Vineri,
29.03.2024
Partial Noros
Acum
15°C

Educație media în liceele din Sibiu: „Profesorii trebuie formați”

Educație media în liceele din Sibiu: „Profesorii trebuie formați”

„Educație și cultură media” este o noua materie ce ar putea fi introdusă în curriculumul obligatoriu în România. În Sibiu materia se predă de câțiva ani, profesorul A.C. fiind printre primele persoane care au predat un curs opțional despre media. Cristina Lupu, directorul executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent, spune că este nevoie de mult mai multă implicare decât poate părea la prima vedere.

Elevii ar putea învăța la școală cum să se ferească de informații false din mediul on-line. „Educație și cultură media” s-ar putea numi noua materie. Inițiatorii proiectului spun că materia ar fi potrivită pentru clasele a VI-a și a IX-a. Disciplina ar fi obligatorie și va fi predată câte o oră pe săptămână. Proiectul de lege care prevede introducerea materiei a fost adoptat tacit de Senat și din toamnă va intra în dezbatere în Camera Deputaților.

În Sibiu, o materie despre media este predată de câțiva ani, se poate alege ca opțional de engleză la clasele bilingve din cadrul Colegiului Național „Octavian Goga”. Materia este predată de către profesorul de engleză, care a preferat să rămână anonim - A.C.. Materia trece printr-o istorie a ceea ce înseamnă mass-media, începând cu presa scrisă și ajunge spre ce înseamnă mediul on-line. Se bazează pe studiul jurnalismului clasic, trecând prin teoria unei știri de ziar, ajungând la reclame și chiar prezentarea unor știri de televiziune. Acest curs opțional poartă numele de „Media Education”, iar recent în cadrul lui au apărut referințe și la internet.

Profesorul de engleză a început predarea acestei materii datorită unei dorințe de a educa tinerii în selectarea informațiilor, în modul în care reclamele sunt construite și înțelegerea unei știri. Deși nu a avut pregătire profesională în acest sens, totul a pornit din pasiune. Anul acesta pregătirea profesională s-a concretizat prin participarea la un curs de formare.

„Ca materia să intre și să funcționeze, în primul rând profesorii trebuie formați. Un profesor de uman, dacă materia intră în curriculum obligatoriu, nu poate forma competențe bine puse la punct în acest sens. Întrebarea este: cine este competent să formeze profesori? O astfel de materie trebuie prelucrată, trebuie construit un manual, un curriculum, care să conțină obiective și competențe. Nu se poate implementa de azi pe mâine”, explică profesorul.
Deși în primul an de predare a avut parte de o generație mai activă în timpul orelor de curs și mai implicată, entuziasmul elevilor s-a pierdut printre generații. „Copiii nu folosesc mass-media, folosesc rețele de socializare, iar mesajele nu ajung la ei și nu îi afectează. Sunt multe metode prin care o astfel de materie ar putea fi introdusă, nu știu ce să mai cred”, spune A.C.

Cristina Lupu este director executiv la Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), organizație ce se preocupă de formarea profesorilor și promovează implementarea materiilor care să pregătească tinerii spre înțelegerea mass media. CJI lucrează în mod direct cu 100 de profesori din toată țara și au făcut cursuri cu peste 3.000 de copii. Ei organizează cursuri despre media de aproximativ 20 de ani, în diverse forme, iar de trei ani încercă implementarea unei astfel de materii în școli.

Directorul CJI susține că problema fake news-ului nu poate fi rezolvată cu o oră pe săptămână la clasele a VI-a și a IX-a, deși comparativ cu planul inițial care se baza doar pe o oră pe săptămână la clasa XI-a, este mult mai viabil.

„Educația media și gândirea critică nu trebuie predate ca materii de sine stătătoare. S-a încercat, nu a fost foarte eficient. Oamenii care studiază asta au ajuns la concluzia că abilitățile trebuie dezvoltate transdisciplinar. Că elevii le internalizează mai bine și că nu au sentimentul că <<învață pentru școală>>. Să te uiți la o informație, să o verifici, să înțelegi cum a ajuns informația aia la tine, de la cine și în ce scop, toate acestea nu țin de o anumită materie. Sunt lucruri care pot fi, și trebuie, dezvoltate și la română, și la istorie, și la limbi străine, și la logică, filosofie, psihologie sau economie”, explică Cristina Lupu, într-o postare pe Facebook.
Educația media ar putea fi predată din clasa a V-a până în clasa a XII-a, prin materiile deja existente. Abordarea transdisciplinară are cele mai bune rezultate, iar elevul poate dezvolta competențe mult mai valoroase în acest fel. După cum spune și A.C., formarea profesorilor este cea mai importantă, iar acesta lipsește.
„Profesorii care predau trebuie ei să învețe mai întâi. Și nu e simplu, că trebuie să își recunoască bias-urile, să înțeleagă că nu știu și că e normal să nu știe, că media e mai mult decât tv și ziare, că jurnaliștii nu sunt răi prin definiție, să învețe să facă ei știri, să înțeleagă cum funcționează dezinformarea și de ce, să nu creadă că fake news au apărut acum, să înțeleagă cum funcționează social media. Iar apoi trebuie să înceapă să aplice teoria: să identifice jurnalismul adevărat, să verifice informațiile înainte de a le da share (n.r. – împărtăși), să recunoască dezinformarea”, spune directorul CJI.
Introducerea unei noi discipline este ușor de făcut, dar acestea trebuie să ofere și rezultate palpabile, astfel fiind nevoie de mai multă implicare decât atât. În ultimi doi ani CJI a reușit să formeze numai 100 de profesori la nivel național, un număr mic comparativ cu numărul total de angajați. „Chiar și așa, tot puțini sunt. Dar asta arată cât de lung și de complex e procesul. Pe măsură ce va exista o ofertă care să acopere nevoia, eu sunt convinsă că o să crească numărul celor care o vor face un pic mai bine la clasă. Doar că ar trebui să vedem povestea asta ca un proces de învățare continuă pe care îl facem fiecare dintre noi. Nu e doar un curs pe care l-ai bifat o dată și gata, ești expert în domeniu”, explică specialistul media pe Facebook.

Materia aceasta ar putea avea efecte negative, fiind introdusă obligatoriu, educația se va reduce la ora respectivă. În schimb dacă informații sunt predate la orele normale, de exemplu limba română, informațiile devin mai ușor de asimilat. În societatea de azi suntem bombardați de informații din toate direcțiile, o astfel de materie ar putea educa elevul să își selecteze informațiile bazându-se pe surse. De asemenea ar ajuta copiii să poată înțelege mai ușor și mai simplu informațiile transmise, indiferent se sursă.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Denisa Laicauf

de Denisa Laicauf

Denisa Laicauf Reporter 0744196362

Comentarii

2 comentarii

IOO

Acum 4 ani

"mesajele nu ajunge la ei " !!!
Raspunde

IOO

Acum 4 ani

"În schimb dacă informații sunt predate la orele normale, de exemplu limba română, informațiile devin mai ușor de asimilat." !!!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus