X
bogdan-muntean-profesor-de-desen-1

Profesor de desen: „Am predat după manuale care prezintă o viziune comunistă”

Învățământul artistic din România funcționează după „aceleași reguli din perioada comunistă”. Materia pe care profesorii de artă trebuie să o predea la clasă este învechită și nu are legătură cu interesele elevilor. În Sibiu situația este similară, Bogdan Muntean, profesor de desen, a identificat și alte probleme care conduc la situația tristă din învățământul artistic.

Profesoara Ioana Turcu de la Colegiul Național de Muzică “George Enescu” din București a semnalat mai multe probleme în învățământul vocațional. Mai multe nemulțumiri adresate specialiștilor din minister, întregul articol puatând fi citit aici.

În Sibiu, profesorii de artă se zbat cu aceleași probleme și lipsuri. În România școlile sunt pline cu câte 30 de elevi în clasă pe care nu este ușor să îi stăpânești, mai ales când ei consideră ca au „oră liberă”. Profesorii dau examene care nu le asigură posturile, pentru care trebuie să pregătească toată materia anilor de facultate, iar titularizarea este un lux. Bogdan Muntean este un fost profesor de desen care a lucrat cinci ani în învățământul preuniversitar din județul Sibiu, atât în zonele rurale, cât și urbane. Acesta este al doilea an în care nu predă și spune că a renunțat la această meserie din mai multe motive. El a absolvit Liceul de Arte din Sibiu și Universitatea de Arte Plastice și Design din Cluj-Napoca, la secția de pictură. Deși știa că sistemul de învățământ are lipsuri, el a ales să predea sperând că poate schimba ceva în percepția copiilor asupra școlii și a artei. După cinci ani entuziasmul a dispărut.

bogdan-muntean-profesor-de-desen

Reporterul Turnul Sfatului a stat de vorbă cu Bogdan Muntean despre ce se întâmplă în sala de clasă și am identificat problemele majore. Toate acest motive îi fac pe elevi să se îndepărteze de artă și cultură, iar cei care rămân pe acest palier, curând decid să părăsească țara.

Cât de aplicabilă este materia la ora de desen?

Bogdan Muntean: În realitate cred că programa este aplicată atât cât un profesor consideră că poate fi aplicată. La fiecare lecție profesorul trebuie să afle câte cunoștințe au copiii despre subiect și cât de relevantă este lecția pentru ei. De multe ori ajungi în situația în care trebuie să predai o lecție de mai multe ori pentru ca un copil să înțeleagă despre ce vorbești. Acest lucru nu se întâmplă pentru că un copil nu are capacități mentale, el le are, dar poate materia este prea complexă sau tocmai opusul, iar copiii se plictisesc și își pierd atenția.

Care este cea mai mare problemă pe care o întâmpină un profesor de desen? Ai timp să pregătești elevi pentru examenele admitere pentru liceele vocaționale?

Bogdan Muntean: Cea mai mare problemă la clasă este scurtarea orelor, cum să ai timp fizic ca profesor să pregătești elevi pentru un liceu vocațional când tu ai ore o dată la două săptămâni. Ai două evaluări de făcut și ai materie de predat. La examenele vocaționale copiii nu trec pentru că nu îndeplinesc standardele examenului practic. Același lucru se întâmplă la admiterea la universitate, la arhitectură sunt cele mai multe cazuri, note de zece la matematică și fizică, dar pregătire de desen practic slabă. Un copil nu știe de la bun început ce meserie va avea, din acest motiv contează ce se întâmplă la orele de desen. În clasa a XII-a un copil decide că vrea să devină arhitect, are admitere deci se apucă de meditații. Într-un an e greu să recuperezi, un profesor de artă trebuie să pregătească elevul și pentru astfel de situații, să îi construiască o bază.

Pictură de Bogdan Muntean

Pictură de Bogdan Muntean

Ce conține manualul, care e materia care trebuie predată?

Bogdan Muntean: Materia pe care ministerul vrea să o predai are în componență niște concepte care nu își au locul. Mergem pe aceeași viziune pe care o aveam în anii `70 și `80, nu vedem arta ca parte din cultură. Arta ar trebui privită diferit, până la urmă este o oglindă a lumii în care trăim și o componentă culturală foarte importantă. Manualele prezintă o viziune comunistă asupra artei, în general, punem doar ceea ce ne place și ignorăm ceea ce nu înțelegem. Arta de multe ori evidențiază aspecte negative ale societății pentru a atrage atenția asupra lor.

Ce ai vrea să îi înveți pe elevii tăi?

Bogdan Muntean: Eu am încercat să le induc elevilor ideea că arta înseamnă orice formă de cultură, orice formă de exprimare culturală. Nu mai contează dacă e dans, teatru, desen sau muzică. Multă lume se plânge de muzica din ziua de azi sau de arta contemporană, dar noi trăim într-o astfel de lume. Arta are grijă doar să incubeze aceste stări sociale și probleme, este o viziune cât se poate de reală. În vremea comunistă eram cenzurați și atunci arta și-a pierdut legătura cu realitatea, dar acum nu mai avem astfel de probleme. La finalul zilei un lucru cu care îmi doresc să rămână elevii mei este că au voie să se exprime și o pot face simplu. O tehnică pe care țin să o predau este reducția, nu toți putem desena un peisaj montan perfect, dar cu forme geometrice simple putem rezuma un peisaj. E cam același principiu ca rezumatele de la limba română.

Pictură de Bogdan Muntean

Pictură de Bogdan Muntean

Cum ar trebui să fie o oră de desen, din experiența pe care o ai?

Bogdan Muntean: Desenul sau arta, în general, ar trebui predate ca o oră de terapie. Prin artă copiii învață să se exprime, poate nu vor ajunge artiști celebri, dar este o necesitate. Până la urmă, mai întâi învățăm să desenăm și apoi să scriem. Este o formă primordială de exprimare, nu e normal să pierdem acest aspect. Ora de desen trebuie să fie ora la care să mergem cu gândul că avem voie să punem toate trăirile pe o foaie de hârtie.

De ce este important pentru elevi să studieze arta?

Bogdan Muntean: Arta este importantă pentru un tânăr pentru că viața noastră se învârte în jurul culturii, suntem ființe sociale și ne întâlnim la evenimente culturale, precum concertele, expozițiile, lansările de carte, spectacolele de teatru sau filmele. Avem nevoie de o cunoștință minimă pentru a ne putea bucura de astfel de evenimente. Pe lângă acest aspect, arta ne facem să ne înțelegem între noi, avem un limbaj. Dacă eu spun Renascentist, probabil te gândești la un tablou sau un monument. Suntem turiști pentru că ne place arta și cultura unei țări. Avem un sistem bolnav și asta pornește de la educația culturală.

De ce ai renunțat la această meserie?

Bogdan Muntean: Motivele principale ar fi timpul, responsabilitatea și banii, dar lucrul care m-a convins a fost că în România facem treaba ca să fie făcută. Nu există o justificare concretă, noi facem toată viața lucruri pentru că trebuie să le facem.

Pictură de Bogdan Muntean

Pictură de Bogdan Muntean

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

3 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Till Eulenspiegel

    Prin anii ’70(cind dl profesor nu era nici in faza SF)nu erau manuale de desen,nici comuniste nici capitaliste.Mergeam pe Gladiolelor si desenam ce vedeam: blocuri,Aprozarul,Alimentara,Brutaria, etc.Astia din ziua de azi deseneaza meduze,tornade,paianjeni mutanti,zombi,negri albi,unguri simpatici,balene gestante si alte alea-alea ….Asta-i nimic: la fizica tot cu Newton,Pascal,Arhimede,Jurin,Ohm,Kirkoff si alti ramoliti le scurteaza copilaria elevilor!

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Belzebuth

      Bine Decretel! STIM ca voi astia din anii ’60 sunteti o rasa superioara ca inteligenta si abilitati, tot ce-ati facut voi trebuie luat ca model, stiti mai bine tot in orice domeniu, sunteti programul Lebensborn a lui Ceausescu, voi ati cladit UTOPIA, nu va lamurim noi milenarii cei obraznici.

      …pacat ca ***** “fortele oculte” schema voastra perfecta!

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    profu

    Sa vedem ce va face dna ministru care este profesor in invatamantul preuniversitar. A promis ca se va renunta la hartoage si comisii. Poate unii [profesori se vor supara ca nu mai sunt comisii, ca nu mai sunt sefi, dar e chiar prea multa hartogaraie… Si apoi, clase de 32 de elevi… de ce? dupa clasa a IX-a migreaza o gramada de elevi de la licee mai putin cotate la licee mai bune… Normal ar trebui sa se accepte transferuri numai pt. elevii care si-au scimbat domiciliul dintr-un oras in altul. nu sa plece de la Noica la Ghibu, de la Ghibu la Goga…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact