X
sibiu autogara parcare gara piata

Poticnelile marilor investiții. Exemplul primei parcări subterane a Sibiului: ”cum să construiești cu 200 de euro pe mp?”

A fost anulată prima licitație pentru proiectarea și asistența tehnică pe perioada execuției pentru prima parcare subterană a Sibiului, cea din piața Gării. Motivul: nimeni nu s-a arătat interesat de contract. Și asta deoarece sumele prevăzute în devizul general sunt, spun proiectanții consultați de Turnul Sfatului, mult prea mici față de prețurile reale. ”De exemplu, ar trebui să angajezi un diriginte de șantier cu 500 de lei pe lună. Cine îți vine pe acești bani?”. Chiar și cei care au întocmit devizul general recunosc că acesta ar fi trebuit actualizat. Și încă de două ori. Cu toate acestea, Primăria a scos din nou la licitație contractul, în aceleași condiții considerate neatractive.

Prima parcare subterană a Sibiului ar fi trebuit să fie cea de 400 de locuri, amenajată pe două niveluri sub Piața 1 Decembrie 1918 (piața Gării). Pentru această investiție, Primăria Sibiu a recepționat studiul de fezabilitate în luna septembrie a anului trecut. Și fiind vorba de o lucrare importantă, pentru a evita riscantele contracte în care licitau la pachet proiectarea și execuția, în cazul de față cei din Primărie au pornit la drum băbește: adică au scos la licitație, mai întâi, proiectarea tehnică, laolaltă cu asistența pe perioada execuției, urmând ca după recepția proiectului să lanseze și licitația pentru angajarea constructorului care să și predea orașului prima parcare subterană din istoria sa.
Simplul plan de pe hârtie este, însă, mult mai dificil de transpus în realitate.

”În Primărie există un «pix fermecat» care tot taie”

Pe 29 mai 2019, Primăria Sibiu publica prin intermediul Sicap (sistemul electronic al achizițiilor publice) procedura de atribuire a contractului denumit ”Parcare subterană Piața 1 decembrie 1918 – Gara (PT + DE + PAC + Avize + Verificare + Asistență tehnică)”. În traducere mai simplă, e vorba de contractul de întocmire a proiectului tehnic, a detaliilor de execuție și a asigurării asistenței tehnice pe perioada execuției primei parcări subterane a orașului.

Pentru acest contract Primăria Sibiu a alocat 340.000 de lei, fără TVA, și a așteptat până pe 1 iulie 2019 ofertele proiectanților interesați. Doar că a așteptat degeaba, deoarece nicio firmă de proiectare nu s-a arătat interesată de contract. Pe 1 iulie 2019, prin urmare, procedura a fost anulată.

Turnul Sfatului a solicitat opiniile mai multor proiectanți din Sibiu și nu numai pentru a afla care este motivul pentru care un astfel de contract nu este considerat atractiv. ”Totdeauna sumele alocate de Primăria Sibiu pentru proiectare sunt mici. Dar nu știu din ce motiv. Există un «pix fermecat» care întotdeauna taie și sumele ajung să fie subdimensionate. Nu îmi explic de ce se întâmplă acest lucru. De multe ori, la SF ori DALI (documentația de avizare a lucrărilor de intervenție – n.r., adică un fel de SF pentru obiective deja existente) proiectantul estimează o sumă, dar mai apoi, când scoate la licitație contractul, Primăria mai taie din sume. Am primit aceleași răspunsuri când am întrebat de ce: că li se pare că era cam mult. Și normal că nu vine nimeni la licitație dacă sumele par mici. Ca executant, trebuie să ai și o măsură de precauție, deoarece uneori durează luni bune până trec toate procedurile în urma cărora îți poți încasa banii”, este una din explicațiile primite. Explicația este susținută, de fapt, de toți cei trei proiectanți cu care a discutat Turnul Sfatului. ”Cei din conducerea Primăriei Sibiu dau foarte puțini bani pe proiectare, ei consideră că ai tras trei linii și ai terminat. Când, de fapt, lucrurile evident că sunt mult mai complexe. Și mai este o chestiune: proiectanții care realizează studiile de fezabilitate sau documentațiile de avizare a lucrărilor de intervenție alocă sume foarte mici pentru proiectare. Probabil tocmai pentru a nu intra altcineva pe o astfel de lucrare, pe care tot ei ar dori să o continue”.

”Acolo e jale”

Reprezentanții uneia din firmele de proiectare cu care a discutat Turnul Sfatului fac parte din rândul celor care erau interesați de contractul de 340.000 de lei, licitat de Primăria Sibiu. Doar că, după ce au studiat documentația, au ajuns la concluzia că ”n-are rost să ne complicăm. Acolo e jale”.
”Proiectantul este cel care face proiectul tehnic și întocmește listele de cantități, de la cofraje la săpături, instalații de incendiu, asfalt și așa mai departe. Aceste liste de cantități sunt introduse într-un soft din care rezultă media prețurilor practicate la nivel național. Iar în acest caz, prețurile medii depășesc cu mult prețurile prevăzute în devizul general rezultat din studiul de fezabilitate. Să vă dau un exemplu: în devizul general pentru construcții și montaj este prevăzută suma de 10,9 milioane de lei, cu tot cu TVA. Din studiul de fezabilitate rezultă că parcarea va avea o suprafață desfășurată de peste 11.000 de mp. Dacă împărțim suma alocată în deviz pentru construcții și montaj la această suprafață, rezultă că ar trebui să realizez un proiect tehnic prin care această parcare să fie construită la un preț de aproximativ 200 de euro/mp. Cu tot cu TVA. Și ca nespecialist, spuneți-mi cum credeți că în România anului 2019 poate fi realizată o construcție cu 200 de euro/mp?”, este una din problemele ridicate.

În Piața Gării se dorește a fi amenajate locuri de parcare atât la subsol, cât și la suprafață. Sursa foto: documentație Primăria Sibiu

În Piața Gării se dorește a fi amenajate locuri de parcare atât la subsol, cât și la suprafață. Sursa foto: documentație Primăria Sibiu

Luat ”la bani mărunți”, devizul general al primei parcări subterane ascunde și alte hibe când e vorba de realizare. Una dintre acestea este cea referitoare la asistența tehnică ce ar trebui realizată pe perioada execuției tot de către firma care întocmește proiectul tehnic. În acest caz, devizul general propus de Primăria Sibiu prevede alocarea sumei de cel mult 22.953 de lei, fără TVA. ”La dirigenția de șantier ai nevoie de specialist în construcții civile, de specialist în instalații sanitare, în instalații electrice și în drumuri. Și toți acești specialiști trebuie plătiți, nu? Ei, suma alocată pentru asistența tehnică pe perioada execuției este de nici 23.000 de lei, fără TVA. Pentru o perioadă de 12 luni. Asta ar însemna mai puțin de 2.000 de lei pe lună, din care să plătești patru specialiști. Cu nici 500 de lei pe lună. Spuneți-mi mie ce specialist în construcții civile, instalații sau drumuri găsiți să vină să lucreze câte patru ore pe zi pentru câte 500 de lei pe lună?”.

Primăria: ”tot timpul există plângeri”

Turnul Sfatului a discutat și cu reprezentanții Primăriei Sibiu legat de nemulțumirile semnalate de proiectanți. ”Tot timpul există plângeri între proiectanți. Cei care realizează SF-ul, de exemplu, își laudă lucrarea, în timp ce proiectanții care vin să întocmească mai apoi proiectul tehnic se plâng de faptul că au de lucru cu un studiu prost întocmit. Ideal ar fi ca cei care realizează studiul de fezabilitate sau documentația de intervenție să continue și cu realizarea proiectului tehnic. Dar nu toți sunt dispuși să și facă lucrul acesta”, este explicația celor din administrație asupra modului de lucru cu firmele de proiectare.

Referitor la discuțiile ridicate pe subiectul sumelor prevăzute în devizul general al parcării subterane pentru construcții și montaj, cei din Primăria Sibiu spun că sunt deschiși indexării sumelor, dar numai în scenarii ”bine justificate”. ”Primăria Sibiu nu a restricționat niciodată un proiectant «să jongleze» prin proiectul tehnic. E normal ca după ce se realizează proiectul tehnic și se lucrează la detalii să rezulte un alt deviz al lucrării. Doar că modificarea devizului general trebuie bine justificată. Căci, la SF nu se fac liste de cantități precum la proiectul tehnic. Dacă vine cu valoare dublă – exagerat spus – a lucrării față de ceea ce era prezentat în SF, poate justifica acest lucru prin detaliile pe care le expune. De exemplu, poate arăta că a găsit o soluție nouă care scade costurile de mentenanță, dar le mărește pe cele de execuție. Și, într-un astfel de scenariu, dacă analiza costurilor de execuție și mentenanță indică faptul că e o variantă mai bună cea care presupune investiții inițiale mai mari, aceea va fi aleasă, având în vedere exploatarea pe termen lung a obiectivului”.

În ceea ce privește sumele alocate pentru proiectarea și asistența tehnică a parcării din Piața Gării, cei din Primăria Sibiu spun că s-au inspirat și de la alte administrații locale. ”Ne-am uitat un pic prin țară, am comparat sumele alocate și cheltuite și așa am ajuns la o decizie. Dacă proiectanții se plâng de sumele alocate pentru asistență tehnică, trebuie spus că în cazul unui proiect tehnic bine întocmit, asistența tehnică este «joc de glezne». Dacă proiectul este prost, întotdeauna vei fi nevoit să apelezi la proiectant pentru a elabora detaliile de execuție insuficient de bine realizate”.

Opiniile celor din administrația Sibiului sunt contrazise de proiectanți. ”Față de sumele prevăzute în devizul general te poți abate cu cel mult zece la sută, cel mult. În plus sau în minus. Asta scrie în lege”.

Cei care au întocmit devizul: ”Primăria putea să actualizeze sumele”

Devizul general al primei parcări subterane a Sibiului a fost realizat de reprezentanții Hentza Business SRL, din Voluntari, orașul-satelit al Bucureștiului, în cadrul contractului de întocmire a studiului de fezabilitate pentru investiția în discuție. 92.000 de lei a costat realizarea studiului predat administrației Sibiului în septembrie 2018.
Directoarea generală a societății de proiectare din Voluntari subliniază că e important momentul în care a fost predat acest studiu de fezabilitate. ”Până pe 15 octombrie 2018 exista un standard de cost care ne impunea anumite prețuri în întocmirea devizului general al unei investiții. Peste care noi nu puteam trece. Pe 15 octombrie, cei care ne conduc țara și-au dat seama că e greșesc și că sunt extraordinar de multe proiecte care nu se pot realiza. De atunci, noi cerem oferte de la constructori și pe baza acestora construim devizul general”, explică reprezentanții Hentza Business pentru Turnul Sfatului.

Pentru prima parcare subterană a Sibiului, accesul pietonilor în subteran se cere a fi făcut atât pe scări, cât și cu liftul. Sursa foto: documentație Primăria Sibiu

Pentru prima parcare subterană a Sibiului, accesul pietonilor în subteran se cere a fi făcut atât pe scări, cât și cu liftul. Sursa foto: documentație Primăria Sibiu

Din punctul lor de vedere, devizul general al parcării de sub piața Gării ar fi trebuit indexat atât ca urmare a modificărilor care au intrat în vigoare din octombrie, cât și ca urmare a legislației intrată în vigoare la data de 1 ianuarie 2019. În special a legii care majorează salariul minim din construcții la 3.000 de lei lunar. ”Primăria putea să actualizeze devizul atât după 15 octombrie 2018, cât și după data de 1 ianuarie 2019, adică de când au intervenit acele modificări majore cu impact semnificativ asupra întocmirii unui deviz general al unei lucrări. Dar noi lucrăm în toată țara și vă spun că nicio autoritate publică nu actualizează devizul. Pentru că noi, proiectanții, ne punem ceva în plus. Sunt însă și instituții care procedează altfel. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, de exemplu, după ce semnezi contractul îți dă portița să actualizezi devizul general pentru toate SF-urile sau DALI-urile care au fost realizate până la 1 ianuarie 2019”.

Reprezentanții firmei de proiectare spun că s-ar arăta interesați de contractul pe care, până acum, nimeni nu l-a vrut. ”Noi am vrut să participăm la licitația de la Sibiu, căci știm despre ce este vorba, dar n-am avut efectiv timp să reluăm oferta”. Iar ceilalți proiectanți care n-au mai depus ofertă sunt sfătuiți să formuleze solicitări de clarificare. ”Având în vedere că prețurile au crescut de la 1 ianuarie, nu s-a făcut nicio actualizare pe acel proiect. Deci trebuiau depuse clarificări pentru actualizarea prețurilor. Să trimită solicitări de clarificări, pentru că atunci cei din Primărie sunt obligați să își pună semne de întrebare. Și să ia legătura cu cel care a realizat SF-ul, în cazul de față cu mine, și atunci ar afla care este problema”.

La loc comanda

După ce pe 1 iulie 2019 au anulat licitația pentru proiectare tehnică și asistență pe perioada execuției din cauză că nu a fost depusă nicio ofertă, reprezentanții Primăriei Sibiu au lansat din nou aceeași procedură două zile mai târziu. În aceleași condiții ca și prima dată: același deviz general, aceeași sumă alocată pentru contract.

Potrivit intențiilor administrației locale, viitoarea parcare ar urma să aibă trei niveluri (două la subsol și unul la suprafață), pe care vor fi amenajate între 350 și 400 de locuri de parcare: câte 100 de locuri la fiecare nivel subteran și restul – la suprafață. De altfel, la suprafață urmează a fi proiectată o stație pentru mijloace de transport în comun electrice (pentru viitorul nou traseu în jurul centrului istoric al Sibiului, deservit de autobuze electrice, de mici dimensiuni). În apropierea stației este solicitată și amplasarea a două puncte de încărcare a autobuzelor electrice.
Viitoarea parcare subterană ar trebui dotată atât cu sisteme de stingere automată a incendiilor (sprinklere), cât și cu instalații de evacuare a fumului și de detectare a depășirii concentrației admisibile de monoxid de carbon, precum și instalații de ventilație. Parcarea ar urma să aibă un sistem propriu de supraveghere video, acces automat și un sistem de iluminat eco-eficient.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

22 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    xyz

    Nu inteleg de ce nu se fac doua nivele la suprafata si exista ventilare naturala permanenta si iluminare naturala pe timp de zi. In acest fel, atat costurile de constructie, cat si cele de exploatare, se reduc semnificativ, iar numarul locurilor de parcare, ramane aproape acelasi.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      IOO

      Pentru ca o parcare pe dpua nivele la suprafata ar acoperi complet cladirea garii. Nici un arhitect/arthitecta cat de diletant ar fi (adica nici chiar arhitecta Sibiului) nu ar aproba asta

      • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

        sibianca

        Dar cand construiesti un bloc pe o strada unde sunt numai case cu parter atunci nu s-ar acoperi aceste cladiri din jurul blocului. Care este problema cu arhitectura sibiului? Nimeni nu vrea sa raspunda la aceasta intrebare din primarie?

        • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Vladimir

    Dacă cineva cu minime competențe în domeniu citea devizul general, vedea că acolo -în dreptul capitolului ”RELOCARE UTILITĂȚI”-, este un mare 0 (zero).
    Cît de incompetent poți să fii ca să nu te interesezi pe la Electrica, E-On, Apă-Canal etc. și să afli că acolo e o rețea de conducte magistrale a căror mutare ar implica mega-costuri, mai mult decît costul parcării propriu-zise…?!

    În cazul de față, ca și în cazul multor altor SF-uri făcute de PMS, acronimul vine de la Science Fiction…

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    SilviuP

    Din pacate politica administratiei sibiene ramane aceeasi. Cat mai multe locuri de parcare inutile si care ingreuneaza traficul si uratesc orasul. S-au transformat strazile in parcari pentru locatarii care au curti si garaje si strada a devenit cu sens unic si cu o singura banda de circulatie. In p-ta garii, daca tot se face parcare supraetajata, de ce ramane in continuare piata o parcare? De ce nu se face un parc? De ce nu se planteaza pomi?

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Cl.anul politic

      A existat cândva un parc acolo, dar a fost desființat. Și pe Bălcescu erau copaci, și pe Dumbrăvii, iar Piața Mare era un loc plăcut, cu multă verdeață. Nu era nici așa cald.

      • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

        • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

          Silviu

          Suntem incremeniti in timp? Solutia ta care ar fi? Sa daramam tot si sa facem doar blocuri si locuri de parcare? Nu ne mai plimbam decat in masina si ne mutam curul de pe scaunul masinii direct pe scaunul terasei si apoi pe fotoliul din fata televizorului? Asta inseamna evolutie pentru tine? Atat inseamna viata ta?

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Doc

    Singurul motiv pentru care aș susține o parcare acolo (și în alte zone centrale) ar fi la schimb cu eliminarea la cel puțin la fel de multe locuri de parcare din centrul istoric, în ideea ca la un moment dat să fie scos traficul cu totul. Cândva, când se va întâmpla asta, cât de devreme, o să ne întrebăm ce naiba ne-a luat atâta timp ca s-o facem.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      IOO

      Doctore si in cnetru traiesc oameni care detin masini. Nu cred ca ti-ar placea sa parchezi la peste jumatate de kilometru doar ca sa pupi turistii in fund . Dar daca esti hipster cine stie…

      • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

        Iooo

        Sigur se gasesc solutii pentru riverani. Poate unii au loc in curte, poate pentru restul, pe anumite stradute se pot face locuri de parcare doar pentru riverani.
        Pe mine unul nu ma deranjaza daca merg 500 metri sa-mi iau masina dintr-o parcare amenajata, in care stiu ca am loc asigurat ( nu mai caut seara jumatate de ora un colt de bordura sa-mi las masina), nu mai este prafuita zi de zi si este ferita de intemperii (ca tot mi-a indoit-o grindina care a fost, aproximativ acum o luna.
        Problema romanalui esre ca ar vrea sa ajunga cu masina direct in pat daca se poate! Daca am treaba aici, aici trebuie sa las masina nu 100 metrii mai incolo!

      • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

        Silviu

        Lui IOO. Fiecare isi alege unde vrea sa traiasca. Daca in centru nu ai loc de parcare te muti. Primaria nu este obligata sa-ti asigure loc de parcare in fata casei.

        • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

          2cents

          Primaria nu este obligata la multe. Insa in tari mai civilizate poti gasi parcare subterana sub piata centrala a orasului sau langa domul/catedrala din centru. Desigur noi nu suntem obligati sa facem ca ei

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Nelutu

    Cîndva , cînd vrei să vii în centru și nu o să ai unde să parchezi , te vei întreba : ce caut aici ? de ce am venit ? nu mai locuieste nimeni ? Cîndva cît de devreme…. Tu mai mergi cu căruta ? Tu mai ai WC -ul in curte ? In loc de parcări ,se închide traficul în zonă și am scăpat!

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Nelutu

    Politica unora din primarie este una singura: cum sa ,,sifonam” banii: organizam diferite evenimente, concerte, le sponzorizăm, platim mai putin si dupa aia ne returneaza banii . Sunt citiva locatari ? Îi relocam masinile, le anulam cardurile. Vor parcare ? Asmutim biciclistii , ecologistii pe ei . Ca sa nu facem parcari, alocam sume mici ca doar nu le va face nimeni pe gratis .

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    MW

    Asistenta tehnica nu o poate face P Mirceea ca este abonatul de serviciu (chiar gratis). Cateva muieri cu apucaturi de ingineri constructori asta este echipa de specialisti, care fac economii la buget subevaluand contracte. Cand ai 8000 pe luna altfel ti se par 500 pe luna pentru 4 ore, NU?

    Nu este cazul proiectarii (PT SF DALI) dar la unele ctr cam asa ceva se face:

    Cerinte mari si multe -> alocati bani putini =>descurajare pentru firmele corecte sa participe la licitatii=> concurenta restransa (max unul pe nume “X”) => si “X” face treaba pe sfert din cat se cere => toata lumea fericita. Cu conditia ca “X” sa fie best friend.

    In ochii opiniei publice se vede cat de eficient sunt cheltuiti banii publici, cand de fapt nu se fac lucrurile cerute sau se fac atat de putin si foarte scump.
    Mi-e sila…………………..
    Am uitat de contestatii. Sunt cele mai multe in ultimul timp, De ce? De bine ce sunt facute

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Marius

    340 000 de lei, adică aproximativ 72 000 de euro! În condițiile în care aceeași primărie vrea sa achiziționeze un pom de Crăciun artificial în valoare de… 150 000 de euro!

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Nelutu

    Lui Silviu ! Dacă m-am nascut, locuiesc în centru, nu inseamna ca trebuie sa-mi spui tu cum si ce sa fac. Sa te muti tu din casa ta ca vor unii sa se plimbe . Ce zici ? Intodeauna, pune-te tu in situație, și ai sa vezi ca nu vei mai fi asa. Tu , te-ai muta ? E o tara libera,dar asta înseamna ca daca aleg sa stau in centru am obligatii dar si drepturi. Poti veni in centru cu masina sau pe jos , fii sigur ca biserica sasilor tot acolo o gasesti . Si nu va cadea ca vin eu cu masina acasa și sunt sigur ca nici pe tine nu te voi deranja.

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    sibianca

    Nu cred ca este bine sa faceti parcare subterana in piata garii. Acolo o sa-si faca “necesitatile”
    toti cei care stau aprope toata ziua pe acolo. Este mai usor decat sa mearga pana in gara. De asemenea era odata un ceas pe cladirea garii, te puteai orienta daca pierzi trenul sau nu. De cand s-a renovat gara s-a luat jos si nu a mai fost inlocuit. De fapt in tot Sibiul nu sunt ceasuri ca sa te poti orienta. Ar fi bine sa tina cont primaria si de aceste lucruri. Multumesc.

  12. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Doar

    Daca s-ar fi facut mult asteptatul spital la timp se putea dărâma asta vechiu si construi o mega parcare pe el, dar s-a preferat petecirea vechiului spital. Imaginati-va o parcare de pe putin 5000 locuri sub si supra etajata pe locatia actuala a spitalului județean. Din pacate si cand acesta va ajunge una cu pamantul desi datorită miilor de microbi si micro organisme se va construi pe acel spatiu cu interesele de rigoare cel mai probabil un nou micro cartier de locuinte…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Anchete
  • Contact