Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
19°C

La Sibiu s-au pregătit voluntari pentru cea mai mare ediție a atelierelor de vară pentru copiii din familii sărace

La Sibiu s-au pregătit voluntari pentru cea mai mare ediție a atelierelor de vară pentru copiii din familii sărace

Peste 200 de copii din familiile sărace din județul Sibiu vor participa în această vară la ateliere de educație timpurie. Acestea au scopul de a sensibiliza autoritățile locale, dar și părinții care trăiesc sub limita sărăciei să-și dea copiii la grădiniță, pentru ca aceștia să deprindă „rutina” mersului zi de zi la instituție, ca fundație pentru viitorii ani de școală.

În ultimele 2 zile la Sibiu au fost instruiți aproape 2000 de profesori voluntari care în lunile iulie-august vor participa la cea mai mare ediție a Atelierelor de  Vară Șotron, organizate pentru pregătirea copiilor din familii sărace pentru grădiniță. Atelierul de Vară Șotron este un modul educațional de două săptămâni creat și susținut de OvidiuRo - un ONG datorită căruia a fost adoptat, de către Parlamentul de la București, în anul 2015, legea privind finanțarea proiectului național care încurajează prezența la grădiniță a copiilor săraci de vârstă preșcolară. Familiile care trăiesc în condiții de sărăcie extremă primesc tichete sociale în valoare de 50 lei/lună dacă își aduc copii la grădiniță în mod regulat. OvidiuRo pregătește profesori pentru învățământ preșcolar care s-au oferit voluntar să desfășoare sesiuni zilnice în grădiniță sau, cum este în acest caz, să participe la atelierele de vară.

Datorită acestei legi, au fost identificați 111.000 de copii, potențiali beneficiari ai programului național, În anul școlar 2016-2017, 70.000 de copii erau înscriși în programul național, iar 40.000 dintre ei au beneficiat de tichetele sociale și de beneficiile educației preșcolare. Documentul adoptat de deputați este cunoscut sub denumirea de „Legea Fiecare Copil în Grădiniță”. Înainte de a fi adoptată legea, ONG-ul a pilotat programul, iar Sibiul a fost unul dintre județele cele mai active: educația timpurie a fost promovată în patru comunități - Vurpăr, Roșia, Alțâna și Brateiu - acolo unde „am avut o foarte mare aliniere între primari, directori, s-au făcut campanii de recrutare a copiilor din ușă în ușă, campanii de informare a părinților, s-au creat toate mecanismele necesare”, după cum ne-a spus una dintre fondatoarele Ageției pentru Educație Timpurie „OvidiuRo”, Maria Gheorghiu.

Aflată la Sibiu, am discutat cu Maria Gheorghiu despre provocările acestui program, dar și despre modificările care vor fi propuse la lege:

Care e scopul evenimentului organizat zilele acestea la Sibiu?

La Sibiu organizăm o  sesiune națională de formare a profesorilor voluntari la atelierele de vară Șotron. Sunt profesori din toată țara, dar foarte mulți din regiunea aceasta a Transilvaniei. În lunile iulie-august, aceștia vor organiza 2 săptămâni de activități cu copiii de grădiniță din comunitățile defavorizate din județele lor. Aici facem partea de formare, cum arată designul atelierelor de vară, partea de familiarizare cu resursele, construim partea de structură a atelierelor.

Anul acesta e cea mai mare ediție a atelierelor Șotron - sunt vreo 600 de echipe, a câte doi-patru profesori. Deci, vreo 2000 de profesori din educația preșcolară care vor să facă voluntariat și să meargă să lucreze în cele mai defavorizate comunități din România.

Câte ateliere vor fi organizate în județul Sibiu și cât de activi sunt voluntarii de aici?

Anul acesta vor fi 13 ateliere în județul Sibiu la care vor participa 218 copii. Noi organizăm aceste traininguri la Sibiu, deoarece e un județ în care am avut și pilotarea programului, dar și pentru că avem un grup de voluntari care fac anual ateliere de vară.

Spuneți-ne despre programul național „Fiecare Copil în Grădiniță” - câte familii beneficiază de acel tichet social de 50 de lei pe lună, care rămân provocările acestuia?

Săptămâna aceasta o să depunem amendamente la Parlament să modificăm legea, pentru că între timp pragul nu mai este adecvat realității - s-a schimbat salariul minim. mai trebuie niște indexări. Vrem să mărim suma la 100 de lei, să simplificăm procesul de aplicare, astfel ca cei care sunt deja beneficiari de alocație suplimentară familială, să devină și beneficiar de tichete sociale pentru grădiniță. Adică părintele să depună o singură cerere; un fel de integrare.

Numărul maxim de copii beneficiari ai programului a fost 70.000 și acum a mai scăzut spre 40-50.000. Or, ideea e că în momentul în care nu mai are impactul pe care l-ai estimat, să te gândești cum faci să corectezi obstacolele, să le îndepărtezi. Evident, copiii au nevoie de educație preșcoalră și faptul că nu aplică sunt niște probleme. Astfel, acum am reînceput o campanie de spot social, tocmai ca să readucem în atenția părinților și a administrației locale importanța grădinței pentru copii. În cazul copiilor de 3 ani, părinții sunt mai reticenți un pic, dar participarea e mult mai mare în cazul copiilor de 4-5 ani.

Cea mai mare provocare rămâne prezența copiilor: cred că e foarte mult de lucru pe partea de consiliere a familiei asupra importanței educației timpurii, pentru că grădinița nu e doar un loc în care te joci și socializezi - e un loc în care îți construiești fundația, pui premisele pe care vei construi învățarea ulterioară. Părinții, în special cu nivel educațional scăzut, au nevoie să înțeleaegă că grădinița e importantă. Rutina de a merge zi de zi la grădință îl pregătește pe opil să meargă zi de zi la școală. Fără această pregătire copilul riscă să se descurajeze - dacă intră direct în școală, fără această pregătire, are șanse destul de mici să se adapteze.

Cum participă la acest program autoritățile locale și directorii de grădinițe din județul Sibiu? Știu că la începutul programului printre problemele identificate se numărau inclusiv lipsa spațiilor.

În ultimul timp, nu cred că spațiile mai sunt o probemă, așa cum era atunci când am pilotat programul, în 2010-2015. Între timp, infrastructura pe educație timpurie s-a mai schimbat: s-au renovat clădiri, s-a construit. Știu din perioada de pilotare că acolo unde primăria și grădinița vor și se implică se găsesc tot timpul soluții. Soluții sunt, numai că ele se găsesc în localitate și nu sunt pe rețetă, pentru că fiecare comunitate are specificul ei. Unde poți acționa însă - este să motivezi primarul și directorul de școală și dacă aceștia doi sunt determinați, deschiși și și lucrează în echipă, soluțiile se găsesc tot timpul. În Sibiu am avut o foarte mare aliniere între primari, directori. S-au făcut campanii de recrutare a copiilor din ușă în ușă, campanii de informare a părinților, s-au creat toate mecanismele necesare etc.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus