X

Dai 15 milioane de euro și te ”zgârcești” la un metru

Traian Deleanu

Volumul investițiilor pe care Primăria Sibiu le pregătește pentru încurajarea deplasării cu bicicleta prin oraș este de-a dreptul impresionat. Peste 56 de milioane de lei pentru cele de pe malul Cibinului, 3,3 milioane de lei pentru pista care să lege cartierul Ștrand de centru și Sub Arini, 13 milioane de lei pentru un sistem de bike-sharing. În total, peste 15 milioane de euro care urmează să fie investiți – conform planurilor – în următorii doi-trei ani.

Mulți, foarte mulți bani. Pentru proiecte cât se poate de benefice pentru locuitorii Sibiului, din punctul meu de vedere. Proiecte gândite să acopere următorii 25 de ani, dacă ne uităm în studiile de fezabilitate. Și tocmai în contextul ăsta – mulți bani, efecte pentru următorul sfert de veac – nu pot pricepe deloc de ce administrația locală insistă pe piste de biciclete cu o lățime de un metru pe sens. Da, evident, legislația din România prevede un metru lățimea minimă a unui sens de mers pentru biciclete, dar de ce să fie totul ținut la minim?

Evident, sunt porțiuni din oraș înguste, unde nici metrul acela nu poate fi asigurat fără a afecta ”interesele șoferilor”. Și, de fiecare dată, astfel de conflicte sunt rezolvate în defavoarea bicicliștilor: fie pista este trasată pe marginea drumului sub un metru, fie e urcată pe trotuarul adeseori îngust și acesta și direct peste bordură (exemplul din Vasile Aaron e cât se poate de ilustrativ în ceea ce privește durerea în cot în amenajarea unor piste utilizabile). Asta e, trăim într-un oraș în care majoritatea își dorește transport motorizat, iar majoritatea întotdeauna decide.

Doar că și în cazul amenajării unor piste noi, prin zone largi, care permit, administrația locală tot aceeași ”îngustime” o abordează. Fie că vorbim de studiul pentru pista dintre Ștrand și Sub Arini, fie de mega-investiția de pe malul Cibinului, peste tot pistele sunt prevăzute să aibă un metru lățime. Punct. Chiar și acolo unde spațiul disponibil este mai mult decât generos, pistele vor trebui să aibă un metru și nu mai mult.

Nu e vorbă, cel mai probabil pistele vor fi folosite și așa de către cei care își doresc să pedaleze către serviciu sau școală sau pur și simplu de drag. Cum e vizibil folosită și pista construită de Ioan Cindrea, înspre Rășinari. Doar că aduceți-vă aminte de primele weekend-uri din fiecare primăvară, când pista aceea se umple, când riscul de a te lovi ”ghidon în ghidon” îți retează orice plăcere a drumului. Dacă mai pui și inundația de pietoni care n-au alternativă înspre Muzeul Astra, evident că mai bine o apuci pe potecile din pădure.

Pista de biciclete de pe malul Cibinului încă nu a intrat în proiectare, deci termen de modificare ar mai fi, iar acolo unde spațiul permite s-ar putea gândi piste pe care să își fie drag să pedalezi. Pe care să ai loc să mergi și în paralel pentru a povesti cu ceilalți. Pentru a putea circula în dublu sens fără să frânezi de fiecare dată când întâlnești și un copil, pentru ”a face loc”. Dar cine să mai stea să mai modifice, mai ales că e vorba și de un proiect cu finanțare europeană. Prin urmare, sunt toate șansele ca și aceste noi piste de biciclete să fie ”o românească”, pe care ne vom plimba peste 25 de ani la fel ca înspre Rășinari.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

8 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    devarat

    Adevarat graiesti. E o bataie de joc proiectul. Daca pe malul cibinului nu e loc de 1,5 metri per banda atunci unde e? Imi este greata de administratia asta.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      fufu

      nu cred ca ar trebui sa-ti fie greata, mai bine ai indemna-o sa fie purtatori de tricou galben pe aceasta pista in urmatorii 25 de ani… oare s-ar mai gandi?

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    .

    Problema e alta: pista va fi plină de plimbareți, din spatiul de ” promenada si pista de biciclete” au ajuns sa faca doar pista de biciclete..si doar 7 spatii de odihnă pe intregul traseu.
    Pista e ingusta, dar nu e corecta comparația cu pista de la Hilton spre rasinari deoarece aceea are1,5m adica 75 cm pe sens

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    S

    Pista de biciclete pe Munteniei, care se intersectează cu Pasajul Spitalului (dintre Victoriei și Moldovei). Care pasaj e parțial pavat cu ciment, în mare parte spart. E o rușine ca o asemenea legătură, între Sub Arini și Ștrand, sa arate asa. E folosita de foarte mulți pietoni și, în partea superioara, de foarte multe mașini (parcări și cale de acces spre biserica
    neoprotestanta). Mergeți și fotografiați. Ar trebui sa arate neteda, ca Munteniei. De ce nu au făcut nimic pana acum?! Va fi rușinea rusinilor sa vezi ca la Munteniei mai bibilesc și o pista în timp ce pasajul arata ca în anii 90.

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    biciclist

    Foarte realist întreg articolul.
    pista spre rășinari are 1,9m lățime, deci doar 10 cm diferența. Asta înseamnă același pericol de ciocniri frontale cu bicicliștii începători sau cu copiii ce pedalează. Trebuie sa fii tare îngust la minte și IRESPONSABIL CU CHELTUIREA BANULUI PUBLIC sa vii cu 1m lățime când dispui de atâta spațiu.

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Lu

    Primăria Sibiu continuă să amenajeze piste de biciclete ca locuri de joacă – de data asta pe mulți bani, însă. Atâta timp cât mai nimeni din primărie nu merge cu bicicleta și o consideră o “jucărie pentru nepoței” sau în cel mai bun caz un obiect pentru sport/agrement, n-are de ce să ne mire. Dintr-o idee bună, cea de a crea un coridor verde, pe care să fie puși sibienii în mișcare și fără mașină, se transformă în “pista de biciclete din parcul Sub Arini” 2. De ce să înghesui pe 2m lățime atât pietonii cât și bicicliștii, iar pentru asta să trebuiască să canalizezi cu betoane tot malul drept al Cibinului? De ce nu se folosesc trotuarele dinspre Cibin de la nivelul străzilor Malului și Râului pentru a crea niște piste de biciclete generoase, de cel puțin 2,5 m lățime, pe fiecare parte? În albia majoră a Cibinului se poate crea o alee care să conecteze malurile Cibinului în funcție de cum permite spațiul. Poate așa nu ar mai trebui betonat tot malul drept. Și evident nu s-ar încurca reciproc oamenii ieșiți la plimbare pe jos și bicicliștii. Cum să spui altfel că proiectul vizează ”asigurarea infrastructurii necesare pentru promovarea unei soluții alternative de transport urban care să asigure un acces mai ușor al persoanelor la locurile de muncă, la furnizorii de servicii sau alte zone de interes”, când tu de fapt faci o struțocămilă scumpă și urâtă (pt. că betonarea unui mal al Cibinului sigur nu va fi frumaosă), care nu va avea o funcționalitate clară. Dacă e de “agrement”, pietonii nu cred că vor fi foarte fericiți să fie încălecați de bicicliști. Iar dacă scopul ei e de a facilita deplasările nemotorizate, atunci nu cred bicicliștii/trotinetișii vor fi foarte fericiți să facă jaloane printre pietoni…

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    lorenzo

    Domnule Deleanu, am mai intrebat “in eter”-ul internetului turnului sfatului, poate va interesati dumneavoastra:
    1. ce acte legale reglementeaza ACUM ceea ce se cheama “pista de biciclete”?
    2. cine se face raspunzator de implementarea regulamentelor de punere in aplicare a actelor legale de mai sus?
    3. prin ce documente se face punerea in aplicare?
    4. cum se face public planul de detaliu a schemei “pistelor de biciclete”?
    5. cum se urmareste respectarea creerii fizice a pistelor de biciclete dupa planul de mai sus?
    6. cine se face raspunzator de utilizarea NUMAI in scopul propus a “pistelor de biciclete”?
    Altfel… degeaba…

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Ion din Gusu

    Primăria este interesata doar sa bifeze ca s- a facut pista de biciclete, nu și de modul de folosire a acesteia. Nu contează ca pista e prea îngustă, ci contează sa bifam ca am cheltuit banii pe ea. Sa vedem și cine o face..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact