Joi,
28.03.2024
Partial Noros
Acum
16°C

Test drive în Sibiu, cu mașina, scuterul, bicicleta, trotineta și autobuzul. Care e mai rapid?

Test drive în Sibiu, cu mașina, scuterul, bicicleta, trotineta și autobuzul. Care e mai rapid?

Era în urmă cu opt ani când echipa Turnul Sfatului a propus primul test-drive prin Sibiu, pe diferite trasee și cu diferite mijloace de transport, pentru a vedea care este cel mai eficient mijloc de deplasare în condițiile date. Am reluat testul, însă de această dată i-am adăugat și componenta electrică, adică bicicletă, trotinetă și scuter electrice. Concluzia generală: traficul în Sibiu e mai lejer decât acum trei ani, fiind cam la nivelul celui din urmă cu șase ani. Concluzia specifică: scuterul rămâne cel mai rapid.

Primul test-drive de acest fel l-am realizat în 2011. Tot în zi de vineri, cea care este caracterizată de studiile de trafic din Sibiu drept cea mai aglomerată zi din săptămână. În 2013 am schimbat două din cele cinci trasee, pe care le-am reluat și în 2016 și le-am folosit și acum: este vorba de aproximativ 25 de km pe diferite axe ale Sibiului. Punctul de pornire a fost stabilit pe str. Zaharia Boiu, iar ieșirea din oraș înspre Mediaș (parcarea magazinului Hornbach) a fost prima destinație. Al doilea traseu e cel de la Hornbach până în parcarea Grădinii Zoologice, acesta fiind cel mai lung (aproape nouă km). De la Zoo am mers până în Piața Mare, la fântână, iar de aici în parcarea centrului comercial din Șelimbăr (KFC). Ultimul traseu a fost cel de întoarcere pe strada Zaharia Boiu.

Ca în fiecare an, regulile pe care ni le-am asumat în Săptămâna mobilității europene au fost să pornim împreună din fiecare punct, să nu încălcăm regulile de circulație și să ”nu forțăm”, căci scopul nu era un concurs, ci simularea unei zi normale. Dintre aceste reguli (ușor încălcate de cei pe biciclete care au mai urcat și pe trotuare), am renunțat la cea cu așteptatul, mai specific am renunțat să ne mai așteptăm colegul care a ales mersul cu autobuzul. Era mult, mult prea mult de așteptat. Perioada de ”plimbare” prin oraș a rămas aceeași, în intervalul 13:00 – 15:00.

circulatie transport bicicleta autobuz trotineta masina (22) În timpul testului nu au fost folosite aplicații de trafic (cum ar fi Waze)

Rezultatele: autobuzul, de două ori mai încet decât orice

Practic, dacă alegi să mergi cu autobuzul în Sibiu, faci de două ori mai mult decât cu oricare alt mijloc de transport. Aceasta a fost concluzia testului făcut de noi. Cei 25 de km împărțiți în cinci trasee au fost parcurși în nu mai puțin de 134 de minute (în această perioadă fiind incluse deplasarea propriu-zisă cu autobuzul și deplasarea pe jos, de la punctele de întâlnire până în stații). Spre comparație, colega noastră care a ales mașina a parcurs cele cinci trasee în 73 de minute, cu tot cu găsirea unui loc de parcare. Mai rapide decât mașina s-au dovedit bicicletele (atât cea clasică, precum și cea electrică) și trotineta electrică, dar nu cu mult. La fel ca la și la testele anterioare, cel mai rapid mijloc de deplasare prin Sibiu rămâne scuterul, anul acesta noi folosind unul electric. A parcurs cele cinci trasee într-un timp de aproape trei ori mai mic decât cel care a ales autobuzul.

Cu autobuzul trebuie să fii pregătit să aștepți Cu autobuzul trebuie să fii pregătit să aștepți

Mijloc de deplasare Timpi deplasare
Cu scuterul 51 min
Cu e-trotineta 68 min
Cu e-bicicleta 70 min
Cu bicicleta 71 min
Cu mașina 73 min
Cu autobuzul 134 min

De-a lungul anilor: ne-am reîntors în 2013

Dacă nu luăm în calcul și mijloacele de deplasare electrice pe care le-am inclus anul acesta în test-drive, observăm că timpii de deplasare au scăzut. Adică, în 2016, cele patru mijloace de transport folosite (autobuz, mașină, scuter, bicicletă) au parcurs cei 25 de km într-un total de 387 de minute. Raportat la cele 319 minute înregistrate la test-drive-ul din 2013 era un regres evident. Acest regres a dispărut, se pare, în ultimii ani. Căci, la testul nostru de săptămâna trecută, totalul timpilor de deplasare ale celor patru mijloace de transport a fost de 315 minute.

circulatie transport bicicleta autobuz trotineta masina (11) În așteptarea autobuzului

Analizate separat, chiar dacă s-au clasat pe ultimul loc, autobuzele se mișcă mai repede decât în anii trecuți: cei 25 de km au fost parcurși în 120 de minute acum, față de 142 de minute în 2016 sau 128 de minute în anul 2011. La fel și bicicleta (71 de minute acum, față de 90 în 2016 și 74 în 2013), în timp ce scuterul s-a păstrat pe acolo (51 de minute în 2019, față de 72 de minute în 2016 și 52 în 2013). Deplasarea mașinilor pare mai dificilă, dacă avem în vedere că cei 25 de km erau parcurși în 65 de minute în anul 2013, în 83 de minute în 2016 și, acum, în 2019, în 73 de minute.

 

Traseu/mijloc 2019 2016 2013 2011
str. Z. Boiu – parcarea Hornbach | Lung. medie:  4,8 km
Cu autobuzul 22 min 29 min 19 min 32 min
Cu bicicleta 13 min 17 min 14 min 12 min
Cu e-bicicleta 15 min - - -
Cu e-trotineta 13 min - - -
Cu mașina 15 min 13 min 10 min 9 min
Cu scuterul 10 min 12 min 10 min 7 min
Parcarea Hornbach –  Zoologică | Lung. medie: 8,5 km
Cu autobuzul 38 min 49 min 35 min 37 min
Cu bicicleta 24 min 29 min 26 min 26 min
Cu e-bicicleta 23 min - - -
Cu e-trotineta 23 min - - -
Cu mașina 20 min 21 min 17 min 17 min
Cu scuterul 17 min 21 min 19 min 20 min
Grădina Zoologică – Piața Mare | Lung. medie: 5 km
Cu autobuzul 22 min 22 min 32 min 21 min
Cu bicicleta 15 min 17 min 14 min 12 min
Cu e-bicicleta 14 min - - -
Cu e-trotineta 14 min - - -
Cu mașina 14 min 19 min 13 min 21 min
Cu scuterul 11 min 12 min 7 min 13 min
Piața Mare – KFC | Lung. medie: 3,3 km
Cu autobuzul 20 min 22 min 25 min
Cu bicicleta 10 min 15 min 10 min
Cu e-bicicleta 8 min - - -
Cu e-trotineta 10 min - - -
Cu mașina 13 min 18 min 15 min
Cu scuterul 6 min 13 min 8 min
KFC – str. Zaharia Boiu | Lung. medie: 3,2 km
Cu autobuzul 32 min 20 min 17 min
Cu bicicleta 9 min 12 min 10 min
Cu e-bicicleta 10 min - - -
Cu e-trotineta 8 min - - -
Cu mașina 11 min 12 min 10 min
Cu scuterul 7 min 14 min 8 min

”El lidero maximo”

Din 2011, de când tot facem acest ”test-drive” prin Sibiu, scuterul a avut cele mai bune rezultate: rapid, fără efort, ușor de strecurat prin trafic fără prea mari riscuri, imens de ușor de parcat, bașca și cu o țâră de spațiu de depozitare. În plus, majoritatea șoferilor din Sibiu te protejează, în sensul că fie îți creează spațiu între cele două benzi dacă e atât de lat drumul, fie îți lasă mai mult spațiu pe margine, dacă sensul de mers are o singură bandă. În plus, dacă e să fim sinceri până la capăt, pe scuter mai ”ciupești” și din mersul pe pista de biciclete.

circulatie transport bicicleta autobuz trotineta masina (54)

Prin urmare, ca să facem ceva diferit anul acesta, am zis să trecem de la scuterul ”clasic” la cel electric. Primul avantaj: un demaraj aproape de invidiat, astfel încât nu ai de ce să îți faci probleme că vei încurca mașinile dacă te strecori la intersecții în fața coloanei. Al doilea avantaj: cam cinci – zece – 20 de lei, pe lună, curentul folosit pentru a-l încărca. Autonomie cât să te plimbi zile întregi prin Sibiu, dar și un preț de 6.500 de euro. Și pentru că acest preț intră la dezavantaje, trebuie trecut la acest capitol frigul. În timp ce la acest test-drive, niciunul nu a avut vreo problemă cu temperatura de afară, pe scuter simți rapid aerul rece și frigul își face simțită prezența extrem de rapid printre hainele subțiri. Prin urmare, dacă țineți la confortul termic, în cazul în care folosiți scuterul prin Sibiu, în afara temperaturilor extrem de călduroase se cere protecție suplimentară.

Timpii obținuți au fost, ca de fiecare dată, cei mai buni. Îi puteți vedea în tabelul de mai jos, pentru a vedea cât de rapid este scuterul față de celelalte mijloace de deplasare. (Traian Deleanu)

Cu bicicleta clasică prin Sibiu. Un fel de ”coitus interruptus”

Folosesc destul de des bicicleta prin Sibiu pentru a-mi asuma expresia din titlu. Adică, nu ai cum să nu apreciezi faptul că ai piste de biciclete pe mai bine de 60 de km. Dar, în același timp nu are cum să nu te izbească realitatea că cea mai mare parte din cei peste 60 de km sunt, de fapt, niște linii trasate la marginea șoselei, între care riști să îți rupi gâtul la fiecare gură de canalizare. Ridicarea acestor guri la nivelul carosabilului este o problemă de care îți dai seama în Sibiu în special dacă dai la pedale. Sau începi să prinzi plăcere pedalând însoțit de șoferi care în mod evident caută să te protejeze. După care, 200 de metri mai încolo, n-ai ce face decât să te uiți urât la șoferii care – spre exemplu – își lasă mașina ”pe avarii” până intră să schimbe 50 sau 100 de euro la casele de la intrarea pe Calea Dumbrăvii, la parterul magazinului Dumbrava și așa mai departe. Sau, extrem de frecvent, îți vezi de mersul tău pe pista de biciclete până când ajungi la o intersecție unde dispare orice marcaj. Un fel de ”descurcă-te cum poți și după intersecție îți dăm iarăși marcaje”.

circulatie transport bicicleta autobuz trotineta masina (68) Unde nu ai piste de biciclete, ”te adaptezi”

Revenind la testul de față, cu o singură excepție, poate două, toate traseele sunt aproape lejer de abordat cu bicicleta, dacă nu ai emoții în a vedea mașini care trec la un metru de tine. Adică, pe traseul către Hornbach, impedimentul ar fi viaductul de la Gara Mică. Acolo n-ai alternativă, trebuie să urci pe pod, simți presiunea mașinilor pe care evident că le încurci în lipsa pistei de biciclete și te apuci să dai la pedale să scapi cât mai repede. Al doilea traseu a fost dificil pentru că a fost mai lung. E vorba de cel dintre Hornbach și Zoo, de aproape nouă kilometri. Pe care l-aș fi parcurs mai ușor, dacă nu era vorba totuși de oarecare spirit competițional, cu atât mai mult cu cât știam că e și o bicicletă electrică în discuție, fapt care m-a oprit de la a mă bucura de traseu și m-a împins către pedalat și ocolit pietonii din parc.

Una peste alta, bicicleta este un mijloc de transport mai rapid decât mașina și, indiscutabil, mult mai rapid decât autobuzul. Viteza medie de deplasare a fost cam de 20 de km/h, mai redusă pe porțiunile unde nu sunt piste de biciclete și unde ești nevoit să împarți banda de mers cu mașinile. Pe acolo, viteza de deplasare medie a fost de 17 km/h. Tot ca detalii tehnice, în cei aproximativ 25 de km ai celor cinci trasee am ars cam 550 de kilcalorii, dacă e să mă iau după aplicația folosită. Adică, cam cât o masă sănătoasă cu cartofi și brânză. (Traian Deleanu)

Bicicleta electrică. Câștigătorul detașat

Pentru mine e clar de la bun început că bicicleta electrică e câștigătorul detașat al acestui test. Dacă n-ați testat încă una, așa cum nu făcusem eu, prima senzație pe care ți-o dă e că ai superputeri. Ca-n filmele cu Iron Man. Dai o dată din pedale, fără efort, și pleacă pur și simplu de sub tine. Iar la urcare, în pantă, o simți cum te trage în sus, trebuie doar să te ții de ea. Scuterul electric e prea scump și ai nevoie de spațiu să-l ții (nu-l poți lăsa în scara blocului), trotineta electrică e pentru hipsteri (uitați-vă încă o dată la poza lui Brylu), iar bicicleta clasică pur și simplu nu e practică dacă vrei s-o folosești zi de zi: nu pot să merg la serviciu cu ea că o să miros a transpirație toată ziua și o să fiu dat afară. Lăsând gluma la o parte, bicicleta electrică e accesibilă, utilă și ușor de folosit. Un singur lucru nu mi-a plăcut la modelul testat, poziția în care stai pe ea. Fiind o bicicletă de oraș, ai senzația că stai pe un taburet, cu spatele drept în sus. Un alt minus este faptul că înghiți o groază de noxe.

Bicicleta electrică e o alternativă de luat în calcul de fiecare dată Bicicleta electrică e o alternativă de luat în calcul de fiecare dată

Mai uitați-vă o dată pe timpi: din Piața Mare până la mall am ajuns în opt minute! E adevărat, nu am mers pe Coposu, ori Milea să stau în trafic și la semafoare ci am preferat varianta ușoară pe Negoi și străduțele dinspre Vasile Aaron care m-au scos la ieșire din Sibiu. Când aproape că n-ai nevoie să pedalezi, e o plăcere să te plimbi printre case. Cât privește celelalte trasee, doar cel spre Hornbach a fost puțin antrenant din cauza traficului ridicat, restul simțindu-le ca pe o relaxare, făcându-mi plăcere, mai ales prin parc și spre Zoo. (Ștefan Dobre)

Mașina rămâne o aventură

Drumul cu mașina este întotdeauna o aventură în Sibiu. Excursia-experiment nu a făcut nici ea excepție de la regulă. Am pornit de pe Zaharia Boiu și am încercat să evităm aglomerația de la Piața Cibin așa că am ales varianta Victoriei – Coposu – Constituției pentru ca într-un final să ajung pe Rusciorului și să trec podul din Terezian. În afară de mici întârzieri cauzate de traficul intens la giratoriul din Piața Unirii, nu am avut prea mari probleme. Aventura a început însă la întoarcere, atunci când pentru câteva minute bune am înaintat foarte greu pe pod, înapoi spre oraș. Spre Zoo am mai avut ceva mici probleme doar în zona Pieței Cibin, acolo unde mereu în timpul zilei se formează coloane de mașini, la semafor.

Din mașină, în schimbi, te poți bucura de avântul celorlalți Din mașină, în schimbi, te poți bucura de avântul celorlalți

Odată ajunsă la Zoo, norocul a început să îmi surâdă. Drumul înapoi spre centru, mai exact către Piața Mare, a fost lejer, exceptând giratoriul de pe Calea Dumbrăvii intersecție cu Mihai Viteazul, atunci când am și fost depășită de colegul care se deplasa pe scuter. Spre surprinderea mea, am prins un loc de parcare în apropiere de Piața Mare, fără prea multe căutări, la o oră destul de aglomerată. Am pornit imediat spre KFC, iar aici a început din nou distracția. Deși am scos un timp destul de bun, am pierdut câteva minute din cauza mașinilor de școală de șoferi și a conducătorilor auto „adormiți” la semafoare. Înapoi spre Zaharia Boiu, ultima oprire, drumul a fost nesperat de liber. Cel mai mult am petrecut în trafic 20 de minute, pe drumul de la Hornbach la Zoo, iar zonele cu cele mai mari probleme au fost cele centrale, așa cum ne-am obișnuit. În rest, pentru o oră destul de aglomerată vineri la amiază, drumul a fost unul relativ plăcut, fără prea multe ambuteiaje. (Cristina Bălău)

Cu trotineta. N-aș schimba-o pentru nimic în lume

Trotineta electrică a intrat anul acesta pentru prima dată în experimentul condus de colegii mei de opt ani încoace. Eu o folosesc zilnic de aproape doi ani și cred că e cea mai bună variantă de deplasare prin oraș din toate cele existente în acest moment pe piață. Aș pune un egal între trotinetă și bicicletă, dar dacă mergi, de exemplu, la o întâlnire, să te dai jos de pe biță transpirat și gâfâind nu e chiar varianta optimă. De asta trotineta e pe primul loc în topul meu personal.

Z. Boiu – Hornbach. Un mare NU pe piatra cubică. La prima vedere, concuram cu scuterul, marele rival. Și nu prea știam la ce să mă aștept de la bicicleta electrică. Fiind constantă țintă de miștouri de când circul cu trotineta am ținut morțiș să le demonstrez că le dau în freză pe două roți, așa că am pornit din fața fostei redacții de la ATCOM ca din pușcă. Am urcat pe Victoriei, am intrat pe Alba Iulia, am luat-o prin fața colegiului Goga, iar apoi am coborât pe Tribunei spre Teatrul Gong. Mi-am suduit serios spiritul competitiv când am coborât cu viteză maximă pe piatra cubică până pe Turnului. Am făcut dreapta după Piața Cibin, stânga peste vechiul pod, iar pe Lungă am făcut dreapta și apoi drept spre podul de la Obor. L-am urcat cu 22 la oră și l-am coborât cu 33, viteza maximă pe care am atins-o de-a lungul întregului experiment. Am ajuns la Hornbach în 12 minute și 34 de secunde, la 2 minute după scuterul electric. I-am ”spart pe fraieri”.

Problema pe trotinetă o reprezintă piatra cubică Problema pe trotinetă o reprezintă piatra cubică

Hornbach – Zoo. Altruismul e pentru fraieri. Am luat primul startul de la Hornbach, dar n-am făcut 200 de metri și scuterul a trecut deja de mine. Mi-am propus inițial să merg pe tot malul Cibinului și apoi să urc pe Maramureșului pe lângă Școala de Artilerie, iar apoi să ies în Dumbrăvii, dar înainte de noul pod peste Cibin a trecut de mine bicicleta electrică așa că am făcut și eu stânga pe Turismului, am ieșit în Alba Iulia și am urcat pe Transilvaniei spre bd. Victoriei. M-am despărțit de bicicleta electrică la intrarea în Sub Arini, de dragul experimentului. Aș fi luat-o și eu pe pista de biciclete, dar de dragul termenului de comparație am continuat tot bulevardul Victoriei, am făcut stânga în giratoriu, iar apoi dreapta pe lângă parc și am ieșit la Cimitir, iar de acolo drept înainte până la destinația finală. 22:50 și locul III, cedat din mărinimie bicicletei electrice.

Zoo – Piața Mare. Mi-am luat revanșa. Cu o faptă bună deja făcută în buzunar am reactivat spiritul de competiție și m-am decis să revin pe a doua poziție a podiumului așa că n-am făcut Calea Dumbrăvii până la capăt, am făcut stânga pe Dimitrie Anghel, apoi pe Școala de Înot, pe Justiției și m-am reîntâlnit cu bicicleta electrică în față la Ramada. Bicicleta a urcat pe trotuar spre pasajul de la Continental iar eu am făcut giratoriul și am urcat pe stradă spre Conti iar apoi am luat-o pe Bălcescu. Capra-n grâu, mașina era deja în centru așa că am cedat a doua oară locul 2. Dar l-am spart pe biță electrică. 5.3 kilometri, 14.11 minute, cu o viteză medie de 23.6 km/h.

Piața Mare – KFC. Am pornit din centru în același timp cu bicicleta electrică și am mers cot la cot pe Lazăr, Coposu și pe Independenței. Deși vroiam să merg pe Moldoveanu până pe Milea, m-am fraierit singur și m-am luat după bicicletă pe Negoi doar ca să cad în capcana mișelește întinsă. Bicicleta a prins semaforul, eu nu. Și-am fost nevoit să mă uit cu jind cum rivalul se îndepărta în timp ce eu număram secunde. Am pierdut cursa cu bicicleta electrică dar am învins mașina care a ajuns la 2-3 minute mai târziu acolo. Am făcut traseul de 3.1 km în 9 minute și 59 de secunde și sunt convins că puteam mai bine. Am avut și cea mai mică viteză medie dintre cele 5 trasee pentru că am parcurs tot drumul cu vântul din față.

KFC – Zaharia Boiu. Pe ultimul traseu știam că n-am cum să mai prind podium. La un experiment de genul ăsta, trotineta pierde clar puncte la autonomie. Nu are cum concura pe distanțe lungi cu scuterul sau cu bicicleta electrică. Cu bateria aproape stoarsă de puteri am pornit de la KFC spre punctul final al traseului, strada Zaharia Boiu. Când, în aglomerația de la intersecția cu Semaforului, în fața mea, bicicleta. Am mers în șir indian până în dreptul Academiei, când bicicleta a prins viteză tot mai mare, fiind la vale. Am reușit să o ajung în dreptul magazinului Dumbrava doar pentru că a prins semaforul de la trecerea de pietoni și i-am luat-o în față exact în giratoriu pentru un meritoriu loc 4 al ultimei etape. 2,8 kilometri, 8:17 minute cu o viteză medie de 23,4 km/h. (Bogdan Brylynski)

O zi cu autobuzele Tursib sau unde este orașul bunelor maniere?

În total, timpul petrecut în oraș pe cele cinci trasee cu autobuzul poate fi împărțit astfel: 114 minute în autobuz, 27 minute în mers și 34 de minute de așteptare în stații.

În acest an deplasarea cu autobuzul a fost mai rapidă decât în 2016, dar mai înceată decât în 2013 pe unele trasee. În general, nu mi s-a părut o mare povară circulația cu autobuzele Tursib, mai ales în cele noi.

Mi-am luat rămas bun de la colegi de pe strada Zaharia Boiu la exact 12:36, iar peste 5 minute eram la stația CEC, de pe Calea Dumbrăvii în așteptarea autobuzului nr. 1 spre Hornbach. La 12:49 am urcat, iar deplasarea a durat exact 22 de minute. În 2016 colega mea a calculat drumul 29 de minute, iar în 2013 acest traseu a fost făcut în 19 minute. Mult mai mult a durat în 2011 - 32 de minute. Autobuzul cu care am mers eu era din cele noi, articulat și era aproape plin. Era foarte cald pentru că toate ferestrele erau închise. Abia pe la jumătatea traseului m-am mutat în spate, unde sufla vântul printr-un geam tras un pic. Ultimele stații au fost o relaxare, mai ales că erau și puțini oameni.

În autobuz afli lucruri și îți dai timp vieții În autobuz afli lucruri și îți dai timp vieții

La Hornbach am făcut poze și m-am despărțit de colegi, care și-au luat „zborul” cu mult mai rapidele mijloace de transport. Eu m-am așezat pe banca din stație și am așteptat următorul autobuz. Era 13:13, iar autobuzul galben a ajuns peste 2 minute. Conform programului, am mai așteptat alte 7 minute până am pornit. Între timp, șoferul îi reproșa unei doamne care nu a coborât, dar dorea să meargă înapoi câteva stații, că sunt mulți ca dânsa care „se plimbă”, iar seara „eu nu pot lua oamenii care vin de la lucru”. La 13:22 am plecat din stație. Am coborât la stația Lomonosov, ca să iau autobuzul 13 până la Zoo. Am avut noroc - n-am așteptat nici măcar 15 secunde - era din urmă. Astfel, de la Hornbach până la Zoo am ajuns în 38 de minute, la 14:00 fix. La această oră, colegii își terminau traseele.

La Zoo am traversat strada unde am așteptat 10 minute în cea mai tristă stație. Înapoi în centru, până la Spitalul Județean, am ajuns în 18 minute, iar de acolo, pe strada Gh. Lazăr mi-a luat 4 minute de mers nici ardelenește, nici oltenește, ca să intru în Piața Mare. Am făcut o pauză de masă.

Peste o oră, la 15:40 am părăsit Piața Mare, mergând pe strada Avram Iancu. La 15:46 eram în stația de pe Constituției, așteptând următorul autobuz galben - nr. 15, ca să ajung la mall. Autobuzul a venit din nou la fix, la 15:52, iar în 14 minute, la 16:06, am coborât la stația de la Shopping City, care e în imediata apropiere de KFC. În experimentele anterioare, acest traseu a fost făcut în 22 minute (2016), respectiv 26 de minute (2013). Drumul spre mall, surprinzător, a fost lejer - singurul ambuteiaj - dacă poate fi numit așa - fiind creat cu 50 de metri înainte de sensul giratoriu de la ieșirea din oraș. Mă așteptam că îmi va lua sigur o jumătate de oră, dar probabil asta avea să se întâmple dacă mă porneam pe la 5 seara.

La mall am făcut niște cumpărături, iar când am revenit la stație, la 16:43, n-am așteptat nicio secundă autobuzul, ba chiar a trebuit să grăbesc pasul ca să reușesc să urc. Peste 22 de minute eram la Sala Transilvania, fiind unicul traseu care a durat mai mult decât în anii trecuți - 20 minute (2016) și 17 minute (2013). Pe strada Mihai Viteazul șoferul era nevoit să încetinească mereu - la treceri de pietoni, la sensul giratoriu cu Iorga și la semafor. Porțiunea de până la strada Zaharia Boiu, punctul de plecare și de finish al experimentului nostru, am parcurs-o de data aceasta ardelenește, 10 minute, că nu-i grabă.

În concluzie, mersul cu autobuzul, dacă e unul dintre cele noi, este o experiență interesantă. Mergând în autobuz mai afli despre problemele oamenilor din oraș: că îs prea multe mașini, că „șoferul ăsta văd că o mai taie, dar este câte un tăntălău care se bagă pe prima bandă și până iese de aici...”, că cineva a vrut să se angajeze la Kaufland-ul de pe Alba Iulia, dar că a fost trimis la alt magazin mai mic sau că cineva nu va mai vota cu Iohannis. O notă bună - în toate autobuzele cu care am circulat funcționa wi-fi-ul. Încă o observație - oamenii continuă să urce în autobuz fără să aștepte ca cei din interior să coboare. Și nu toți șoferii deschid ușa din față ca cei din stații să urce. Or, Sibiul parcă este un oraș al bunelor maniere sau a fost?... (Ion Surdu)

Citește și Test drive în Sibiu cu mașina, scuterul, bicicleta și autobuzul. Mai încet decât acum cinci ani

Test drive in Sibiu: masina, bicicleta, scuterul si autobuzul, episodul II

Test drive in Sibiu: bicicleta, scuterul, masina si autobuzul

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Comentarii

21 comentarii

Tricicleta Ionel

Acum 4 ani

Ia mai povestiti voi cum ati incalcat regulile de circulatie cu trotineta pe carosabil, fara semnalizare si fara casca de protectie. Asa ca, mars pe pista de biciclete, desi si acolo este discutabil sau pe trotuar daca va tolereaza pietonii.
Raspunde

Nelutu

Acum 4 ani

Va rog sa incercati acest test , indiferent de anotimp, in aceste situatii: trebuie sa duci copilul la scoala ; trebuie sa mergi cu sotia la o nunta ;ai mai mult de 50 de ani ;este toamna,iarna sau primavara ninge sau ploua ,sunt 10 grade cu plus afara ; sotia te trimite la piata (caz in care musai sa te si intorci) . La categoria peste 50 de ani ,unde ma incadrez eu,am incercat cu ceva asemanator ,pe 2 roti , electric . A rezultat o mina rupta si 2 luni lipsa la serviciu. Vointa am . Dar rămîn tot la 4 roti.
Raspunde

Sibian SB

Acum 4 ani

Ziua de vineri da, e probabil cea mai aglomerata, dar contează si luna. Poate nu am citit tot, dar daca testul de acum 3 ani era tot in 20 sep, e ok, poate ca am putea compara, dar daca de ex era in 20 oct, cand mai sunt si studenti, sau in august, cand nu era scoala deschisa si f multi erau in concedii, atunci treburile difera. Oricum bravo pt test si toate masuratorile astea. Rugam ffff mult autoritatile sa lase dracu vrajelile și poveștile si sa bage cat mai repede utilaeje in modernizarea șoselelor orașului si evident împrejurimilor. Fara centura de sud, care sa lege zona troiței de valea aurie, apoi drumu hotilor, tineretului si hornbach, n-avem ce povesti povesti, in 3-4 ani ajungem in blocaj total, în haos generalizat. Indemnati populatia la trotinete si scutere, la biciclete, din aprilie-mai si pana in oct tarziu sunt sanse bune sa poata fi utilizate aproape zilnic. Cei care au de dus copii la scoli sunt de înțeles, dar cei care pleaca singuri intr-o masina, pot fi convinsi si autoritatile locale sa ajute la asta, vouchere, scutiri de impozite, nu știu, dar formule se pot gasi. Cladiri mari cu parcari supraetajate, cat de multe in zonele de blocuri - vor prelua din mașinile care blochează strazile. Treceri de pietoni cu buton, sau genu asta - la fel pot ajuta la decongestionarea traficului (era sa scriu tragicului, ca asa mi-a sugerat tastatura) la orele de varf. Solutii mai sunt, dar trebuie privita problema mult mai serios de autorități, asta pana nu e prea târziu. Tarziu in mai multe feluri, pt tanti astrid treaba cred ca e cam gata cu un nou mandat, asa pățești cand stai si-o lălăi..
Raspunde

biciclist

Acum 4 ani

@Sibian SB, interesant, n-ai zis nici un cuvant despre dezvoltarea transportului in comun. Nu crezi ca ar fi mai util sa impanzim orasul cu autobuze decat sa bagam zeci (sute) de milioane de euro in sosele, centuri si parcari (care distrug efectiv orasul)? Doar cu banii pe care ii dai pe RCA, ti-ai putea lua abonamente la Tursib pe tot ANUL! Daca ai avea autobuze(/tramvaie/tren) peste tot, ti-ar mai trebui altceva?
Raspunde

BON

Acum 4 ani

După părerea mea (puţin cârcotaşă), cred că testul nu este 100% relevant. 1. Cred eu că trebuiau alese strict doar trasee pe care circulă şi autobuzul, fără a fi nevoie să se deplaseze pe jos de la/până la staţie. 2. Toţi participanţii la test erau obligaţi să parcurgă aceleaşi trasee şi nu pe alte străzi mai lesne de parcurs. Deci aceleaşi condiţii de trafic. Îmi cer scuze, e doar părerea mea!
Raspunde

daniel

Acum 4 ani

tocmai asta se intelege : Autobuzul umbla aiurea prin oras. Primăria e direct răspunzătoare.ar trebui să zboare bunicutza , conducerea Tursib si cei care raspund de transport în primărie.
Raspunde

Marius

Acum 4 ani

Frumos articolul, frumoasa initiativa! Ar avea mai multa relevanta datele pe mai multe zile (chiar si zile de vineri) si repetitiv. Altfel, "eroarea de masura" e mare (de ex., intr-un an ati putut avea parte de o zi mai lejera in trafic, iar in alt an de una mai aglomerata). Spor in toate!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Mai ho cu noninteligenta

Acum 4 ani

Cand veti face o pauza din hipstereli si gheisme, poate scrieti, daca nu sa promovati si sa sprijiniti, despre initiativa Sus Inima, a concitadinei noastre!
Raspunde

calin

Acum 4 ani

o alta concluziae: un alergator bun, nu are nevoie de autobuz :) , ca "scoate" acelasi timp ...
Raspunde

daniel

Acum 4 ani

Primaria, primaritza , si navetistul la București sunt direct răspunzători de Halul in care e transportul in comun in Sibiu.
Raspunde

Sibian SB

Acum 4 ani

Faceti va rog un mic exercițiu de imaginație, daca azi centura nu ar exista? Ce ar fi? Un haos urias, un oraș complet blocat. Sa fiti siguri ca traficul e in crestere an de an. Daca acum cu centura autostrada si la putini ani dupa ce s-a dat drumu centurii, si traficul in oras e nasol, pai ce va fi in alti cativa ani? Orașul de extinde cu alte cartiere gen arhitecților, vezi turnisor, vezi drumu hotilor, selimbarul tot mai mare, prelungire dedeman, probabil viile sibiului. Trebuie avut in vedere pana nu e prea tarziu. Mi-am luat minusuri probabil ca am zis de rau de astrid, da, am votat-o si niciodata nu am votat sau nu as vota psd (mafie si ciuma rosie grava), dar realitatea e ca Fodor a avut noroc ca a preluat un oras pus bine in miscare de sasu, ca altfel era nasol pt ea. Si chiar si asa, chiar si dupa criza, din punctul meu de vedere fodor si echipa ei au condus slab orasul in ultimii 3-4 ani, s-ar fi putut face mult mai multe, s-ar fi putut deja demara proiecte serioase iar unele puteau fi finalizate (multe din ele sunt inca la faza de povesti, de ani, iar anul asta, cu alegeri, hop ca încep sa se mai miste..). Deci repet, daca nu se demareaza proiecte de infrastructura seriose, in 6-7 ani orașul va fi complet blocat.
Raspunde

Sibian SB

Acum 4 ani

Pt Biciclist - da, nu am zis, probabil la repezeala, transportul in comun clar merge îmbunătățit, dupa cum reiese din acest articol ele fac dublu decat alte mijloace de transp si deci nu e ok, este loc de mai bine. Trebuie autobuze si mai mici in anumite zone, care sa se miste mai repede, sa fie mai dese. Ai zis de rca, pe langa rca insa poti pune alte si alte cheltuieli mult mai seriose pe care le ai cu o masina normala, nu mai vorbim de masinile de lux modele noi (cele 3 marci plus altele). Multa lume din păcate evita autobuzul tocmai pt ca le aștepți prea mult si parcurg distante relativ mici in timpi prea lungi. Orașul este mic si destul de inghesuit in toate zonele, solutii prea multe și simple nu sunt, dar cele care sunt (eu am adus in discutie cateva) trebuiau demarate demult si la modul f serios.
Raspunde

zod

Acum 4 ani

Rase fabricile de pe malul cibinului și zone gen abatorului, făcute parcări în loc și centru pietonal în totalitate (în afara de riverani și aprovizionări).
Raspunde

rosu

Acum 4 ani

Ma, io v-am tot zis ca singura solutie este sa faca benzina/motorina 20 de RON. Trenuri interurbane, tramvaie, centuri, locuri de parcare, accidente, cozi de masini, poluarea, toate aceste discutii ar fi de prisos. Numa ca n-are nime sange in instalatie la Bucale.
Raspunde

Marius Mitru

Acum 4 ani

Si daca benzina ajunge 20 roni oare cat ar costa o paine?
Raspunde

wut

Acum 4 ani

Lasa-l pe "rosu" ca el probabil e un hipster lacto-vegetarian care mananca papadii din parcul sub-arini pentru ca sunt eco...lui nu ii trebuie transport de marfuri :) :) atata poate!
Raspunde

Bianca

Acum 4 ani

Foarte tare acest test drive. Multumesc pentru informatie.
Raspunde

papa

Acum 4 ani

Rog,data viitoare la test drive si un taxi.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus