X
WhatsApp Image 2019-06-26 at 13.09.19

Polițiștii sibieni despre trotinetele electrice: Interzis pe pistele de biciclete, amenzile depășesc 400 de lei

Tot mai multe trotinete electrice pot fi văzute zilnic și pe străzile din Sibiu, deși modul în care acestea pot circula legal este în continuare neclar.

Reprezentanții Serviciului Rutier din cadrul IPJ Sibiu, consultați de Turnul Sfatului, spun că trotineta electrică este un vehicul, conform reglementărilor din Codul Rutier.

”Vehicul – sistemul mecanic care se deplasează pe drum, cu sau fără mijloace de autopropulsare, utilizat în mod curent pentru transportul de persoane și/sau bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări”, scrie Cap. 1, Art. 6 din Codul Rutier, OUG NR. 195/2002.

Trotineta electrică este un vehicul, se supune normelor referitoare la acest mijloc de deplasare, prin urmare ”circulația trotinetelor electrice pe pista destinată exclusiv bicicletelor este strict interzisă”, spun polițiștii consultați de TS. În caz contrar, un conducător de trotinetă electrică prins circulând pe pista pentru biciclete poate fi sancționat, amenda fiind cuprinsă între 290 – 435 de lei. Asta în teorie, pentru că în practică și polițiștii știu că există un vid legislativ în domeniu.

”În județul Sibiu nu am avut nici evenimente rutiere în care să fie implicate trotinete electrice și nici sancțiuni aplicate celor care se deplasează cu un astfel de mijloc de transport”, a declarat Elena Walter, purtătorul de cuvânt al IPJ Sibiu.

Fiind vehicul – conform unei legislații învechite, trotineta ar trebui să circule, în teorie, pe una din benzile de circulație folosite de automobile, pericolul de producere a unui accident fiind evident. Neoficial însă, cine are trotinetă electrică în Sibiu este sfătuit să circule pe trotuar, cu mare atenție la pietoni. Datele arată că există înțelegere din partea tuturor părților și se așteaptă ca politicienii să vină cât mai repede cu o actualizare a legilor în domeniu.

Un proiect de lege depus zilele trecute la Camera Deputaților, pentru modificarea Codului rutier, face tocmai asta: reglementează circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice. Totodată sunt prevăzute și noi reguli pentru biciclete.

Potrivit proiectului depus de PNL, trotineta electrică este definită ca un „vehicul, cu două sau trei roți, a cărui viteză maximă prin construcție nu depășește 40 km/h și care este echipat cu un motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 2 kW”.

Trotinetele electrice vor putea circula pe pistele pentru biciclete. „Dacă un drum este prevăzut cu o pista specială destinată circulației bicicletelor și a trotinetelor electrice, acestea vor fi conduse numai pe pista respectivă”, se arată în proiect.

Documentul mai prevede ca numai persoanele cu vârsta peste 14 ani să poată merge cu bicicleta sau trotineta electrică pe drumurile publice, iar cei care au sub 18 ani trebuie să poarte cască de protecție.

Bicicletele, trotinetele electrice și mopedele trebuie să aibă „mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare”, potrivit proiectului.

În expunerea de motive, deputatul Sorin Dan Moldovan arată că trotinetele electrice sunt din ce în ce mai prezente în traficul din România, de aceea este necesară reglementarea lor.

„Vidul legislativ face ca cei care folosesc trotinete electrice să o facă pe riscul lor, nefiind clar unde trebuie să circule cu ele și nici ce obligații au în cazul în care sunt opriți de către poliție în trafic”, arată parlamentarul, citat de Digi24.ro.

El arată că, în forma actuală a Codului rutier, trotinetele electrice care ating viteze mai mari de 25 de kilometri pe oră intră la categoria mopede, prin urmare cei care le conduc ar avea nevoie de permis de conducere AM. În plus, mopedele trebuie înmatriculate și nu au voie să circule pe trotuar.

Moldovan mai spune că firmele care închiriază trotinete electrice au limitat viteza acestora la 24 km/h, pentru a nu se încadra în categoria mopedelor. Tocmai din acest motiv, proiectul de lege depus la Parlament vine cu o definiție distinctă a acestui tip de vehicul.

„Trotineta electrică ar putea fi o soluție rapidă la descongestionarea traficului atunci când timpul o permite”, spune Moldovan.

„Autoritățile locale încurajează achiziționarea de astfel de mijloace de transport, dar avem nevoie de reglementare pentru a impulsiona și mai mult ceea ce acum reprezintă doar inițiative timide și izolate. Pentru a ține pasul cu schimbările din societate considerăm necesar modificarea Codului rutier în sensul de a defini și reglementa trotinetele electrice, astfel încât utilizatorii cât și restul participanților la trafic să fie în deplină siguranță”, mai arată inițiatorul proiectului.

Inițiativa legislativă are susținerea a 30 de deputați PNL. Camera Deputaților este forul decizional în acest caz.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

6 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Capitala trotinetelor

    Lasa ca vine USR-ul la putere si ne va obliga pe toti sa aruncam la gunoi masinile, sa circulam cu trotinete electrice, sa devenim atei si sa ne casatorim barbat cu barbat si femeie cu femeie!

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Capitala domnului

      Poate daca ai fi mai atent la ce se intampla in jurul tau ai putea iesi din bula ta comunista. Amuzantule, sa devenim atei si sa ne casatorim cu acelasi sex. Du-te fa voia prietenului tau imaginar din ceruri care sigur la tine se uita si sigur are grija de tine la fel cum a avut grija si de inteligenta ta sa o tina cat mai aproape de nivelul marii.

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    dan

    Ma bucur ca biciclistii care circula cu 10-15 km/h pe trotuar sunt amendati, dar cei pe trotinete inchiriate care prind 24km/h si personale care pot sa mearga mai repede primesc recomandarea sa circule pe trotuar.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      jonyjon

      Trotineta poate prinde 25 km/h, dar in practica circula mult mai lent pe trotuar. Bicicleta poate si ea prinde 25 km/h, si chiar tu zici ca merge cu 10-15.

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    ioan

    pun si eu neste intrebari:
    1. ce este o pista de biciclete?
    2. ce lege reglementeaza pista de biciclete?
    3. ce autoritate proiecteaza, aproba, executa si mai ales urmareste ca pista de biciclete sa fie folosita in scop propus prin definitie?
    4. in afara de a “vedea” pe drum o pista de biciclete pe ce site se poate vedea oficial reteaua de piste de biciclete?
    5. cum se rezolva haosul de pe asa zisa pista de biciclete din parcul Sub Arini? (masini, pietoni, role si… biciclisti?)

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact