.

Angela Banaduc (6)

Cam care e rata de ocupare a locurilor pentru aceste specializări?

Noi ne ocupăm toate locurile bugetare, avem și studenți cu taxă. Este atractiv, dar nu ca până acum 5 ani, când aveam la fel de mulți studenți cu taxă cât și cu locuri bugetare. Acum sunt mai puțini studenţi cu taxă.

Ce probleme ecologice ale județului Sibiu studiază studenții?

Noi nu ne oprim doar la județul Sibiu, mai ales că avem și un centru de cercetare în Ecologia aplicată care este foarte relevant la nivel național, chiar internațional. Am dezvoltat un laborator în care putem lucra poluanți din orice mediu: apă, aer, sol și structuri organice complexe. Așa că nu ne oprim la problemele de mediu ale județului Sibiu, dar studenții noștri fac practică și internshipuri la agenții guvernamentale, care se ocupă de protecția mediului: APM, Sistemul de Gospodărire a Apelor Olt, facem aplicații practice în zonele care au fost impactate antropic – zona Copșa Mică este evident cea mai cunoscută, dar sunt și alte zone cu probleme. Facem și aplicații practice la Roșia Montană; avem pentru toate domeniile multe acorduri de colaborare semnate cu potențiali angajatori, se fac internshipuri plătite chiar. Pentru domeniul Ecologie și Biologie avem acorduri de colaborare cu administrațiile ariilor naturale protejate în toată țara – spre exemplu, foarte mulți studenți fac internshipuri la Parcul Natural Munții Maramureșului, Parcul Natural Porțile de Fier, Parcul Național Rodna, Parcul Național Retezat. Iar pentru Biologie avem acorduri cu laboratoare de analiză sau cu fabrici de medicamente unde se cer analize de laborator biologice.

Având și specializarea Educație Fizică și Sport, cum apreciați infrastructura sportivă a Sibiului? Unde fac practică studenții?

Studenții de la aceste specializări utilizează mai multe săli de sport din Sibiu în programul normal de activitate didactică, inclusiv Bazinul Olimpia, pentru înot. Pentru cursul de schi, vorbim de o infrastructură mai specială – se folosesc pârtiile de la Păltiniș; acolo și Universitatea are un centru unde studenții pot să locuiască pe timpul cursului. Folosesc spațiile Clubului Sportiv Școlar, avem contracte de închiriere cu mai multe săli de sport de la școli din Sibiu, dar studenții noștri fac internship și practică la Aria, de exemplu, la mai multe baze sportive unde sunt unii dintre studenți angajați part-time ca și antrenori personali, precum și la sălile de fitness. Avem și un acord de colaborare premium cu Academia Hagi, pentru că noi oferim și specializarea Fotbal. Studenții merg la un internship acolo și sunt foarte încântați – este singura universitate din România care are un astfel de acord cu Academia Hagi.

De când aveți acest acord?

Este în al treilea an, în care studenții se duc acolo și beneficiază de un internship complet, învață să facă antrenamente performante. Este un foarte mare câștig pentru că se creează competențele practice necesare pentru această profesie. Contractul este încheiat pentru o perioadă de 5 ani, însă se pot face acte adiționale în care să putem prevedea alte aspecte dacă este cazul.

Cursurile din acest modul sunt ținute de Iulian Stoian și de colegul nostru Lucian Burchel, care lucrează acolo.

Câți tineri fac Fotbal în cadrul acestui modul?

Anul trecut, spre exemplu, au fost acolo în internship șapte studenți, anul acesta – 11. E un modul dedicat în care ei pot deveni antrenori de fotbal. Evident, trebuie să facă și un program de master pentru aceasta. La finalizarea studiilor primesc de la Federația Română de Fotbal, tot în baza unui acord cu Universitatea, și un certificat de antrenor.

Înțeleg că Academia Hagi este una dintre cele mai căutate din Europa. Avem chiar un viitor candidat la admitere, un tânăr român care face liceul în SUA și care s-a interesat despre relația pe care o avem cu Academia. El ar vrea să aplice la noi tocmai pentru posibilitatea de a face practica acolo, după ce își echivalează diploma de BAC din SUA.

Câți studenți învață în prezent la Facultatea de Științe?

Sunt 912 studenți la cele două cicluri licență și master.

Există o rată de abandon la facultate și când se manifestă aceasta?

Da, avem o rată de abandon, dar nu prea mare în comparație cu alte facultăți din Universitate, pentru că în general cei care aleg să studieze un domeniu la Științe vin un pic mai bine orientați în carieră. Însă noi avem programe de reducere a abandonului: încercăm să ajutăm studenții din anul I, acolo unde este, în general, cea mai mare rată de abandon, să se adapteze mediului universitar, dar și profesional pentru că sunt domenii grele. Oferim consultații astfel încât să se recupereze materia de liceu unde este cazul.

Rata de abandon în anul trecut după anul I a fost de doar 4 la sută: nu și-au ales potrivit domeniul sau că pur și simplu au intrat pe un loc cu taxă aici și pe un loc bugetar în altă parte și aleg să renunțe la locul cu taxă.

Ați spus că cei de la Informatică sunt angajabili: câți dintre ei își găsesc de lucru după absolvire? Care e situația și la celelalte specializări?

După absolvire, practic toată promoția de la Informatică își găsește un loc de muncă sau chiar au de ales – este totuși specializarea cu cel mai mare debușeu pe piața muncii. Și cei de la Matematică la fel au oferte destule. Acum noi ne-am aștepta ca aceștia să își dorească să lucreze și în învățământ, dar nu e așa – majoritatea nu doresc și lucrează tot la firme de software sau la Continental.

Cu angajabilitate foarte bună sunt și studenții de la Educație Fizică, cei de la Biologie, dar și cei de la Ecologie după master.

Cunoașteți cumva dacă după studii aceștia muncesc în Sibiu sau pleacă în alte părți?

Depinde de specializare: de la Matematică-Informatică da, cei mai mulți rămân în Sibiu; probabil că o parte dintre ei lucrează sau pleacă în străinătate după absolvire, dar la celelalte specializări majoritatea nu rămâne în Sibiu, pentru că vin din toată țara și se întorc de regulă în localitățile din care provin.

Câți studenți sunt străini?

Depinde de specializare, dar sunt foarte puțini sibieni – maxim 30% în toată facultatea sunt din județul Sibiu. Ceilalți sunt din județele limitrofe Vâlcea, Alba, Hunedoara, Caraş-Severin, dar și din nordul țării, chiar Cluj, deși și acolo este o universitate.

Avem și studenți internaționali prin programul Erasmus. Sunt și trei studenți care învață pe cont propriu valutar: unul e din SUA și doi din Serbia.

Angela Banaduc (1)

Care credeți că sunt cele mai mari nemulțumiri ale studenților la FȘ?

Spre exemplu, studenții de la Educație Fizică sunt nemulțumiți că nu au infrastructură adecvată, dar asta se rezolvă, pentru că Universitatea are un proiect prin care dezvoltă un complex sportiv în zona Mall, la Șelimbăr. Din decembrie, clădirea facultății a fost cumpărată de Universitate, fiind în litigiu, nu am putut investi foarte mulți ani pentru că era retrocedată. La vară avem un proiect de reabilitare a sălii de sport din această clădire și de amenajare a unui teren de sport multifuncțional acoperit în curte.

Probabil că alți studenți, de la Ecologie, și-ar dori mai multe aplicații practice în teren subvenționate. Bugetul pentru astfel de aplicații este foarte mic, însă noi încercăm să compensăm prin parteneriate cu diverși potențiali angajatori care ne susțin practica în teren: administrațiile ariilor protejate, de exemplu. Noi avem un buget care vine prin contractul instituțional pentru practică, dar acesta oferă doar 2 săptămâni de practică în anul I și 2 săptămâni în anul II, iar la Ecologie trebuie mult mai multă practică și atunci noi încercăm să facem aplicații în teren și să găsim resurse extrabugetare. E o provocare pentru toată lumea.

Fiindcă am pomenit de dotarea facultății, pe lângă terenul multifuncțional pe care ați spus că doriți să-l amenajați în curte, sunteți mulțumită în general de baza materială de care dispune facultatea?

Evident că aceasta trebuie dezvoltată mereu, mai ales că noi avem domenii de vârf în cercetare. Domeniul IT tot timpul progresează și atunci trebuie investit mult în infrastructură. Dar avem laboratoare bune, adică sunt competitive la acest moment și cele de Informatică, dar și cele din domeniile Biologie și Ecologie – laboratorul Centrului de cercetare în Ecologie Aplicată e foarte performant, cum puține sunt în Europa; a fost dotat prin proiecte de cercetare care s-au derulat în ultimii 5 ani și are echipamente în valoare de aproape 3,7 milioane de euro. Și laboratoarele didactice sunt bine dotate.

Ce buget gestionează facultatea, în medie, într-un an și care sunt categoriile de cheltuieli cele mai mari?

Este un buget de aproximativ 7,6 milioane de lei – anul trecut așa a fost. Salariile cadrelor didactice și a personalului auxiliar ocupă o mare parte din buget, dar asta ține de finanțarea de la bugetul de stat. Dar noi am beneficiat și de finanțare pe cercetare, ceea ce a permis dezvoltarea infrastructurii și dezvoltarea unor activități care cresc mult calitatea actului educațional.

Câți profesori și lectori sunt la facultate, e suficient numărul lor?

Avem o structură destul de echilibrată. Sigur mai dorim să facem angajări în continuare, însă pe posturi de asistent și lector. În total, sunt 55 de cadre didactice.

Sunteți mulțumită de modul în care este administrată ULBS și dacă ați schimba ceva în acest proces?

Managementul, în general, și sistemele de management sunt performante atunci când sunt supuse îmbunătățirii continue. Eu cred că managementul actual al Universității este adecvat, se fac eforturi pentru performanță. Adică obiectivul de management al echipei de conducere al ULBS este performanța, după cum spune și deviza universității: Sustenabilitate și excelență pentru comunitate. S-au făcut progrese în mandatul acesta și evident că asta creează premisele pentru o dezvoltare bună în continuare a universității.

La anul sunt alegeri pentru funcția de rector al ULBS. V-ați dori să candidați sau susțineți pe cineva anume?

Eu n-o să candidez la funcţia de rector.. Cred că e prea devreme să discutăm despre alegeri. Încă mai e muncă de făcut pentru acest mandat.

Dacă ați fi în fața ministrului Educației, despre ce problemă ați dori să discutați?

Despre problema coerenței și consecvenței în legislația în Educație și în conduita în Educație. E foarte important pentru un popor să fie educat și cred că trebuie să fim mai consecvenți. Dar și despre consecvența în finanțare.

Vă mulțumim pentru interviu.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

2 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Interviu
  • Contact