X
autobuz-electric-5

Primul contract pentru autobuze electrice în Sibiu: peste 25 de milioane de lei alocate

Procedura pentru achiziția primelor autobuze electrice care să circule prin Sibiu a fost lansată la mijlocul acestei săptămâni, cu un buget alocat de 25,12 milioane de lei, fără TVA.

Inițiativa aparține Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, care a demarat un program de achiziții de autobuze electrice și la nivel național. În cursul zilei de miercuri, reprezentanții MDRAP au lansat licitația pentru achiziția a 131 de autobuze electrice, care vor fi date mai apoi pentru utilizare administrațiilor din Sibiu (nouă autobuze), Iași (20 de autobuze), Slatina (opt autobuze), Sighetu Marmației (șapte autobuze), Slatina (15 autobuze), Târgu Mureș (32 de autobuze) și Pitești (40 de autobuze).
Numărul autobuzelor este diferit de la localitate la localitate și datorită corelării acestor achiziții din fonduri europene cu cele plănuite și de autoritățile locale din aceleași surse nerambursabile. Spre exemplu, Sibiului i-au fost alocate nouă autobuze electrice, deoarece din fondurile europene nerambursabile puse la dispoziție în actualul exercițiu bugetar, Primăria a anunțat că va cumpăra aproximativ 40 de autobuze alimentate cu gaz natural comprimat.

Pentru lotul aferent municipiului Sibiu, suma alocată în cadrul procedurii de achiziție este de 25,125 milioane de lei, fără TVA. Acest buget este alocat atât pentru livrarea a nouă autobuze cu o lungime de 12 metri, cât și pentru furnizarea și montajul a trei stații de încărcare rapidă și a altor nouă stații cu încărcare lentă. Stațiile cu încărcare rapidă vor alimenta autobuzele în timp ce staționează în stații (timpi de încărcare între două și zece minute), în timp ce stațiile cu încărcare lentă vor fi amplasate în autobaza Tursib pentru a încărca bateriile peste noapte până la 100% capacitate.
Stațiile vor fi doar livrate, la instalare fiind oferit doar “sprijin“ din partea ofertantului câștigător.

Către Astra și Valea Aurie

Autoritățile locale au decis de mai multă vreme pe ce linie vor circula cele nouă mijloace de transport electrice. Este vorba de traseul 5, cel care face legătura între Gară și cartierul Valea Aurie, și traseul 13, care pornește tot din Gară și traversează tot orașul până la Muzeul Astra. Pe traseul către Valea Aurie vor circula cinci autobuze, potrivit datelor din caietul de sarcini elaborat de MDRAP, care a fost trimis spre consultare și către reprezentanții administrației sibiene.

“Autobuzele electrice vor avea o capacitate de transport de minim 70 persoane din care minim 29 de persoane pe scaune, plus conducătorul auto. Producătorul poate suplimenta numărul de locuri pentru călătorii din autobuzul electric prin montarea de scaune rabatabile. Aceste scaune rabatabile vor fi amplasate în sectorul pentru persoanele cu dizabilități“, se arată în caietul de sarcini al achiziției, caiet care prevede și faptul că noile mijloace de transport vor trebui să fie accesibile și persoanelor cu mobilitate redusă sau celor care împing un cărucior pentru copii.
“Autobuzele electrice vor fi echipate cu sistem de recuperare a energiei de frânare, diagnoză, control și parametrizare prin rețeaua CAN (Controller Area Network). Vor fi folosite numai punți utilizate la autobuzele cu podea coborâtă“, se mai arată în cerințele procedurii.

Durata de funcționare a noilor vehicule electrice – solicitată prin caietul de sarcini – este de minim 15 ani, în condițiile în care autoritățile solicită viitorilor furnizori să garanteze că durata de utilizare fără reparații generale este de minim opt ani. Pentru baterii, garanția solicitată este de minim cinci ani. “Dacă după o lună de zile de încărcare la capacitatea maximă a bateriilor, în condiții de exploatare normală a autobuzelor electrice, capacitatea de încărcare a bateriilor scade sub valoarea de 80 %, valoare rezultată din analiza datelor comunicate prin sistemul de monitorizare a energiei înmagazinate în baterii, ofertantul declarat câștigător va avea obligația de a înlocui bateriile respective în perioada de garanție, în termen de maximum 30 de zile“, se precizează în documentația de atribuire a contractului.

Pentru motoare, garanția solicitată este de 500.000 de km fără intervenții de întreținere sau reparații și o durată de viață de minim 15 ani. “Motorul/hub-urile vor funcționa și ca generator electric, în regimul de frânare electrică, situație în care acestea vor recupera până la minim 80 % din energia de frânare. Frânarea electrică recuperativă de energie va genera energie electrică pe perioadele de frânare, sau de coborâre a unor pante, energie care va fi utilizată local pentru alimentarea unor sisteme electrice auxiliare, sau va fi înmagazinată în baterii în cazul în care energia recuperată depășește nivelul consumului instantaneu“, cer autoritățile centrale referitor la autobuzele care vor ajunge și la Sibiu. Puterea motoarelor autobuzelor este solicitată a fi de minim 160 de kW (aprox. 215 CP).

Viteza maximă a autobuzelor va fi limitată la 70 de km/h.

Baterii de maxim două tone

Bateriile aferente primelor autobuze electrice care vor circula în regim permanent prin Sibiu nu vor trebui să cântărească mai mult de 2.000 de kg. “Bateriile electrice vor permite o încărcare rapidă (2 … 10 minute) și o încărcare lentă (maxim 6 ore) fără să își piardă calitățile funcționale. În acest sens, durata de încărcare rapidă indicată orientativ (2…10 minute) vizează infuzarea unei energii de „top up” aferentă celei cheltuite pe parcursul a 1…3 curse pe rută, și nu se intenționează încărcarea completă a bateriei în sistemul de încărcare rapidă“, descriu reprezentanții MDRAP cerințele referitoare la acumulatori.
Practic, potrivit caietul de sarcini, bateriile vor trebui să permită autobuzelor o autonomie care să acopere trei curse. “Tipul, numărul și caracteristicile tehnice (raportul energie/masă etc.) ale bateriilor electrice va fi ales de către producătorul autobuzelor electrice, astfel încât să asigure funcționarea sigură a acestora, respectiv o autonomie de transport corespunzând la parcurgerea a trei curse dus-întors (deci în lungime totală de 66 km conform strategiei de încărcare) în cele mai defavorabile condiții (încărcare maximă, temperatură din intervalul de operare la care consumul de energie electrică pentru climatizare este maxim)“.

În plus, autobuzele vor trebui să mai aibă o baterie suplimentară, care să mai asigure o autonomie suplimentară de zece km.
“Stațiile de încărcare lentă vor fi astfel concepute pentru a se asigura simultan tuturor autobuzelor cel puțin 40 kW per autobuz. Încărcarea lentă va fi realizată pe timpul nopții prin cuplarea autobuzului electric la rețeaua trifazată de joasă tensiune (400 Vca). În funcție de capacitatea totală de stocare a bateriilor, acestea vor fi încărcate la capacitatea maximă într-un interval de până la 6 ore“, se mai arată în caietul de sarcini elaborat de MDRAP.

Stațiile vor trebui să funcționeze în aer liber, într-un interval de temperaturi cuprins între -30 °C la și maxim 45 °C.
În cazul stațiilor cu încărcare rapidă, conectarea autobuzelor nu se va face prin “clasicele cabluri“, ci prin intermediul unui pantograf, cu o construcție specială montat pe acoperișul autobuzelor. Pantograful va trebui să poată fi acționat electric. “Sistemul de încărcare rapidă (minim 300 kW) va introduce în baterii o cantitate mare de energie într-un interval scurt de timp (2 … 10 minute) prin conectarea autobuzului electric cu ajutorul pantografului la o stație de încărcare rapidă. Încărcarea rapidă trebuie realizată în așa fel încât procesul de cuplare/decuplare la stația de încărcare rapidă să se desfășoare automat, acest proces trebuind a fi realizat de șofer fără ca acesta să părăsească postul de conducere din autobuzul electric“, mai arată reprezentanții MDRAP în caietul de sarcini.

Autobuzele vor fi dotate cu computer de gestiune si management trafic (numit prescurtat CGMT), cu funcții GPS, echipament Wi-Fi și comunicare on-line.
Computerul gestiune management trafic cu ecran touchscreen se va instala în cabina de conducere, într-un loc usor accesibil și cu vizibilitate maximă pentru conducătorul auto.
Computerul gestiune management trafic trebuie sa fie alcatuit din min. 6 module functionale:
-Instalație de măsurare și înregistrare viteză cu modul de înregistrare de evenimente (blackbox) fără posibilitatea resetării de către conducătorul de vehicul;
-Modul de autodiagnoză și semnalizare pentru facilitarea conducerii autobuzului și de diagnoză pentru mentenanță;
-Modul de măsurare consum carburant/curent, și nivel carburant/curent rezervor/baterii – afișarea se va face pe display fără posibilitatea resetării de către conducătorul de vehicul;
-Modul de comandă pentru sistemul de informare audio-video al călătorilor ;
-Modul de interfatare și comunicație wireless precum și modul de comunicație on-line și comunicare Multiplex;
-Modul de contorizare călători;
-Modul de transmitere date /informații către operatorul de transport.
Caietul de sarcini al achiziției autobuzelor electrice destinate Sibiului

Memorie pe 1.000 de km

Viitoarele autobuze electrice ale Sibiului vor trebui să aibă un modul de comandă care, printre altele, va trebui să memoreze în permanență o serie de indicatori colectați în ultimii 1.000 de km parcurși: spațiu, timp, viteză, erori etc. “Informațiile privind consumul de energie, respectiv starea de încărcare a bateriilor electrice vor putea fi vizualizate, în timp real, pe computerul de bord. Datele referitoare la consum vor fi descărcate în autobază sau platformele de parcare și vor putea fi extrase rapoarte în funcție de conducător auto, respectiv de autovehicul. Se vor livra aplicațiile software de operare ale echipamentului de tracțiune și aplicațiile software de diagnoză. Durata de viață va fi de minim 15 ani“.

În ceea ce privește confortul care trebuie asigurat călătorilor, viitoarele autobuze vor trebui să aibă podea joasă, cu o rampă ușor de utilizat pentru persoanele cu mobilitate redusă. Este solicitată și instalație de aer condiționat, care să asigure în interior minim 15 grade Celsius iarna și maxim 25 de grade Celsius, vara.
Totodată, sunt solicitate și sisteme de informare audio-video pentru călători, cu minim trei ecrane în interior. În plus, în fiecare autobuz vor trebui montate minim șapte camere de supraveghere video de înaltă rezoluție (minim 1280×720 px, 25 de cadre/secundă), care să fie conectate la un sistem care să memoreze evenimentele din cel puțin ultimele 20 de zile.
“Autobuzele electrice vor fi echipate cu un sistem de numărare al călătorilor (cu senzori inteligenți 3D) fiind incluse în prețul ofertei. Acesta va fi integrat în sistemul CGMT și va permite urmărirea și înregistrarea numărului de călători transportați pe anumite intervale de timp, stație, linie, numerele autobuzelor electrice. Informațiile sistemului de numărare al călătorilor vor fi structurate în rapoarte după descărcarea datelor în autobază sau în platformele de parcare“, se mai arată în documentația de atribuire a contractului de furnizare a autobuzelor și stațiilor de încărcare.

Firma desemnată câștigătoare se obligă și să instruiască personalul Tursib referitor la întreținerea și eventualele reparații necesare.

Doar că va dura

MDRAP a lansat licitația de achiziție a autobuzelor electrice în cursul zilei de miercuri, 12 iunie. Termenul de depunere a ofertelor a fost stabilit pentru ziua 29 iulie 2019, iar reprezentanții MDRAP estimează că în cazul lotului de autobuze destinate Sibiului, evaluarea ofertelor din punct de vedere tehnic și financiar se va încheia abia la finele lunii ianuarie 2020.
Iar potrivit contractului, termenul de livrare a autobuzelor este de maxim 18 luni de la data transmiterii ordinului de începere. Prin urmare, într-un scenariu conform datelor din procedură, autobuzele electrice ar urma să ajungă la Sibiu la finele verii anului 2021.

Departajarea ofertanților va avea în vedere prețul (în proporție de 80%) și calitățile tehnice ale autobuzelor ofertate (20%), între care se va avea în vedere numărul suplimentar de călători transportați, perioada de garanție extinsă și consumul de energie.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

7 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    George

    Ar trebui sa se orienteze pe viitor spre introducerea tramvaielor, primaria Sibiu, deoarece ar decongestiona traficul mult mai bine. Tramvaiele ocupa spatiu mai putin si pot trece si prin spatiile verzi, parcuri, etc, cum trec si prin alte orase europene dezvoltate.
    O linie de tramvai din arhitectilor pana in zona industriala ar rezolva problema traficului in oras !

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Iooo

      In afara de Parcul subarin, care este destul de mare, ar mai putea trece tramvaiul prin: parcul cetatii, parcul tineretului, parcul din Vasile Aaron (prin mijlocul bisericii), parcul din curtea spitalului judetean….mai avem si alte parcuri? :)
      Hai nu va mai plangeti ca, spre Arhitectilor sunt blocaje. In zona sunt blocajele si din cauza indisciplinei soferilor, vezi cum blocheaza giratoriul de la intersecia cu Dima. Daca vrei sa mergi in alta directie nu ai sanse sa treci de giratoriul respectiv pentru ca, desi se sta in coloana, pentru unii conteaza metrul acela care duce la blocare. Apropo, in tot orasul sunt blocaje la ora de varf!

      • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

        George

        Hai s alasam “bascalia” tipic romaneasca, izvorata din minti subdezvoltate care cauta sa evite niste discutii putin mai mature. Erau niste exemple, tramvaiele pot trece prin zone verzi, fara sa le distruga, daca nu au statie acolo. Uite-te la alte orase europene care au tramvai, de ex Milano.

        Dupa cum dai vina pe indiscriplina soferilor, pari a fi un ins implicat in hora incompetentilor din primarie sau consiliu local, practic din hora incompetentilor care nu rezolva situatia ca n-au chef sa munceasca si mai bine sa le vina salariile degeaba, ca e mai comod.

        Daca nu ai fi un ins cu inteligenta de oier sau oaie, ai fi inteles ca nu sunt oamenii de vina pentru incompetenta autoritatilor… autoritati care au dat aviz de constructie acolo si car en-au facut nimic altceva decat sa incaseze banii, de facilitati…. pai de ce sa muncesti ? Auzi… sa faci tu ceva..las sa fie aia de vina ca de ce si-au luat case acolo, e mai simplu, nu ?!?!?!

        Habar n-ai si n-ai inteligenta necesara sa judeci asemenea lucruri, deci evident ca altceva nu poti face, decat sa dai vina pe soferii care se inghestuie pe o amarata de sosea si se blocheaza in niste intersectii gandite in anii 70. Cam cu asta defilam…

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    S

    @duracell
    Pai asa poate se gândesc și multinaționalele sa facă fabrici doar în Cisnădie, nu în Sibiu. O fi bine?
    Nu stau acolo, nu as sta niciodată, dar trebuie rezolvata problema. E ridicol și ca tine de Cisnădie, când e unit fizic cu Sibiu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact