X
aeroport  (76) (Copy)

Ofertă concretă de concesionare a întregului aeroport. Consilierii județeni și cei locali se strâng luni pentru o decizie

Aeroportul Sibiu ar putea deveni primul din țară care ar urma să fie concesionat în totalitate. Conducerea Consiliului Județean Sibiu a convocat pentru luni o ședință la care a chemat pe lângă consilierii județeni și pe cei locali, alături de primarul Sibiului.

Cîmpean: ”Este absolut necesară o informare cât mai amănunțită a consilierilor pentru ca votul lor să fie exprimat în cunoștință de cauză”

Întâlnirea se va desfășura de la ora 14 în sala de ședințe. ”Este vorba de o întâlnire de lucru în care urmează să analizăm propunerile de concesiune pentru Aeroportul Sibiu. Am invitat-o pe doamna primar Astrid Fodor și pe consilierii locali ai Municipiului Sibiu pentru că Aeroportul este un obiectiv strategic în care a investit și Primăria Sibiu și fiind vorba și de prezentări de propuneri de concesiune cu impact pe termen lung asupra întregului aeroport am considerat că este necesară și prezența lor. Să nu uităm că avem și un studiu de oportunitate referitor la o parte din terenul aferent Aeroportului Sibiu și chiar dacă, Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu și-a retras oferta, noi suntem obligați să parcurgem pașii mai departe. În acest context este absolut necesară o informare cât mai amănunțită a consilierilor pentru ca votul lor să fie exprimat în cunoștință de cauză”, a declarat președinta Consiliului Județean Sibiu, Daniela Cîmpean.

Astrid Fodor: ”Decizia finală nu se va baza doar pe cele prezentate în aceasta ședință”

Primarul Sibiului, Astrid Fodor a declarat că întâlnirea de luni este una inițială și că o decizie definitivă în privința viitorului Aeroportului Sibiu se va lua doar după studii serioase. “Întâlnirea la care am fost invitată luni, 18 noiembrie, va fi una inițială, în care se vor prezenta propuneri de concesionare. De aceea, este prematur să îmi exprim acum un punct de vedere. Decizia finală nu se va baza doar pe cele prezentate în aceasta ședință, ci pe analize și studii serioase, de specialitate, pentru că Aeroportul Sibiu este un obiectiv strategic al orașului și al regiunii, un atu hotărâtor din punct de vedere logistic pentru investitorii Sibiului și un element esențial pentru turism și călătorii”, a declarat Astrid Fodor.

Camera de Comerț nu mai vrea concesiune. ”E prea scump!”

CCIA Sibiu, prin vocea directorului general Eugen Iordănescu, a anunțat oficial că renunță la oferta de concesiune a unui imobil din cadrul aeroportului, pentru că prețul cerut de CJ Sibiu este prea scump: 4000 de euro pe lună. ”Punând în discuție conținutul studiului de oportunitate, întocmit conform legii, am constatat că dacă concesiunea se va atribui prin licitație publică, chiar la valoarea minimă, câștigătorul va plăti pe durata contractului aproximativ 4,5 milioane de euro ca redevență și va investi alte câteva milioane de euro pentru reparații și construcții noi Conform legii, terenul concesionat și clădirile existente sau cele care vor fi edificate pe el constituie bunuri de retus și sunt/devin proprietatea Consiliului Județean la terminarea concesiunii. În aceste condiții, intenția noastră de a dezvolta un program de sprijin pentru IT și industrii creative, împreună cu un centru de afaceri nu este sustenabilă financiar”, se arată în informarea Camerei de Comerț.

Sky Capital vrea să preia Aeroportul Sibiu în totalitate

Reprezentanţii Sky Capital, prin administratorul Dorin Catană (foto), vor preluarea în concesiune a activității întregului aeroport. „Este o propunere care se referă la concesiunea serviciilor aeroportuare în totalitatea lor, compania urmând să administreze aeroportul în calitate de concedent. Vede această dezvoltare cu o infuzie puternică de capital şi de tehnologie nouă. Arată că sunt implicaţi în dezvoltarea unui aeroport nou în Bucureşti (privat) şi doresc acest lucru şi la Sibiu, ei având calitatea de operatori de servicii. Doresc să dezvolte terminalul cargo în Aeroportul Internaţional Sibiu împreună cu Aeroportul Liege, având încheiat un Memorandum cu dânşii în acest sens. Nu au realizat un studiu privind dezvoltarea propusă pentru Aeroportul Sibiu, dar doresc să realizeze în circa trei luni un studiu de fundamentare. Estimarea investiţiei este de 100 de milioane euro. Trebuie implicate companii aeroportuare externe precum cel din Singapore”, se arată în minuta precedentei întâlniri de la Consiliul Județean la care au participat toți investitorii interesați să investească la Aeroportul Sibiu.

12945-publimedia-mihai-das-copy

Foto: Businessmagazin.ro

Problema acestei oferte ține de datele prea puține care există despre acest fond de investiții. ”Este un fond din București, însă nu știm cine se află în spatele lor. Se spune că există oameni de afaceri saudiți, o altă informație spune că sunt oameni de afaceri ruși”, spun surse apropiate Aeroportului Sibiu.

Administratorul Dorin Catană are o vastă experiență în managementul companiilor din domeniul farmaceutic. Are însă la activ și o încercare de preluare eșuată a Aeroportului din Cluj. La sfârșitul anului trecut, președintele CJ Cluj, Alin Tișe, a avut mai multe întâlniri pe tema concesionării aeroportului. În acest caz, Sky Capital, prin Dorin Catană, administrator, și Andrew Stear, project manager, au introdus oficialilor clujeni grupul Limak Yatirim, un concern turc specializat în investiții de infrastructură aeroportuară. Nu s-a finalizat nimic.

Celelalte variante

Societatea JBC Eden a anunțat Consiliul Județean că este interesat de concesionarea activității de Cargo a aeroportului.  O altă companie, Ceetrus vizează realizarea unui proiect urban pe o suprafaţă de circa 15-25 de hectare din interiorul aeroportului. Valoarea totală estimată a proiectului ar fi de 150 milioane de euro şi ar putea să se realizeze în 5-10 ani, etapizat, în funcţie de ritmul de dezvoltare al aeroportului.  Aerokraft propune dezvoltarea zonei de Cargo a aeroportului. Concret, e vorba de un Hub Cargo în Sibiu, în parteneriat cu Aeroportul de Marfă din Liege – Belgia. „În cazul în care zona Cargo ar urma să fie realizată pe amplasamentul actualului hangar, Aerokraft menţionează că investiţia în platformele şi pistele de legătură nu sunt rentabile economic şi ar trebui să fie făcute de către Aeroportul Sibiu sau de Consiliul Judeţean”, se arată în minuta întâlnirii.

PSD: Noi ce vrem?

Consilierul județean PSD, Cătălin Stanciu, spune că în cadrul acestei întâlniri ar trebui să se stabilească exact ce-și propune Consiliul Județean cu aeroportul. ”Prima întrebare trebuie să ne-o punem nouă: noi ce dorim? Să rămânem în continuare un aeroport de talie regională sau avem ambiția să tindem să devenim un aeroport internațional în adevăratul sens al cuvântului?  Să trecem în liga următoare, acolo unde nu sunt decât patru: București, Iași, Craiova și Timișoara. Dacă vrem să rămânem în liga regională, unde suntem acum, trebuie să luăm în calcul că avem aici Brașovul, cu un aeroport în curs de realizare, un aeroport nou, avem în continuare Mureșul, un aeroport în cadrul aceleiași regiuni. Dacă nu ne găsim nișa noastră, să rămânem un aeroport atractiv, să crească numărul de pasageri, nu facem nimic. Noi trebuie să ne definim ce vrem”, a declarat Stanciu.

CJ stanciu (8)

Pe de altă parte, consilierul PSD nu înțelege de ce au fost invitați consilierii locali la această întâlnire. ”Nu am înțeles logica pentru care în această fază au fost invitați consilierii locali. Noi avem un studiu de oportunitate care s-a făcut pe o temă. Tema respectivă s-a finalizat după ce beneficiarul a renunțat că vezi, Doamne, e mare prețul. Consilierii locali nu au nicio legătură cu Aeroportul Sibiu, el este doar în proprietatea Consiliului Județean”, a spus social-democratul, precizând că administrația locală din municipiul Sibiu va avea o problemă atunci când va fi întrebată în ce bază a cheltuit banii pentru reabilitarea aeroportului. ”Cum ai cheltuit tu bani publici pe o proprietate care nu-ți aparține? Și la final nici nu se spune că ai să zicem 3% din această investiție, vor avea o problemă”, a spus Stanciu.

O altă nedumerire a consilierului se referă la lipsa de transparență a conducerii CJ Sibiu. ”Mi s-a părut ciudat că în ziua în care noi am votat în cadrul CJ studiul de oportunitate, în aceeași zi, cei de la JBC și-au reconfirmat o mai veche intenție pe care ei au anunțat-o mai de mult timp și de care se pare că se știe. Mai mult decât atât, am înțeles că și cei de la Ceetrus aveau o intenție de un an și ceva înainte, de care nu a mai pomenit nimeni și atunci la întâlnirea respectivă am spus că dacă mai există și alte intenții să extindem tema studiului, să le cuprindem pe toate”, a explicat Cătălin Stanciu.

FDGR: Ar fi oportun un audit extern

Președintele FDGR, Paul Porr, propune ca înainte de a se lua o decizie să se ia în considerare comandarea unui studiu extern, care să explice care sunt cele mai bune soluții pentru aeroportul sibian. ”Eu nu sunt de specialitate. Poate ar fi nevoie ca într-o problemă atât de importantă pentru comunitate să avem un studiu extern, să chemăm un expert nepărtinitor, care să ne explice ce se poate face, în ce condiții și care sunt efectele benefice și negative pe termen lung”, spune Paul Porr.

Directorul aeroportului: O  abordare practicată pe mai multe aeroporturi din întreaga lume

Marius Gîrdea, directorul Aeroportului Sibiu, spune că există o practică des întâlnită ca un aeroport să fie concesionat. ”Această abordare este una  practicată pe mai multe aeroporturi din întreaga lume, inclusiv europene. În general ea vizează aeroporturi medii/mari sau unele care prezintă potențial de dezvoltare. Trebuie precizat faptul că alături de această intenție, mai există încă 3 propuneri de investiții, care urmăresc același scop, respectiv acela de a dezvolta paleta de funcțiuni desfășurate in arealul aeroportului sibian, acest interes fiind efectul măsurilor aplicate de aeroport, alături de Consiliul Județean Sibiu. Toate aceste opțiuni necesită a fi analizate din perspectiva strategiei și viziunii Consiliului Județean Sibiu și a orașului Sibiului referitoare la dezvoltarea Aeroportului, astfel încât să poată fi implementată soluția optimală”, a declarat Gîrdea pentru Turnul Sfatului.

Marius Girdea (3)

Jocul lui Iordănescu?

Surse apropiate Aeroportului Sibiu spun însă că toată această înșiruire de evenimente a fost pusă la cale de directorul executiv al Camerei de Comerț, Eugen Iordănescu. ”Oferta nu putea fi acoperită de la bun început de Camera de Comerț, chiar dacă prețul redevenței ar fi fost la jumătate, chiar și la un sfert. Nu existau bani decât pentru o parte de investiții și asta în condițiile unei alte tranzacții imobiliare. Camera de Comerț nu este decât un simplu ONG, nu are forță de investiții. Poate deschide însă uși. Scopul cererii inițiale a fost de a deschide Cutia Pandorei, fără a atrage antipatia publică spre un anumit investitor. Au mai fost intenții de concesionare, însă nu au atras de la sine nicio procedură de a se realiza un studiu de oportunitate. A fost nevoie de influența lui Iordănescu de a se porni jocul. Intenția doamnei Cîmpean de a continua procedura, chiar dacă s-a retras Camera de Comerț, este evidentă în acest plan”, spun sursele noastre.

iordanescu dezbatere cartierul arhitectilor DJ 106 C (81)

Președinta J Sibiu, Daniela Cîmpean, susține însă că este obligată de lege să continue procedura. ”Chiar dacă, Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Sibiu și-a retras oferta, noi suntem obligați să parcurgem pașii mai departe”, a precizat Cîmpean.

Pe de altă parte, Camera de Comerț a anunțat că va continua planul de realizare a investiției, în acest sens căutând alte locații. ”În cadrul adunării generale extraordinare din 16 octombrie, am decis cu vot unanim să nu depunem ofertă atunci când veți organiza licitația publică pentru atribuirea concesiunii, urmând ca în următoarea perioadă să identificăm soluții alternative pentru închiriere, cumpărare sau asociere în vederea investițiilor noastre”, se arată în răspunsul adresat Consiliului Județean. Totodată îndeamnă instituția să realizeze licitația cât mai repede posibil. ”Vă solicităm să duceți la bun sfârșit, cât mai repede posibil, procedurile de organizare a licitației pentru concesiune, astfel încât orice agent economic interesat să poată participa în mode transparent”, se arată în document.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

12 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    ganditorul din Sibiu

    Deunazi spunea un taximetrist ca au pus bucurestenii mana pe toate afacerile bune din oras, ceea ce se simte in scaderea standardelor…..apai daca un taximetrist vede asta….!

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Ion Ionescu

      Clujul si Brașovul au servicii net mai bune tocmai pentru ca au multe afaceri bucureștenii, la Sibiu e plin proprietari poienari si ciobani din Marginimea Sibiului, de aia sunt servicii foarte slabe, ajunge sa bei o cafea in oras si vei vedea asta.

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Alzara 1918

    După câțiva ageamii dl Paul Porr pune degetul pe rană : unii suntem nepricepuți , alții sunteți integrați nelegitim ( hoți ) , deci angajăm o firma straina ( care nu știe nimic despre noi in afara de Reuniunea Comisiei Europene la Sibiu ) care da ne dpună ce sa facem ca sa ne fie bine ca sanu ne fie mai rău .
    Aceasta va constata că avioanele survolează la joasă altitudine dar cu mare zgomot orașul .

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

        Din interior

        S-a intins zona rezidentiala catre Aeroport, ca peste tot, nu invers. Cand iti faci casa langa Aeroport te gandesti ca va fi operat cu trotinete electrice sau cu avioane?!?

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Klaus

    N-ar fi o idee rea ca sa luam capusa de pe Aeroportul Sibiu. Problema ar fi pentru ce bani si daca el ca creste substantial sub administrare privata.

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Gigi

    Aeroportul sb deranjaE enorm in competiție cu Brașovul. Că aeroportul bv sa existe, trebuie să dispară hangarul de la Sibiu. Conform normelor europene distanta de 150 km intre aeroporturi. Bucurestenii și nu numai investesc enorm in iasov la capitolul imobiliare, servicii medicale etc.
    Atunci, trebuie să dispară Sibiul cu hambarul lui, că sa existe iasovul, că valoarea terenului din ghimbav-stupini sa se mențină și să crească în continuare.
    Grija mare dragi sibieni! Vreți să ajungem că Otopeni? Acolo unde 90% din spatiu e ocupat cu magazine, iar că sa te îmbraci la.poarta stai că sarmalele printre mese și scaune ? Atenție ce ne dorim!
    Daca Clujul a refuzat, nu cred că au refuzat de prosti!

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Din interior

      “Aerokraft menţionează că investiţia în platformele şi pistele de legătură nu sunt rentabile economic şi ar trebui să fie făcute de către Aeroportul Sibiu sau de Consiliul Judeţean”

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Din interior

    <>. Astia ne sunt investitorii mult asteptati, cei care vor sa ia numai caimacul, iar investitiile mari sa se faca tot pe banii cetatenilor din judet.

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Din interior

    ”Această abordare este una practicată pe mai multe aeroporturi din întreaga lume, inclusiv europene. În general ea vizează aeroporturi medii/mari sau unele care prezintă potențial de dezvoltare.” Sibiul nu e nici mediu, nici mare, rezulta ca are potential de dezvoltare. Pai daca are potential de dezvoltare, de ce vrem sa externalizam activitatile care aduc cele mai mari venituri si facem analize economice din care rezulta o stagnare sau (vai!) o descrestere a numarului de pasageri? Cand trombonim lumea, cand ii aratam potentialul sau cand ii ascundem sub cifre, sa se externalizeze cat mai mult ca sa poata sa stea managementul (crescut numeric) linistit, fara bataie de cap?

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact