Joi,
28.03.2024
Partial Noros
Acum
18°C

Studiu SKV: Cine distruge natura în Sibiu? Cursele de enduro, urșii și defrișările

Studiu SKV: Cine distruge natura în Sibiu? Cursele de enduro, urșii și defrișările

Cursele de enduro, defrișările și urșii sunt cele mai mari probleme pe care sibienii de la SKV le-au identificat drept piedici în dezvoltarea turismului de drumeție. Aceste probleme se cer rezolvate cu atât mai grabnic cu cât, în 2021, aici va fi organizat Eurorando, evenimentul care va aduce Sibiului titlul de Capitală Europeană a Drumețiilor.

Pasionați de la 60 de organizații, din 30 de țări, vor veni în Sibiu în 2021 pentru a parcurge aproximativ 30 de trasee puse la dispoziție de SKV, Asociația Carpatină Ardeleană a Turiștilor. Pentru a putea organiza acest eveniment de talie europeană, potecile pentru drumeții din Sibiu și împrejurimi au nevoie de pregătiri. Pentru că traseele din zonă nu sunt la standardele adoptate în toată lumea. „Analiza noastră este puțin mai critică pentru că ne dorim să ne prezentăm cu ce e mai bun în 2021. Față de standardele europene suntem departe, iar când am mers în teren pentru prima dată eram gata să renunțăm”, descrie Marcel Șofariu, președintele Asociației Carpatine Ardelene a Turiștilor (SKV - Siebenbürgischer Karpatenverein).

eurorando 2021_silvana Armat (23) Conferință SKV

”România a devenit cel mai mare parc de enduro din Europa”

În România legislația nu prevede o protejare specială a potecilor de drumeții, deși acestea fac parte din patrimoniu, iar acest lucru a condus la distrugerea cărărilor. Practic, roțile motocicletelor distrug pământul și formează gropi lungi, în care nu se mai poate reface vegetația, iar apa va începe să curgă erodând astfel solul. Aceste distrugeri vor continua dacă legislația nu va interveni, sunt de părere reprezentanții SKV. „Enduro-ul are căutare în România pentru că alte țări nu permit organizarea unor astfel de manifestări. România se promovează, dar este promovată tot pentru un anumit segment și anume motocicliști. Dacă toată chestia asta continuă o să fie un rai al motocicliștilor, dar un iad al celorlalte categorii de oameni. În celelalte țări merg doar într-o zonă alocată lor și nu se împrăștie. Nu motocicleta strică neapărat, ea doar începe, iar apoi apa continuă”, subliniază Marcel Șofariu.

Una dintre problemele dezbătute a fost inițiativa construcției unor noi trasee, care reprezintă o investiție considerabilă, și apoi asigurarea menținerii lor, operațiuni care presupun noi costuri suplimentare. „Noi am putea face trasee noi, dar dacă vin cei de la Red Bull Romaniacs sau oricare alt motociclist și le fac praf, atunci toată investiția este degeaba. Asta s-a întâmplat până acum cu toate potecile pe care le avem”, detaliază președintele asociației.

În trecut, problema motocicletelor care parcurg trasee montane a fost discutată de mai multe ori în cadrul Consiliului Județean. Soluția stă în deciziile autorităților care pot delimita un traseu anume, dar în cazuri concrete oprirea enduro-ului nu s-a putut pune în practică. „Legat de enduro, au fost foarte multe discuții la Consiliul Județean, iar soluția stă în decizii pe care le pot lua autoritățile locale. Acolo unde sunt marcate trasee de drumeție autoritățile pot decide dacă acestea vor rămâne zone de drumeție sau nu. În munții Cindrel încă pot fi văzuți motocicliști, deși nu au ce căuta acolo după planul de management”, spune Mihai Proca, reprezentatul asociației „Tură în Natură”.

mihai proca eurorando 2021 (19) Mihai Proca, președintele asociației ”Tură în natură”

Președintele SKV nu își dorește să oprească desfășurarea acestor acțiuni pline de adrenalină, dar pentru o dezvoltare durabilă a turismului de drumeție ar trebui ca trasele pentru diferitele categorii de oameni să fie separate. Urmând exemplu celorlalte țări din Europa, ar trebui amenajat un parc de enduro care să oprească practicanții acestui sport din distrugerea potecilor. „Ideal ar fi să se împartă aceste trasee, să avem trasee pentru drumeții, unul pentru bicicliști și preferabil un parc pentru enduro, echipat cu toate cele necesare. Ar fi bine ca motocicletele să nu se împrăștie peste tot, nu numai datorită distrugerilor, dar și datorită zgomotului. Dacă vorbim de dezvoltarea durabilă, atunci nu putem lăsa vehiculele motorizate să intervină în felul acesta”, continuă Marcel Șofariu.

Organizatorii evenimentului Eurorando 2021 din Sibiu nu au în vedere repararea drumurilor deja afectate, dar nici nu au făcut până în acest moment sezisări autorităților locale.  „Alții au luat bani pe ele și noi să le reparăm gratis? Nu le vom repara și le vom evita pentru acest eveniment, nu numai noi, dar și turiștii”, declară Marcel Șofariu.

„Ideal este ca numărul de urși să fie redus

Conform lui Marcel Șofariu, numărul urșilor ar trebui redus pentru a evita accidentele care se petrec în orașe, dar și accidentele din zonele montane sau de pășune. „Cei care vor veni pentru eveniment nu vor fi speriați de urși pentru că vor veni în grupuri mari, eu sunt speriat pentru turiștii care vin în România singuri. În momentul de față, datorită protejării speciale, populația de urși este mult mai mare decât capacitatea pădurii. Masculii puternici alungă ursoaicele cu pui, sunt câțiva masculi care probabil acoperă o zonă mare din pădure, iar toți ceilalți sunt alungați și caută zonele în care găsesc mâncare cu ușurință. Chiar dacă îi realocăm, vom rămâne cu un număr de urși care reprezintă supra-populația. Ideal este ca numărul de urși să fie redus la capacitatea pe care o are pădurea și pe măsură ce crește natura, numărul lor să crească proporțional. Un urs în natură, sălbatic, este mai puțin periculos ca un urs obișnuit cu oamenii”, detaliază președintele SKV.

Marcel Sofariu eurorando 2021_silvana Armat (22) Marcel Șofariu, președintele SKV

De asemenea, din punct de vedere turistic, urșii i-ar putea îndepărta pe cei veniți din afara țării care sunt interesați de drumețiile în România, închizând astfel șansa de a dezvolta acest tip de turism. Anul acesta au fost mai multe accidente care au implicat urși pe teritoriul României, au amintit cei de la SKV. „Anul acesta am avut doi turiști de lungă distanță care au ajuns în România și s-au întâlnit cu urși. Nici unul nu a pățit nimic, dar s-au speriat foarte tare. Unul dintre ei ne-a sunat foarte panicat la două noaptea. A fost ajutat de Salvamont. Problema cea mai mare ar fi ca toate aceste accidente din oraș să devină din ce în ce mai frecvente în pădure, iar acest lucru ar putea îndepărta turiștii”, subliniază Șofariu.

Defrișările distrug peisajul

Un traseu de drumeție ar trebui să fie unul interesant, care să treacă drumețul prin mai multe zone de pădure și în care peisajul să se modifice constant. Multe dintre traseele din România, care erau omologate, au fost scoase de pe traseele turistice din cauza defrișărilor. „Există multe zone frumoase, dar defrișarea este o problemă dacă este pe o zonă foarte mare. Aceste zone au fost scoase din traseul turistic până nu se regenerează zona, deci 50 de ani nimeni nu mai merge acolo. În Sibiu nu sunt foarte multe, dar de exemplu în zona de Prejba, pe drumul vechi, pădurea este distrusă și am făcut un nou traseu. E normal să se exploateze zonele forestiere, dar nu excesiv”, explică Marcel Șofariu.

david salvamont eurorando 2021 (17) Adrian David (stânga), șeful Salvamont Sibiu

Întrebat despre protejarea anumitor zone și oprirea defrișărilor pe traseele turistice, Adrian David a explicat că îi este imposibil să interzică defrișarea din cauza legislației. „Exploatările forestiere fac foarte mult rău. Chiar dacă sunt poteci pe un drum, pe nimeni nu interesează și defrișările continuă”, spune Adrian David, șeful Salvamont Sibiu.

Alte probleme

După ce au făcut un studiu detaliat al zonelor de drumeție în Sibiu și în împrejurimi, reprezentații SKV au descoperit mai multe probleme în teren. Pe lângă cele enumerate deja, asociația a găsit cabane ruinate, drumuri impracticabile, panglici de la competiții fluturând în vânt, lucrări care au distrus peisajul, lipsă de cabane – distanțele fiind foarte lungi între cabane -, lipsa de transport la capetele de linie și deșeuri de toate felurile.

simina manea si Marcel Sofariu eurorando 2021 (4)

 

foto: Silvana Armat

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Denisa Laicauf

de Denisa Laicauf

Denisa Laicauf Reporter 0744196362

Comentarii

18 comentarii

vasile

Acum 4 ani

Un subiect foarte bun. Sa se puna taxa de mediu la firmele care organizeaza circuite enduro, in functie de numarul de mototare detinute.
Raspunde

avocatul ursului

Acum 4 ani

Pe bune? Dupa enduro si defrisari ati pus imediat ursul ? daca dupa aia va deranjeaza si lupii si rasul ? Ii macelarim si pe aia?? Pai daca vreti drumetii sigure asfaltati toate drumurile forestiere si mergeti doar cu masinile dar lasati ursii in pace ca si asa e vai de ei, numai voi mai trebuia sa-i faceti oaia neagra. Pe langa enduro ati uitat ATV-uri care tot asa de capul lor umbla peste tot, iar impreuna cu enduro si drujbe produc zgomote de peste 100dB! Daca opriti enduro si drujbele fiti sigur ca ursul e destul de destept sa nu vina intre oameni. Skv ar trebui sa faca lobby pt declararea fagarasului – situl natura 2000 parc natural national – de la turnu rosu pana la piatra craiului si de la Cartisoara la vidraru. Sa nu mai intre nici o drujba in perimetrul asta si nici un enduro. Si in Cindrel la fel.
Raspunde

IOO

Acum 4 ani

Da, cam da, trebuie redusa foarte mult populatia draga tree-hugger
Raspunde

Andrei

Acum 4 ani

Adaug și eu unul: Castorul. Ăștia distrug copaci la propriu
Raspunde

Biciclist

Acum 4 ani

La Păltiniș se pot închiria ATV-uri...
Raspunde

voma

Acum 4 ani

Da! Cel mai mare dusman al naturii in Sibiu sunt cursele enduro! Bravo! Defrsarile nu prea conteaza.. Buna campanie!
Raspunde

Erlkönig

Acum 4 ani

Si de bagatul paraurilor prin conducte nici nu pomenim. Halal
Raspunde

Carl Wolf

Acum 4 ani

Ce a putut ajunge SKV-ul azi... acum 100 de ani construiau cabane în creierii munților și trasau poteci prin păduri neumblate având doar o bâtă / piolet. Acum, pt doi turiști slabi de înger și pt ipotetica creștere a turiștilor pe munte cu vreo 10 la număr... cereți lichidarea ursului?? Get the fuck real and grow a pair of balls! Cât despre enduro, ar trebui strict interzise pe munte si în păduri , și permise doar în arii restrânse si strict demarcate. Dar... Nici măcar un consiliu județean amărât sa facă asta nu avem... Ce sa mai visam la stoparea defrișărilor?
Raspunde

Ursul

Acum 4 ani

S-au speriat doi turisti si acum trebuie sa impuscam ursii, pentru ca aici vin toti fricosii. Sa-i spuna cineva aluia ca in tara vin mult mai multi turisti ce vor sa vada ursi, decat cei care nu vin dand vina pe ursi. Ridicol.
Raspunde

Alzara 1918

Acum 4 ani

Korekt !
Raspunde

Luca

Acum 4 ani

In sfarsit cineva aduce in discutie faptul ca RO este singura tara din Europa care permite circulatia acestor Enduro prin munti . Sunt zeci de motocilete Enduro in fiecare weekend , peste tot ! Ciobanii din Bistrita sunt printre putinii care au reactionat ! Culmea , in aceasta vara am vazut acesti motociclisti si pe malul Cibinului, pe langa apa , la Piata Cibin ! Oare Politia verifica aceste motociclete din punct de vedere tehnic , daca sunt inmatriculate , daca au asigurare ? Si inca ceva , Primaria a judecat corect cand a permis organizarea unui concurs Enduro in fata Spitalului Judetean ? A intrebat cineva medicii si bolnavii daca este in regula sa "urle" motoarele 3 zile , non stop, sub geamul saloanelor ?
Raspunde

io

Acum 4 ani

Romaniacs + Schweighofer = not love cu natura :)
Raspunde

per pedes

Acum 4 ani

... câinii agresivi de la stâne sunt deasemenea o problema pt. turismul montan !
Raspunde

\\\

Acum 4 ani

...da si paltonarii
Raspunde

vinsin

Acum 4 ani

hai sa nu facem din muntii judetului sibiu groapa de gunoaie care e in bucegi...mergeti in zona padina, babele, crucea de pe caraiman etc., acolo un e turismul montan crescut si vedeti ce lasa miticii in urma. Sigur asta vrem? Pe deasupra, pt. cei care sunt anti-ursi: bai, voi ati ratat gradinita? ca de acolo inveti ca ursul traieste in padure, nu la zoo! cate unii traiesc sub impresia ca pamantul e doar al lor...hai sa omoram si pasarile pt. poluare fonica in padure...si ar fi muuulte alte exemple.
Raspunde

Padurarul din Carpati

Acum 4 ani

Mai terminati cu cuvantul "defrisari".Acesta insemna ca pădurea se taie cu scopul schimbării de folosință a terenului. De exemplu pentru autostrada Sibiu-Pitesti se vor face defrisari pe unde traseul acesteia va întâlni zone cu pădure. La munte si nu numai padurea se taie la ras conform amenajamentelor silvice în scopul extragerii lemnului ajuns la vârsta maturitatii înainte ca acesta să devină inutilizabil ca lemn de lucru.Se procedează apoi la plantarea integrală a suprafeței daca această nu este cumva regenerata natural.Acesta stiinta se numeste Silvicultura. Si acoperișul casei tale este făcut din lemn.Si soba sau centrala ta poate ca te încălzește cu lemn.Si scaunelul si banca de la scoala a copilului tau este din lemn. Pădurea trebuie gospodarita cu răspundere si dragoste dar asta se face în mare parte prin TAIERI DE LEMN . Iubim natura curata dar totusi suntem specia care domină această planetă.
Raspunde

mug

Acum 4 ani

Deci ursii sunt problema???????????????? Mai domnule, Marcel Sofrariu, s-a comunicat oficial ca in Romania nu se cunoaste numarul de ursi din paduri pentru ca autoritatile nu sunt capabile sa-i monitorizeze, si atunci d-voastra cum indrazniti sa MINTITI populatia spunand ca sunt mai multi ursi decat capacitatea padurii???????? Unde scrie asa ceva? Cum stiti d-voastra acest lucru, domnule, nu va e rusine? Pe ce fel de cifre va bazati din moment ce ele de fapt NU EXISTA!!!!!!! In loc sa va concentrati si sa stopati taierile ilegale de paduri (care paduri cu adevarat ar tine ursii in padure si i-ar opri sa coboare in orase), v-ati pornit pe ursi, asta este problema nationala???????????? Sa va fie rusine!!!!!
Raspunde

dancp2

Acum 4 ani

padurili taiate e de vina nu ursii bai pdlisto pnlisti
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus