X
produse congelate rafturi supermarket magazin produse rafturi mall (6)

Proiect: Supermarketurile și hipermarketurile cu suprafață peste 400 mp, amplasate în afara orașului

Mai mulți parlamentari de la PSD, PMP și UDMR au depus, la Senat, un proiect de lege care prevede că structurile de vânzare cu o suprafață de peste 400 metri pătrați, cum ar fi supermarketurile și hipermarketurile, să fie amplasate exclusiv în afara orașelor.

Inițiativa legislativă modifică ordonanța de urgență 99/2000 privind comercializarea și serviciilor de piață, prin introducerea unor alineate care vizează amplasarea numai în jurul orașelor a magazinelor care se vor întinde pe mai mult de 400 mp.

Astfel, la articolul 12 al actului normativ sunt introduse două alineate care prevăd că: „În vederea dezvoltării rețelelor de distribuție, autoritățile publice locale vor stabili următoarele: a) accesul vehiculelor de transport marfă în unitatea administrativ-teritorială în funcție de tonaj și dimensiuni maxim admise; b) regimul parcării vehiculelor de transport marfă și regimul orar al aprovizionării comercianților. Amplasarea structurilor de vânzare cu suprafața mai mare de 400 m.p. se va face exclusiv în teritoriu periurban, conform prevederilor Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismului, cu modificările și completările ulterioare”.

Autorităţile administraţiei publice locale stabilesc strategia de dezvoltare a reţelei de distribuţie, având drept obiective: „dezvoltarea și revigorarea rețelei de distribuție în zonele turistice de interes național si local, zonele montane, rurale și defavorizate și sustinerea creării de servicii de piață în aceste zone”, potrivit proiectului de lege, citat de digi24.ro.

De asemenea, autorităţile administraţiei publice locale, în stabilirea strategiei de dezvoltare au în vedere următoarele caracteristici teritoriale: „centre istorice, în scopul promovării unor activități comerciale adecvate in special producția și comercializarea produselor tradiționale și cu indicație geografică, artizanat si meșteșugărești, alimentație publică și al protejării zonelor cu valoare istorică si artistica”, conform modificărilor propunerii legislative.

Inițiatorii susțin că în ultimul deceniu au apărut dezechilibre în domeniul comerțului în rețelele de supermarketuri și hipermarketuri.

„Ultimii 10-15 ani au fost marcați în România în domeniul comerțului de dezvoltarea rețelelor de supermagazine si hipermagazine, ceea ce a condus, pe de o parte, la modernizarea activităților de comerț cu amănuntul și cu ridicata, în prezent ponderea comerțului cu produse alimentare fiind de 50-60% la nivel național, iar pe de altă parte, această extindere a creat o serie de dezechilibre în mai multe sectoare”, arată parlamentarii care au inițiat proiectul, în expunerea de motive.

Aleșii mai motivează că modificările propuse prin inițiativa legislativă vor încuraja micii producători și afacerile locale să se dezvolte.

„Prin modificările propuse, comunitățile locale vor avea mai multe avantaje din punct de vedere al menținerii și încurajării IMM – micilor producători și afacerilor locale, prin ocuparea mai judicioasă a spațiilor comerciale cu suprafețe mici, precum și pentru interesele consumatorilor prin varietatea mai mare de produse, prin încurajarea specificității locale și a serviciilor turistice, cât și din punct de vedere al dezvoltării urbane durabile a localităților”, conchid inițiatorii, potrivit sursei citate.

Proiectul de lege are ca inițiatori trei deputați PSD – Ioan Dîrzu, Alexandru Stănescu și Ionuț Păle, deputatul neafiliat Neculai Iftimie, precum și deputatul PMP Petru Movilă, deputatul ALDE Ică Florică Calotă și pe senatorul UDMR Barna Tánczos.

Propunerea legislativă a fost înregistrată la Senat, prim for sesizat, decizională fiind Camera Deputaților.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

2 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Dar ce se intampla cu cele deja existente ?
    Sau legea face referire doar la super/hipermarket-uri ce vor fi construite ulterior legii ? Nu de alta dar nu se specifica.

    In orice caz, parerea mea personala fata de proiect este ca:

    – mutam volume de trafic si supra aglomeram zone periferice (cu conexiuni slabe oricum in cele mai multe cazuri)

    – pentru ca nu vor exista rute de transport in comun care sa deserveasca in mod facil acele supermarket-uri / hypermarket-uri, cei mai multi vor folosi masinile personale (poluare in plus, combustibil ars in plus, etc)

    – timp in plus pierdut de oameni pentru a se deplasa spre magazinele respective. In prezent, sunt destui cei care in timp ce se indreapta spre casa dupa ce-si termina programul de lucru, se opresc la unul din aceste market-uri care le este in drum, un ocol in plus vine cu efectele sale negative in timp.

    – poate ca mai multe supermarket-uri in zone dens populate i-ar face pe acestia sa lase masina in parcare daca e vorba de o distanta infima de maxim cateva sute de metri, pe cand daca muti toate aceste market-uri in afara orasului, ii vei face pe oameni cel mai probabil sa se deplaseze catre ele cu masina personala, ceea ce cauzeaza o groaza de alte probleme. Parerea mea e ca, cu cat astfel de market-uri sunt mai aproape de zone cu o populatie densa, cu atat sansele ca oamenii sa se deplaseze spre ele pe jos, cresc, ori daca le duci in camp … la N km distanta si cel mai probabil nici rute de transport in comun nu vei avea, mai degraba creezi probleme decat sa rezolvi.

    – sa zicem ca legea s-ar aplica si pentru super/hipermarket-urile existente (desi nu cred pentru ca ar fi o imbecilitate): asta inseamna ca si dezvoltatorii respectivi vor primi un mare sut in fund si vor trebui sa o ia de la 0 intr-un alt loc doar pentru un capriciu al statului roman. Practic pe pierderea lor. Nu mi s-ar parea corect fata de ei avand in vedere ca le-ai permis pana acum sa construiasca unde vor. Si pe langa asta, cu terenurile respective ce s-ar intampla ? S-ar construi blocuri si alte betoane ? Adica am aglomera si mai tare anumite zone … ca sigur nu va veni statul Roman sa zica… cumparam noi terenurile sau facem schimburi, si aici facem parcuri sau zone de agrement…

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      Un Sibian

      1. Evident că legea nu s-ar aplica actualelor supermarketuri care depășesc 400 mp.

      2. Actualmente, chiar și cu supermaketurile din incinta orașului, oamenii oricum se deplasează cu mașina la ele, chiar dacă sunt foarte aproape. Pe de o parte, e boala românului de a lua mașina până și la magazinul din colț, numai să nu meargă pe jos, dar pe de altă parte este și faptul că oamenii nu fac diferența între funcțiile supermarketului și hypermarketului. Într-unul mergi să te aprovizionezi pt 2, 3 zile (supermarket), într-altul mergi o dată pe săptămână (hypermarket – Auchan, Carrefour, aflate în afara orașului). Ei bine, românul merge de multe ori în supermarket ca și cum ar fi hypermarket, de aceea și ajunge să ia mașina atât de des într-acolo. E nevoit. Dar e opțiunea lui, dacă așa e mai convenabil pentru el…

      3. Spui că s-ar aglomera zonele periferice. După cum spuneam, lumea oricum ia mașina, chiar dacă merge la un supermarket din centru. Vorbești de lipsă de transport în comun către acele zone, dar în Pitești, de exemplu, ai autobuz gratis către Auchan, iar în Sibiu sunt puse la dispoziție autobuzele 15 gară și 15 Valea Aurie pentru mallul din Șelimbăr. Mă gândesc că ar face la fel și cu eventualele supermarketuri și hypermarketuri din afara orașului. E logic.

      S-ar pierde într-adevăr timp, daar s-ar descongestiona într-o oarecare măsură centrul orașului, și cu toții știm cât ne plângem că nu mai răzbim prin centrul orașului de trafic, nu? Dar ne speriem la perspectiva de a pierde comoditatea de a putea cumpăra de aproape. Cum spuneam, greu îmi vine să cred că o să scoată cineva toate Lidl-urile, Kauflandul, Pennyurile, Profiurile și Careffoururile din oraș.

      Totul se rezumă la o sumă de avantaje și dezavantaje, iar avantajele îmi par mai mari. Nu pot să nu zâmbesc când mă gândesc la comentariile recente legate de inagurarea mallului de la gară, când lumea se îngrozea pe aici de aglomerația ce avea să copleșească orașul, fiind foc și pară că nu e bine să construiești malluri în centrul orașului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact