X
sfarsit autostrada sibiu

Alegerile prezidențiale deschid un nou șantier de autostradă la Sibiu: cel către Boița

Autoritățile centrale plănuiesc din cursul acestor zile scenariul necesar pentru ca, în noiembrie, să fie inaugurat șantierul primului lot al primei autostrăzi care urmează să traverseze munții României. Este vorba de lotul 1 al autostrăzii Sibiu – Pitești, la care lucrările ar urma să înceapă cu aproape cinci luni mai repede decât era preconizat. Licitația pentru proiectarea și execuția acestui lot de autostradă a fost lansată în urmă cu mai bine de doi ani.

Lotul 1 al autostrăzii Sibiu – Pitești este cel care pornește de la capătul actualei autostrăzi-centură ocolitoare a Sibiului, traversează parcul industrial Șelimbăr, trece de sensul giratoriu de la Veștem fără să aibă vreo legătură cu acesta, ocolește și Tălmaciul tot pe la vest, după care ”se termină” într-un viaduct în dreptul comunei Boița, deci înainte de ”a intra în munți”. Viaductul respectiv va rămâne neutilizat până când va fi dat în folosință și lotul 2 al viitoarei autostrăzi. ”Coborârea” de pe acest lot de autostradă se va face înainte de Boița, printr-un nod rutier temporar (cel mai probabil un sens giratoriu la intersecția cu DN7).

Lotul de autostradă se va termina în dreptul comunei Boița. ”Coborârea” de pe acest lot se va face mai repede, către un viitor sens giratoriu amenajat la intrarea dinspre Tălmaciu. Sursa simulării: utilizatorul delacroix al forum.peundemerg.ro

Lotul de autostradă se va termina în dreptul comunei Boița. ”Coborârea” de pe acest lot se va face mai repede, către un viitor sens giratoriu amenajat la intrarea dinspre Tălmaciu. Sursa simulării: utilizatorul delacroix al forum.peundemerg.ro

13,17 km este lungimea acestui prim tronson de autostradă, pentru care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat contractul de proiectare și execuție în cursul lunii aprilie a acestui an, cu firma Porr Construct SRL (deținută de compania cu același nume din Austria). Valoarea contractului: 612,6 milioane de lei, fără TVA (echivalentul a 129 milioane Euro fără TVA, având un cost/ km de 9,7 milioane euro fără TVA).

Mai repede

Potrivit contractului semnat între CNAIR și Porr Construct, lucrările de proiectare ale celor 13,17 km de autostradă ar fi trebuit finalizate în primele 12 luni de la semnarea contractului. Evoluția acestei prime părți a contractului a fost mai rapidă decât termenele agreate, astfel încât s-a ajuns la faza de întocmire a documentațiilor pentru autorizația de construire. Potrivit termenelor contractuale, la această etapă ar fi trebuit să se ajungă abia la mijlocul primăverii anului 2020, însă austriecii de la Porr au terminat mai repede.

”Convenția cu firma constructoare este ca aceasta să se apuce de lucru la începutul lunii noiembrie. Mai durează un pic, deoarece mai avem de finalizat exproprierile. În paralel lucrăm și la obținerea autorizației de construire”, arată surse bine documentate din cadrul CNAIR pentru Turnul Sfatului.

Etapa de execuție a primilor 13 km din autostrada Sibiu – Pitești are alocat un termen contractul de 36 de luni. Dacă acest termen ar fi respectat, rezultă că circulația pe autostradă, până la Boița, ar urma să se desfășoare din luna noiembrie a anului 2022. Potrivit prevederilor contractuale, dacă termenul nu va fi respectat, firma de construcție va primi un onorariu diminuat cu 30%. ”În situația în care execuția lucrărilor nu este finalizată sau stadiul fizic/ progresul fizic al execuției lucrărilor nu atinge pragul de 100% în perioada celor 36 de luni, indiferent de motivele ce au stat la baza întârzierilor, Beneficiarul va aplica o reducere de 30% a salariului brut/zi”, se arată în contractul semnat de CNAIR.

Mai târziu

În timp ce autoritățile se pregătesc să inaugureze șantierul lucrărilor întârzie angajarea societății care să supervizeze aceste lucrări. Nu mai puțin de 33,4 milioane de lei este valoarea aproximată a acestui contract, pentru a cărui atribuire CNAIR a lansat o procedură de achiziție publică încă de la jumătatea lunii iulie 2019.
Termenul inițial de depunere a ofertelor (începutul lunii septembrie) a fost prelungit la solicitarea firmelor interesate de contract, firme care au invocat complexitatea documentațiilor care trebuie întocmite. Prin urmare, noul termen pentru depunerea ofertelor a fost stabilit pe 7 octombrie 2019. Un termen extrem de strâns, dacă avem în vedere că în aproximativ o lună, cei de la CNAIR își doresc deschiderea șantierului. La care, cel mai sigur, să participe și premierul Viorica Dăncilă, cea care se va afla în campanie electorală pentru Președinția României.

Un nou sens giratoriu către Sibiu

Contractul prevede și amenajarea unor spații de servicii pe acest tronson, precum și a unui centru de întreținere și coordonare. Totodată, lucrările pentru acest prim tronson vor duce și la amenajarea unui nou sens giratoriu pe DN1/DN7, în zona intersecției actuale cu drumul către Cisnădie (nodul rutier de aici urmează să fie reconfigurat).
Un astfel de sens giratoriu este solicitat de mult timp de autoritățile și șoferii sibieni, care invocă numărul ridicat de accidente generate de amenajarea acestei intersecții.

Nodul rutier Sibiu - sud va duce la reconfigurarea intersecție cu drumul înspre Cisnădie. Sursa simulării: utilizatorul delacroix al forum.peundemerg.ro

Nodul rutier Sibiu – sud va duce la reconfigurarea intersecție cu drumul înspre Cisnădie. Sursa simulării: utilizatorul delacroix al forum.peundemerg.ro

Diferența între secțiune și lot

Autostrada Sibiu – Pitești are o lungime estimată la 123 de km și a fost împărțită în cinci secțiuni (plus o a șasea care ar urma să facă legătura între Râmnicu Vâlcea și autostradă pe o lungime de aproximativ 16,5 km, dintre care 14 km suprapuși peste DN 73C).

Secțiunea I măsoară 14,15 km lungime, dar în prezentul contract semnat cu Porr Construct SRL au fost cuprinși doar 13,17 km (de unde și numele lot 1 al secțiunii I). Restul de 0,98 km din secțiunea I fac obiectul unei licitații separate, ce urmează a fi lansată, cel mai probabil, împreună cu cea de proiectare și execuție a secțiunii II (Boița – Cornetu). Aceasta, la fel ca și cea cu numărul III (Cornetu – Tigveni), nu pot fi încă licitate deoarece nu s-au finalizat lucrările de întocmire a studiilor geotehnice.

Pentru cea de-a patra secțiune, cea cuprinsă între Tigveni și Curtea de Argeș, autoritățile au organizat deja licitația, aceasta fiind în etapa analizei ofertelor depuse. Nu mai puțin de zece firme și asocieri de companii au opus ofertă pentru construirea acestei secțiuni IV.

În fine, pentru cea de-a cincea secțiune, cea dintre Curtea de Argeș și Pitești, se așteaptă anunțarea câștigătorului contractului de proiectare și execuție.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

4 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Dan

    Cred că ne dorim cu toți ca această autostradă să se realizeze, însă după discuțiile începute undeva prin anii 2000 și continuate aprins, la stadiul de “viitoare autostradă a României” în 2008! (Suntem 11 ani mai târziu și vorbim de același stadiu), cred că sunt două posibilități în prezent: 1. O să se facă cu chiu, cu vai acești km până la Boița+ km de la Pitești la Curtea de Argeș în circa 5 ani de zile, apoi când autostradă ajunge “în munți”, o să mai visăm continuarea încă minim 10 ani (până începe lucrarea + 7 execuția) și 2. O să se blocheze și acești km la stadiul de șantier vreo 8-9 ani, apoi în 4 ani îi termină, apoi aceași poveste. Nu vreau să fiu pesimistul de servici, dar haideți să ne păstrăm realismul țării în care trăim de mai bine de 30 de ani în democrație… autostrada aceasta este autostrada Dacia-Renault, cel mai important generator privat din PIB-ul nostru, ar fi trebuit să fie de mult începută și terminată. Prioritatea zero a investițiilor în infrastructură. Nici măcar o stradă între blocuri să nu se fi astfaltat în țărișoara asta până ce nu ai tăiat panglica ultimului tunel prin munți… noi în schimb de vreo 19 ani o discutăm, mă doare capul…

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Dan

      Că adaug și un comentariu ușor visător-optimist, sper din suflet ca în 7-8 ani să se deschidă integral, chiar sper, dar așa sper din 2008… sperăm cu toții, fiecare om care înțelege importanța Dacia-Renault pentru economia noastră, importanța unei conexiuni directe cu capitala României și firmele de acolo cu Europa, importanța unei conexiuni cu portul Constanța de la Vest la Est… sunt atâtea și atâtea motive să o realizezi cel puțin la 7 ani de la aderarea la UE și noi doar o dezbatem. Suntem sănătoși la cap?

      • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

        Dan

        A se citi să o fi deschis în 2014, nu că am aderat la UE de doar 7 ani. Faptul că am aderat și beneficiem de fondurile structurale de 12 ani deja, face stadiul de “discuții” și “promisiuni” să fie cu atât mai grav.

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Bujie

    Dragnea nu se mai satura sa vanda iluzii imbecilizatilor haznalei3 : “In 2021 se va circula pe autostrada intre Pitesti _ Sibiu!”. Se mai si hizilea infractorul atunci cand cu tipul din Galati si lada de bere… Promitea, plin de superioritate ca EL face pariul asta… Escrocii din PSD-PNL sunt principalii responsabili de infranarea dezvoltarii tarii, iar noi suntem vinovati ca inca n-am intrat cu furci si topoare in Parlament si-n Guvern!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact