Tot ceea ce filmează cele 123 de camere video ale noului sistem de supraveghere instalat în municipiul Sibiu devine proprietatea orașului. O listă scurtă de persoane are acces la aceste imagini, iar lista aceasta este aprobată exclusiv de primarul Sibiului. Sunt câteva din prevederile Regulamentului propus pentru noul sistem de supraveghere din Sibiu, instalat în cursul acestui an.
Toate cele 123 de camere video ale noului sistem de supraveghere din Sibiu pot funcționa non-stop, iar controlul acestora este exercitat din două centre aflate în locuri diferite: unul este în sediul Poliției locale Sibiu, iar unul în cel al Primăriei. Pentru a intra în aceste camere, dar și pentru a accesa arhiva înregistrărilor realizate de cele 123 de camere este nevoie de aprobarea primarului municipiului Sibiu. Acesta din urmă conferă unui grup bine delimitat dreptul de a semna un acord de confidențialitate. Acestea sunt câteva din prevederile Regulamentului privind funcționarea și exploatarea sistemului de supraveghere video pe raza municipiului Sibiu, regulament propus a fi adoptat de consilierii locali ai orașului în ședința programată pentru finele acestei săptămâni. ”Datele stocate devin proprietatea municipiului Sibiu și sunt administrate strict în conformitate cu Regulamentul European nr. 679/2016 al Parlamentului European și al Consiliului, privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal (...), iar administrarea și accesul la aceste date sunt reglementate de către primar”, se arată în proiectul de Regulament supus votului consilierilor locali.
Pentru ce?
Potrivit regulamentului propus, noul sistem de supraveghere este utilizat pentru trei obiective. Primul este cel de prevenire a distrugerii bunurilor din patrimoniul public și privat, iar al doilea de identificare a ”autorilor de fapte de natură contravențională sau infracțională, săvârșite pe raza municipiului Sibiu și a altor dovezi în susținerea acestora”. Totodată, noul sistem de supraveghere are și rolul de a supraveghea evenimentele în derulare ”care prezintă interes pentru instituțiile din sistemul de ordine publică și siguranță națională”.Potrivit autorităților locale, ”amplasarea camerelor a fost atent revizuită astfel încât să nu prejudicieze drepturile și libertățile fundamentale sau interesele persoanelor vizate”.
”Se supraveghează, în principal: - zonele de acces și spațiile destinate publicului; - căile rutiere ce constituie intrările/ieșirile în/din municipiul Sibiu; - intersecții și străzi cu trafic intens; - unitățile de învățământ publice, unitățile sanitare publice, parcările auto aflate pe domeniul public sau privat, în zonele comerciale și de agrement, în parcuri, piețe, cimitire, precum și alte asemenea locuri publice aflate în proprietatea și/sau adiministrarea unităților administrativ teritoriale sau a altor instituții și servicii publice de interes local”. Sursa: proiectul de Regulamentului privind funcționarea și exploatarea sistemului de supraveghere video pe raza municipiului Sibiu
Cine are dreptul să supravegheze?
Accesul la camera de comandă a sistemului de supraveghere video a Sibiului este permis unui număr limitat de persoane. ”Drept de acces se acordă utilizatorilor pe baza principiului necesității de a cunoaște doar pentru acele resurse care sunt strict necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu. Primarul are dreptul de a acorda, modifica sau anula dreptul de acces al utilizatorilor”, se arată în proiectul de regulament.Camerele au fost instalate prin tot Sibiul. Sursa foto: Rasirom
Prin urmare, primarul orașului este cel dintâi care are acces, urmat de personalul Poliției locale care se ocupă de acest sistem. Totodată, regulamentul mai prevede că acces vor avea șefii Poliției locale și șefii structurilor din cadrul Primăriei Sibiu. Toate aceste persoane au acces după ce vor fi semnat un acord de confidențialitate, care – potrivit regulamentului – este conferit doar de către primarul orașului.
În afara acestor categorii, în centrul de comandă al sistemului de supraveghere vor mai avea acces și alte persoane, dar numai însoțite de un polițist local care a semnat acordul de confidențialitate. ”Alte persoane” înseamnă angajații firmei care asigură mentenanța sistemului, dar și ”persoanele care au calitate de polițist judiciar, procuror sau magistrat”. Aceștia pot accesa centrul de comandă arătând legitimația de serviciu.
În fine, va mai fi permis accesul în camera de comandă angajaților pompierilor, polițiștilor, jandarmilor, polițiștilor vamali, angajaților SRI și STS, Prefecturii, dar și ai altor instituții. Aceste persoane trebuie să fie desemnate de conducătorii instituțiilor mai sus amintite ”să facă parte din colectivul de coordonare a unor acțiuni comune, în cazul unor adunări publice sau manifestații cultural-sportive de amploare, care se desfășoară pe raza municipiului Sibiu sau pentru îndeplinirea unor atribuții de servicii pe timpul misiunilor de asigurare a ordinii publice la adunări publice”. Și aceste persoane vor trebui să fie însoțite de un polițist local care a semnat ordinul de confidențialitate.
”Accesul se realizează exclusiv în interes de serviciu și se va consemna într-un registru de acces existent la centrul de comandă”, se mai arată în regulamentul propus spre adoptare consilierilor locali.
Accesul la arhive - cu acordul Poliției locale
Accesul la imaginile stocate va fi acordat reprezentanților instituțiilor mai sus amintite ca urmare a completării unei adrese în case să se specifice perioada și zona de interes. Aprobarea acestei cereri de acces la înregistrări va fi atributul Poliției locale Sibiu, iar la primul acces se va realiza și un instructaj în domeniul protecției datelor cu caracter personal. Termenul în care polițiștii local vor putea aproba sau respinge o cerere este de 15 zile lucrătoare.Cât timp sunt păstrate imaginile?
Regulamentul propus spre adoptare consilierilor locali nu prevede un termen clar de stocare a imaginilor filmate de cele 123 de camere video din oraș. ”Se supraveghează și se stochează potrivit normelor legale coroborat cu specificațiile tehnice ale echipamentelor”, este prevederea din regulamentul propus pentru Sibiu. Care document prevede că ”în cazul producerii unui eveniment semnalat de persoane sau instituții abilitate, durata de păstrare a materialului filmat relevant poate depăși limitele normale în funcție de timpul necesar investigării acestuia. După comunicarea imaginilor către instituțiile care le solicită acestea vor șterse”.De altfel, nici Regulamentul European nr. 679/2016, în baza căruia a fost croit regulamentul de la Sibiu nu specifică o perioadă clară în care datele cu caracter personal, deci inclusiv imaginile video, trebuie păstrate într-o formă care să identifice persoanele. ”O perioadă care nu depăşeşte perioada necesară îndeplinirii scopurilor în care sunt prelucrate datele” este formularea din amintitul regulament european.
Puteți cere ștergerea imaginilor cu dumneavoastră
Faptul că în Sibiu sunteți filmat pe stradă sau în mașină va fi semnalizat prin amplasarea mai multor pictograme prin oraș, în zonele supravegheate. Nu este clar (și, oricum, face parte din categoria secretelor de serviciu) dacă noul sistem de supraveghere video are și funcția de recunoaștere facială (deocamdată este clar faptul că sistemul recunoaște și stochează automat datele de înmatriculare a autovehiculelor care intră sau ies din oraș).Pictograma care vă anunță că sunteți filmați
Oricum, proiectul de regulament propus aprobării prevede că ”persoana vizată are dreptul de a obține o confirmare că se prelucrează sau nu date cu caracter personal care o privesc și, în caz afirmativ, acces la datele respective”. Totodată, sibienii vor mai avea acces la informații referitoare la legalitatea prelucrării acestor date, eventualii terți care au mai avut acces la acestea, perioada preconizată ca aceste date să fie stocate etc. Accesul la aceste informații va fi limitat dacă afectează vreo cercetare sau anchetă oficială sau juridică sau pentru protejarea securității publice, naționale ori a drepturilor și libertăților celorlalți.
În cazul în care cererile nu intră sub incidența celor mai de sus, sibienii pot cere ca imaginile cu ei să fie șterse, dacă există. ”Orice cerere de a accesa, rectifica, bloca și/sau șterge date cu caracter personal ca urmare a utilizării camerelor video va fi transmisă prin e-mail [email protected], responsabilului cu protecția datelor. Cererea de acces, intervenție sau opoziție se rezolvă în 30 de zile”, se propune prin regulament.
Proiectul de regulament va fi supus votului consilierilor locali ai Sibiului în ședința programată joi, 26 septembrie.
14,5 milioane de lei, cu tot cu TVA, a costat noul sistem de supraveghere, unul extrem de complex. Mai multe despre acesta puteți citi aici: Sibienii sub supraveghere: 123 de camere video monitorizează tot ceea ce intră, este și iese din oraș
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Primăria Sibiu , Ziua Protecției Civile , Regulamentul European , Primăriei Sibiu , Parlamentului European , camere video , Poliția Locală , regulament nou , Pentru Sibiu , date personale , camere de supraveghere , Poliția Comunitară
Vizualizari: 19033
Ultimele comentarii
Acum 4 ore
MB
Acum 4 ore
Claudiu
Acum 4 ore
Liberal autentic
Acum 4 ore
Neli Oproiu
Acum 4 ore
Bobo