X
cititor-card-sanatate-700x420

Medicii de familie din Sibiu, la capătul puterilor. „Sistemul informatic este o povară și este inutil”

„O povară”. Așa caracterizează majoritatea medicilor de familie din Sibiu sistemul informatic. În ultima perioadă, acesta funcționează tot mai greu, iar de aici se nasc și nemulțumirile. Atât medicii cât și pacienții sunt dezavantajați din cauza acestei probleme, pierzând timp și muncind în plus. Iar problema este una la nivel național, motiv pentru care mai mulți medici au trimis o scrisoare deschisă Guvernului, Ministerului Sănătății și Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. 

Sistemul informatic este „în colaps total”, spun medicii de familie din țară într-o scrisoare deschisă adresată Guvernului, Ministerului Sănătății și Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Aceștia au acordat nota 0,33 sistemului informatic și afirmă că „disfuncționalitățile sistemului creează probleme insurmontabile medicului de familie, atât la nivel birocratic cât și în comunicarea cu pacientul. De exemplu, documentele emise la un cabinet de medicină de familie (bilet de trimitere, rețetă electronică) trebuie validate în termen de maximum 72 de ore, însă au fost situații în care pe o perioada de trei zile sistemul a funcționat, adunat, 2-3 ore”, potrivit HotNews.

„Sistemul e doar pentru amenzi”

La Sibiu, nemulțumirile sunt tot mai mari, iar răbdarea medicilor și a pacienților este testată în fiecare zi. Pe lângă conexiunea proastă, sistemul nici nu face față unui număr atât de mare de utilizatori.

„Toată lumea are probleme cu sistemul. Nu este conexiune, avem tot timpul dificultăți când avem pacienți la ușă pentru că actul medical durează mai mult, în detrimentul consultației și a ușurării suferinței.  Este o povară.  Explicația care ni s-a dat fără să apară nimic oficial pe site sau să ne avertizeze pe fiecare a fost că informaticienii care făceau mentenanța au plecat, nu știu ce s-a întâmplat cu ei și acesta ar fi motivul. E ca și cum ai avea o casă minusculă și ai vrea să bagi mai mulți oameni în ea și apoi spui că nu ai mentenanță. E evident că ai nevoie de o casă mai mare”, spune Cristina Pentescu, medic de familie în Cristian.

În plus, medicul de familie crede că înainte de introducerea sistemului lucrurile erau mai simple. Totuși, recunoaște că este nevoie de un sistem online, însă așa ca-n vest.

„Era mai bine înainte, dar nu ne întreabă nimeni. Acest sistem este o mare ipocrizie, acest sistem ar avea o justificare dacă ar fi un dosar medical cum sunt cardurile în Spania sau în alte părți, unde inclusiv pacietul își vede istoricul medical. Dar acest sistem este unidirecțional, nici eu nu văd ce scrie alt medic. Este inutil din punct de vedere al pacientului, al medicilor, nu are decât valoare de control. CAS controlează medicii, spitalele și tot. Este un organ de control, e doar pentru amenzi”, mai spune Cristina Pentescu.

Noaptea e mai liber

Medicii și astistentele din Sibiu ajung să lucreze chiar și noaptea deoarece atunci sistemul funcționează mai bine. Însă chiar și așa, pacienții au de pierdut. Indiferent că au nevoie de o rețetă, de o consultație sau de un bilet de trimitere trebuie să aștepte. Uneori chiar fără rezultat.

„Tot actul medical, chiar și prescriere de rețetă sau consultație, totul trebuie validate de Casa de Asigurări, iar asta mi se pare normal. Dar pentru că sistemul este încărcat, doctorul ori asistenta lucrează noaptea. Prinde o jumătate de oră când liniile sunt libere. Pacienții nu pot să intre cu rețetele la farmacie pentru că sunt offline și unele se pot elibera, altele mai puțin. Preluarea cardului, în loc să dureze câteva secunde durează mai mult iar pacienii așteaptă și nu putem lua următorul card pentru că nu l-a luat sistemul pe celălalt”, spune un medic din Sibiu.

„Că nu s-a dus cardul până la capăt este deja o altă problemă, în orice țară civilizată în momentul în care ai acces la cazul medical al pacientului vezi tot ce i s-a întâmplat lui, eventual chiar în UE ar fi ideal. Da, ar fi bine, dar deocamdată ne încurcă treaba aceasta că nu putem lucra pentru că nu intră datele”, mai spune medicul.

„Nu se ia nicio măsură”

Conducerea Asociației Națioanle de Medicină de Familie din Sibiu afirmă că este o problemă generală care ar trebui rezolvată imediat. Medicii nu mai pot lucra în aceste condiții, iar pacienții nu mai pot fi lăsați să-și întindă nervii la maxim.

„Problema este general valabilă pentru toată țara și a ajuns de nesuportat. Nu se ia nicio măsură în ciuda faptului că noi sesizăm acest probleme. Nu se face nimic, lucrurile se complică din ce în ce mai mult. De la început au fost probleme cu sistemul. Aproape că am ajuns să ne bucurăm în momentul în care funcționează sistemul, ceea ce este anormal. Noi avem și soluțiie noastre legate de alte programe care sunt cumpărate și folosite peste acest sistem uni-informatic care funcționează ca bază pe toată țara și atunci ne descurcăm puțin mai ușor. Vă puteți imagina de stres este acest luru pentru noi, pentru pacienți. La farmarcii, în policlinici, în spitale, același lucru. Însă, efectiv nu se face nimic. Un sistem informatic este absolut necesar, dar condiția principală este să funcționeze. La ora actuală, nu se poate concepe un sistem medical fără un sistem informatic”, spune Loredana Pillof, președinte al Asociației Națioanle de Medicină de Familie Sibiu.

Sistemul Cardului National de Asigurări Sociale de Sănătate (CEAS) a costat peste 87,6 milioane lei fără (TVA) și a fost implementat de HP Romania și Novensys Corporation, având ca subcontractant pe SIVECO Romania, amintește Societatea Națională de Medicina Familiei. Contractul a fost atribuit în luna aprilie 2012.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact