X
FOTO: bizbrasov.ro

Salamul de Sibiu, promovat în trei țări din UE: „Grupurile țintă sunt generațiile X și Y”

Produsul românesc Salamul de Sibiu este promovat cu buget de peste un milion de euro în trei țări din UE – România, Spania și Italia. În septembrie, povestea salamului va ajunge și la Sibiu, în cadrul unei conferințe la Muzeul ASTRA. Producătorii români vor astfel ca oamenii să cunoască logoul produsului, dar și ca acesta să devină competitiv.

Salamul de Sibiu este unul dintre cele mai cunoscute produse românești care sunt protejate la nivel european, fiind înregistrat în anul 2015 la Comisia Europeană în sistemul de calitate ca produs de Indicație Geografică Protejată. Amintim că România are cinci produse agroalimentare înregistrate la Bruxelles.

Promovarea unui produs românesc nu se oprește însă doar la acceptarea pe piața europeană prin oferirea certificatului de calitate. Urmează ca producătorii, susținuți de stat, să găsească cele mai bune și benefice metode ca produsele să ajungă să fie cunoscute și consumate.

În susținerea autorităților naționale vine chiar Comisia Europeană, care organizează anual apeluri de propuneri de programe de promovare a produselor agricole din UE către terți. Acest lucru se face prin programul „Enjoy, it’s from Europe” („Savurați, este fabricat în Europa” – trad. din engl.). Spre exemplu, potrivit informațiilor de la MInisterul Agriculturii, în anul 2018 pentru programele de promovare ale produselor UE au fost alocate 179 de milioane de euro, iar pentru 2019 – suma de 191,6 milioane de lei, care includ și campanii de informare a consumatorilor cu privire la schemele de calitate europene: DOP (Denumire de Origine Protejată), IGP (Indicație Geografică Protejată) și STG (Specialitate Tradițională Garantată).

Tot anul trecut a fost lansat programul „Enjoy Salam de Sibiu – PGI!”, derulat de către Asociația Producătorilor de Salam de Sibiu. Ministrul Petre Daea a menționat recent într-un răspuns dat în Parlamentul de la București, că programul are un buget de 1,6 milioane de euro și se derulează timp de 3 ani pe piața internă a UE, în special în trei țări – Italia, Spania și România „prin organizarea de seminarii, workshopuri, întâlniri B2B, organizarea de evenimente, promovare”.

Am întrebat-o pe președintele Asociației Producătorilor de Salam de Sibiu, Carmen Gavrilescu, mai multe detalii despre acest program de promovare a salamului, dar și rezultatele pe care le așteaptă. „Obiectivele specifice sunt creșterea valorii adăugate a produsului și stimularea cererii pe piața internă, precum și în Italia și Spania. Acestea vor rezulta în creșterea nivelului recunoașterii siglei IGP în România și va contribui pozitiv în schimbarea tendinței descendente pe care o prezintă recunoașterea logo-ului în Italia și Spania. De asemenea, va duce la creșterea competitivității produsului și a industriei și creșterea consumului. Impactul așteptat este de a spori gradul de conștientizare a logoului IGP și volumul vânzărilor în România și valoarea exporturilor către Italia și Spania”, ne-a spus Gavrilescu.

Potrivit președintelui asociației, „grupurile țintă sunt Generatiile X și Y împreună cu multiplicatori (bloggeri) și profesioniștii de pe piețele produselor din carne (distribuitori, HORECA)”.

Printre acțiunile de promovare ce se vor desfășura în județul Sibiu se numără organizarea conferinței „AGROTURISM & GASTRONOMIE ROMÂNEASCĂ”, eveniment ce va avea loc pe data de 12 septembrie, la Muzeul ASTRA. „Evenimentul este parte din proiectul Sibiu Regiune Gastronomica Europeana 2019, iar in acest an avem ca obiectiv să prezentăm pentru business networking produsul IGP, precum și achizitorii HoReCA din mediul rural – restaurante, pensiuni, agropensiuni și chiar băcănii – retail specializat”, ne-a mai spus Carmen Gavrilescu.

Istoria Salamului de Sibiu nu a început în Sibiu, ci la Mediaș și Valea Prahovei

Povestea Salamului de Sibiu a început acum mai bine de 100 de ani și surprinzator nu a început la Sibiu.

„Istoria Salamului de Sibiu ne arată, prin dovezi certe, că producția celebrului sortiment a început concomitent în cel puțin două zone diferite din România, în Mediaș și arealul Văii Prahovei. Atunci când popularitatea sa a crescut peste hotare, exportul se făcea prin Vama Sibiu, pentru că acesta era punctul de trecere spre teritoriul austro-ungar. Ștampila de export aplicată pe documente bifa ”Vama Sibiu”, iar ușor-ușor, numeroasele comenzi, venite din partea colaboratorilor externi, aveau mențiunea ”Salam din Vama Sibiu”. La scurt timp, produsul a devenit cunoscut publicului ca ”Salam de Sibiu”.

Mezelarii au început să producă Salam de Sibiu încă din 1895. La începutul secolului XIX, mezelarii locali au adaptat rețeta și procesul de producere pe care le-au transmis din generație în generație”, ne povestește președintele Asociației Producătorilor de Salam de Sibiu.

În prezent, în țară sunt șase membri ai asociației care produc cunoscutul salam, dintre care unul este din Sibiu: SALBAC SA Bacău, SALSI SA Sinaia, SCANDIA FOOD Sibiu, ALDIS SRL Călărași, H&E Reinert SRL și RECUNOŞTINŢA PRODCOM IMPEX SRL.

Asociația a fost înființată în anul 2013 când cinci competitori au decis să protejeze și să înregistreze produsul. După 2 ani a fost încadrat în sistemul european de certificare a calităţii, respectiv Indicație Geografică Protejată. „A fost greu, dar astăzi Salamul de Sibiu stă la egalitate, la masa europeană, cu alte produse, dovendind, încă o dată, măiestria oamenilor care îl fac, precum şi calitatea excelentă a acestui produs”, crede Carmen Gavrilescu.

Am întrebat-o pe Carmen Gavrilescu cât de multe cunosc românii despre Salamul de Sibiu:

„Deși numai 17 % dintre consumatorii români știu ce înseamnă un sistem de calitate, aceștia nu îi cunosc beneficiile și nu știu să facă diferența clară între un produs original și unul fals.
Consumatorii au nevoie să cunoască mai multe despre sistemele de calitate europene și ce beneficii aduc acestea în viețile lor.

Provocarea noastră este să dezvoltăm programe care să îmbunătățească imaginea produselor și să conștientizeze consumatorii cu privire la calitatea produselor și a metodelor de producție, astfel încât să crească cererea pe piața internă și să încurajeze deschiderea de noi piețe.

Asociațiile de producători joacă un rol cheie de reprezentare în fața societății civile, în fața consumatorilor(pentru informare și educație) și a autorităților publice însărcinate cu înregistrarea și protecția sistemelor de calitate IGP, DOP, STG”, ne-a răspuns președintele Asociației Producătorilor de Salam de Sibiu.

FOTO: bizbrasov.ro

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

2 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Salaam Aleikum

    Acum o suta de ani se promova cu o stampila de vama, azt cu un milion de euro.
    Cati carnati trebuie sa vinzi ca sa amortizezi campania asta? In Spania si Italia unde=i mama mezelurilor.
    Simt o aroma de hotie si prostie,,

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact