X
biciclete boke sharing sursa Wiimedia Commons

2,2 mil. euro: Primăria cumpără peste 550 de biciclete cu computere de bord. Și parcări inteligente

552 de biciclete și triciclete, 44 de parcări inteligente și un amplu sistem informatic sunt – pe scurt – caracteristicile achiziției tocmai lansată de Primăria Sibiu pentru înființarea primului sistem de bike-sharing din oraș.

Proiect care urmează a fi finanțat din fonduri europene nerambursabile, sistemul de bike-sharing al Sibiului tocmai a fost scos la licitație de către administrația locală. 10,6 milioane de lei, fără TVA, este bugetul alocat achiziției acestui sistem, firma desemnată câștigătoare având la dispoziție aproximativ opt luni pentru a crea și testa infrastructura necesară.

”… până la sfârșitul anului 2018 fiind marcate piste de bicicletă ce însumează 70,15 km, cu lățimi între 0,8 – 1 m. Totodată, în oraș sunt montate 398 de locuri de parcare pentru biciclete, din care 198 amenajate de municipalitate. Bicicleta este folosită zilnic de 9% dintre locuitori și săptămânal de 22% dintre sibieni”, Studiul de fezabilitate elaborat pentru sistemul de bike-sharing

Potrivit documentației de atribuire a contractului de proiectare și implementare a sistemului de bike-sharing, acesta se dorește a modifica paradigma de deplasare în oraș, în sensul de a încuraja deplasarea cu bicicleta, cu autobuzele și pe jos. Cele 44 de stații de bike-sharing vor fi amplasate în proximitatea stațiilor de transport public (gară, stații de autobuz) ”pentru facilitarea schimbului intermodal”. În plus, reprezentanții administrației locale cer ca sistemul de închiriere al bicicletelor să fie conectat și la sistemul de transport public. ”Pentru a atinge rapiditatea și ușurința în schimbarea modalității de transport este necesar ca sistemul de ticketing pentru închiriat biciclete să fie integrat cu sistemul de ticketing pentru transportul public. De exemplu, cartelele de acces, tichetele de călătorie vor putea fi utilizate în transportul public, cât și pentru închirierea de biciclete”.

”Prima generație a sistemului de închiriat biciclete publice (PBS) a început în Amsterdam în 1965. Cunoscut sub numele de „biciclete albe“, acestea urmau să fie folosite pentru o singură călătorie, după care bicicleta era lăsată nesecurizată, iar o altă persoană putea să o utilizeze. Acest sistem de închiriere în Amsterdam a contribuit la creșterea numărului de bicicliști, mai ales printre cei care nu aveau o bicicletă. În acest moment sistemul a evoluat, cunoscând o creștere semnificativă în ultimii ani mai ales în Europa. Funcția sa principală este bineînțeles cea de a oferi o alternativă viabilă de transport pe distanțe mici-medii, cu costuri relativ mici și fără grad de poluare. Opiniile referitoare la transportul cu bicicleta s-au schimbat în ultimele decenii, în acest moment sistemul este o componentă importantă în contextul planului de mobilitate urbană durabilă”, Studiul de fezabilitate elaborat pentru sistemul de bike-sharing

Cum va funcționa?

În cadrul acestui proiect, în diferite puncte ale orașului vor fi amplasate 44 de stații de bike-sharing (denumite și terminale de închiriere). De aici, sibienii vor putea închiria o bicicletă prin intermediul unei aplicații pe telefon, cu ajutorul unui card bancar, prin apelarea unui număr de telefon sau prin accesarea unui cont on-line de pe un site dedicat. ”Terminalul de închiriere trebuie să fie elementul central și integrator la unei stații de închiriere, acestea vor trebui să aibă un design plăcut, să se încadreze în arhitectura urbană, să fie prevăzute cu ecrane tactile, soluție de plată cu card bancar, cititor de card «contactless», sistem de iluminat, sisteme de siguranță și protecție anti-vandalizare. Terminalul de stație servește ca interfață principală pentru clienți și oferă spațiu pentru a furniza informații statice și dinamice despre sistem și despre utilizare”, este una din descrierile din caietul de sarcini al licitației.

Sursa foto: Studiul de fezabilitate al sistemului de bike-sharing

Sursa foto: Studiul de fezabilitate al sistemului de bike-sharing

Stațiile vor fi automate: nu este nevoie de intervenția unui operator pentru blocarea sau deblocarea unei biciclete. În plus, stațiile vor avea un caracter modular, astfel încât în funcție de cerințe să poată fi mărit sau scăzut numărul de biciclete andocate într-o stație. Viitorul sistem va avea și o componentă de re-distribuire a bicicletelor pe timp de noapte: cu ajutorul unor autospeciale, bicicletele vor fi regrupate în stațiile din oraș.

Accent pe telefon

Mare accent se va pune pe dezvoltarea unei aplicații pentru telefoanele mobile, cu ajutorul căreia să poată fi închiriate bicicletele. ”Aplicație software mobilă de închiriere pentru telefoane inteligente realizată în cel puțin trei limbi de circulație internațională, inclusiv română. Aplicația de interfațare cu utilizatorii trebuie să aibă module dedicate pentru plata prin SMS, plata prin apel telefonic sau card bancar. Aplicația software care să faciliteze închirierea la terminalele din stații. Sistemul trebuie să aibă de asemenea un portal dedicat pentru acces securizat la sistemul de bike sharing. Soluția de operare va integra și un call center. În cele mai multe orașe unde există sisteme de bike sharing, mai mult de 80% din închirieri se realizează prin intermediul aplicației portabile, aceasta fiind viitorul în accesarea soluțiilor de mobilitate alternative. Integrarea tehnologiilor viitorului facilitează confortul procesului de închiriere. Astfel, utilizatorii trebuie să aibă acces permanent la sistemul de bike-sharing prin NFC sau scanare coduri QR. În acest fel în mai puțin de trei secunde bicicleta este disponibilă pentru închiriere fără a introduce date suplimentare. Utilizatorii se pot înregistra în sistem prin intermediul aplicației mobile sau a portalului special dedicat sistemului de bike sharing. Operarea va fi externalizată către un operator”, se arată în documentația de atribuire a contractului.

Zece din cele 44 de stații vor avea alăturat și stații de depanare, funcționale 24 de ore din 24. La aceste stații, orice biciclist (nu doar cei care închiriază biciclete din noul sistem) va avea acces la instrumente și unelte de întreținere: verificarea presiunii din pneuri, diferite reglaje etc.

Lista stațiilor

1. Alba Iulia 1 (în zona intersecției cu Calea Turnișorului) – zece biciclete
2. Alba Iulia 2 (în zona intersecției cu str. Malului – parcarea Kaufland) –15 biciclete
3. Alba Iulia 3 (zona intersecției cu str. Morilor – spitalul TBC) – cinci biciclete
4. Colegiul ”Octavian Goga” (zona trotuarului larg de la intersecția bd. Andrei Șaguna – Mitropoliei) –zece biciclete
5. Universitatea ”Lucian Blaga” (zona din fața Cercului Militar) – 15 biciclete
6. Piața Unirii (zona parcului aflat vizavi de Teatru) – 30 de biciclete, o tricicletă pentru persoane cu nevoi speciale
7. Casa de cultură (trotuarul din fața parcului, înspre magazinul Dumbrava) – 20 de biciclete
8. Calea Dumbrăvii 1 (în zona parcului din jurul blocului-turn de la intersecția cu bd. Vasile Milea) – cinci biciclete
9. Piața Aurel Vlaicu (zona din fața sediului Raiffeisen Bank) – 30 de biciclete
10. Calea Dumbrăvii 2 (zona intersecției cu str. Siretului) – cinci biciclete

11. Grădina Zoologică (vizavi de hotel Hilton) – 20 de biciclete, două triciclete pentru seniori, o tricicletă pentru persoanele cu nevoi speciale
12. Ludoș (zona intersecției cu str. Fântânele) – cinci biciclete
13. Piața Sadu (zona intersecției cu str. Tilișca) – zece biciclete
14. Săcel (zona intersecției cu str. Preot Bacca) – 20 de biciclete
15. Parcul Ștrand 2 (zona locului de joacă) – cinci biciclete
16. Maramureșului (zona bisericii din parc) – 15 biciclete
17. E.A. Bieltz (zona intersecției cu str. G. Topârceanu) – cinci biciclete
18. Zăvoi (zona str. Zăvoi nr. 30) – cinci biciclete
19. Piața Cibin (zona parcării din fața fabricii Siemens) – cinci biciclete
20. Râului (zona intersecției cu str. Rusciorului) – cinci biciclete

21. Parcul Terezian (vizavi de Școala nr. 18) – cinci biciclete
22. Măgheranului (zona intersecției cu str. Câmpului) – zece biciclete
23. Lacul lui Binder (zona intersecției cu str. Țiglarilor) – 20 de biciclete

24. Piața Mică (zona Muzeului Franz Binder) – 30 de biciclete, două triciclete pentru seniori, o tricicletă pentru persoane cu dizabilități
25. Gara Sibiu (zona parcării) – 30 de biciclete, o stație de depanare de urgență
26. Hermann Oberth (zona intersecției cu bd. Gh. Coposu) – zece biciclete
27. Parcul Cetății – 20 de biciclete
28. Pasajul Spitalului (zona intersecției cu bd. Victoriei) – zece biciclete
29. Stadionul municipal – 25 de biciclete, două triciclete pentru seniori, o tricicletă pentru persoanele cu nevoi speciale
30. Calea Cisnădiei (zona nr. 84) – zece biciclete, o stație de depanare de urgență

31. Școala ”Nicolae Iorga) – zece biciclete
32. Piața Rahovei (zona stației de taxi) – cinci biciclete
33. Mihai Viteazul (zona bisericii cu hramul ”Înălțarea Domnului”) – zece biciclete
34. Hipodromului (zona sediului Secției Drumuri Naționale) – zece biciclete
35. General Vasile Milea (zona Liceului Energetic de pe str. Semaforului) – zece biciclete
36. Moldoveanu (zona sensului giratoriu cu str. Ștefan cel Mare) – cinci biciclete
37. Piața Vasile Aaron – zece biciclete
38. Parcul Lira (pe partea cu str. Henri Coandă) – zece biciclete
39. Compa (zona străzii Oțelarilor nr. 54) – 15 biciclete

40. Calea Gușteriței (zona giratoriului cu str. Lazaret) – cinci biciclete
41. Reșița (zona intersecției cu str. Zorilor) – cinci biciclete
42. P.I. Ceaikovski (zona intersecției cu str. Tineretului) – zece biciclete
43. Flacăra (str. Maior Octavian Niță, vizavi de biserica ”Sf. Andrei) – 15 biciclete
44. Podului (zona intersecției cu str. Carpenului) – zece biciclete

Stații de depanare de urgență vor fi amenajate în stațiile de andocare din Piața Aurel Vlaicu, Grădina Zoologică, Săcel, Lacul lui Binder, Piața Mică, Gara Sibiu, Pasajul Spitalului, Calea Cisnădiei, Parcul Lira și Calea Gușteriței.

Sursa: caietul de sarcini al licitației

Biciclete cu computere de bord

540 de biciclete, opt trotinete pentru seniori și patru trotinete pentru persoanele cu nevoi speciale urmează a fi achiziționate în cadrul acestui proiect. Toate aceste mijloace de deplasare urmează a fi distribuite în cele 44 de stații, într-un număr inițial cuprins între minim cinci și maxim 30 de biciclete într-o stație.

statie andocare tricicleta seniori

Fiecare din aceste biciclete sau triciclete vor avea și ”computer de bord”. ”Computerul trebuie să controleze blocarea electromecanică a bicicletei în stație sau în afara acesteia. Sistemul integrat de blocare electromecanică poate fi activat prin intermediul smart-cardului, a telefonului mobil, SMS, terminal sau prin introducerea unui cod PIN sau a numărului de telefon. Computerul de bord al bicicletei va fi independent energetic. Bicicleta trebuie să fie prevăzută cu un dispozitiv mobil autonom de alimentare a computerului de bord”, sunt cerințele din caietul de sarcini.

Computerul de bord al viitoarelor biciclete va trebui să îndeplinească numeroase alte funcții: de la localizarea prin GPS, la blocarea temporară a bicicletei în funcția ”parcare” sau la posibilitatea de a rezerva o anume bicicletă. În plus, cu ajutorul acestui computer de bord și a soft-ului la care este conectat vor putea fi create ”stații de andocare virtuale”. ”Stația virtuală reprezintă o variantă de rezervă pentru a putea preda bicicleta atunci când stația de andocare nu mai pune la dispoziție niciun loc liber. Ideea de stație virtuală va fi implementată în aplicația de bike-sharing, reprezentând o arie în jurul stației fizice în care blocarea bicicletei e permisă. De asemenea în cazul unor evenimente speciale se pot dedica în aplicație stații virtuale de predare fără a fi necesară o stație fizică.

Abonament anual de 100 de lei. Sau închiriere mai scumpă

Costurile de operare ale sistemului sunt aproximate la 2,5 milioane de lei pe an: aproape un milion de lei pentru consumabile și reparații, peste 700.000 de lei pentru mentenanță și logistică, 200.000 de lei pentru asistență și suport, 150.000 de lei pentru mentenanța soft-ului, 437.000 de lei pentru cheltuieli de personal (e preconizată crearea a zece locuri de muncă), restul (aproximativ 70.000 de lei) fiind alocate capitolului ”alte cheltuieli”.

În ceea ce privește costurile închiriere, în faza de elaborare a studiului de fezabilitate au fost elaborate două scenarii. Potrivit celui de-al doilea scenariu, cel ales pentru implementare, un abonament anual va costa 100 de lei. Cei care vor avea un astfel de abonament vor închiria o bicicletă cu 1,5 lei/oră. Cei fără abonament, vor trebui să plătească doi lei pe oră. Sistemul ar urma să genereze venituri și din închirierea de spațiu publicitar pe biciclete (460 de lei/an/bicicletă).

Sursa: studiul de fezabilitate

Sursa: studiul de fezabilitate

Opt luni

31 ianuarie 2020 este termenul-limită stabilit de către administrația locală pentru depunerea ofertelor de către companiile interesate. Firma sau asocierea desemnată câștigătoare va avea la dispoziție două luni de la semnarea contractului pentru întocmirea proiectului tehnic și obținerea avizelor și acordurilor necesare.
După recepția acestor documentații și după emiterea ordinului de începere a lucrărilor, alte șapte luni sunt alocate furnizării sistemului automat de închiriere a bicicletelor (cu stații, biciclete, aplicații, software etc).
După aceste șapte luni, firma desemnată câștigătoare va mai avea la dispoziție alte 30 de zile pentru testele de funcționare ale sistemului de bike-sharing.

Harta amplasării stațiilor de biciclete și a rețelei de piste de biciclete. Sursa: studiul de fezabilitate

Harta amplasării stațiilor de biciclete și a rețelei de piste de biciclete. Sursa: studiul de fezabilitate

Sursa foto principală: Wikimedia Commons

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

26 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    mug

    Si pe unde circulam alo, Primaria Sibiu, ne aude cineva?????????????????? Unde-s pistele sigure si despartite de carosabil ca sa nu mai parcheze sau sa opreasca IMBECILII pe ele???? Si sa nu mai existe riscul sa te dea careva jos de pe bicicleta cand deschide portiera??? Sau pur si simplu sa dea peste tine cu masina????
    Intai cumparam biciclete si apoi facem infrastructura adica fix pe dos!! Ca de obicei.

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      2cents

      ei considera ca au investit deja prea mult in vopseaua aia rosie, clar nu avem nevoie de piste separate si sigure (nu de alta dar nu avem pe unde sa le facem). Deci avem infrastructura. Doar bicicletele lipseau…

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Crisan

    Daca proiectul este la fel de real ca cei “70,15 km, cu lățimi între 0,8 – 1 m”, cu care se lauda primaria – sigur va fi un esec. Cum poti sa numesti piste de biciclete, cei 70.15 km de drumuri inguste cu obstacole si pericole?
    Draga Primarie, incepe prin a da o cifra reala pentru numarul de kilometri decenti de biciclete si mai vorbim dupa!

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Biciclist

      Cifra reala e zero. In oras sunt zero km de pista pentru biciclete. Ca sa faci naveta la munca pe doua roti tre sa ai putin spre deloc instinct de autoconservare pentru ca soferii incearca sa te omoare zilnic.

      • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

        • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

          Biciclist

          Fix pix. Au vopsit un trotuar si au zis ca e pista, cum sa nu. Cum ajung de la aeroport in zona Cedonia sau din terezian pe calea dumbravii?
          esti sarcastic, m-am prins dar unii sigur gandesc asa.

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      2cents

      Da, estimez ca mai ales in lunile noiembrie-aprilie o sa fie cerere maxima de biciclete si mai ales de trotinete. Si nici macar un accident nu va fi, pentru ca totul este deja sub control, expertii lucreaza…

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Biciclist

    Mai rămâne să creați și infrastructura necesară. Nu prea există piste de biciclete adevărate, multe sunt ocupate de automobile, iar cei care parchează acolo nu sunt niciodată deranjați de vreo autoritate. Poliția rutieră e invizibilă în oraș , cu excepția sfârșitului de săptămână. Cred că nimeni din șefii orașului nu a mers în viața lui cu bicicleta și nici cu autobuzul.

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    dancp2

    primaria putea face altceva cu suma asta mare!largit sosele,o noua linie de buz etc
    peste un an veti vedea biciclete fuate/distruce etc
    nu ce e nevoie da cum mergi cu bicicleta ELECTRICA pe Alba Iulia in sus spre dealului?cu autobuzul?
    primarie de reclama?da bani de salar si prime aveti SIGUR

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Klaus

    I love the Sibiu City Hall… Build a new mall, think about the road infrastructure after. Authorise multiple new builds, think about the congested city after… Put 544 bikes in the streets of Sibiu with no sign of the safe cycle infrastructure needed in sight. It’ll be carnage. Think first act second!

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

        Horbotă salbatica

        @ magog Stai calm, Klaus e român de-al nostru, se rupe doar in figuri. ..Ce persona a III-a singular,? Ce acord cu substantivul? Povesti! Si gugăl transleit le nimerea mai bine. …

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Un biciclist

    Văzând începătorii ce închiriază biciclete de la ivelo cum circula pe pista spre Rășinari și prin oraș, mi-e teama ca încurajați fiind sa circule prin oraș pe excepționalele “piste” de 0,8m lățime, se va lăsa cu vărsare de sânge.
    era bine dacă aveam piste cât de cât sigure și șoferi responsabili. Dar n-avem nici una nici alta.

  12. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  13. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    io

    Abia astept sa trec cu bicicleta printre taxiurile oprite de-a lungul pistei de pe Iorga. De la giratoriul cu M. Viteazu pana la Cedonia sunt tot timpul oprite carutele “taximetristilor” si nimeni nu-i deranjeaza.

  14. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    dd

    faceti din fonduri europene macar, iar cei 2.2mil Euro investiti-i in infrastructura! presimt oricum ca este o informare electorala precum: parcul tilisca, centura de sud a sibiului, trenul urban, amenajarea malurilor cibinului, spitalul nou de urgenta, noua cladire a teatrului, aquapark si multe altele….

  15. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  16. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Doc

    E foarte simplu: în loc de „stradă – bandă roșie – pistă de biciclete – parcare – bordură – trotuar”, ordinea trebuie să fie „stradă – parcare – bordură – pistă de biciclete – bordură / bandă – trotuar”. Plus de asta, bordurile trebuie coborâte pe traseu. Altfel, caz special de căruță pusă înaintea boilor, avem făcută investiția în biciclete înainte să avem pe unde să meargă în siguranță.

  17. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    daniel

    ne spune primăria ce facem cu legislația? casca , vestă, lumini ?

    sau poliția rutieră amendează doar cetățenii pe bicicletele proprietate personală?

  18. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    daniel

    era sa uit: sunt necesare 30 biciclete in fiecare stație de autobuz. ca Tursibul e praf si pulbere.

    alo Viorica Fodor ? Viile Sibiului nu aparțin de sibiu ?

    si inca ceva : din cate observ locațiile sunt puse tot aiurea departe de zonele de blocuri.

  19. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Cititescu

    Ideia este buna si ii doresc succes. Din pacate in articol (in comunicat) nu se pomeneste nimic despre pedepsele aplicate celor care distrug sau fura aceste biciclete. Si ar fi fost bine de stiut!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact