X
cel mai lung pod sursa foto arup.com

Cei care au proiectat cea mai lungă autostradă peste mare vin să gândească noul centru al Sibiului

O subsidiară din cadrul Arup Group este singura companie care a depus ofertă în cadrul licitației pentru elaborarea studiului necesar construirii în centrul Sibiului a unui nou centru cultural, de spectacole și evenimente (cel din zona actualului Teatru ”Radu Stanca”). Cu peste 14.000 de angajați în toată lumea, Arup Group este acea companie de servicii care a semnat arhitectura celei mai mari autostrăzi suspendate peste mare din lume (foto principală), a contribuit la proiectul Operei din Sydney, dar și la cel al Marina Bay Sands, din Singapore, de exemplu. Potrivit discuțiilor de până acum, ridicarea noului centru de conferințe și spectacole, laolaltă cu redefinirea zonei Cazărmii 90, este un demers echivalent cu dezvoltarea unui nou centru, unul modern, al municipiului Sibiu.

Ove Arup & Partners International Limited este singura companie care s-a înscris la licitația pentru întocmirea studiului de prefezabilitate necesar viitorului Centru de conferințe și spectacole din Sibiu. Cu siguranță cea mai mare investiție a orașului din ultimii 100 de ani (estimările – largi, e adevărat – de până acum vorbesc de un efort financiar de cel puțin 80 de milioane de euro), Centrul de conferințe și spectacole va fi ridicat în zona actualului Teatru ”Radu Stanca”. Deocamdată, însă, nimeni din Sibiu nu are o idee clară a volumelor și funcțiunilor pe care să le înglobeze viitorul centru. Tocmai de aceea, întocmirea studiului de prefezabilitate este o etapă decisivă în conturarea acestui obiectiv. Primăria Sibiu a alocat 1,26 milioane de lei, fără TVA, pentru acest amplu studiu care ar urma finalizat în termen de nouă luni de la semnarea contractului.

”Fiind vorba de o investiție publică substanțială, este important ca aceasta să fie sustenabilă, funcțională, flexibilă, receptivă la schimbare și vibrantă (utilizată pe tot parcursul anului)”, caietul de sarcini elaborat de Primăria Sibiu pentru Studiul de prefezabilitate al viitorului centru cultural

Ce vrem și ce se poate

”Scopul serviciilor ce urmează a fi achiziționate este acela de a defini caracteristicile necesare investiției din punct de vedere al numărului și tipului de săli de spectacole, de repetiții și de studiu, al dotărilor aferente, precum și al altor funcții și cerințe asociate. Proiectul va analiza, de asemenea, cât este de fezabil ca aceste cerințe să fie întrunite în cadrul amplasamentului identificat și să propună ajustări sau abordări specifice în vederea îndeplinirii fezabilității și sustenabilității obiectivului pe termen lung. În plus, va identifica acele caracteristici specifice, geometria centrului cultural multifuncțional sau obiectivele adiacente de avut în vedere pentru a asigura că viitorul obiectiv va fi încununat de succes”, se arată în caietul de sarcini elaborat de Primăria municipiului Sibiu în cadrul procedurii de atribuire a contractului de întocmire a studiului de prefezabilitate.

Ce funcțiuni va îngloba viitoarea clădire ridicată în locul Teatrului? Răspunsul este așteptat de la studiul scos la licitație

Ce funcțiuni va îngloba viitoarea clădire ridicată în locul Teatrului? Răspunsul este așteptat de la studiul scos la licitație

 

Practic, reprezentanții administrației locale cer de la firma căreia îi va fi încredințat acest contract să propună nu doar cum ar trebui să fie înglobată o astfel de investiție în zona centrală a Sibiului, ci și la funcțiunile pe care ar putea să le aibă și la care nimeni nu s-a gândit până acum. ”Studiul cerut va analiza oportunitățile investiției de a genera activități suplimentare dincolo de cele posibile sau avute în vedere în prezent și care pot genera dinamism și venituri suplimentare pentru asigurarea sustenabilității”, se mai arată în caietul de sarcini.

”La momentul prezent, infrastructura culturală la nivelul municipiului Sibiu nu face față, în totalitate, nevoilor culturale prezente și viitoare, sens în care este necesară dezvoltarea acestui proiect care să asigure spații și funcțiuni suplimentare pentru activitățile din sfera culturală”, caietul de sarcini elaborat de Primăria Sibiu pentru Studiul de prefezabilitate al viitorului centru cultural

Studiul solicitat prin acest contract este unul care presupune elaborarea unei serii întregi de analize de piață, care să ia în calcul contextul local, regional și internaționali, politici, strategii și legislație, oportunitățile și utilizările care ar putea genera chiar și venituri suplimentare. Studiul de prefezabilitate va trebui să aibă în vedere și aspectele sociale și de mediu (cei de la Arup Group sunt recunoscuți pentru proiectele prietenoase cu mediul la care au contribuit), să prevadă datele tehnice și funcționale ale obiectivului de investiții, să analizeze amplasamentul, să preconizeze costurile construcției și, printre altele, să elaboreze și diferite scenarii și opțiuni pentru viitorul centru de spectacole și conferințe.

Punctul de pornire al lucrului la acest studiu este reprezentat de nota conceptuală elaborată de reprezentanții TNRS, în urmă cu doi ani, document însușit de Consiliul local Sibiu și în care se făcea estimarea unui necesar investițional de 80 de milioane de euro, pentru o clădire ce ar însuma o suprafață construită desfășurată cuprinsă între 12.000 și 16.000 de mp.

Când?

Licitația pentru întocmirea studiului în discuție a fost lansată de Primărie la finele lunii august, termenul de depunere a ofertelor fiind fixat pentru 1 octombrie. Singura ofertă depusă până la această dată a fost cea a Ove Arup & Partners International Limited – companie multinațională cu sediul central în Londra -, care îi are drept subcontractanți pe americanii de la Venue LLC (subcontractanți în proporție de 10%, responsabili de partea de estimare a costurilor construcției).
În acest moment, între ofertanți și Primăria Sibiu se derulează negocierile prevăzute de legislație în cazul procedurilor din categoria ”off line”, cum este cazul celei de față.

Studiul de prefezabilitate ar urma finalizat în termen de aproximativ nouă luni de la semnarea contractului, derularea acestuia fiind împărțită pe etape distincte clare. Spre exemplu, în primele 35 de zile trebuie elaborat un document referitor la conturarea viziunii și obiectivelor proiectului, urmate de alte 35 de zile în care să fie elaborată o analiză de piață. Datele tehnice și funcționale ale viitorului centru vor fi elaborate mai apoi, având alocate alte 70 de zile. La fel, etape cu termene distincte sunt cele de analiză a amplasamentului, a aspectelor sociale, economice și de mediu, a costului construcției etc.

Ulterior întocmirii acestui studiu, administrația locală va lansa procedura de atribuire a studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic. Ulterior întocmirii acestor documentații ar urma lansată procedura de achiziție a serviciilor de execuție.

Cine?

Ove Arup & Partners International Limited este o subsidiară a Arup Group, una din numele de referință la nivel mondial în ceea ce privește managementul și implementarea unor proiecte definitorii la scară globală. Compania cu sediul central în Londra numără peste 14.000 de angajați în cele 92 de birouri din 35 de țări. Arhitecții, inginerii, consultanții și managerii de proiect din cadrul acestei companii au participat la proiecte în peste 160 de țări, unele din acestea fiind recunoscute în întreaga lume.

Marina Bay Sands este un alt proiect la care cei de la Arup Group au participat

Marina Bay Sands este un alt proiect la care cei de la Arup Group au participat

Spre exemplu, cei de la Arup Group și-au pus semnătura pe arhitectura celei mai lungi autostrăzi suspendate din lume. Este vorba de podul cu o lungime de 55 de km, care unește Honk Kong-ul de Zhuhai (China), construcție dată în folosință în octombrie 2018.

În istoria sa de 73 de ani, grupul și-a pus amprenta și pe arhitectura Operei din Sydney, a Marina Bay Sands din Singapore, a Stadionul olimpic din Beijing (supranumit ”cuibul de păsări”), a sediului televiziunii din Beijing, a stadionului Allianz Arena din Munchen și a multor altor proiecte de pionierat. De altfel, lista premiilor internaționale a celor de la Arup Group este una impresionantă.

În România, cei de la Arup Group au participat la implementarea unor proiecte de clădiri verzi, dar și la cel de revitalizare a centrului vechi al Capitalei.

Citește și Viitorul centru de conferințe și spectacole al Sibiului. Cum arată clădirile din care s-au inspirat inițiatorii | FOTO

Sursa foto principală: arup.com

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

3 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Gandilaceea

    Aveti grija sa nu ne trezim cu o sandrama din sticla si metal care n-are nici o legatura cu noi…. modern nu inseamna si bun, ba dimpotriva. Ar trebui sa respecte arhitectura locala…

    Ma intreb, oare de ce nu a demarat primaria un CONCURS de design la care sa participe firme locale in primul rand, apoi europene, din moment ce banii sunt ai Europei si ai nostrii ?!?!? Sau se gandesc ca e mai bine sa ne laude niste participanti ca au facut un pod sau niste cladiri destul de urate dar “moderne” prin China… apoi sa-i cheme sa ne faaca si noua unele.

    Sibiul e asa pentru ca a fost construit de localnici dealungul vremii…. E cam ciudat cu doar o firma s-a trezit sa fie particpanta la asa ceva…. cum oare de nu a aflat nimeni de licitatia asta ?!?!?!

    Cam suspect..

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Explicație nume

    Denumirea de “Promenada Mall” a devenit marcă înregistrată de cei de la NEPI pentru acesr concept de centru comercial cu terasă mare pe acoperiș acum ceva ani. Shopping City Sibiu, și-a primit actualul nume înainte de a fi vândut de foștii proprietari, probabil pentru că cei care au deschis mini mall-ul în 2005 nu au înregistrat marca, iar NEPI a deschis mai întâi un mall Promenada în zona Pipera din București și mai au și altele în afara țării (Polonia parcă). A fost o decizie de branding să nu păstreze numele de Festival Centrum al proiectului, pe care au luat-o de mai multe luni conform unor site-uri în limba engleză, inclusiv pe site-ul oficial al NEPI Europe unde era de ceva vreme anunțat numele actual. Promenada Mall este deci un concept privat, cu denumire înregistrată, cum este de ex. Iulius Mall, AFI, etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact