X
deschidere giratoriu medias

Aici sunt banii voștri: (non)sensul giratoriu cu o istorie precum o ceapă

Acest articol a pornit, inițial, de la subiectul unui sens giratoriu construit într-o zonă fără nicio intersecție și la care atât de rar se lucra, încât șantierul a început să fie năpădit de buruieni. Precum straturile numeroase ale unei cepe, însă, istoria acestui giratoriu s-a dovedit a ascunde alte povești întinse pe o perioadă de nu mai puțin de 13 ani. Perioadă în care se pot contabiliza cheltuieli de două milioane de lei fără ca, de fapt, cetățenii să beneficieze de vreun serviciu. Mai mult, o parte din responsabilii acestui proiect primesc acum și un spor la salariu de 15%. Pentru ”condiții vătămătoare”.

Săptămâna trecută ar fi trebuit finalizate lucrările de amenajare a unui sens giratoriu pe șoseaua Sibiului, chiar la intrarea în Mediaș cum vii pe DN14 dinspre reședința de județ. Un sens giratoriu amenajat într-o zonă fără nicio intersecție și pentru care contractul de realizare a lucrărilor a fost semnat acum mai bine de doi ani, mai precis pe 20 septembrie 2017. Posada Med SRL este firma din oraș tocmită de Primărie pentru suma de 946.888,8 lei, la care se mai adaugă și TVA-ul.
A fost nevoie să mai treacă mai bine de un an pentru ca lucrările la (non)sensul giratoriu să și înceapă. Demarate în martie anul acesta, lucrările au continuat însă atât de lent, încât viitorul giratoriu ridicat în mijlocul drumului a început să înverzească singur.

Atât de ”susținut” a fost ritmul lucrărilor la noul giratoriu încât acesta a înverzit singur, la propriu. Pe la sfârșitul lui iunie, iarba era numai bună de cosit

Atât de ”susținut” a fost ritmul lucrărilor la noul giratoriu încât acesta a înverzit singur, la propriu. Pe la sfârșitul lui iunie, iarba era numai bună de cosit

Iar în timp ce la ieșirea din Mediaș lucrările stagnau, la intrarea în municipiul Sibiu au început lucrările la un giratoriu un pic mai mare (cu o rază interioară cu patru metri mai mare decât cea de la Mediaș). Un sens giratoriu care reglementează circulația în intersecția dintre DN14, breteaua autostrăzii A1 și accesul într-un parc logistic imens. În decursul a aproximativ șase săptămâni, giratoriul de la Sibiu a fost finalizat (lucrările s-au desfășurat tot sub trafic), în timp ce șantierul din Mediaș stagna în continuare. ”Și n-ar fi durat atâta, dar am așteptat vreo săptămână și jumătate după elementele de semnalizare rutieră, altfel terminam și mai repede. Construcția propriu-zisă, fără marcaje și semnalizare, a durat trei săptămâni și jumătate”, amintesc constructorii de la Sibiu, întrebați de Turnul Sfatului.

Giratoriul de la intrarea în Sibiu, un pic mai mare, a fost terminat într-o perioadă de cinci ori mai scurtă

Giratoriul de la intrarea în Sibiu, un pic mai mare, a fost terminat într-o perioadă de cinci ori mai scurtă (deocamdată)

De unde până unde un giratoriu pe drum drept?

În ziua de joi a ultimei săptămâni din aprilie 2006, adică acum mai bine de 13 ani, consilierii locali ai Mediașului aprobau în unanimitate ca din bugetul orașului să fie alocați aproximativ 1,2 milioane de lei pentru prelungirea T2 până la Izvor, adică pentru prelungirea liniei de troleibuz până la ieșirea din oraș către Sibiu.

Sub oblăduirea unui Meditur (societatea locală de transport public) condus de Gheorghe Roman – cel care acum este primarul orașului – lucrările s-au derulat încet. Și, pe alocuri, cel puțin îndoielnic. Spre exemplu, pe un tronson stâlpii de susținere a rețelei de contact au fost amplasați pe trotuarul de pe cealaltă parte a drumului.
Doi ani mai târziu, lucrarea este terminată doar pe jumătate (adică doar pe sensul de ieșire din oraș),  după care apar și avarii produse de terți. Lucrarea este terminată în 2009, în acte, iar de recepționat este recepționată cinci ani mai târziu, printr-un act datat într-o zi de duminică (6 aprilie 2014, data recepției, pică într-o zi de duminică).

Linia de troleibuz, terminată acum zece ani, nu a fost folosită nici măcar o zi. Foto: Silviu Sîntea, transira.ro

Linia de troleibuz, terminată acum zece ani, nu a fost folosită nici măcar o zi. În imagine e locul viitorului giratoriu. Foto: Silviu Sîntea, transira.ro

În tot acest timp, linia respectivă de troleibuz nu a fost nici măcar o clipă folosită până la ieșirea din oraș, după cum nu este folosită nici în ziua de azi. Și probabil așa ar mai fi rămas lucrurile mult timp dacă, în 2015, un control al Camerei de conturi de la Sibiu nu ar fi venit să-l întrebe pe Gheorghe Roman (de această dată aflat în fotoliul de primar al Mediașului) ce are de gând cu linia de troleibuz în care a investit bani publici și care pe o lungime de 1.800 de metri nu e deloc utilizată. ”Luarea măsurilor de punere în funcțiune a rețelei de contact” sau plata unor prejudicii estimate, la acel moment, la 715.000 de lei au fost cele două variante puse de inspectorii Camerei de conturi în fața lui Roman. La care, primarul care s-a plimbat de la PD-L la PSD ca să ajungă acum la PNL, a ales prima variantă. ”Facem și giratoriu”, a completat de la el.

Și au demontat linia

(Non)Sensul giratoriu de la intrarea în Mediaș a apărut, prin urmare, pentru a permite troleibuzelor să întoarcă în siguranță în capătul orașului, pe linia de troleibuze nefolosită niciodată în cei zece ani de la construire.
Și deși au fost voci din spațiul public care au cerut administrației să nu investească într-un ditamai sensul giratoriu, ci să amenajeze – de exemplu – o intersecție giratorie doar desenată, având în vedere că urma a fi folosită doar pentru întoarcerea troleelor, Primăria condusă de Gheorghe Roman a rămas pe ideea edilului: girație mare, insule separatoare de peste 20 de metri și așa mai departe.

Doar că ideea de acum a lui Gheorghe Roman, primar al Mediașului, nu s-a mai potrivit cu lucrarea de acum mai bine de zece ani a lui Gheorghe Roman, director al Meditur. Mai precis, pentru amenajarea noului sens giratoriu a trebuit desființată parțial linia de troleibuz nefolosită niciodată, deoarece giratoriul proiectat se întindea pe o suprafață mult mai mare.

După care, lucrările au stat.

”Este un giratoriu costisitor, inutil și chiar periculos. Când vii dinspre Târnava e și pantă și curbă, ajungi direct în giratoriu. Într-adevăr e o problemă lungă și stufoasă. Dar nu pot să nu remarc că, totuși, în timp ce Mediașul își extinde rețeaua de troleibuze, Sibiul a desființat-o”, spune acum Silviu Sîntea, președintele asociației Transira, a cărei principală preocupare este promovarea conceptului de transport urban durabil. De altfel, Silviu Sîntea este și cel care, în 2006, în calitate de consilier local al Mediașului, a inițiat proiectul de prelungire a liniei de troleibuz în discuție.

”Vă doresc numai bine”

Cel puțin pentru reporterul Turnul Sfatului, a încerca să iei telefonic legătura cu primarul Mediașului, Gheorghe Roman, s-a dovedit o misiune imposibilă. Nici viceprimarul Christine Thellmann nu s-a dovedit mai dornică de a răspunde la întrebări. ”În scris, vă rog”, a cerut ea să fie solicitată a răspunde.
Solicitarea trimisă în scris pentru a afla de ce lucrările la un sens giratoriu durează atât de mult a primit un răspuns semnat de Ovidiu Pietraru, administratorul public al municipiului, Daniela Pușcaș, directoarea tehnică, și Cosmin Ignat, șeful Serviciului Investiții. ”Vă comunicăm că pentru obiectivul de investiții «Amenajare sens giratoriu șoseaua Sibiului ieșire izvor municipiu Mediaș» termenul de finalizare este 01.10.2019, conform contractului”, este singurul răspuns asumat de cei trei.raspuns primaria medias

 

Am încercat, din nou, să cerem explicații mai largi primarului Gheorghe Roman, asupra (non)sensului giratoriu și a istoriei de 13 ani în care a fost direct implicat. ”Bună ziua. Am fost informat că ați primit răspuns pe această temă de la colegii mei din Direcția Tehnică. Vă doresc numai bine”, a răspuns, în cele din urmă, primarul Mediașului.

Am reușit, totuși, să îi smulgem o declarație primarului din Mediaș. Prin SMS

Am reușit, totuși, să îi smulgem o declarație primarului din Mediaș. Prin SMS

Ca un detaliu, angajații Primăriei Mediaș sunt printre puținii funcționari din județul Sibiu care – de la secretar la muncitor – primesc lunar un spor de 15%, acordat pentru ”condiții vătămătoare de muncă”. În cazul primarului, fiind vorba de o demnitate publică, indemnizația lunară de 14.560 de lei se majorează cu 15% (2.184 de lei lunar) ca urmare a implementării de proiecte din fonduri europene.

Și totuși, când?

Marți, 1 octombrie 2019, când expira termenul de finalizare a (non)sensului giratoriu de la Mediaș, pe șantierul de pe care au dispărut semafoarele erau câțiva muncitori. ”Cred că da, azi îl terminăm”, a răspuns mai mult ca să răspundă cel care părea a fi șeful echipei. Și care a promis că, în câteva ore, își alocă timp pentru a explica de ce a fost nevoie de mai bine de șapte luni pentru un (non)sens giratoriu. ”Căci dacă ați ști că aici au fost probleme cu apele…”, a mai spus el.
Inginerul din cadrul Posada Med nu a mai revenit pentru explicații suplimentare, iar reprezentanții firmei nu au răspuns până la publicarea acestui articol la solicitarea transmisă în scris pe acest subiect. Dar chestiunea apelor subterane a mai fost invocată peste vară de Primăria condusă de Gheorghe Roman drept motiv de stagnare a șantierului. Ape subterane care au făcut obiectul studiilor preliminare demarării lucrărilor la (non)sensul giratoriu, studii plătite de aceeași primărie. ”La data execuției lucrărilor de teren, apa subterană nu a fost întâlnită în forajele executate până la adâncimea maximă investigată. Cu caracter general, nivelul hidrostatic a fost interceptat la adâncimea de 3,5 – 4 metri și este ascensional până la 1 – 1,5 m față de cotele actuale în timpul precipitațiilor abundente. În amplasamentul investiției nu s-au identificat surse de apă naturale, care ar putea influența negativ comportarea lucrării în timpul exploatării”, se arată în respectiva documentație a investiției.

În tot acest timp, așteaptă și cei de la Meditur să monteze iarăși stâlpii și rețeaua de contact dezafectate pentru construirea (non)sensului giratoriu. ”Avem proiectul nostru separat de reașezare a infrastructurii de contact pe noua amprentă a giratoriului. Noi am vrut să intrăm deja cu lucrarea, dar actualul constructor – pentru că are, probabil, probleme cu întârzierile – nu a fost de acord să intrăm în zonă până nu termină lucrările. Eu sunt convins că anul acesta va circula pe acolo troleibuzul”, speră Florin Neag, directorul adjunct al Meditur, potrivit unei declarații oferită Turnul Sfatului.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

17 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    S

    Auzi și pe consilierul ala, se lauda cu extinderea troleibuzelor la Mediaș.. În ce oraș ca lumea din vest a văzut el troleibuze? Cu cabluri prin tot orașul pe deasupra străzilor și cu troleibuze care încurcă circulatia… Foarte modern, ce sa zic. Autobuzele electrice sunt altceva, alea trebuie la Sibiu, dar nu troleibuze.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

        S

        Asa vin și eu cu exemple de orașe unde nu sunt. Mai multe! Nu va înțeleg de ce ați vrea lianele alea deasupra capului în loc de autobuze electrice.

        • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

          Troleu

          De ce sa car greoaiele baterii prin orase, folosind autobuzele ca posibile bombe pe roti, nemaivorbind de costul suplimentar al unei curse?!
          O retea bine pusa la punct, inseamna geometria unui oras smart. Pe langa troleibuze, in orasele care se respecta sunt tramvaie, ce tot retea electrica au.
          Tramvaiele si troleibuzele moderne se deplaseaza si wireless pe anumite portiuni.

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    l

    La ce sa te astepti de la un traseist si toparlan din Band. Jud. MS sau o panarama a la Thelmann care conduc orasul, ca te bolsevicii consilieri din PSD-ul local ce sa mai vorbim….la orice proiect bun, rau doar bete-n roate.

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Consilier

    Acest sens giratoriu s a construit pentru dorința expresa a primarului din Medias care are terenuri in zona respectiva!
    Acesta spera acum ca vin investitorii și ii cumpara terenul. Ar tb urgent sa se sesizeze DNA, DGA și Poliția!
    Firma cu care a construit e o firma de casa apropiată clanului din Medias. Prietenii știu de ce. Aceiași firma executa toate lucrările
    de asfaltare și ce mai e pe aici prin Medias!
    Un sens giratoriu intr o zona periculoasa pentru interese private.
    Primarul trebuie de îndată anchetat.

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Cetatean

    Asa va trebuie ati vrut consilieri din afara fdgr, acum nu va plangeti, aia macar faceau calitate, eee ca mai furau nu se vedea, omul era multumit ca se face pt el. Astia se gandesc numai la ei.

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Troleu

    Dar unde o sa aiba statie troleul la izvor? In giratoriu???
    Si de unde o sa ia 6 trolee pt. noul traseu (pe langa celelalte doua pt. T1 si T3)? Ca ei au 4 functionale!!

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    un sas

    Mai rumanasilor….Trebuie ancheta URGENT …Unde au disparut pomii seculari cu diametre de 1-2 metrii diametru ..salcami de la izvor …cine a bagat banii in buzunar ..mult succes…

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    x

    O prostie mare cat casa…intr-adevar un troleibuz/autobuz nu l puteai intoarce acolo decat cu o giratie si cu insule insa nu si-are sensul niciodata si asta pentru ca: 1. reteaua de troleibuz nu duce direct in oras ci o ia prin Vitro 2.pt ca Izvorul nu mai este de mult o atractie, deci in lipsa altor fabrici sau puncte de atractie acea retea nu si mai avea sensul.
    Intr-adevara merita facut un giratoriu mare in intrarea Kaufland si intorceai acolo tot transportul in comun, dar deh…

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Troleu

      Exact asta a fost planul consilierului: un giratoriu in zona Trident/Kaufalnd, ce ar fi ajutat si pe cei de la Kromberg si intoarcere pe sos. Sibiului, fara a mai intra prin cartier.
      In locul giratoriului, semafoare. Si asa va fi greu, ca troleul, de pe banda I, taie calea celor de pe banda II, ca sa se inscrie in giratoriu!

  12. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    rammstein

    nu cumva e lautarul sef din brasov ???…numai asta a facut giratotii la distante de 100 de metrii unul fata de altul…!!!…are moldoveanul boala la placinte ….acum vad ca o ia razna prin tara….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Anchete
  • Contact