Pentru a arăta o transparență totală, Consiliul Județean Sibiu a postat pe site-ul instituției stenograma discuțiilor pe care consilierii județeni și cei locali le-au avut cu oamenii de afaceri care au anunțat că doresc să participe la concesionarea Aeroportului Sibiu. Întâlnirea s-a desfășurat în 18 noiembrie și a arătat câteva detalii importante care pot indica spre ce se îndreaptă ”afacerea Aeroportul Sibiu”.
Astrid Fodor preocupată de mărirea numărului de zboruri
La întâlnire au participat, pe lângă aleși, reprezentanții a doar două societăți care și-au manifestat dorința de a participa la concesiunea Aeroportului Sibiu: cei de la Uplift Aerokraft și cei de la Sky Kapital. Pe lângă aceștia, au mai fost invitați Eugen Iordănescu, directorul Camerei de Comerți, Industrie și Agricultură Sibiu (CCIA), reprezentanți ai Aeroportului Sibiu și ai Romatsa - Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian.
De la prima prezentare, cea a reprezentaților Uplift Aerokraft, primarul Sibiului a întrebat țintit: ”Câte aeronave estimați că vor decola sau ateriza zilnic aici la Sibiu pe aeroportul din Sibiu și care va fi tonajul acestora?”, a întrebat Fodor. Fără a fi mulțumită de datele tehnice, primarul Sibiului a insistat și a explicat motivul pentru care e preocupată de numărul de zboruri. ”Aeroportul Sibiu este lângă Sibiu, nici la 10 nici 15 nici la 20 de km, deci vă întreb ce trafic ar avea sau ar presupune, dimensiunea avionului că e una să vină un avion de 40 sau 80 de tone. Dumneavoastră ne-ați făcut o prezentare foarte drăguță, dar nu ați răspuns concret la întrebare. Am crezut că ați făcut un studiu, ce înseamnă asta pe termen scurt, cât valorează pe termen mediu va crește cifra, deci totuși vă lansați într-o afacere”, a punctat Fodor. Vizați de întrebări, reprezentanții Uplift Aerokraft s-au eschivat cu cifre, fără a-i spune exact primarului câte zboruri ar tranzita în plus Aeroportul Sibiu, spre disconfortul sibienilor. ”Pe termen scurt înseamnă 250 de tone pe lună, pe termen mediu 1000 de tone pe lună, urmând ca pe termen lung să ajungem undeva la 5000 de tone pe lună volum de marfă procesată”, au explicat aceștia.
La prezentarea celor de la Sky Capital, cei care vor să concesioneze în totalitate Aeroportul Sibiu, Astrid Fodor s-a arătat impresionată de nota pro-comunitate cu care au abordat aceștia subiectul viitorului aeroportului. ”Mi-a plăcut foarte mult cum ați spus că dezvoltarea aeroportului, vă voi cita de acum în colo, se realizează într-o armonie cu orașul, cu comunitatea, cu mediul, deci nu pur și simplu arunci un proiect acolo, vrem și noi să ținem cont, e o condiție când vorbim despre o investiție trebuie să știm cât mai mult despre parteneri. că dumneavoastră ați zic că este proprietatea Consiliului Județean, da, parțial, în ceea ce privește construcțiile și pista aproape pe 40% este proprietatea Primăriei Municipiului Sibiu. Noi vom pune destul de multe întrebări pentru că avem o responsabilitate mare și sunt convinsă că și colegii mei de la Consiliul Județean vor pune multe întrebări. Noi nu putem să spunem că concesionăm toată activitatea aeroportului cuiva despre care nu știm mai nimic”, a explicat Fodor.
De altfel, și cu alte ocazii, poziția consilierilor județeni ai FDGR a fost pentru protejarea calității vieții sibienilor din cartierele din zona aeroportului.
Daniela Cîmpean – ”Trebuie să ne mișcăm rapid”
Președinta Consiliului Județean, Daniela Cîmpean, a arătat că este mult mai practică, întrebând exact lucrurile care ar putea duce la o încheiere cât mai rapidă a acestei paranteze din viața Aeroportului Sibiu.
După o scurtă prezentare, Cîmpean i-a chestionat pe reprezentanții primei societăți care a făcut prezentarea, Uplift- Aerokraft, în cât timp s-ar putea apuca de treabă și dacă au toți banii necesari. Uplift- Aerokraft vrea dezoltarea zonei de cargo a Aeroportului. ”Deci sursa de finanțare o dețineți, dețineți
operatori cu care să lucrați, mă rog și contracte încheiate cu cei pentru care veți
lucra, nu am reținut termenul în care ați realiza”, a spus Cîmpean. ”Termenul este 6- 9 luni”, a răspuns reprezentantul societății.
În încheiere, Daniela Cîmpean a fost extrem de exactă: ”trebuie să ne mișcăm rapid”, a spus ea, explicând că viitorul Aeroport Brașov a găsit deja o parte din sursele de finanțare, tocmai de la Ministerul Transporturilor. ”Apropo de Aeroportul Brașov actualul ministru al Economiei nu propune bani pentru aeroport, garantează bani pentru aeroport, deci, dacă facem ceva trebuie să ne mișcăm rapid”, a concluzionat președinta Consiliului Județean.
Cargo pentru oi
Reprezentanții Uplift – Aerokraft au prezentat aleșilor sursa mărfii pe care doresc să o transporte prin zona de Cargo a Aeroportului Sibiu: oile din Mărginime. În contextul în care transportul ovinelor pe apă este puternic contestat de organizațiile pentru protecția animalelor, reprezentanții societății susțin că mare parte a volumului de marfă pentru transportul aerian vor fi chiar oile. ”Mare parte din volumul de marfă pe care noi îl dăm la export în momentul de față vine din zona Sibiului și principala problemă este că ea trebuie tranzitată ori în aeroportul Otopeni, ori în portul Constanța. (...) Foarte mulți exportatori și de asemenea importatori din țările arabe evită să mai aducă transportul pe nave din cauza mortalității foarte crescute și preferă să plătească mai mult transport de la punct la punct pe cale aeriană, precum v-am spus, și carcasele de oi și de miei, dar și animalele vii, în special animale, care sunt transportate pentru material genetic. Există niște contracte semnate în momentul de față cu statul Kuweit, Emirate, Iordania, Arabia Saudită, care depășesc 1 mil. de capete, pe care aeroportul Otopeni nici de acum în 5 ani nu ar putea să le transporte, iar tipul de hrană preferat, și anume cel halal, trebuie să respecte un anumit timp de livrare, respectiv să nu depășească 72 de ore. Asta înseamnă că el trebuie preluat de aici în maxim 24 de ore , la destinație că e Dubai, Abu Dhabi, Ayman, Kuweit, City, nu contează, dar trebuie să se miște foarte repede, astfel riscăm să pierdem piața, piață pe care fermierii noștri au câștigat-o cu greu în ultimii ani, în detrimentul statelor precum Lituania, Letonia, Estonia care sunt tradițional crescători de ovine și exportatori, principali exportatori în Europa”, au explicat situația reprezentanții asocierii Uplift- Aerokratf.
Aterizare dinspre Cristian
O altă discuție extrem de importantă pentru sibieni s-a referit la posibilitatea ca aterizarea pe Aeroportul Sibiu să nu se mai facă venind peste oraș, ci dinspre comuna Cristian. Radu Tudor, reprezentantul Romatsa, prezent la întâlnire, a spus că este posibilă această modificare, doar că este nevoie de alte investiții. ”Este necesară o investiție din partea Romtsa, investiție destul de importantă, este posibilă, acum să vedem și din punctul nostru de vedere dacă într-adevăr este benefică pentru activitatea noastră o investiție. (...) La ora actuală, ce avem pe pista 27 ce avem peste oraș, avem toată tehnologia necesară pentru un avion la 10 minute sau chiar mai puțin, un avion la 5 minute Acum trebuie să luăm în considerare dorința dumneavoastră, dar ar trebui o solicitare din partea organelor competente sibiene către Romatsa, astfel încât și noi să putem să analizăm aceste aspecte și să facem un calcul”, a explicat oficialul. Termenul în care s-ar putea realiza investiția: ”În maxim 2 ani de zile putem să realizăm într-adevăr dacă se dorește efectiv acest lucru”. Președinta Consiliului Județean a promis că va face solicitarea către Romatsa, pentru a afla costurile și durata execuției, astfel încât deasupra Sibiului să nu mai fie zboruri.
Întreaga stenogramă a întâlnirii poate fi văzută aici:
minuta-detaliata-AIS-18.11.2019
Articole legate de acest subiect s-au mai scris aici:
http://www.turnulsfatului.ro/2019/12/08/oficial-compania-abu-dhabi-airports-e-interesata-de-concesionarea-aeroportului-sibiu-cred-ca-am-inceput-bine/
și aici:
http://www.turnulsfatului.ro/2019/11/19/oferta-pentru-preluarea-aeroportului-investitii-de-385-milioane-de-euro/
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Astrid Fodor , Consiliul Judetean Sibiu , Aeroportului Sibiu , Consiliului Județean , Trafic Aerian , ministerul transporturilor , avion , Primăriei Municipiului Sibiu , Consiliul Județean , Cătălin Predoiu , Aeroportul Braşov , Agricultură Sibiu , Daniela Cîmpean , În Mărginime , Aeroportul Sibiu , Arabia Saudită , Aeroport Brașov , Abu Dhabi , Eugen Iordănescu , Pentru Sibiu , Sky Capital , Administraţia Română , investitie , Reprezentanții Uplift , Sky Kapital , Uplift Aerokraft , Radu Tudor
Vizualizari: 3999
Ultimele comentarii
Acum 10 minute
Hans Dieter von Broscărie
Acum 12 minute
@Andrei
Acum 13 minute
Echipa castigatoare
Acum 15 minute
AMN114
Acum 18 minute
B