X
Mona Turcitu gradinita Montessori (1)

Micile Afaceri: Grădiniță și after school Montessori cu predare în limba engleză, la Sibiu. „Urmărim interesul copilului”

Magic Education Montessori Sibiu este locul în care micuții găsesc înțelegere, libertatea de a se exprima și un mediu în care vor avea întotdeauna ceva de făcut și de învățat. Mai mult, copiii învață să vorbească engleza la un nivel avansat. Conceptul Montessori a fost adus la Sibiu și transformat într-un proiect de grădiniță și after school de Mona Turcitu.

Când a venit momentul ca fetița ei să meargă la grădiniță, Mona Turcitu a căutat una în care micuța să se simtă protejată și să aibă mereu o activitate benefică pentru formarea ei. „Nu am găsit așa ceva”, spune mama, cu toate că a dat-o pe fetiță la cinci grădinițe diferite. Așa că au plecat în Anglia.

„Când fetița mea era mică, nu am putut să găsesc o grădiniță în care să aibă parte de îngrijire, empatie, toleranță, siguranță – nu am găsit, deși eram dispusă să plătesc oricât. Am schimbat cinci locuri, apoi am plecat din țară. În Anglia fetița a intrat în sistem Montessori, iar după trei ani, din motive personale, ne-am întors la Sibiu și am decis că orașul acesta trebuie să aibă parte de un loc asemănător”, povestește aceasta.

Un proiect unic, câștigător de fonduri nerambursabile prin declarația de Independență 2018, clubul este dedicat atât copiilor de grădiniță, cât și celor de școala generală, care au nevoie de un after-school. „Am pornit cu un proiect pilot cu cinci copii, ai prietenilor și copilul meu, am văzut că funcționează și am aplicat pentru fonduri nerambursabile, am câștigat și am dotat cu mobilier primul nostru sediu, care a devenit neîncăpător. Se pare că Sibiul e pregătit pentru această schimbare. La grădiniță avem de la doi ani și jumătate până la patru ani momentan, dar acceptăm și copii de șase ani. În zona de after school copiii sunt de la clasa pregătitoare până la clasa a patra”, spune Mona.

Mona Turcitu gradinita Montessori (6)

„Își pregătesc singuri masa”

Primul lucru care se observă într-o grădiniță Montessori este spațiul încăpător, cu lumină naturală, cu podele din lemn și mobilier cât mai aerisit. Mobilierul este la nivelul copiilor, pentru ca ei să se simtă confortabil. Aici învață să se descurce singuri. În acest mod, explică Mona Turcitu, le va crește stima de sine. După ce trec de acest prim pas, micuții vor putea trece prin mai multe alte arii curriculare.

„Își pregătesc singuri masa, își strâng vasele iar cei mari le și spală. Maria Montessori a împărțit pedagogia Montessori în șase arii curriculare. Prima este cea de viață practică. Copiii care vin prima dată la noi lucrează foarte mult în această arie, pentru că asta înseamnă că abilitățile le dau independență, independența le dă stimă de sine, după care se mută cu această stimă de sine spre următoarele arii curriculare. Urmează senzorialul, cea mai populară arie curriculară în Montessori, apoi cunoașterea lumii, în care trebuie să pregătim mediul în funcție de interesul lor. În aria curriculară de limbaj se lucrează cu litere tactile, învață atingând, fiind cumva o continuare a ariei senzoriale. Pe aria curriculară de aritmetică pornim de la lucruri foarte simple, dar evoluăm către algebră. Mai este colțul de artă, pentru că se manifestă și creativ copiii, nu doar învață.”

Mona Turcitu gradinita Montessori (9)

Mona le transmite părinților să își lase micuții cât mai mult să experimenteze și, mai ales, să fie de ajutor atunci când doresc să facă asta. „Să meargă mult pe ideea transmisă de aria de viață practică. Să îi lase să facă clătite, să spargă ouă, să facă mizerie, să ia o mătură, să șteargă praful, să ajute cu tot ce pot, pentru că lor le place. Părintele modern e foarte grăbit și ocupat și atunci zice ‘lasă că fac singur, mă grăbesc, nu am timp pentru asta, mai bine strâng eu, că strâng mai repede’”, spune aceasta.

Este urmat interesul copiilor

Micuții nu pot să se plictisească niciodată. Au numeroase activități, cele mai multe în grup, care îi ajută să înțeleagă mai bine lumea în care trăiesc. Mai mult, copiii ies pe-afară tot timpul, la orice temperatură, pentru că au nevoie de aer curat, au nevoie să vadă soarele, să se destindă.

„Au o zonă de activități în grup, unde dimineața facem salutul zilei împreună și calendarul. Chiar dacă par mici, repetând zilnic învață. Prind ideea că ne uităm la timp, învață despre anotimpuri, perioada zilei în care ne aflăm și apoi le explicăm că în weekend sunt cu părinții și de luni ne reîntâlnim. Îi pregătim întotdeauna pentru orice urmează să se întâmple”, explică directoarea clubului.

Mona Turcitu gradinita Montessori (3)

Cea mai mare preconcepție asupra acestui stil de educație este că micuții fac numai ce vor și educatorii îi urmează. „Nu este adevărat”, explică ea. „De fapt ei au libertate între limite și funcționează după niște reguli, ca să poată să înțeleagă lumea. Într-adevăr urmăm interesul copilului. Dacă are o perioadă în care e interesat de litere, asta îi vom prezenta. Dacă vrea numere, îi vom prezenta numere. Avem o programă foarte bine definită și în trei ani de zile le putem prezenta cele 166 de materiale care sunt în toate ariile curriculare.”

Nu sunt pedepsiți, nici recompensați în sensul tradițional. Copiii care nu pot să se calmeze sunt invitați să ia un loc într-un colț de relaxare și să revină când se simt pregătiți.

„Nu le spunem BRAVO pentru ceva ce au reușit singuri, pentru că motivația lor internă este suficientă. Pedepsele din sistemul de stat sunt cele clasice – treci la colț, stai singur. La noi colțul este unul de relaxare, unde poate lua o carte și când se liniștește vine înapoi în activitatea de grup. Totodată, lucrăm cu consecința acțiunilor – dacă vedem că un material Montessori nu e folosit cum a fost prezentat, îi explicăm că nu îl folosește cum trebuie așa că îl vom lua. Și la noi se mai împing copiii, se mai zgârie, dar diferența este că vorbim și mediem conflicte între ei. Lucrăm foarte mult să învețe să identifice chiar de la vârste mici ce înseamnă că au lovit sau împins un alt copil, ceea ce probabil că în sistemul de stat nu se întâmplă, probabil din lipsă de personal”, arată Mona Turcitu.

Mona Turcitu gradinita Montessori (7)

Clubul este cu predare intensiv engleză, nu exclusiv, depinzând de nivelul copiilor, iar germană se face de două ori pe săptămână. „Eu am făcut engleză în toată perioada școlii, însă când am ajuns în Anglia am descoperit că nu știam să vorbesc, pentru că sistemul educațional se bazează prea mult pe teorie și prea puțin pe practică. Tocmai de aceea, vreau ca micuții noștri să învețe practic să vorbească o limbă, să se poată descurca atunci când ies din țară și când chiar au nevoie de această deprindere”, concluzionează directoarea.

Clubul poate fi urmărit pe Facebook, pe pagina Magic Education Montessori.

Foto: Silvana Armat

Mona Turcitu gradinita Montessori (2) Mona Turcitu gradinita Montessori (12) Mona Turcitu gradinita Montessori (4) Mona Turcitu gradinita Montessori (5) Mona Turcitu gradinita Montessori (8) Mona Turcitu gradinita Montessori (11) Mona Turcitu gradinita Montessori (10)

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

6 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Export Copii

    Dar predarea in limba romana ce are ? :)… cate scoli cu predare in limba romana sunt in Anglia ? Iar avem copii pregatiti pentru export si pentru a fii sclavii altora, pe pamantul asta.
    N-ati inteles nimic, romani, sunteti aceeasi iobagi caarora le luau turcii copiii , doar ca acum nu vi-i mai ia nimeni, vi-i dati singuri.

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Un parinte pentru care educatia conteaza

    Total de acord domnule! Auzi ce bazaconii! La ce îi trebuie copilului meu mişcare? Face destulă din uşa maşinii până în grădiniță, ca să nu mai zic de plimbările prin Mall! Doamne fereşte, cum să îți laşi copilul sa stea afara? Pe vremea asta! El trebuie să stea inchis in clasă si casă! Eu propun chiar cu geamul inchis. Aer proaspăt! Auzi şi tu! E plin de viruşi! De parcă bolile se răspândesc stând toți claie peste grămadă intr-o încăpere! Ce sistem imunitar? Cu atătea medicamente si antibiotice la dispoziție, e absurd să scoți copilul sa se joace in aer liber să işi formeze un sistem imuntiar, la ce atâta risc? Competențe sociale, abilități de rezolvarea conflictelor? Ce sunt alea oameni buni? Oricum copilul meu trebuie să fie primul, cel mai deştept şi ştie să dea coate in gură altora, picioare şi palme atunci când vrea o jucărie de la alt copil. De astea ai nevoie în viață! Să gândească sau să işi spună părerea? Pai de ce? Ca şi cum viitorul acestei societăți, acestei planete depinde de ei! De parcă ştie el mai bine de ce are nevoie! Eu l-am făcut! Normal că eu ştiu cum se face şi ca să fiu sigur că ințelege că lucrurile se fac aşa cum zic eu, trebuie să îi mai dai si câte o palmă peste cap, să se aşeze informația, Paştele lui de copil! Inchei cu sarcasmul acum, draga comentator si părinte implicat total, care ar face orice sacrificiu pentru copilul său, deoarece altfel tind să cred ca vei crede tot ce am spus. O zi frumoasă în continuare iți doresc!

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Catalin

    Perfect de acord cu parintele pentru care educatia conteaza. De regula vulpea, pentru ca nu poate ajunge la struguri, spune ca sunt acri. Comentariul “realistului” mi se pare destul de rautacios si nu inteleg de unde atata frustrare.

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    IZMENEÁLĂ, izmeneli, s. f. (Fam.) Purtare, atitudine afectată, lipsită de seriozitate, pretențioasă; fandoseală, sclifoseală. ♦ Strâmbătură, grimasă.

    Cu cea mai mare seriozitate va spun că Montessori este un stil de viață, mai mult decât o pedagogie. Este un stil de viață, de normalitate, de bun simț, de întoarcere la familii, la tradiții, in care nucleul familiei primează, in care cei mici învață de la copiii mai mari, iar toți puii de om ajuta adulții in gospodărie.

    Un stil de viață în care totul vine natural, iar învățarea nu se impune cu forța.

    Respectul față de copil poate vi se pare exagerat. Poate pentru că puii de om nu merita așa ceva în ochii dumneavoastră. Poate nu ați primit la fel copil fiind și “uite ce bine am ajuns”, nu?

    Va invitam mai bine la o vizionare a grădiniței, sa ne vedeți cum coexistăm mici și mari.

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Horbotă salbatica

    Mie nu mi-au publicat comentariul, Desi era exprimat LIBER precum spiritul educatiei de la Montessori. ….
    Ce chestie!
    Copii sunt educati, incurajati, sprijiniti sa se exprime liber, ca sa ce?
    Sa ajunga ca mine? Nepublicat pentru ca aveam o opinie ” mai putin libera ” decât mesajul articolului? !
    Va dau cuvantul meu de sibian ca NU folosisem nici un cuvant urât, nici un indemn la violenta, nici o opinie politica, nimic rasist. …
    Daca expresia ” trepanați pe creier ” folisita de mine, recunosc, este neavenita, fara a face referire la cineva anume, inseamna ca si expresia ” vreme de că*at ! ” e un afront la adresa lui Dumnezeu, nu ?
    Urâta treaba. …

Lasă un răspuns către Export Copii Anulează răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Contact