X
Mihai-Copaceanu-Studiu (2)

Sibiul, orașul morții! În memoria lui Andrei!

Când vezi o mamă în durere infinită, nevoită să-și ducă în mormânt unicul fiu care împlinise la începutul lunii 19 ani, pur și simplu paralizezi. Nu poți face niciun comentariu. Și nici nu ai voie.

Când vezi sute de tineri, colegi și prieteni și zeci de profesori uniți în suferință, când vezi cum fix la ora ieșirii sicriului din biserică ploaia măruntă și neoprită trimite lacrimile îngerilor pentru un suflet bun și pur rămâi fără cuvinte. Cei care în aceste zile ați cârtit pe internet aruncând cu ce aveți mai rău în voi, cu înjurături și acuze învățați măcar acum respectul pentru doliu și bunul simț. M-au impresionat dascălii Sibiului, acești profesori pe care la fiecare mică greșeală sărim să îi jignim, să protestăm în fața școlii, să le contestăm expertiza și priceperea uitând că tot ei sunt cei care zi de zi dăruiesc din sufletul lor copiilor noștri deseori transformându-se în părinți simbolici, încercând să suplinească ceea ce unii dintre copii nu au avut vreodată real acasă: tată și mamă. Au fost de o solidaritate excepțională. Încă un motiv să-mi amintesc că a fi profesor înseamnă întâi a avea vocație și înțelepciune și inimă. Și poate mai cu seamă în cazul profesorilor de la pedagogic. M-au impresionat preoții care au avut decența de a recunoaște absurdul morții unui adolescent, nu au judecat și au îndemnat pe fiecare om să rămână apropiat de familie.

Fix astăzi, Andrei, ar fi trebuit să meargă la Cluj să-și ocupe camera căminului, pentru că era admis la facultate, ar fi început un frumos parcurs academic și o viață studențească minunată. Dar astăzi a fost înmormântat fără să înțelegem vreodată de ce? A fost înmormântat fix în ziua denumită Ziua Europeană fără o moarte rutieră. Și de aici începe partea esențială a argumentului meu. Ce facem ca aceste morți în urma accidentelor rutiere să nu se mai întâmple cel puțin în Sibiu?

Mi-aș fi dorit să fi văzut în curtea bisericii pe cei care au în fișa postului atribuții legate de siguranța traficului rutier fie că vorbim de lucrători sau șefi din poliție și din administrația publică locală sau alte autorități. Dacă o tragedie umană nu schimbă viața noastră, atunci ce altceva? Nu vorbesc despre părinți acum nici despre psihologia adolescentului. Îmi propun totuși să adunăm echipe de specialiști și să realizăm cât de curând întâlniri cu tinerii în licee pe acest subiect. Dar acum vreau să adresez, ca nespecialist, câteva gânduri despre responsabilitatea autorităților locale.

În parcarea de la teatru am zărit o mașină accidentată, câțiva agenți, trecători și un tip înveșmântat în ”moarte”. Întorcându-mă de la înmormântare experimentul mi s-a părut total nereușit. Nu poți să parodiezi nicio tragedie cu atât mai mult moartea. Și nu cred că are vreun efect în reducerea accidentelor rutiere, această imagine așa cum nici imaginile cu cancerul pulmonar de pe pachetele de țigări nu au efecte asupra fumătorilor. Tot în aceste zile citesc despre o altă campanie de prevenire a accidentelor rutiere susținută de IPJ Sibiu, prin Serviciul Rutier, Arhiepiscopia Sibiului și Inspectoratul Școlar Județean Sibiu. Slavă Domnului în sfârșit mi-am zis.. Mă gândeam că se vor implica preoții în gestionarea traficului după slujba de duminică. Nicidecum. Era vorba de o campanie ”Prevenție prin artă” prin care elevi de licee au…desenat… apoi un concurs cu like-uri. M-am oprit. Că banii strânși vor fi donați unei familii care a suferit înseamnă o finalitatea bună dar metoda este ineficientă. Nu e nicio legătură între desen și accident auto cum nu e nicio legătură între înghețată și viroză respiratori. Vă dați seama că liceenii vor desena frumos, că poate fi o acțiune plăcută dar nu ei sunt acei conducători care au riscul de a provoca accidente. Unii dintre ei nici măcar nu au permis. O persoană care conduce periculos oricâte desene va face nu-și va schimba comportamentul. Altele sunt cauzele. În fine. O campanie ineficientă. Totuși altceva se poate face.

Reținem că România este pe primul loc în Europa la decese pe șosea conform ultimei statistic a UE din 2018 (96 morți/1milion locuitori). La polul opus este UK cu 28, Danemarca 30 și Germania 39. Trist, tot pe primul loc suntem la decese în urma accidentelor din orașe. Păi când în Sibiu săptămână după săptămână și alteori zi de zi sunt accidente cu victime și parcă recent din ce în ce mai mulți decedați începi să-ți pui probleme și să adopți măsuri de urgență. Măsuri eficiente. Ca șef al Poliției Rutiere sau ca șef al între IPJ-ului, ca responsabil de la primărie sau chiar primar, a doua zi după accidentul mortal mergi la fața locului și soliciți expertiza specialiștilor implicați în analiza cauzelor. Să rezumi totul la viteza excesivă, neadaptare la condițiile de trafic, consum de alcool nu e suficient. Reprezintă o explicație dar pe mine mă interesează altceva. Ce fac autoritățile să educe publicul și să creeze măsuri prin care conducătorii sunt instruiți, ghidați, forțați chiar să conducă prudent?

Mă încântă acțiunile din weekend ale poliției rutiere, îi vedem pe bulevard, alteori la doi pași de un club oprind șoferii pentru fiolă. Și citim grozăvia: zeci de permise suspendate pe fondul consumului sau mai nou conducători fără permis.

Am o primă bănuială că transformarea intersecțiilor semaforizate în sensuri giratorii a înlesnit traficul, a diminuat timpul de așteptare, dar a dat libertate conducătorilor auto să apese mult mai mult pe accelerație, să intre cu viteză, să nu anticipeze distanțele dintre mașinile din giratoriu, să facă erori fatale. Cel puțin șoseaua Alba Iulia pare o pistă de formule. Cobori cu viteză, intri în curbe, eviți giratoriu, cu ușurință poți atinge viteză peste limită. Doar acest tronson în ultimele 10 zile a înregistrat trei accidente, cel de luni noaptea, unul la nici 100m distanță și altul pe 16 septembrie când au existat trei victime. Depășești viteza din cauze individuale dar și pentru că traseul însuși permite asta. De exemplu câteva limitatoare de viteză succesive nu ar fi dat șansa cuiva să depășească 50km/h. Am trecut ieri prin orașul vecin, Alba Iulia și nu prin centru, cât pe străzi secundare (unele în apropierea școlilor) și chiar acest gând am avut. Aveam o grămadă de limitatoare din cauciuc. Uite cum organizarea șoselei te obligă la o viteză redusă. Cum poate Alba și nu Sibiu?
Mi-aș dori să văd statistic nu doar numărul de accidente rutiere din ultimii ani, ci mai ales o hartă a zonelor de risc din oraș. Pe ce străzi au loc cele mai dese accidente, la ce ore din zi sau noapte, în ce zile din săptămână (probabil mai des în weekend), care este vârsta medie a conducătorului (este tânăr sau matur?), cine sunt conducătorii (sunt din Sibiu sau din afara Sibiului?- dacă sunt din afara Sibiului probabil au probleme în orientarea în oraș, semnalizarea fiind deficitară), etc? Sunt doar câteva întrebări care ar trebui să regândească, să proiecteze diferit circulația în oraș pentru o mai mare siguranță.

Pe 12 septembrie o tânără este lovită pe zebră pe strada Bâlea. Pe 6 august patru persoane sunt rănite grav pe aceeași stradă, fiind necesară descarcerarea. În 10 iunie alt accident tot pe Bâlea. Și dacă mai citești presa mai găsești alte accidente acolo. Semn că este o stradă a accidentelor, acolo lângă casa fostului primar. Abia astăzi pe seară am văzut niște muncitori care montau limitatoare de viteză. Totuși, cam târziu. Nu ai nevoie de victime pentru a gândi strategic și preventiv. Cunoaștem că dacă porți centura reduci riscul de a muri cu 50% pentru locurile din față, 25% pentru locurile din spate și 60% în cazul scaunelor pentru copii.

Am întrebat un neamț și un olandez mutați în Sibiu dacă la ei sunt asemenea accidente grave în orașe. E adevărat, o explicație ține de cultură și educație și implicit de respectarea regulilor de către cetățeni. Oamenii merg la plimbare pe jos, nu scot mașina din parcare pentru a se deplasa 3km până în centru la un suc. Da, folosesc biciclete. Dar mi-au spus ceva:

1. pistele de bicicletă sunt complet depărtate și diferite de șosea, nu se intersectează precum vedem în Sibiu când biciclistul merge în paralel, ajunge în giratoriu și trebuie să coboare. Statistic vorbind bicicliștii, pietonii și motocicliștii reprezintă peste 50% din morții de pe șoșele (OMS, 2018).
2. în afara orașelor, pe autostrăzi sunt accidente grave dar în orașe există ceva diferit. Au rute ocolitoare, centuri și pasaje supraterane care traversează orașul astfel încât să nu se concentreze traficul în orașe. Aici suntem departe. Noi bine că facem un super mall chiar lângă podul gării, la 2 pași de centru. Cât tupeu, câtă nebunie.
3. sunt mult mai multe străzi și tronsoane cu limitatoare de viteză, mai ales în apropierea spitalelor, școlilor, grădinițelor. Pe noi ce ne oprește? Cât costă? Unul de 40mm de cauciuc l-am găsit la 120 lei.
4. au radare fixe în oraș. O grămadă. Le vezi, te fotografiază, zâmbești, plătești niște euro frumos și înveți să conduci educat. Nu ar strica să fie câteva și prin Sibiu.
5. au mai multe zone cu limită de viteză de 30km/h
6. au sute de intersecții semaforizate și corect sincronizate, nu sensuri giratorii. La giratoriu doar încetinești. La semafor, te oprești. Ceea ce reduce riscul.
7. și au mai zis ceva, au mai multă poliție pe șosea. Te trezești la orice pas cu poliția lângă tine, au poliție eficientă, care nu e coruptă și care se bucură de respectul cetățenilor. Și au amenzi mari. Amenzile mari reduc infracționalitatea.

Mi-aș dori să văd îmbunătățiri în orașul acesta și poate un limitator de viteză, acolo pe Alba Iulia, cu numele Andrei. In Memoriam.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

56 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Mihai

    Și totuși ați ratat cauza principală a morții tânărului de pe bancheta din spate a mașinii: nu avea centura de siguranță. Impactul a fost deosebit de violent, dar cei din față au supraviețuit. Cel de pe locul din spate a fost proiectat în plafonul mașinii și și-a rupt gâtul. Nimeni nu poartă centura pe locurile din spate, ba chiar și la pasagerii din dreapta văd de multe ori că e prinsă prin spate.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      meea

      Poate exista un destin… Au fost oameni care au scapat nevatamati din accidente mai grave, care autrait cu un glont in cap… , dar care au murit de la o intepatura de albina…

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    un sibian ne-hipster

    Nu poti pune limitatoare de viteza cu denivelari pe Alba Iulia !
    De unde ai ideea asta ? In ce oras mare ai vazut pe bulevarde asa ceva ?

    Nu e normal ca la 19 ani sa ai Audi A5 de 2-300 de cai putere….aici e de fapt problema. Si la cei care incearca sa prinda 200 in oras…. Dar nu poti pune limitatoare pe bulearde sa mergem toti cu 30 la ora pt niste dementi !

    Intr-adevar cu sensurile giratorii s-a exagerat , si in multe cazuri semafoarele sunt mai bune.
    La fel , trebuie smafoare la mai multe treceri de pietoni pe bulevarde. Nu poti lasa la mica intelegere trecerile respective cand ai trafic atat de mare.

    Ar mai fi de facut pasaje subterane, separatoare de sens pe Alba Iulia, Milea , etc. Poti instala camere cu radare fixe, daca chiar vrei sa reduci viteza in anumite locuri, etc… Solutii exista si altele in afara de bumpere care sunt solutia cea mai usoara pt primarie si cea mai proasta pt noi.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      gogu

      Sensurile giratoriu sunt extraordinar de bune. Cand erau doar semafoare erau cozi interminabile. cat despre limitatoare, sunt foarte binevenite, binenteles nu chiar peste tot, dar pe strazi secundare (unde ambaleaza motociclistii la peste 80 la ora, impreuna cu soferii teribilisti care probabil sunt inconstienti sau sub influenta unor substante) sunt chiar ok aceste limitatoare.

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Un cisnadian

    Draga domnule Copacean,
    o sa incep prin a spune : “Dumnezeu sa-l odihneasca” si pe Andrei, dar si pe alte mii de suflete care an de an mor in accidentele rutiere din Romanie.
    Apoi tin sa va spun ca mie personal, dorintele dvs. mi se par destul de naive, in conditiile date. O sa incerc sa va explic in urmatoarele randuri.
    Ceea ce tine de politia rutiera si de munca pe care acestia o depun: eu cred ca din doua motive nu se vor schimba prea multe lucruri: 1. Cadrul legal necorespunzator si 2. Lipsa de constiinta a soferilor (aici ma refer la “darea de mitã”, la flash-ul de avertizare a controalelor de politie dintre participantii la trafic s.a.m.d.).
    Ceea ce tine de educatia soferilor si de cultura acestora in trafic, tin sa va spun ca, dupa parerea mea, o mare parte din vina porneste de la scolile de soferi in care din pacate orele de soferie se fac doar in viteza a II-a , max a III-a de asemenea nu se fac exercitii in caz de pericol, cum ar fi de ex. frâna brusca de la 100 km/ora pana cand masina se opreste total (aici ma intreb: cati dintre soferii incepatori stiu cum se simte pedala de frana in momentul cand cupleaza ABS-ul, sau cum se simte si se redreseaza o masina care intra intr-un derapaj usor?). Problema e ca scolile de soferi trebuie sa fie ofere pachete ieftine si de calitate in acelasi timp. Adevarul e ca suma costurilor totale pentru permisul de conducere sunt in Romania foarte scazute raportat la media europeana. Pai atunci de unde sa scoatem soferi buni pe bani putini?

    Alta tema ar fi sensurile giratorii, unde la fel va dau dreptate, dar numai partial. Daca revenim la semafoare, calitatea aerului se va inrautati substantial fara ca numarul de accidente sa se reduca. De ce? Petru ca cel care trece prin sensul giratoriu cu 60-70 km/ora nu o sa reduca viteza in momentul in care semaforul schimba de pe verde pe portocaliu, sau cand cronometrul instalat pe semafor arata numai 2 secunde, ci mai degraba o sa accelereze cu riscul chiar de a trece pe rosu, cu o viteza care trece cu mult peste cei 50 km/ora permisi in orase.
    Da, stiu, pana acum am fost doar critic si nu am enumerat vreo posibila varianta care ar putea sa aduca schimbarea. De ce? Pentru ca sunt de parere ca schimbarea trebuie sa vina de la noi insine: haideti sa ne deplasam cu viteza legala! Haideti sa nu mai avertizam pe ceilalti participanti la trafic ca urmeaza sa intampine un control de politie! Haideti sa fim mai rabdatori si iertatori cu ceilalti participanti la trafic! Haideti sa ne deplasam mai des cu bicicleta, sau cu mijloacele de transport in comun! Haideti sa schimbam ceva! Incepand cu persoana mea, continuand cu persoana dvs. si de ce nu, cu cei care citesc s.a.m.d. !
    DAR HAIDETI SA INCEPEM ODATA !!!

    Cu respect….

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      mihai

      @UnCisnadian Va multumesc pentru comentariu. Ati condus problematica si mai departe. De acord cu dvs in ceea ce priveste seriozitatea scolilor de soferi.

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    ana

    Dureros…. Atat de dureros, ca le e greu si cuvintelor sa se aseze in pagina…
    Cand auzim de astfel de tragedii, inevitabil ne gandim la copiii nostri , rostind in gand: “Bine ca sunt teferi azi, sa-i fereasca bunul Dumnezeu si maine”. Altceva, noi nu putem face. Dar POT, da, POT cei care constata doar , asa cum bine ati spus “viteza excesivă, neadaptare la condițiile de trafic, consum de alcool”, etc., fara insa a trece la masurile imperioase dupa atatea nenorociri. DE CE???? DE CE???? DE CE???? In momentul in care iesim din casa, suntem tot mai in nesiguranta pe strada. Ce face POLITIA???? Ce face???? cred ca-si incaseaza lefurile degeaba…. e trist sa constati asta, ca si simplu cetatean al acestei tari…
    Condoleante familiei atat de greu incercate!

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      natbl73

      daca dumneavoastra nu puteti face nimic pentru copiii d-voastra (ma refer la educatie), atunci DA, eu ma voi simti in nesiguranta pe strada stiind ca ei ma pot lua pe sus cu masina

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Un om

    Sunt multe lucruri de făcut dar nimeni nu vrea. Fiecare cu viața lui, doar la o nenorocite vine lumea acasă. Am câteva idei.
    1. În loc de tot felul de porcarii agatate pe toate geamurile masini care să fie date jos. Să fie obligați conducători auto să mai fie obligații să pună intr-un colț al parbrizului un autocolanț cu tot ce nu au voie să facă șoferii, interzis telefon,purtat centură, atenție radar, interzis servit masa. Să fie mic pus undeva să nu încurce vizibilitatea si să fie obligatoriu.
    Poate ceva cum este pe pachetele de țigări. Masina ucide!

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Jon

    “Nuu e normal ca la 19 ani sa ai Audi A5 de 2-300 de cai putere….aici e de fapt problema. Si la cei care incearca sa prinda 200 in oras”
    Perfecta dreptate

    Cine e de vina ca nu a muncit 1 minut pt masina aceea ?
    Cine e de vina ca circula ca șmecheru cu 200 in oraș ?
    Cine era de vina dacă omora poate pietoni nevinovați ?
    Cine e de vina pentru ca părinții sunt niște iresponsabili ?
    Autoritățile ? Alții ?
    Nu !
    Părinții și copilul ! Atât.

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Sibianca

    Incercati sa treceti cu viteza peste asa zisele limitatoare. Veti vedea ca nici macar nu se simt. Asa ca nu ele sunt solutia. Blamati politistii care pun fiola dar cereti radare fixe…nu la fel ar fi blamate si acestea? Cred ca solutia tine in primul rand de cultura, civilizatie, educatie… Numai ca la noi nu se prea poate. Noua ne place sa iesim in evidenta, sa ne dam mari, sa fim apreciati pentru ca incalcam reguli. Iar copiii nostri invata fix asta de la noi!

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      mihai

      Sibianca: What? Mai cititi o dată cu atenție.
      1. Dimpotrivă, apreciez polițiștii care ofer fiola. Nu stiu ce ati citit.
      2. Vă contrazic, sunt unele limitatoare atat de ridicate încat iti afectezi masina daca treceti cu viteza.
      3. solutiile dvs ”cultura, civilizatia, educatia” -concepte idealiste, vagi….improbabile

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    filip

    Legat de campania celor de la Politia Rutiera cu masina busita langa teatru, parodierea mortii si niste politiste care zambeau cu gura pana la urechi langa asa zisul accident, este de un amatorism greu de inteles.

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    ...

    Bumper ? Cea mai proasta soluție !
    Un bumper in fața unei treceri de pietoni ? Crima ! Dacă ai putina viteza și pui frana în fața bumperului, și toate sansele sa te oprești dincolo de zebra.
    Dacă pui bumper in loc de semafor cu buton, se blochează traficul, indiferent daca sunt pietoni sau nu.
    Există alte soluții ! Avem camere peste tot, putem pune câteva radare fixe în zonele fierbinți, iar amenda să fie calculată în funcție de contravenție, vârsta contravenientului, istoric și valoarea mașinii !
    Bani pentru crearea unei rețele de radare fixe, la bugetul Sibiului, sunt suficienti !
    Că și participant corect la trafic, consider că sunt discriminat de aceste bumpere amplasate pentru cativa cretini.
    Dumnezeu să-i ierte pe toți cei care au murit nevinovați pe drumurile patriei !

  12. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Nemultumit

    “forțați chiar să conducă prudent” – aici e cheia ordinii din traficul romanesc. Oriunde in lumea asta civilizatia a fost impusa, nimeni nu s-a nascut civilizat si cu bun simt si cea mai eficienta metoda e forta.
    Evident ca nu poti lua contravenientii la suturi (desi unii merita) asa ca apelezi la pedepese contraventionale. Nu tre amenzi mai mari decat cele prezente, insa ele trebuiesc aplicate, de la viteza, la centura si la telefon.
    Politia rutiera doarme un somn adanc in birourile caldute si cea mai buna dovada e parcarea din fata inspectoratului care la orice ora e plina de masini de politie care NU se afla pe teren.

  13. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Un om

    Așa este ce fac părinții fac si copii.
    Uitati-vă în masini, mame si tați care vorbesc la telefon fără centură mănâncă sandwichul cât roata de rezerva cu copii in mașină.
    Așa am învățat de la părinți.

  14. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  15. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  16. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    daniel

    câteva cuvinte despre viteza mașinii in localitate?
    câteva cuvinte despre șoferul teribilist?
    câteva cuvinte despre analizele medicale ?

    sa nu imi spuneti ca 3 tineri care conduc inconștient prin oras, sunt destul de conștienți încât să nu se atingă de băutură. ei tocmai au ieșit din bar. Ce au consumat acolo?

    E o tragedie ce s-a întîmplat, dar nu Romania e de vina. Si nu o mai dati atât cu centura de siguranță. E importanta, salvează viața. vorbiti mai mult de șoferul criminal.

    Nu e exclus sa fie un nou caz ” Iorgulescu”

  17. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  18. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Olandeza

    Articolul omite destul de brutal cauza principala : copiii aveau masina de sute de cai pe care in mod evident nu o stapaneau. Cat despre sugestiile comice de final, se vede dupa primul punct ca nu ai vorbit cu nici un olandez.

  19. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Alzara 1918

    Dureros : un aurie care aruncă responsabilitatea tragediei in toate părțile eludând cele 3-4 cauze reale pe care eu , azi , nu vreau sa le menționez
    In concluzie : un lung articol rușinos ocazionat de o tragedie inimaginabilă in absurdul său .
    Obs . Sper ca poliția și primăria să nu aibă inițiative pompieristice .

  20. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Babu

    In orice tara civilizata, acolo ar fi fost montate glisiere de protectie. NU stalpi “plantati”.
    Astfel, masina ar fi ricosat si poate tragedia nu s-ar fi intamplat.
    In Ro din pacate, stam prost si la capitolol asta.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  21. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Toma

    Degeaba dati copiilor bani si supermasini(pe care noi,muritorii de rand nici nu avem curajul sa le visam!) daca nu le dati minte si educatie,nu foloseste la nimic!Un permis de conducere iti da dreptul sa conduci o masina dar nu te face as al volanului.Vedeti atatia soferi din Romania care fac accidente teribile in afara Romaniei,in tari unde infrastructura este foarte bine dezvoltata!De ce?Din prostie si din lipsa de educatie elementara!Iar “roadele”acestor teribilisti le culegem noi si copii nostri nevinovati!Si inca ceva:legea se aplica total diferit in Romania.Pentru aceeasi fapta un amarastean poate ramane fara permis sau poate primi o amenda mare iar in schimb fiul cuiva sus-pus poate scapa sau primeste cel mult o mustrare verbala!

  22. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Haterus

    Radare fixe, cea mai buna solutie. Nu trebuie sa fie populara, ca stiu ca majoritatea nu sunt de acord. Dar statul si politia trebuie sa se gandeasca la viata cetateanului si sa ia si masuri nepopulare, nu sa intrebe cetateanul ce ii place si ce nu. Si sanctiuni mult mai mari, suspendare permis 1 an pt depasirea cu mai mult de 50km/h a limitei legale, iar depasirea cu peste 80km/h anulat pe viata, ca aia denota ca acea persoana e un pericol pentru el si pentru oamenii din jur. Cu giratoriile aberezi, n-am prea auzit de accidente cu victime in giratoriu. Cum a zis si o alta persoana mai sus, daca pui semafor o sa “forteze” culoarea semafoarelor si poate fi mai grav. Pe langa asta diferenta intre oprit la semafor si incetinit in giratoriu, pentru astia care ii gadila talpa si calca acceleratia prea mult nu o face o oprire in plus, ca iti pleaca de la semafor cu scartait de roti si in 100-200-300 de metri a depasit suta (daca au masini care sa ii ajute). Ar mai fi o solutie pt pasagerii din spate, mai multa politie in trafic si amenzi si pt nepurtarea centurii de siguranta. Pe mine in ultimii 8 ani de zile, de 2 ori am fost oprit de politie pentru control. O data fiola si o data rutina. De DOUA ori in OPT ani!!! Mi se pare exagerat de putin. Trebuie ceva curatenie si in politie si in general in MAI, ca e mafie si acolo cat cuprinde si ii doare in c*r de siguranta si vietile oamenilor.

  23. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Marius

    Draga domnule Copacean,
    Intr-adevar aveti dreptate s-a produs o tragedie, dar sa nu uitam in ce circumstante, iar solutiile propuse de dumneavoatra sunt de-a dreptul imbecile. Mergeti dimineata cu masina sa vedeti cum este traficul (si nu merg cu masina ca un moft, merg pt ca nu am o alternativa nefiind din oras), cum ne “deplasam”? Solutii reale aveti sau doat postati niste articole ridicole ca sa faceti niste trafic pe pagina?
    Si inca o remarca personala, observ mentaliatea tipic romaneasca de a arunca vina in ograda vecinului, cum mai zicea cineva mai sus, noi suntem principalii vinovati, hai sa constientizam singurii pericolele, nu sa sa faca cineva asta pt noi.
    Da aveti si dreptate intr-o masura, autoritatile din Sibiu ar trebui sa faca mult mai mult si sa nu mai doarma in fololiile confortabile.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      mihai

      @Marius. Dimineata, tocmai pentru ca traficul este deseori blocat nu au loc atatea accidente. Dar o masura nu exclude alta măsură. Pentru deblocarea traficului sunt alte măsuri…extrem de costisitoare…pentru prevenirea accidentelor altele..

  24. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    todoran mihaela

    Dumnezeu sa il odihneasca in pace pe Andrei si sa dea putere parintilor sa treaca peste aceasta durere infinita!
    Eu cred ca daca fiecare este responsabil la volan atent sa circule cat poate de corect si nu la viteze dementiale aceste tragedii pot fi evitate. Citeam mai sus ca Andrei nu a avut centura, da nu a avut centura dar daca nu era un tanar inconstient la volan Andrei ar fi fost in viata.Exista niste reguli de circulatie si se pare ca pentru unii sunt facultative. Sper ca tanarul care a provocat aceasta tragedie sa reflecteze toate viata la cata suferinta a putut provoca si cum un tanar nevinovat care avea tot viitorul in fata a murit!

  25. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  26. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    jonyjon

    “au sute de intersecții semaforizate și corect sincronizate, nu sensuri giratorii. La giratoriu doar încetinești. La semafor, te oprești. Ceea ce reduce riscul.”
    Semafoare sincronizate inseamna ca le prinzi verzi unul dupa altul, asa ca nu mai opresti nici cat la giratoriu. Te cam contrazici singur.
    Sa amesteci motociclistii si pietonii in aceeasi statistica, numai ca sa iti dea bine, e o aberatie. Cauzele mortii pentru fiecare categorie sunt complet diferite.

  27. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Un pic de voință

    Singurele soluții viabile de aducere a traficului sibian într-o relativă normalitate sunt montarea de radare fixe pe toate arterele principale ale orașului și sancționarea în baza înregistrărilor celor peste 120 de camere video amplasate în oraș a conducătorilor auto care încalcă legislația rutieră (nepurtare centura siguranță, vorbit la telefon, copii minori pe bancheta din față, nesemnalizare schimbare direcție de mers, defecțiuni la sistemul de iluminare, etc.)

  28. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Cata

    Dacă se întâmpla accidente poliția e vinovata.
    Dacă sunt acțiuni ptr alcool și droguri nu e bine.
    Dacă sunt sancționați pietonii iarăși nu e bine.
    Dacă dirijează dimineața nu e bine ptr ca încurca.
    Întodeauna legea e de vina.
    Nu fraților…factorul uman e vinovat ptr ceea ce se întâmpla…noi oamenii…
    Needucați, necivilizati, aroganți, frustrați, îngâmfați, lipsiți de modestie, mândrii etc.

    Domnule Copaceanu va mărturisesc ca sunt unul dintre aceia care va apreciez și respect modul in care gândiți și comunicați…dar de data aceasta nu aveți dreptate in totalitate.

    In țările civilizate domnește legea… legea foarte aspra și aplicată ferm!
    Nu e nevoie de mii de polițiști pe care sa i plătească comunitatea ptr a se respecta legea… e nevoie de sisteme inteligente de monitorizare a traficului și de aplicare a legii. O societate normala nu și permite sa plătească paznici la oameni…
    Am putea foame o dezbatere publica pe aceasta tema…
    Dacă fiecare respecta ce are de respectat nu ne trebuie sute și mii de polițiști care sa stea după noi…nu așa funcționează treaba in Germania, Olanda, Franța sau Anglia!

  29. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Mihai

    Un articol bine structurat, felicitări. Într-adevăr o astfel de abordare analitică a traficului urban ar reduce drastic dramele prin care trecem ca locuitorii acestui oraș

  30. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Teodoresu

    Dle Copaceanu, întotdeauna sunteți atât de fals în afirmații. Mă întreb dacă sun in calitatea dvs de psiholog vă dați tot atât de mult cu parerea ca si in ziare.

  31. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  32. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Till Eulenspiegel

    Dl Copeaceanu i-ati vazut pe taticul finantator si beizadea la inmormintare?Daca ar fi dupa dvs. ,pentru un dobitoc ,probabil baut, strazile Sibiului ar trebui transformate in Zidul Atlanticului.Dl Copeceanu dvs ori sunteti … ori aveti sofer.Curba aia se poate ”lua” in deplina siguranta,in trafic,cu 70-80 km/h daca ai anvelope corespunzatoare iti cunosti masina si esti treaz.Dupa cum s-a infasurat masina in jurul stilpului nu cred ca avea sub 130km/h la impact.Asemenea excese nu se elimina cu solutiile propuse de dvs.Eventual,psiholog fiind,consiliatii-i pe parinti,atit ai raposatului cit si ai schumacherului.Presupun ca beizadeaua nu e fiul unui PSD-ist sau ALDE-ist ca se afla instant.Cine-i taticul finantator ?

  33. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Traian010

    Da c-am așa este , toți suntem vinovați ptr ce se întîmplă . Când vedem diferite acțiuni ale poliției , îi umilim că stau la pandă avem numai drepturi , obligați deloc . Cînd dăm de carnet toți știm ce obligați avem , oare de ce nu le repectăm . Pănă la 21 ani nu ar trebui lăsați să conducă fără însoțitor , care să răspundă ptr el și nu o masina mai puternică de 100 cp. Păcat ca sa întîmplat , Dumnezeu să-l odihnească , și sper să fi trasă o învățatură din această tragedie .

  34. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Sibian SB

    Dle Copaceanu, articolu matale miroase a ceva interese pile relații bănuți. Te bagi in treburi murdare, dupa cum vezi si aici in comentarii, unde oamenii n-au 2 neuroni cum isi imagineaza unii, si care te-au taxat pt magaria ce-o faci. Hai sa lasam gargara deoparte si sa spunem lucrurilor pe nume, ca si in cazul Mario Iorgulescu. Copilul cu a5 e grav vinovat si trebuie sa plateasca pt aceasta viata luata, tot asa cum si Mario a luat una. Justitia sa isi spuna cuvântul, speram fara povesti cu suspendare, iar parintii teribilistului cu a5 sa isi asume ce se va întâmpla cu fiul lor, daca tot i-au dat pe mana 200 cai sport, la 19 ani. Si totodata parintii (ca deocamdata tânărul lor e prea imatur) sa se intrebe ce s-ar fi întâmplat daca pe trotuar erau 2 sau 12 tineri, sau daca masina era cu 5 nu cu 3 pasageri si erau toti morti. ??? Dzeu sa-l odihneasca pe Andrei si sa le dea putere părinților lui. Condoleanțe sincere.

  35. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Sibian SB

    Prietene Till, curba aia o poti lua cu 70-80 km/h cu loganu cu suspensia lui moale. Fara probleme. Cu o masina sport, jante cu latime 7.5, pe 19 inchi, gume cu talon 40, suspensie sport, curba respectiva in mod normal (evident pe o pista, nu in oras) s-ar fi putut lua fara derapaje sau incidente cu 110-120 la ora as zice. Probabil ca a avut in jur de 130-140 in curba, asta in curba, deci dupa ce a mai redus inainte, poate. Si daca e asa, inainte de curba a avut vreo 150-160. A redus prin franare dar nu si-a dat seama ca dupa intrarea in curba a avut tot f mult, masina a subvirat si probabil a calcat frana agresiv, moment in care s-a dus sanie in stalp. Posibil sa fi fost exact asa, sau putin diferit, dar in orice caz viteza in curba a fost f mare. Eu zic ca a plecat chiar din Corner cu flacari, a făcut giratoriul la Gala cu un pic de drift, cat sa-incite pt ceea ce avea sa urmeze. Inconștient care din pacate la 19 ani nu avea nici experienta suficienta, a produs o tragedie si a distrus o familie. Teribiliști care cititi aceste comentarii (multi dintre voi faceti drifturi noaptea in giratoriile orașului, si alte magarii) TRAGETI CONCLUZIILE pana nu e prea tarziu pt voi si alti nevinovați!

  36. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Studii superioare

    Din comentarii se vede ce fel de cititori aveti. Pacat. Sunt mandru de Sibiu si societatea ce o am alturi. Problema e minoritatea ce a invatat sa desprta in silabe si au revelatia intelepciunii.

    Haideti sa aratam cu degetul pentru a ne putea edifica existenta proprie si sa ne justificam gandirea simplista prin comentarii ce blameaza fara a avea o intelegere clara.

    Oameni buni sunt trei factori importanti in ce s-a intamplat, 2 factori ce nu se vor schimba niciodata si unul ce din fericire va disparea si in Romania.

    1. Acei copii provin din familii cu realizari, ceea ce indica o probabilitate mare ca au avut o crestere pertinenta – se disting de spargatorii de seminte care au dat de un Audi.

    Explicatia evenimentului e simpla. Varsta. E varsta hormonilor care duc la teribilism. Nu sustin 150km/h in oras, dar e absurd sa compari o gandire si abordare adulta cu una in plina dezvoltare. Nu puteti spune ca au fost inconsienti, s-au comportat ca marea majoritate a adolescentilor fie ei la volanul unui Logan, Focus sau A5. (Nu dragi cititori, copii vostri sigur nu, era soferu asta in caz aprte demn de crucifiat, duh.. sunt satul de prostia asta colectiva)

    2. Printre acei adolescenti care au contact cu teribilismul exista si unii care fac accidente. Este un joc al numerelor unde norocul isi spune cuvantul pana ce experienta si constiinta ii iau locul. Soferul putea sa piarda controlul Intre stalpi, sa urce doar bordura, sa redreseze masina si sa scape cu o lectie valoroasa de ce se poate intampla cand combini viteza cu lipsa de experienta. Nu a fost asa iar din pacate s-a ajuns la moartea prematura a unei persoane cu un viitor promitator inainte. Un pret mult prea mare de platit din orice punct de vedere dar nu uitati ca aceasta tragedie nu a fost premeditata sau intentionata – a fost un produs al hazardului ce isi va mai spune cuvantul si in viitor, e natura umana (a adolescentului).

    3. Din pacate asa am crescut in Romania, centura spate o optionala, aproape un tabu. Un lucru ce din fericire se schimba la generatia noua, ma refer la cei ce au copii acum sau recent. Nu imi pot explica de ce la noi e asa iar in vest nici nu se pune problema. Defapt e simplu – sa raspunda cineva care a luat amenda pentru asta sau chiar sa fi auzit de o asemenea amenda in randul cunoscutilor.

    Solutii realiste:

    Pentru a scadea dramatic probabilitatea unor asemenea evenimente sunt 2 lucruri ce au potential realist de a fi implementate in draga noasta tara.

    1. Aplicarea sporita a legii purtarii centurii de siguranta pe locurile din spate. Sa nu credeti ca in vest isi pune fiecare centura pentru ca sunt mai destepti – nu uiati ca pana in anii 50-60′ masinile nici nu erau dotate cu asa ceva, la originea lor sta guvernul American care le-au desemnat obligatorii si la cultura purtarii lor stau legile APLICATE ce au constentizat in mod fortat importanta lor.

    2. Scoala de soferi cu practica a controlului masinii. Un concept provenit din Finlanda unde in cadrul scolii de soferi au loc chiar si cursuri de derapaje in poligon pentru a intelege dinamica unui automobil. Experienta la volan e importanta in a evita un accident, preventia e buna dar nu si suficienta. Asta nu inseamna ca e ok sa circuli cu 150km/h in oras dar accidente mortale se produc si din cauza ploii, poleiului, neatentiei, iluminatului public etc. Cu cat intelegi cum se comporta un autovehicul in situatii critice – cu atat mai putine sanse sa faci accident, e simplu.

    Concluzie

    Suntem un produs al societatii in care traim si al hazardului. Un asemenea accident poate fi evitat dar niciodata nu vor fi eliminate. Puteti continua sa aratati cu degetul si blama soferul, parintii dar sper ca am fost suficient de concret in a va face sa intelegeti ca in substrat stau lucruri ce nu pot fi atribuite decat culturii, varstei si hazardului.

    Sincere condoleante familiei, prin asa ceva nu ar trebui sa treaca nici un parinte.

  37. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    filip

    Oare exista vreo legatura intre vocatia de sponsori ai parintilor criminalului de la volan si acest articol?
    Cei care propuneti radare fixe: ideea e buna, dar nu se poate aplica, atata timp cat acestea au fost interzise prin lege.

  38. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Nemilosu

    Andrei a fost un baiat deosebit de bun. A murit nevinovat, iar parintii lui nu l-au educat ca pe-o beizadea, cum e probabil soferul vinovat.
    Poate ca nu avea centura pentru ca tocmai incerca sa si-o fixeze. Intr-o masina care nu e a ta, nu apuci sa-ti pui centura imediat. Cine visa ca idiotul acela accelereaza de la Corner ca un nebun???
    Dumnezeu sa-l odihneasca pe Andrei si pe parinti sa-i mangaie.

  39. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Marian

    In primul rand Dumnezeu sa îl odihnească. Terminați cu prostia asta de radare fixe pentru ca toți solicitați acest lucru aici, dar de fapt în realitate va rugați sa nu apară. Sunt demenți care la orice ora se gândesc sa meargă cu viteza. Soluția ar fi ca în primi 3 ani depermis sa nu conduci mașina care sa depășească 100 cp și în cazul în care ești prins sa ți seanuleze permisul. Nu cred ca politia e vinovata ca ala a vrut sa vadă cât prinde mașina lui în oraș. Părinți care dau pe mana copiilor mașini puternice ar trebui sa fie mai responsabili.

  40. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Sibian SB

    “Experienta la volan e importanta in a evita un accident, preventia e buna dar nu si suficienta. Asta nu inseamna ca e ok sa circuli cu 150km/h in oras dar accidente mortale se produc si din cauza ploii, poleiului, neatentiei, iluminatului public etc.”
    Stimate domn, probabil avocat care deja a incasat prima transa de la parintii vinovatului. In primul rand ti-ai inceput pledoaria cu tupeu murdar, jignind cititotii. Poate ca sunt si minoritati care te-au deranjat, dar comentariilor lor sunt corecte, din pacate pentru familia vinovatului.
    Experienta, preventie, 150 in oras,accidente mortale… sunt cuvinte pe care le ai in paragraful de mai sus. Copilul a comis-o si desi era tanar si fara experienta, avea permis obtinut de cateva luni. In cateva luni nu ai cum sa uiti ce te invata acolo si anume ca in oras nu mergi cu 150 la ora (sau mai mult), chiar daca tata are bani, chiar daca tata iti da 200 cai pe mana si tu decizi ca poti pune alte vieti in pericol de moarte (din masina sau de pe strada). Tot la scoala, cu cateva luni in urma, a invatat ca in Ro centurile sunt obligatorii, pt toti pasagerii, iar soferul masinii are obligatia sa se asigure ca inainte de plecare toata lumea are centura.
    Masina mea (evident si audi in cauza) urla din toti dracii daca centurile din fata nu sunt puse, iar pt cele 3 din spate se aprind becurile in bord daca nu sunt puse de cei 3 pasageri. Becurile sunt in bord tocmai ca soferul sa vada asta. Eu nu plec de pe loc daca am pasager in spate care nu si-a pus centura. Tu avocat sau aparator al familiei, pentru ca ai o varsta, poate ca mai ai mentalitatea cu dacii vechi neprevazute din fabrica cu centuri in spate, poate ca te-au pasionat legile din anii 60 din SUA, dar tinerii din ziua de azi au invatat altfel la scola de soferi care s-a mai adaptat si ea la vremurile actuale, tinerii din ziua de azi nu au vazut o masina fara centuri in spate.
    Despre familia vinovatului nu ne intereseaza cine sunt si cum si-au “realizat” ei banii, da am inteles ca sunt oameni de afaceri, plecam de la premisa ca sunt oameni seriosi (desi de multe ori in Ro multi afacerisiti au facut banii din contracte frauduloase cu statul, din dat spagi, din implicare in politic pt beneficii urgente). Nu ne intereseaza, ne intereseaza insa sa terminam cu justitia care da verdicte pe interese, sa terminam cu sistemul asta cu care psd ne-a obisnuit de 30 ani. Asa ca du-te matale cu pledoaria asta cu tente psihologice la parintii lui Andrei, ca poate pe ei ii impresionezi cu treaba cu centura, sau cu tineretea soferului, sau alte aberatii gen putea sa fie doar o bordura si nu stalpul. Nu, a fost inconsienta parintilor (200 cai la cateva luni de la obtinerea permisului si 19 ani varsta), a fost aroganta de moment a soferului (poate chiar crescut in aroganta), a fost 150 la ora, a fost un stalp, a fost un baiat nevinovat pe care soferul l-a omorat. Cam in ordinea asta. Punct. Justitia va trebui sa dovedeasca ca nu mai este sub jugul psd sau a unor grupari de smecheri ai orasului Sibiu si sa isi faca corect treaba. Baiatului ii va prinde f bine un verdict corect, in felul acesta se va trezi la realitate inainte sa se omoare pe el sau pe alti nevinovati (din masina lui sau de pe strada). Stimate domn, te rugam ai bunul simt si lasa problema asa, nu mai interveni cu incercari de spalat creierul si manipulare fina, chiar daca suntem la comentarii intr-un ziar si nu in sala de judecata. Este extrem de important pentru societatea din tara asta (oameni cu “Studii Superioare” minoritati, oameni simpli, spargatori de seminte, dar si altii) sa ne redresam rapid in ceea ce inseamna justitie libera. iN acest caz nefericit, soferul vinovat este major si trebuie sa plateasca penal.

  41. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Il i e

    Nu cred că există vre-un parinte ,care sa nu le atragă atenția copiilor cum sa circule cu mașina,sau sa nu le atragă atenția ( cu exemple pe care le vezi și auzi în fiecare weekend) despre teribilism și despre pericol ul reprezenta t de anturaj.Eu cred că problema principală este pregătirea insuficienta in arta conducerii și aceasta nu va fi rezolvată atât timp cât școala de șoferi nu este introdusă obligatoriu în pregătire la liceu începând cu clasa a noua ,cel puțin o oră pe săptămână și asta ar fi cea mai preventivă
    măsură care se poate lua….

  42. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Sibian SB

    Ilie eu n-as da vina pe scoala de șoferi pt cei care decid ca e ok sa faci drifturi prin giratorii (indiferent cata experienta au) sau sa mearga cu 150 prin orașe si prin sate. Sincer. Si hai sa nu generalizam cu cei care isi iau permisul cu spagi, sau fac scoala (practica si teoria) doar pe hartie. La scoala se fac 30 ore (banuiesc ca tot atatea au ramas, eu am făcut-o acum multi ani), da, eventual se pot face mai multe si intr-un mod mai sever un pic. Politia la fel, sa treacă pe cei care sunt f bine pregătiți. Intr-a 9a, a 10a, copiii au alte preocupari, si e bine sa fie lasati sa se concentreze pe învățat pt bac si facultăți care vor sa le faca, nu sa le dai idei cu furat masinilie părinților pt alte teribilisme. Da, orice parinte isi instrieste copilul cand ii vine vremea sa conduca. Eu il instriiesc verbal pe al meu de pe-acuma, si are cativa ani. Dar conduc zilnic de peste 2 decenii, nu am avut accidente si niciodata n-am stabilit ca mie nimic nu mi se mai poate întâmpla. Oricand oricui în trafic ii se pot intampla neplacute, asa ca niciodată un parinte nu ar trebui sa se opreasca din a-și atentiona copilul, mai ales cand are 18-19-22 ani. Si in orice caz nu ii dai pe mana 200 cai, si 200 cai nu pe orice masina, ci pe una sportiva. Ca nu compari un tuareg de ex (greu), de 240-285 cai, cu acest a5 de 190-200. Suvul e masina grea, caii si cuplu sunt ganditi mai mult pt tractiune si nu pt viteza, suv-ul nu te îndeamnă sa faci liniute, drifturi, și alte nebunii care presupun viteze. Acuma nu ca n-ai putea sa omori si cu un suv, dar in orice caz masinile sportive 100% vor indemna tinerii necopti la prostii. Aici ar trebui o lege, persoanele fara minim 4 ani, sa zicem, de condus, sa nu aiba voie cu mașini prea puternice. Dar cand ai un parlament si un guvern atat de corupt, n-are cum sa se întâmple asa ceva, pe nenorocitii aia (80% dintre ei sunt niste jeguri umane) nu ii interesează de copii noștri, de legi care sa ii protejeze. Ca sa deschidem aici subiecte gen Caracal, nu are sens…

  43. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Paul

    Smecheria si prostia se platesc intotdeauna, de ce ma rog este orasul Sibiu numit, orasul mortii?

    Eu cred ca tine de parintii tinerilor cu bani sa cumpere masini mai potrivite varstei lor si scoliilor de soferi si politistiilor examinatori sa fie mult mai severi, asa nu ar mai mai dobandii permis decat cei care chiar merita permis.

    Cand gonesti cu 150 la ora prin oras ti-o asumi si nu ai scuze daca mor si oameni pe langa tine, iar daca esti pasager, trebuie sa iei in vedere temperamentul omului inainte sa te urci cu el in masina.

    Nu mai dedicati elogii nimanui, daca muream eu sau prieteni de-ai mei care sunt oameni de rand, nu aveam niciun rand scris aici.

    O seara buna !

  44. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Doru

    Un exemplu de solutie: de la 18 la 21 de ani (sau in primii 3 ani de la dobandirea permisului) nu ai voie sa conduci decat masini de cel mult 80 de CP. De la 21 la 24 de ani, sa fie o limita mai mare, sa zicem 120 CP, urmand ca dupa 24 de ani, sa zicem, cand s-ar presupune ca ti-a venit mintea la cap, sa poti conduce masini de pana la 180-200 CP. Si ca sa ai dreptul sa conduci masini de peste 200 de cai, poate ar trebui sa faci un altfel de scoala de soferi, un fel de scoala de pilotaj, coroborata si cu un alt tip de examen psihologic. Dar cine sa gandeasca asa ceva? Nu e mai simplu si mai profitabil prin boscheti??

  45. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact