X

Primarii, orgoliile și promisiunile. Zona metropolitană Sibiu trebuie înființată înainte de alegeri

Traian Deleanu

Cum vii pe noua pistă de biciclete din Cisnădie către Sibiu, după bâlbele din dreptul cartierului Arhitecților unde nu mai știi dacă ești pe trotuar sau pe pistă, ajungi nicăieri. Adică în zona unde se termină Cisnădia și începe Sibiul trotuarul-pistă se termină brusc și de acolo trebuie să te descurci cum poți.

Mai fericită e situația pistei de biciclete înspre Rășinari. Care, la limita administrativă dintre Sibiu și satul lui Cioran și Goga, pur și simplu se îngustează cu vreo 40%. După care, la fel ca la Cisnădie, se termină brusc, în zona Tropinilor Noi.

Realitatea pistelor de biciclete construite și amplasate de fiecare primar sau președinte de Consiliu Județean după cum a crezut că e mai bine e, însă, un moft, pe lângă felul în care aceiași aleși reușesc să nu reușească să își conecteze localitățile între ele. Din 2016 a tot vorbit primarul Sibiului, Astrid Fodor, de noi legături cu Șelimbărul. A și semnat cu primarul din Șelimbăr un acord de asociere pentru prelungirea străzii Oașa, cu un pod peste Valea Săpunului pe care și l-a asumat Marius Grecu, primarul din vecini. Se termină mandatul ambilor primari și nici urmă de pod sau de legătură. Căci, dacă e să vorbim de legătura dintre rampa Ștefan cel Mare (din Sibiu) și str. Pictor Brana (din Șelimbăr) ajungem iarăși în categoria ”așa nu”. Adică Sibiul și-a amenajat și gândit într-un fel strada, cei din Șelimbăr în alt fel. Iar legătura dintre cele două străzi este, acum, un pod îngust pe care încape o mașină.

Cisnădia? S-au stricat sute de planetare prin hârtoape și au ars în staționare mii de litri de motorină și benzină mașinile din cartierul Arhitecților de când Marius Grecu și Gheorghe Huja, adică primarii din Șelimbăr și Cisnădie, tot vorbesc de crearea unor noi legături între localitățile pe care le administrează. Tot ce au reușit e ceva piatră spartă și ”închis ochii”.

Cristianul? Nu reușesc Astrid Fodor și Ioan Seuchea, primarul din Cristian, alături de cei de la Drumuri Naționale să facă un amărât de trotuar pentru cei care ies de la muncă în Zona industrială vest. Căci, pe strada pe care Sibiul a botezat-o Salzburg și care delimitează orașul de comună și care acum e un fel de drum național, nimeni nu s-a gândit la miile de oameni care vin și pleacă înspre serviciu. Și nimeni n-are timp să se gândească din moment ce sunt vreo trei entități care ar trebui să conlucreze pe acest subiect.

Căci despre oameni este vorba. Despre cei care nu au nicio vină că nu au stat să învețe și mai apoi să analizeze documentații urbanistice atunci când au dat avansul pentru un vis frumos în cartierul Arhitecților. Despre cei care au ales o casă în Șelimbăr, deoarece nu își permiteau una în Sibiul în care lucrează și își duc copii la școală. Despre zecile de mii de oameni care au ales zona Sibiului pentru o viață mai bună, sub o administrație deschisă la minte. Iar o administrație deschisă la minte colaborează instituțional cu administrațiile învecinate. Este mult prea puțin important pentru zeci de mii de sibieni, cisnădie și șelimbăreni că primarul din Cisnădie este mai coleric și nu își poate ține gura în fața unei doamne, adică a primarului Astrid Fodor. Este irelevant pentru aceiași zeci de mii de sibieni, cisnădieni și șelimbăreni că orgoliul primarului Astrid Fodor nu poate trece peste vorbele nesocotite ale lui Gheorghe Huja. Cei doi sunt aleși să reprezinte oamenii și să le rezolve acestora problemele, ca să nu zic să le prevadă și ocolească din timp.
Și am vorbit doar despre infrastructura mobilității. Să nu mai amintim de cea educațională, a deșeurilor ori cea medicală unde, în zona aceasta cu vreo 220.000 de locuitori, fiecare primar sau președinte de Consiliu Județean face cam cum crede de cuviință. Adică fără să discute și să cadă în vreun fel de acord cu reprezentanții localităților învecinate.

Sunt deja mulți ani de când se tot vorbește despre o zonă metropolitană a Sibiului, care să armonizeze urbanistic legăturile dintre localități și – mai ales – să ducă la implementarea unui sistem de transport public integrat, care să ofere alternativă mașinii personale. În acest moment nu este deloc evidentă intenția Sibiului, a Cisnădiei, Șelimbărului și a celorlalte localități să se asocieze într-o astfel de construcție. Din orgolii personale în primul rând, consider eu.
Toți primarii acestor localități, însă, își doresc continuarea mandatului pentru care peste opt luni vor cere din nou votul sutelor de mii de oameni din această parte a țării. Prin urmare, dacă chiar vor cu adevărat acea zonă metropolitană care să armonizeze cât de cât lucrurile, singura metodă prin care pot demonstra asta este de a realiza asocierea înainte de alegerile locale de anul viitor. Există un draft de asociere, există exemple de bune practici la noi în țară, încă mai există timp.

Iar în toată această amorțeală ”edilitară” pe acest subiect ar putea să se implice Daniela Cîmpean. Președinta Consiliului Județean. Care a cam pus carul înaintea boilor și a spus că va face ea o centură ocolitoare de sud a Sibiului, pentru care a și lansat un studiu de prefezabilitate. Fără să strângă primarii localităților din împrejurimi pentru a lucra împreună ca pentru un proiect serios și de durată, nu ca pentru o lărgire chinuită de drum județean pe o porțiune de 500 de metri cum se vrea în zona Cartierului Arhitecților. Daniela Cîmpean este cea care, în fața atâtor orgolii mai mult sau mai puțin justificate, ar trebui să îi adune la un loc pe toți. Valentin Ivan – primarul din Sadu și cel care și-a asumat conducerea Asociației comunelor din județ – ar trebui să fie alături de Daniela Cîmpean în acest demers. Știe și el prea bine că acea asociere inițiată de Șelimbăr cu câteva comune din împrejurimi nu are niciun viitor fără forța investițională și capacitatea administrativă a Sibiului.

Înființarea unei zone metropolitane a Sibiului trebuie realizată acum. Nimeni nu poate garanta că, după alegeri, primarii nu se vor izola din nou în birourile lor și vor face ”fiecare cum crede mai bine”.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

4 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    european

    Locuitorii din Cartieul Arhitectilor nu sunt de vina pentru cosmarul urbanistic ci sunt cei inselati ( dusi in eroare este putin spus) de catre autoritatea locala.Acest cartier, conform parcelarii, a fost reglementat urbanistic prin PUZ aprobat de Consiliul Local Cisnadie si avizat de Consiliul Judetean Sibiu.A fost proiectat ca si zona rezidentiala cu case individuale P+1, P+2, si obiective de interes public : scoala, gradinita, locuri de joaca pentru copii, CEC, cinematograf, spatii comerciale , spatii verzi. Existenta unui PUZ/2006 aprobat conform legii, act normativ, a validat siguranta achizionarii de terenuri pentru edificarea de case individuale de catre cei interesati. Primaria a emis autorizatii de constructie pentru blocuri ( oriunde si oricum), cu nerespectarea PUZ , si fara asigurarea echiparii edilitare corespunzatoare conform legislatiei in vigoare.Insitutiile statului tac.Locuitorii trebuie sa se multumeasca cu picaturi de apa la robinet, cu trafic de cosmar, sa circule pe strazi inguste, neasfaltate, fara trotuare pe strazi pietruite.In tot cartierul nu exista trecere de pietoni, copiii circula printre masini fiind permanent in pericol.Daca trotuarul amenajat , este si pista de biciclete riscul este si mai mare chiar si pentru adulti. Politia rutiera a dat aviz?
    Comportamentul primarului fata de acesti locuitori si fata de reprezentantii institutiilor cu care ar trebui sa colaboreze,este de neacceptat intr-o tara europeana.Este lipsit de empatie dar multumit ca bugetul local este asigurat in mare parte de locuitorii din Cartierul Arhitectilor.Daca ar fi respectat legea,nu se ajungea in aceasta situatie.Primarul trebuie sa-si asume si incompetenta serviciului arhitect sef care are o contributie majora la haosul urbanistic.

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      european

      Se continua extinderea necontrolata a orasului.Daca nu se va dimensiona corespunzator reteaua de apa si canalizare, daca nu se va face un studiu de circulatie, daca nu se va largi DJ 106 C, daca nu se va introduce transport in comun,zona va deveni o noua ”cenusareasa ” a orasului, ca si Cartierul Arhitectilor. La nivelul primariei se manifesta in continuare o pasivitate deranjantă fata de calitatea vietii locuitorilor.Le reamintim articole din legea urbanismului.
      Art 9 Legea 350/2001 Obiectivele principale ale amenajării teritoriului sunt următoarele: b) îmbunătățirea calității vieții oamenilor și colectivităților umane;
      Articolul 13 Legea 350/2001. Principalele obiective ale activității de urbanism sunt următoarele:a) îmbunătățirea condițiilor de viață prin eliminarea disfuncționalităților, asigurarea accesului la infrastructuri, servicii publice și locuințe convenabile pentru toți locuitorii;b) crearea condițiilor pentru satisfacerea cerințelor speciale ale copiilor, vârstnicilor și ale persoanelor cu handicap;c) utilizarea eficientă a terenurilor, în acord cu funcțiunile urbanistice adecvate; extinderea controlată a zonelor construite;

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact