De patru ori au prelungit cei de la CNAIR, până acum, termenul de depunere a ofertelor pentru proiectarea și execuția centurii ocolitoare a Mediașului. Degeaba: nicio firmă nu este interesată de licitația de 125,7 mil. de lei, lansată pe baza unei documentații vechi de 15 ani. Nici măcar contractul pentru exproprierile necesare centurii nu a putut fi încredințat de către compania condusă de sibianul Narcis Neaga.
Actualizare 17:00 În urma publicării articolului despre situația proiectului centurii ocolitoare, Compania națională de administrare a infrastructurii rutiere a emis un comunicat de presă, în care dă asigurări că “proiectul VO Mediaș este unul matur, bine gestionat și va fi finalizat în condiții de legalitate și eficiență“.
“Observăm cu îngrijorare că periodic apar în spațiul public informații trunchiate care încearcă să acrediteze ideea că realizarea unor proiecte importante pentru economia României, dar și pentru comunitățile locale ar fi compromisă. Este și cazul unor alegații nefondate prezentate recent în spatiul public în legatură cu VO Mediaș, proiect important, atât pentru infrastructura rutieră locală, cât și pentru cea națională“, se arată în comunicatul respectiv. Potrivit acestuia, reprezentanții CNAIR consideră că există persoane care “încearcă manipuleze opinia publică și în scopuri care nu au legătură cu eforturile de dezvoltare reală a infrastructurii din România“.
“Îmi exprim regretul că anumite persoane au rămas într-o logică de campanie electorală și propagă în continuare informații trunchiate ce nu au legătură cu realitatea. Îi asigur pe cetățeni de faptul că facem toate eforturile pentru a dezvolta proiecte de infrastructură rutieră doar în interesul cetățeanului”, a declarat Narcis Neaga, directorul general al CNAIR, potrivit comunicatului remis redacției Turnul Sfatului.
De ce au prelungit licitația?
Potrivit reprezentanților CNAIR, termenele de depunere a ofertelor în cadrul licitației pentru proiectarea și execuția centurii Mediașului au fost prelungite din cauza mai multor contestații. “Prelungirile termenului de depunere a ofertelor pentru Proiectarea si execuția Variantei de Ocolire a Municipiului Mediaș au fost generate de cauze obiective, respectiv trei contestații depuse (dintre care două admise parțial și una respinsă), o decizie a CNSC prin care s-au dispus atât măsuri de remediere, cât și prelungirea terenului de depunere a ofertelor, precum și solicitări ale operatorilor economici în sensul decalării termenului de depunere“, se mai arată în comunicatul companiei.Legat de exproprierile care nu au fost executate până acum, deoarece licitația organizată în acest scop nu a înregistrat nicio ofertă conformă, cei de la CNAIR anunță că vor lansa o nouă procedură în acest sens în cursul lunii viitoare. “În prezent, CNAIR elaborează o nouă documentație ce va fi scoasă la licitație în luna iunie 2019 și are în vedere dezvoltarea acesteia, astfel încât ea să fie atractivă pentru cât mai mulți ofertanți“, susțin reprezentanții Companiei.
Știre inițială. Licitația pentru proiectarea și execuția centurii ocolitoare a Mediașului a fost lansată de Compania națională de administrare a infrastructurii rutiere (CNAIR) pe 31 ianuarie 2019. Inițial, termenul limită de depunere a ofertelor pentru proiectarea și execuția centurii ocolitoare a Mediașului a fost ziua de 28 martie 2019. Cum la câteva zile de la lansarea licitației au și apărut două contestații (care reclamau inclusiv faptul că cei de la CNAIR au publicat o documentație de atribuire a contractului din care lipseau zeci de pagini) admise în parte, termenul inițial de depunere a ofertelor a fost prelungit până pe 6 mai 2019.
La finele lunii aprilie, însă, fără nicio explicație dată publicității, cei de la CNAIR au prelungit din nou termenul de depunere a ofertelor până pe 20 mai 2019. Apoi au revenit iar la începutul lunii mai și au prelungit pentru a treia oară termenul de depunere a ofertelor până pe 31 mai 2019. Săptămâna trecută, când întreaga țară fierbea sub presiunea ultimelor zile de campanie electorală, cei de la CNAIR au mai strecurat o prelungire a termenului de depunere a ofertelor: 28 iunie 2016. “Degeaba. Noi, cel puțin, nu o să depunem ofertă, la ce haos este în jurul acelui proiect“, este reacția reprezentanților uneia dintre marile companii de construcții din țară, care inițial s-a arătat interesată de acest contract.
Centura ocolitoare a Mediașului riscă să rămână mulți ani doar un desen
Eșec și la exproprieri
Pe lângă haosul din documentația de atribuire, semnalat de constructori imediat după lansarea licitației, proiectul centurii ocolitoare a Mediașului mai are un mare handicap: nu are la dispoziție amplasamentul, deoarece nu au fost realizate exproprierile. Pentru întocmirea documentațiilor cadastrale și a restului actelor necesare promovării unei hotărâri de Guvern prin care să fie realizate exproprierile, aceeași CNAIR a lansat o licitație pe 31 ianuarie 2019, contractul fiind estimat la 190.000 de lei, fără TVA. Licitația a fost anulată la începutul lunii aprilie, deoarece singura ofertă depusă (de către asocierea AMD Topografie SRL - Hent Com) a fost considerată neconformă. Din 4 aprilie, de când CNAIR a decis anularea acestei proceduri, o altă licitație similară nu a mai fost lansată.O poveste cu iz electoral
Licitația pentru proiectarea și execuția centurii ocolitoare a Mediașului a redevenit subiect public în toamna anului trecut, la o vizită a lui Narcis Neaga, directorul CNAIR, la sediul PSD, înconjurat de parlamentarii social-democrați. “Mediașul va avea în sfârșit centură ocolitoare, iar finanțarea acestui proiect vine exclusiv de la bugetul de stat. Iată că avem o echipă puternică de parlamentari, PSD-ul are reprezentant în guvernul României, iar directorul CNAIR este tot sibian de-al nostru“, anunța Bogdan Trif, președintele PSD Sibiu, încă o dovadă a “succesului guvernării PSD“.Narcis Neaga, Bogdan Trif, Viorel Arcaș. În 2018, din sediul PSD se promitea chiar faptul că, în viitor, centura Mediașului ar putea avea profil de autostradă
Directorul general al CNAIR chiar promitea o viitoare autostradă în jurul Mediașului. „Încercăm să vedem acum dacă nivelul de trafic din 2018 cu prognoze 2020-2025 ne permite să expropriem la nivel de 70 de metri, cam cât are un coridor de autostradă, gândindu-ne în viitor că poate traficul va necesita o lărgire ulterioară și să nu avem probleme ulterioare cu exproprierea”, plusa Narcis Neaga, pe tema acestui proiect.
Ultimul care a promis finalizarea centurii ocolitoare a Mediașului – în termen de doi ani și jumătate – a fost ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc. Promisiunea a fost făcută chiar la Mediaș, unde a fost în vizită pe 17 mai 2019. ”Am găsit un dezastru în minister în 2017, dar ne-am apucat de treabă și iată că acest proiect este acum urcat pe SICAP și avem termen pentru depunerea ofertelor 31 mai”, declara ministrul Cuc, înainte să lanseze noi atacuri la adresa președintelui Klaus Iohannis.
Haosul
Nu numai că, în cele din urmă, nimeni nu s-a mai gândit la “coridorul de autostradă“ în care s-ar putea transforma centura Mediașului. Și asta deoarece licitația a fost lansată pe baza unor documente vechi de 15 ani, care au generat două contestații în prima săptămână. Firmele constructoare interesate de lucrare reclamau faptul că centura nu va putea fi realizată deoarece studiul de fezabilitate din 2004 pe baza căruia era solicitat proiectul era însoțit de avize și acorduri la fel de vechi. Una dintre situațiile subliniate de constructori era cea a acordului de mediu, emis în 6 mai 2004 de către Agenția regională de protecție a mediului (instituție care acum nu mai există). Acest acord a fost emis în baza vechii legislații (o lege din 1995, care între timp a fost înlocuită cu o lege adoptată în 2006 și modificată de alte câteva ori). Iar lipsa unui acord de mediu actualizat poate genera mari probleme pe parcursul execuției unei noi lucrări de infrastructură rutieră. Probabil cel mai cunoscut exemplu recent în acest sens este cel al lotului 2 din cadrul autostrăzii Lugoj – Deva, lucrare licitată în 2010 și al cărei acord de mediu a fost revizuit în 2013, după atribuirea lucrărilor. La revizuirea acordului de mediu, în baza noilor reglementări legislative, autoritățile au impus “coborârea“ autostrăzii prin două tuneluri, precum și construirea de noi viaducturi, pentru a permite astfel în continuare libera circulație a mamiferelor mari. Cum proiectul autostrăzii era deja realizat, pentru porțiunea de autostradă în care avizul de mediu a cerut noi soluții tehnice CNAIR s-a văzut nevoită să rezilieze contractul. Nici acum respectiva porțiune de autostradă nu a fost încă “re-scoasă“ la licitație.Reprezentanții CNAIR susțin însă că această situație nu are de ce să ridice semne de îngrijorare. “În ceea ce privește acordul de mediu, menționăm că obținerea tuturor avizelor și acordurilor necesare emiterii autorizației de construire cade în sarcina firmei care câștigă licitația pentru proiectarea și execuția Variantei de Ocolire Mediaș“, arată reprezentanții Companiei.
Tot ca exemplu de haos, documentația de licitație nu este suficient de clară nici în ceea ce privește relocarea unor utilități care existau, în jurul anului 2004, pe traseul propus pentru centura ocolitoare. Documentația amintește că unele utilități trebuie relocate, dar nu face nicio referire la noile amplasamente ale acestor relocări.
Centura ocolitoare a Mediașului ar trebui să aibă aproximativ 8,5 km lungime. Termenele prevăzute în îndoielnica documentație sunt de șase luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuția lucrărilor.Firmele interesate de lucrare au mai subliniat și anumite aspecte de legalitate a procedurii și au cerut suspendarea procedurii până la remedierea deficiențelor semnalate. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a respins, însă, contestațiile, admițând doar cererile referitoare la completarea documentației (lipseau câteva capitole din studiul de fezabilitate, de exemplu). În ceea ce privește vechimea documentației, judecătorii CNSC au respins contestațiile, arătând că cei de la CNAIR au scos la licitație un contract care presupune și realizarea proiectului tehnic, fază în care ar putea fi actualizate toate datele și avizele considerate caduce. Nicio firmă, deocamdată, nu consideră că un astfel de demers poate fi și lucrativ. Și tocmai de aceea, cei de la CNAIR au prelungit a patra oară termenul de depunere a ofertelor.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Viorel Arcaș , klaus iohannis , licitatie , Turnul Sfatului , Bogdan Trif , Răzvan Cuc , CNAIR , Consiliul Național , contract , Proiectului Pilot , Pentru Sibiu , Ocolire Mediaș , Narcis Neaga , exproprieri , centura , atribuire , Banca Mediașului , Hent Com , Primăria Municipiului Mediaș
Vizualizari: 4519
Ultimele comentarii
Acum 42 minute
Ombladon
Acum 1 oră
Paganini
Acum 1 oră
Didulescu
Acum 1 oră
Mioara
Acum 1 oră
Andrei