X
legume gradina de la oras preparate

Arată bine nu doar în farfurie. La ce pot fi folositoare legumele și verdețurile crescute în grădina de la oraș

Fie că poate deveni un hobby în cazul unui tânăr sau o activitate zilnică în cazul unei persoane casnice, grădina mea de la oraș poate aduce beneficii enorme nu doar din punct de vedere culinar, dar și al sănătății fizice.

Nutriționistul sibian Alexandru Mărginean ne-a vorbit în articolul precedent (pe care îl puteți citi aici) despre importanța consumului de legume și verdețuri zi de zi, explicând conținutul esențial al acestora și rolul pe care îl au în asigurarea sănătății organismului.

În continuare, specialistul ne-a oferit câteva exemple de astfel de culturi, unele care pot fi crescute la balcon, altele – pe un teren mai mare lângă casă, precum și modul în care acestea pot ajuta organismul uman să se mențină în formă.

Sfeclă. Reduce hipertensiunea arterială, varicele și ateroscleroza.

Morcov. Ameliorează ulcerele gastro-duodenale, tulburările hepatice, renale, cardiovasculare, oculare, nervoase și cutanate.

Țelină. Combate problemele de calcifiere și artrita, dar și tulburările nervoase.

Varză. Sucul de varză este util în caz de oboseală, ulcer gastro-duodenal, probleme ale gingiilor și pentru oase.

Castravetele. Redă sănătatea rinichilor și a scalpului.

Năsturelul. Util în tulburările intestinale și în combaterea infecțiilor.

Spanacul. Este excelent împotriva fermentațiilor intestinale și a intoxicațiilor în general.

Lăptuca. Sucul este indicat în tulburările nervoase, sterilitate și în perioada de creștere. Combate infecțiile.

Nap. Este util în caz de hiperaciditate gastrică, pentru creșterea masei osoase și pentru rezistența dinților și pentru refacerea circulației cerebrale.

Pătrunjelul. Combate hipertensiunea, tulburările circulatorii și problemele pielii: eczeme, psoriazis și acnee.

Cartoful. Cicatrizează mucoasele, deci ameliorează ulcerul gastric.

Ridichi. Combate tulburările digestive și problemele hepatice, cum ar fi icterul sau calculii biliari.

Însă această listă poate continua. În literatura de specialitate găsim explicații și informații nutriționale și pentru alte tipuri de legume și verdețuri ce pot fi crescute lejer de către sibieni la balcon. Spre exemplu, ceapa. Chiar dacă sună prea științific, pe de o parte, și aproape neverosimil, pe de altă parte, ceapa conține quercetina – aceasta este unul dintre cei mai puternici flavonoizi (antioxidant natural) care protejează împotriva cancerului. Totodată, leguma mai conține o serie de vitamine, printre care A, B, C, E, sodiu, potasiu, calciu, iod, fosfor, zinc etc. Specialiștii spun că un pahar cu ceapă tocată conține 61 de calorii, 0 g grăsime și 3 g fibre alimentare.

jardinere legume

Cei care își doresc cel puțin o pată de culoare în grădina „verde” de la balcon, vor opta cu siguranță pentru roșii. Cel mai des – pentru roșii cherry, practic, un produs ce nu poate lipsi din farfurii mai ales în sezonul cald. Roșiile conțin licopen, așa i se spune „colorantului” roșu din legumă, o substanță cu efecte antitumorale și este considerat unul dintre cei mai puternici carotenoizi, care acționează ca un antioxidant. În articolele de specialitate se menționează că un consum zilnic de roșii reduce cu 50% riscul de apariție al cancerului de colon și de vezică urinară.

Sibienii care au norocul să locuiască într-o zonă de case și dispun de un lot de pământ retras de la drumul principal, pot cu îndrăzneală să cultive și legume mai mari, cum ar fi dovleacul. Or, dovleacul este „purtător” al vitaminei C și al beta-carotenului. Cu alte cuvinte, protejează împotriva cancerului endometrial. Dar nu numai asta: dovleacul are proprietăți antiinflamatoare și antioxidante, este și anti-diabetic. Totodată, dovleacul are foarte puține calorii, dar în același schimb este o sursă bogată de fibre, antioxidanți, minerale, vitamine, fiind recomandat de nutriționiști pentru controlul colesterolului și reducerea greutății corporale.

Desigur, pentru o aromă inconfundabilă în bucătărie, putem opta și pentru usturoi: poate fi crescut la balcon, dar și în grădină. Mai ales că acum e vara, e timpul perfect pentru a pregăti un ghiveci cu această plantă. Atât medicii, cât și nutriționiștii recomandă usturoiul ca fiind planta ce nu trebuie să lipsească din casă, mai ales că poate fi folosit atât în mâncăruri, cât și ca remediu natural util pentru sănătate. Usturoiul este bogat în azotați, sodiu, potasiu, seleniu, calciu, magneziu, silicon, hidrogen sulfurat, acid fosforic, vitaminele B, C și D. Mai mult, acest aliment conține alicină, substanță ce poate fi obținută atunci când usturoiul este pisat înainte de a fi consumat. În literatura de specialitate găsim o serie de beneficii pe care le aduce usturoiul dintre care putem menționa următoarele: îmbunătățește circulația sanguină și tensiunea arterială., reduce nivelul de colesterol din sânge, combate retenția de apă, facilitează digestia, previne infecțiile și bolile, dar are și proprietăți anticancerigene, fiind util în tratarea cancerului gastric, de colon, hepatic sau cardiac, printre altele.

Acesta este un material publicat în cadrul proiectului “Grădina mea de la oraș“, inițiat de Turnul Sfatului cu susținerea administrației locale. Scopul proiectului este acela de a determina cât mai mulți sibieni să își amenajeze o grădină de legume în balcon sau în jurul casei. 

sigla PMS redimensionata

“Grădina mea de la oraș“ este o acțiune cofinanţată de Primăria Municipiului Sibiu prin Agenda Comunității.

Logo-CJ-Patrat-Color

“Grădina mea de la oraș“ este o acțiune cofinanţată de Consiliul Județean Sibiu prin Agenda Comunității.

Logo - Oasis

Sponsor principal: Oasis

Print

Sponsor: Soma Sibiu

gradina verde

Partener: Grădina Verde Sibiu

Citește și Concurs. 4.000 de lei pentru cele mai frumoase grădini din Sibiu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact