Marţi,
19.03.2024
Partial Noros
Acum
8°C

Fără ”dragă”, ”fetiță” sau ”Măriucă” la serviciu. Funcționarii județeni au un nou cod de conduită

Fără ”dragă”, ”fetiță” sau ”Măriucă” la serviciu. Funcționarii județeni au un nou cod de conduită

Funcționarii publici și personalul contractual din cadrul Consiliului Județean Sibiu au un nou cod de conduită, potrivit căruia, la serviciu, este recomandabil să nu mai fie folosite apelative de genul ”dragă”, ”fetiță” sau ”copiii mei”. Totodată, funcționarilor le este recomandat să nu vorbească între ei folosind diminutive ale prenumelor.

Noul cod de conduită adoptat la nivelul Consiliului județean îl înlocuiește pe cel adoptat în urmă cu șase ani sub președinția lui Ioan Cindrea și aduce o serie de ”sugestii de conduită generală”. Între aceste sugestii se regăsesc și sfaturi general valabile, precum ”respectați programul de lucru impus” sau ”respectați curățenia la locul de muncă”, dar și formulări mai rar întâlnite. Unele din acestea le sugerează angajaților fumători să își schimbe eventualele obiceiuri. ”Ziua de lucru nu se începe cu o cafea şi o țigaretă în fața instituție sau la birou. Este una dintre imaginile clasice, negative pe care cetățenii sau diverşi utilizatori ai serviciilor publice şi-au format-o despre profesionalismul funcționarilor publici din România”, se arată la unul din cele 22 de puncte ale articolului dedicat sugestiilor de conduită generală.

Între aceste puncte se regăsește și cel prin care se sugerează funcționarilor Consiliului Județean Sibiu să nu folosească între ei diferite apelative sau chiar să nu se alinte între ei prin folosirea diminutivelor prenumelor. ”Evitați la locul de muncă apelativele de genul «dragă», «fetiță», «copiii mei» – ca referire la echipa cuiva, «băiatul» sau diminutivele prenumelor colegilor, subordonaților. Acest limbaj este de natură să afecteze imaginea celor cărora le sunt adresate, le afectează demnitatea umană şi încrederea în sine”, este justificarea unor astfel de recomandări. Totodată, noul cod de conduită îndeamnă funcționarii să se gândească mai bine atunci când cer ajutorul colegilor lor. ”Niciodată să nu presupuneți că persoana de la care cereți ajutor este mai puțin ocupată sau stresată decât dumneavoastră. Înainte de a solicita ajutorul întrebați colegul respectiv dacă îşi poate aloca timp pentru a veni în întâmpinarea cererii dumneavoastră”.

Printre sugestiile nou formulate se mai numără cel de respectare a ierarhiei, recunoașterea greșelilor sau neștiinței, dar și evitarea unor glume care pot fi interpretate sexiste sau xenofobe. ”Atenție la limbajul sexist sau xenofob. Uneori, jignirile directe sau atacul la persoana cuiva pot lua forma unor glume, anecdote, aparent nevinovate, făcute în spirit de amuzament. Un astfel de comportament vă va atrage antipatia celor din jur, dar, posibil şi sancțiuni disciplinare”.

Noul Cod de conduită etică a fost elaborat ca urmare a modificării, la nivel naționale, a Codului administrativ. Un fost angajat al CJ Sibiu a apreciat, pentru Turnul Sfatului, că nu crede că toate din sugestiile de nou formulate vor putea fi respectate. ”Unele sunt prostii. Cine credeți că va ține cont de faptul că nu ai voie să îți alinți colegii, dacă există o relație de prietenie?”.

Sugestii de conduită generală Sursa: Codul de conduită al angajaților Consiliului Județean Sibiu

a) Tratați pe toți cei cu care interacționați cu apreciere şi respect, indiferent de poziția în entitatea publică sau de calitatea terțului; b) Nu vă asumați succese nemeritate; c) Respectați programul de lucru impus; d) Fiți binevoitor cu toți colegii dumneavoastră şi ajutați-i atunci când sunt aglomerați cu sarcini; e) Niciodată să nu presupuneți că persoana de la care cereți ajutor este mai puțin ocupată sau stresată decât dumneavoastră. Înainte de a solicita ajutorul întrebați colegul respectiv dacă îşi poate aloca timp pentru a veni în întâmpinarea cererii dumneavoastră;

f) Nu vă folosiți de bunurile entității publice în scopuri personale. Un astfel de comportament, dincolo de a încălca etica, vă poate atrage sancțiuni disciplinare şi un renume negativ de care cu greu veți scăpa; g) Nu vă feriți să recunoaşteți când nu ştiți sau când ați greşit. Consecințele ascunderii neştiinței sau a erorii pot fi mult mai grave decât simpla mărturisire a acestora urmate de acțiunile dumneavoastră de îndreptare a situației; h) Acordați atenție tuturor celor care vă comunică diverse aspecte de serviciu; i) Dacă primiți un e-mail cu o anumită solicitare sau aveți un apel pierdut pe telefonul de serviciu, faceți-vă un obicei de a răspunde sau returna apelul în ziua respectivă; j) Îmbrăcați-vă corespunzător prestigiului şi specificului locului de muncă. O ținută decentă, îngrijită, profesională creşte încrederea în sine şi vă pune într-o lumină favorabilă în relația cu ceilalți; k) Arătați solicitudine în relația cu cetățenii, persoane fizice sau reprezentanți ai persoanelor juridice – nu uitați că aceştia sunt de fapt clienții dumneavoastră, cei care pot evalua cel mai bine calitatea serviciilor pe care le asigurați;

l) Respectați ierarhia entității publice în care lucrați. Chiar dacă nu vă place superiorul dumneavoastră sau îi desconsiderați profesionalismul, subminarea autorității unui superior ierarhic vă poate pune în situații neplăcute. Nu vă abțineți, însă, de a oferi feedback superiorului dumneavoastră atunci când nu sunteți de acord cu deciziile sale sau credeți că se află în eroare de fapt; m) Respectați normele şi procedurile interne ale entității publice angajatoare. Poate că vi se par redundante sau birocratice, dar trebuie să aveți în vedere că acestea sunt gândite pentru a susține mecanismul funcționării entității publice angajatoare şi că lipsa regulilor generează disfuncționalități; n) Formulați solicitări sau diverse comunicări de manieră directă, concisă, ne-echivocă. Este deranjant pentru destinatarii mesajelor dumneavoastră să facă un efort pentru a înțelege ceea ce doriți să transmiteți cu adevărat; o) Evitați la locul de muncă apelativele de genul „dragă”, „fetiță”, „copiii mei” – ca referire la echipa cuiva, „băiatul” sau diminutivele prenumelor colegilor, subordonaților. Acest limbaj este de natură să afecteze imaginea celor cărora le sunt adresate, le afectează demnitatea umană şi încrederea în sine; p) Respectați spațiul de lucru al celor din jur. Nu invadați spațiul de lucru personal al unui coleg cu diverse obiecte care vă aparțin; q) Nu vorbiți la telefon în interes personal când sunteți la birou. Dacă aveți nevoie să telefonați în interes personal sau să răspundeți la un astfel de telefon, retrageți-vă într-o sală liberă din incinta entității publice;

r) Atenție la limbajul sexist sau xenofob. Uneori, jignirile directe sau atacul la persoana cuiva pot lua forma unor glume, anecdote, aparent nevinovate, făcute în spirit de amuzament. Un astfel de comportament vă va atrage antipatia celor din jur, dar, posibil şi sancțiuni disciplinare; s) Ziua de lucru nu se începe cu o cafea şi o țigaretă în fața instituție sau la birou. Este una dintre imaginile clasice, negative pe care cetățenii sau diverşi utilizatori ai serviciilor publice şi-au format-o despre profesionalismul funcționarilor publici din România; t) Respectați curățenia de la locul de muncă. Curățenia se menține dacă toți angajații respectă munca personalului de curățenie; u) Nu vorbiți tare în birou. De cele mai multe ori nu lucrăm singuri şi trebuie să învățăm să respectăm nevoia de concentrare a celor din jur – controlați-vă tonul vocii sau mergeți într-o altă încăpere dacă trebuie să aveți o discuție mai lungă, intensă; v) Comportați-vă cu ceilalți aşa cum ați dori să se comporte aceştia cu dumneavoastră.

Descarcă de aici Codul de conduită etică şi profesională a funcţionarilor publici şi personalului contractual

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

Teo

Acum 4 ani

Pentru aceste norme elementare de bun simt, s a elaborat un cod de conduita la care au lucrat din greu nenumarati bugetari.Era suficient ca fiecare angajat sa citeasca si sa respecte codul bunelor maniere .
Raspunde

DAMARIS

Acum 4 ani

Nu mi se pare nimic nelalocul lui din toate cele enumerate...mi se par normale intr-o lume normala cele decise...cei sapte ani de acasa si educatia erau teoretic suficiente ca sa se ajunga la concluziile astea.....
Raspunde

ciorba, prunci si alte galagii

Acum 4 ani

Cei 7 ani de acasa depind de SEFI! Adica un functionar care lucreaza la banca STIE ca nu-i normal sa vorbeasca tare, mult si prost, la telefon sau la sedinta. Stie si cum sa se imbrace si cum sa se adreseze. ACELASI functionar, cand ajunge la stat subit UITA ce stia si devine un factor contraproductiv. Timpul sa treaca si prieteniile sa curga. Nu esti povestitor, nu te tragi de bracinar cu colegii, esti indezirabil.
Raspunde

/////

Acum 4 ani

Pe masura ce trece vremea, constat ca istoria se repeta! Ce aberatii. fara draga... Imi amintesc ca in 1977 Ceausescu a implementat un nou mod de a te adresa> Tovarase, tovarasa... Poate la locul de munca era respectat, dar pe strada si in alte contexte, nici vorba... De ce istoria tot face pasi inapoi si vine cu niste abertii cat China?
Raspunde

Felicitari CJ

Acum 4 ani

Nu se repeta. Insa cei ca dvoastra nu se pot rupe de amintiri si de trecut si insistatisa ne mancati si noua timpul cu el. Cati functionari in UE ai vazut sa strige si sa vina cu slapi la lucru???
Raspunde

Alex

Acum 4 ani

Da' cam câți funcționari ai văzut tu în Sibiu venind în șlapi la serviciu?!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus