X
foodpanda

Am stat de vorbă cu bicicliștii de la foodpanda despre cum se circulă în Sibiu

Sunt înjurați, puși în dificultate și nevoiți să fie de două ori mai atenți. Vorbim de bicicliștii care circulă prin Sibiu. Unii spun că indiferent de zi sau oră, pericolele îi pasc la tot pasul. Alții spun că lipsește respectul celorlalți șoferi față de ei și nici infrastructura nu este suficientă. Despre cât de prietenos este Sibiul cu bicicliștii am stat de vorbă cu trei  livratori foodpanda, care distribuie mâncare în tot orașul. 

Vlad Spinean are 29 de ani și este din județul Mureș. De cinci săptămâni a îmbrățișat meseria de livrator foodpanda și, momentan, nu s-ar mai vedea făcând altceva. Daniel Crețu este sibian și are 35 de ani. Printre altele, din noiembrie, este livrator foodpanda. Viorel Novăcean are 23 de ani, este din județul Alba și proaspăt absolvent la Inginerie. A livrat din septembrie mâncare, apoi a luat o pauză până în martie. De atunci, este zilnic pe bicicletă.

Reporter: Zilnic, ești pe bicicletă. Cum ți se pare că se circulă în Sibiu?

Vlad Spinean: Din punctul de vedere al unui biciclist, mi se pare că se circulă destul de bine. Exceptând iarna. Cred că suntem singura țară din UE în care iarna, în condițiile în care este zăpadă pe carosabil, este interzis să folosești bicicleta. Pe Mihai Viteazul, dacă parcurgi de două-trei ori strada în jurul orei 16:00, nu este zi în care să nu deschidă cineva portiera sau să intre în parcare fără a se asigura. Mi se pare cea mai periculoasă stradă pentru bicicliști. Prefer să merg în extremitatea stângă a pistei sau chiar pe banda auto, decât să mă pun în pericol folosind pista de biciclete în acea zonă.

Daniel Crețu: Destul de greoi. Dacă ar fi să vorbim despre pistele de biciclete, unii șoferi nici nu au cunoștință de prezența lor. Chiar dacă sunt marcaje pe șosea, pentru ei este doar vopsea. Trebuie foarte multă atenție. Oricând poate ieși un șofer de undeva, oricând un șofer poate trage de volan dreapta și te trezești cu mașina peste tine.

Viorel Novăcean: Depinde de zi. Practic, pe noi nu ne încurcă în mod direct dacă sunt mai multe sau puține mașini pe drum. Dar, sunt situații în care trebuie să merg pe trotuar deși știu că încurc pietonii deoarece în Sibiu pistele au o discontinuitate. Există piste pe aleile și bulevardele mari dar nu peste tot.

Reporter: Este suficientă infrastructura pentru bicicliști?

V.S.: Infrastructura există, dar mai merge extinsă ca număr de kilometri și retușată pe alocuri. De exemplu, acum folosesc un mountain bike electric care are ghidonul mai lat decât pista de biciclete trasată de autorități.

D.C.: E greu să spui că avem piste de biciclete. Avem doar o dungă roșie care pentru mine nu înseamnă nimic. Dacă vrea șoferul să tragă de volan, trage. Uneori lasă de înțeles ori că nu cunosc legislația, ori că nu le pasă. Pe străzile mari, nu putem vorbi de ciclism de agrement, să te plimbi. În Sibiu, în general, lipsește amenajarea pistelor și impunerea legilor.

V. N.: Există, dar nu e suficient de bine pusă la punct. Sunt anumite sensuri giratorii în care se continuă pista de bicicliști, în altele se oprește. Trebuie să te dai jos, să urci pe alee și asta este puțin deranjant pentru că noi avem un target, trebuie să ajungem de 20 de minute.

Rep.: Sunteți respectați în trafic de șoferii autoturismelor?

V. S.: Cred că depinde de educația fiecăruia dacă înțelege avantajul de a merge pe bicicletă și faptul că noi ușurăm traficul, folosind bicicletele. Unii nu înțeleg asta și devin frustrați când trecem pe lângă coloana de mașini în staționare. Din punct de vedere legal se numește filtrare a traficului și este permisă, atâta timp cât revenim pe pistă sau la marginea drumului așteptând culoarea verde la semafor. Din ce am mai observat, dacă sunt în timpul serviciului cu ghiozdanul de livrare, parcă empatizează mai mult cu noi, adică ne dau prioritate mai des. Probabil înțeleg că transportăm mâncare și e important să ajungem în timp util cu ea.

D. C.: Sunt șoferi care conștientizează că suntem acolo, iau distanță față de noi, dar sunt șoferi care consideră că nu avem ce căuta pe stradă. Am întâlnit șoferi pe Bălcescu care ne claxonau. Ei dacă au cartelă au voie să circule pe acolo, dar noi nu pentru că îi încurcăm. Dacă te văd pe bicicletă, șoferii consideră că te pot depăși. În general sunt puțini cei care ne iau în considerare pe noi și marcajele pentru piste.

V. N.: Există șoferi și șoferi. Nu aș putea spune că există o diferență între șoferii sibieni față de cei din Alba și cei din Vâlcea. Toți sunt la fel. Unii ne respectă, alții nu. Dar, din interacțiunile mele, pot spune că cei mai în vârstă nu au răbdare și sunt predispuși la injurii și să recurgă la claxoane.

Rep.: Te-ai simțit vreodată incomodat în trafic?

V.S.: Se întâmplă aproape zilnic să avem câte o situație incomodă. De exemplu, astăzi pe M. Viteazul am fost nevoit să frânez brusc pe pistă deoarece șoferul care mergea în paralel cu mine s-a hotărât dintr-o dată să parcheze lateral fără a se asigura în oglinda din stânga. Vara trecută, mi-a deschis o domnișoară ușa în față și mi-a strivit două degete și stricat o frână și un schimbător. Apreciez că a fost măcar fairplay: m-a luat cu tot cu bicicletă, m-a transportat la spital și a suportat și cheltuielile de reparație a bicicletei. Cel mai mult mă deranjează nesimțirea și ignoranța oamenilor când parchează autoturismele și pe pista de biciclete. Și mai lasă și oglinzile nerabatate. Știți vorba aia: există unele persoane care pe lângă părțile negative, mai au și minusuri.

D.C: E periculos uneori. Sunt zile aglomerate când e ok și sunt zile libere în care nu e ok. Am evitat multe accidente. De multe ori, pentru a nu-mi pune viața mea în pericol sau a altora mergeam pe trotuar. Sunt momente în care traficul e agitat și sunt stresat că nu cumva să-mi sară cineva în față. Trebuie să fiu 100% atent ca să nu se întâmple ceva. Până acum, am reușit să anticipez orice incident și le-am evitat.

V.N.: Am avut parte și de o mică ciocnire. Un șofer a ieșit de pe stradă, nu s-a asigurat, nu m-a văzut și m-a lovit puțin. Am pus frână și mi-a căzut telefonul și mi s-a crăpat puțin. Un alt exemplu, eram într-un sens giratoriu iar domnul de la volanul unei mașini nu a ținut cont de banda de bicicliști și s-a băgat, s-a oprit în fața mea și m-a înjurat.

Rep.: Când și pe ce străzi este traficul mai intens?

V.S.: Sunt orele de vârf, între 6:30 – 8:00, dimineața când toată lumea se grăbește să ajungă la muncă sau cu copiii la școală și 15:00- 17:00 după masa. Cele mai aglomerate mi se par Mihai Viteazul, sos. Alba Iulia, str. Semaforului și Doamna Stanca.

D.C.: Bulevardele mari ca de exemplu Milea, Coposu. În timpul săptămânii mereu e aglomerație, indiferent de oră. În weekend e mai liber, sunt mai puțini șoferi. Între 15:00 și 18:00 este și mai aglomerat, dar nu mă afectează. Pentru noi, bicicliștii, este mult mai riscant când traficul e liber.

V.N.: Pentru bicicliști, nu neapărat. De exemplu, pe Semaforului e trafic oricând ai veni, indiferent de oră. La fel și pe Milea, Coposu și Alba Iulia. Dar pe tine, ca biciclist nu te afectează foarte mult lucrul acesta.

Rep.: Vezi des bicicliști în trafic?

V.S.: Din fericire da. De la un an la altul văd tot mai mulți bicicliști. Dar nu toți conduc cu răspundere: nu se încadrează bine în giratorii, unii traversează trecerea de pietoni pe bicicletă, etc. Dacă vrem să fim tratați cu respect în trafic, trebuie să dăm și noi dovadă că suntem corecți și educați din punct de vedere rutier. Sunt și șofer și, oarecum îi înțeleg și pe ei: dacă un biciclist se aruncă pe trecerea de pietoni cu viteză, ca șofer nu ai cum să oprești în timp util.

D.C.: Mai sunt oameni care se plimbă ocazional pe străzile mici. Sâmbătă și duminica mai apar oameni pe biciclete pentru că sunt mai goale străzile și tentative mai puține de accidente. Dar în timpul săptămânii, pe șosele suntem noi și mașinile.

V.N.: Nu sunt chiar atât de mulți bicicliști, dar totuși mai mulți decât în anii trecuți.

Deși unele răspunsuri ale celor trei diferă, la cum ar arăta un Sibiu ideal pentru bicicliști, s-au pus de acord. Aceștia cred că ar trebui urmat modelul occidental, unde pistele sunt delimitate cu borduri de restul traficului și bicicliștii au semafoare separate.

Sursa foto

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

11 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Robert

    Oda bicicliștilor! Da nu i.ati întrebat….printre multe altele…de ce unde sunt străzi cu sens unic ei circula…pe interzis??? De ce unde sunt marcate piste pt ei…circula pe trotuar apoi fara sa se asigure…trec pe carosabil??? De ce trec pebicicleta ….tot fara să se asigure pe trecerilor de pietoni??? De ce desi pista lor e libera…și pe linga bordura…unde nu sint mașini parcate ei circula totuși pe carosabil ???? Și în general…de ce ei nu respecta regulile de circulație și pe restul participanților la trafic… șoferi și pietoni dar se pling ca nu sunt respectați????? Toți greșim in trafic…nimeni nu e perfect dar daca se face un studiu … poate…50/ din șoferi nu sunt atenți…nu vad…nu ….respecta bicicliștii dar ..sigur…99/ din bicicliști la fiecare deplasare incarca…n reguli. Poate face cineva niste observații…studii…etc apoi sa le pună întrebări….

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    bunicutza si mobilitatea urbana

    Bunicutza buclucasa leviteaza pe o coada de matura altfel nu se explica cum de nu vine cu solutii pt circulatia pietonilor, bicicliatilor , masinilor, transportului in comun.

    Poate nu a gasit sursa de finantare ca sa rezolve problema baltilor improscate de masini la trecerile de pietoni si trotuare intens circulate. Sau a trotuarele puscate pe care nu poti impinge caruciorul copilului sau trage trolerul.

    Pe pistele de biciclisti nu o duce bibilica sa ridice la nivel gurile de canal, sau sa taie vegetatia.

    Autobuzelor le-a facut autobaza in loc sa le faca program de circulat la interval de 5-10 min. Si nu mai vb de traseele autobuzelor care te duc aiurea prin oras de parca ar fi taximetristi ce vor sa te taxeze.

    In schimb a rezolvat cu masinile . taxeaza parcarea si ridica masini. Si banii ii da pe festivaluri sa scoata ochii la prostime.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      2cents

      Nu uita totusi ca toate aceste lucruri strambe de care ne bucuram impreuna in Sibiu nu au fost “fondate” de actualul primar ci de inaintasii ei. Orasul e intrat pe fagasul asta de multa vreme, au contribuit toti primarii de dupa revolutie.
      Te rog sa nu uiti sa le acorzi si lor merite speciale pentru starea actuala din Sibiu.

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    2cents

    Repet, pentru ca vad ca nici autoritatile nici biciclistii nu au inteles: Pistele de bicicleta nu au ce sa caute in giratorii! Este un non-sens si un pericol latent pentru biciclisti. Acolo unde s-au trasat trebuie neaparat sa fie desfiintate, pana nu avem iar o victima ca cea din piata Aurel Vlaicu.

    Sunt si biciclist si sofer si insist sa transmit mesajul asta pana se va intelege de catre autoritati.

    Ca biciclist, daca vrei sa circuli prin giratoriu, inscrie-te la fel ca orice alt vehicul pe banda corecta, pe mijlocul benzii ca sa fii vizibili pentru participantii la trafic.

    Varianta cea mai sigura ramane cea cu traversatul giratoriului pe trecerea de pietoni.

    VA ROG STERGETI DUNGILE ROSII DIN GIRATORII!

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Bogo

    Mereu unii de vina, ceilalti nu! Sigur…
    Cum unul spunea ca sunt soferi si soferi, sunt si biciclisti si biciclisti. Multi ii vezi pe trotuar cu viteza, cu toate ca langa este banda marcata pe sosea. Mai sunt si pe contrasens (nu ca trotuarele ar avea sens).

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      2cents

      da, acolo functioneaza pentru ca exista si infrastructura si spatiu. La noi degeaba luam doar regulamentul, spatiul pentru infrastructura de unde sa il luam?

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    ...

    Repet : trebuie luate măsuri pentru bicicliștii care circula noaptea fara lumini !
    Sunt șofer, biciclist și pieton. Dragi bicicliști, înțelegeți că din mașină, noaptea, lucrurile nu se văd așa cum le vedeți voi !!
    Și nu e vorba nici de indiferența și nici de frustrări.

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Luca

    Stiu de ce ati intrebat distribuitorii Food Panda despre cum se circula in Sibiu ! Pt ca politistii sibieni habar nu au ! Ex : vezi cum se parcheaza in fata Politiei …

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Sofer si biciclist

    Sunt unii soferi atat de inculti si hateri incat daca nu este pista desenata si eu ca biciclist circul pe strada ca participant la trafic si cumva il imcomodez cumva si trebuie sa atinga frana, se isterizeaza si imi reproseaza ca nu am ce sa caut pe acolo, desi bicicletele conf coduluirutier sunt interzise doar pe autostrada si pe trotuare.
    Soferii sa tin minte doua lucruri importante:
    O greseala a unui biciclist, precum mersul putin pe trotuar sau traversatul unei treceri pe biciclete dupa ce s-a asigurat e nimic comparativ cu o simpla greseala a unui sofer,precum deschisul usii fara asigurare sau depasirea foarte aproape de biciclisti.
    Lasati ura la o parte si protejati biciclistii ca sunt mult mai vulnerabili si in plus degreveaza traficul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact