Un efect imediat al deschiderii noului centru comercial de lângă podul Gării este închiderea mai multor magazine de pe pietonala Nicolae Bălcescu a orașului. Patru astfel de spații s-au golit în cursul săptămânii trecute, alăturându-se celor deja aflate în căutare de noi chiriași. Comercianții spun că ”vadul” noului mall este mai constant, proprietarii de restaurante și cafenele nu cred că mai e loc de extindere pentru industria lor, iar agenții imobiliari fac o paralelă cu ceea ce s-a întâmplat la Cluj cu mai bine de zece ani în urmă.
Seroussi și Bigotti sunt magazinele care, de săptămâna trecută, au închis magazinele din zona centrului istoric pietonal al Sibiului și, asemeni celor de la Zara și Massimo Dutti, s-au mutat în Promenada Mall. Surse din piață nu exclud ca astfel de situații să se mai repete, pe măsură ce noi spații comerciale din mall, aflate acum în curs de amenajare, vor fi date în folosință. ”România nu este pregătită pentru comerțul stradal, nu avem adevărate străzi comerciale. Sunt două sau trei orașe în România care au astfel de pietonale, precum Nicolae Bălcescu din Sibiu sau Republicii, din Brașov. Dar România are patru anotimpuri, iar toamna și iarna sunt anotimpuri răcoroase, umede, ploioase. Iar cum astfel de zone pietonale nu au de obicei infrastructura suficientă (parcări, acces lejer din apropierea acestora), prin urmare normal că oamenii merg spre fostele piețe din Evul Mediu, cărora acum noi le zicem centre comerciale sau mall-uri. Acolo ai parcare, nu te plouă, nu te ninge, nu ți-e frig. Asta este explicația pentru care centrul istoric al Sibiului se golește de magazine”, explică pentru cititorii Turnul Sfatului un specialist în retail, cu experiență de management al lanțurilor de magazine la nivel internațional. Strict în cazul Sibiului, mai există o particularitate care determină comercianții să părăsească centrul istoric: faptul că majoritatea clădirilor fac parte din aria protejată. ”Era normal să apară o astfel de migrație către noul centru comercial, deoarece mai există un aspect: centrul Sibiului, fiind unul istoric, nu prea oferă posibilități de remodelare a spațiilor comerciale, ca suprafață, de exemplu”.
Cu o suprafață de 1.500 de mp, spațiul ocupat de Zara este cel mai mare magazin care ”s-a golit” odată cu deschiderea noului mall
Experiența altora
Migrația comercianților din zona pietonală către centrele comerciale create după chipul celor din vest nu este un fenomen nou în România. ”Același lucru s-a întâmplat și în Cluj-Napoca, acum mai bine de zece ani, când s-au deschis Polus și Iulius Mall. Bătea vântul prin centrul Clujului, găseai o cafenea sau două, două magazine, în rest nimic. Acum s-au întors înapoi acei comercianți, iar chiriile de pe pietonala din Cluj sunt mai mari decât cele din Sibiu. Cu siguranță același lucru se va întâmpla și la Sibiu. Va fi un an, doi, trei în care spațiile vor aștepta clienți, să zicem, căci până acum Sibiul nu a mai trecut prin astfel de situații”, spune reprezentantul unei agenții imobiliare regionale cu sediul central în Sibiu.Prețurile rezistă
”Proprietarii de spații comerciale nu doresc să modifice nivelul chiriilor, acestea rămân – în funcție de poziție, vitrină la stradă și alte detalii precum suprafața – cuprinse între 30 și 50 de euro pe metru pătrat”, descriu agenții imobiliari intervalul chiriilor din zona pietonalei din Sibiu. Nivelul chiriilor este comparabil cu cel din Promenada Mall, unde cei de la NEPI Rockcastle – fondul de investiții care deține centrul comercial – au stabilit o chirie lunară de 40 de euro pe metru pătrat.Proprietarii de cafenele și restaurante: nu este bine
Faptul că din centrul istoric al Sibiului pleacă comercianții de haine va afecta și restaurantele și cafenelele din zonă. ”Nu este de bun augur că se retrag magazine din zona pietonală. Acum, sincer, este Târgul de Crăciun care nu va face simțită închiderea acestor magazine, deoarece este un pol important de atracție pentru turiști. Dar vor urma lunile de ianuarie și februarie, când oricum vânzările sunt scăzute, iar peste această situație va fi și noutatea acestui mall, care își «va lua partea» din grupul de potențiali clienți”, spun proprietarii de restaurante și cafenele din centrul Sibiului, cu care a discutat Turnul Sfatului.Spațiile comerciale lăsate goale în ultimele zile vor fi ”greu de umplut” de cei din domeniul ho-re-ca, extins suficient în zona centrului istoric. ”Nu văd deocamdată potențial pentru noi investiții din domeniul ho-re-ca, cel puțin nu pentru spațiile mari care se eliberează. Mai degrabă aș crede că mai potrivit este un magazin din zona concept-store, care să aducă un plus de calitate față de produsele pe care le aduce în centrul orașului fostele magazine Billa, actualul Carrefour Expres”, este de părere unul din proprietarii de restaurante din centrul istoric al Sibiului.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Massimo Dutti , Turnul Sfatului , Centrului Creștin , Iulius Mall , Magazinele Germanos , Evul Mediu , Promenada Mall , cluburi închise , Bulevardul Nicolae Bălcescu , Pentru Sibiu , Dar România , Carrefour Expres , chirii , Centrul Comercial Ambient
Vizualizari: 27925
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Matei
Acum 2 ore
Emil
Acum 2 ore
John
Acum 2 ore
John
Acum 2 ore
Adina