Magic Education Montessori Sibiu este locul în care micuții găsesc înțelegere, libertatea de a se exprima și un mediu în care vor avea întotdeauna ceva de făcut și de învățat. Mai mult, copiii învață să vorbească engleza la un nivel avansat. Conceptul Montessori a fost adus la Sibiu și transformat într-un proiect de grădiniță și after school de Mona Turcitu.
Când a venit momentul ca fetița ei să meargă la grădiniță, Mona Turcitu a căutat una în care micuța să se simtă protejată și să aibă mereu o activitate benefică pentru formarea ei. „Nu am găsit așa ceva”, spune mama, cu toate că a dat-o pe fetiță la cinci grădinițe diferite. Așa că au plecat în Anglia.
„Când fetița mea era mică, nu am putut să găsesc o grădiniță în care să aibă parte de îngrijire, empatie, toleranță, siguranță – nu am găsit, deși eram dispusă să plătesc oricât. Am schimbat cinci locuri, apoi am plecat din țară. În Anglia fetița a intrat în sistem Montessori, iar după trei ani, din motive personale, ne-am întors la Sibiu și am decis că orașul acesta trebuie să aibă parte de un loc asemănător”, povestește aceasta.
Un proiect unic, câștigător de fonduri nerambursabile prin declarația de Independență 2018, clubul este dedicat atât copiilor de grădiniță, cât și celor de școala generală, care au nevoie de un after-school. „Am pornit cu un proiect pilot cu cinci copii, ai prietenilor și copilul meu, am văzut că funcționează și am aplicat pentru fonduri nerambursabile, am câștigat și am dotat cu mobilier primul nostru sediu, care a devenit neîncăpător. Se pare că Sibiul e pregătit pentru această schimbare. La grădiniță avem de la doi ani și jumătate până la patru ani momentan, dar acceptăm și copii de șase ani. În zona de after school copiii sunt de la clasa pregătitoare până la clasa a patra”, spune Mona.
„Își pregătesc singuri masa”
Primul lucru care se observă într-o grădiniță Montessori este spațiul încăpător, cu lumină naturală, cu podele din lemn și mobilier cât mai aerisit. Mobilierul este la nivelul copiilor, pentru ca ei să se simtă confortabil. Aici învață să se descurce singuri. În acest mod, explică Mona Turcitu, le va crește stima de sine. După ce trec de acest prim pas, micuții vor putea trece prin mai multe alte arii curriculare.„Își pregătesc singuri masa, își strâng vasele iar cei mari le și spală. Maria Montessori a împărțit pedagogia Montessori în șase arii curriculare. Prima este cea de viață practică. Copiii care vin prima dată la noi lucrează foarte mult în această arie, pentru că asta înseamnă că abilitățile le dau independență, independența le dă stimă de sine, după care se mută cu această stimă de sine spre următoarele arii curriculare. Urmează senzorialul, cea mai populară arie curriculară în Montessori, apoi cunoașterea lumii, în care trebuie să pregătim mediul în funcție de interesul lor. În aria curriculară de limbaj se lucrează cu litere tactile, învață atingând, fiind cumva o continuare a ariei senzoriale. Pe aria curriculară de aritmetică pornim de la lucruri foarte simple, dar evoluăm către algebră. Mai este colțul de artă, pentru că se manifestă și creativ copiii, nu doar învață.”
Mona le transmite părinților să își lase micuții cât mai mult să experimenteze și, mai ales, să fie de ajutor atunci când doresc să facă asta. „Să meargă mult pe ideea transmisă de aria de viață practică. Să îi lase să facă clătite, să spargă ouă, să facă mizerie, să ia o mătură, să șteargă praful, să ajute cu tot ce pot, pentru că lor le place. Părintele modern e foarte grăbit și ocupat și atunci zice ‘lasă că fac singur, mă grăbesc, nu am timp pentru asta, mai bine strâng eu, că strâng mai repede’”, spune aceasta.
Este urmat interesul copiilor
Micuții nu pot să se plictisească niciodată. Au numeroase activități, cele mai multe în grup, care îi ajută să înțeleagă mai bine lumea în care trăiesc. Mai mult, copiii ies pe-afară tot timpul, la orice temperatură, pentru că au nevoie de aer curat, au nevoie să vadă soarele, să se destindă.„Au o zonă de activități în grup, unde dimineața facem salutul zilei împreună și calendarul. Chiar dacă par mici, repetând zilnic învață. Prind ideea că ne uităm la timp, învață despre anotimpuri, perioada zilei în care ne aflăm și apoi le explicăm că în weekend sunt cu părinții și de luni ne reîntâlnim. Îi pregătim întotdeauna pentru orice urmează să se întâmple”, explică directoarea clubului.
Cea mai mare preconcepție asupra acestui stil de educație este că micuții fac numai ce vor și educatorii îi urmează. „Nu este adevărat”, explică ea. „De fapt ei au libertate între limite și funcționează după niște reguli, ca să poată să înțeleagă lumea. Într-adevăr urmăm interesul copilului. Dacă are o perioadă în care e interesat de litere, asta îi vom prezenta. Dacă vrea numere, îi vom prezenta numere. Avem o programă foarte bine definită și în trei ani de zile le putem prezenta cele 166 de materiale care sunt în toate ariile curriculare.”
Nu sunt pedepsiți, nici recompensați în sensul tradițional. Copiii care nu pot să se calmeze sunt invitați să ia un loc într-un colț de relaxare și să revină când se simt pregătiți.
„Nu le spunem BRAVO pentru ceva ce au reușit singuri, pentru că motivația lor internă este suficientă. Pedepsele din sistemul de stat sunt cele clasice – treci la colț, stai singur. La noi colțul este unul de relaxare, unde poate lua o carte și când se liniștește vine înapoi în activitatea de grup. Totodată, lucrăm cu consecința acțiunilor – dacă vedem că un material Montessori nu e folosit cum a fost prezentat, îi explicăm că nu îl folosește cum trebuie așa că îl vom lua. Și la noi se mai împing copiii, se mai zgârie, dar diferența este că vorbim și mediem conflicte între ei. Lucrăm foarte mult să învețe să identifice chiar de la vârste mici ce înseamnă că au lovit sau împins un alt copil, ceea ce probabil că în sistemul de stat nu se întâmplă, probabil din lipsă de personal”, arată Mona Turcitu.
Clubul este cu predare intensiv engleză, nu exclusiv, depinzând de nivelul copiilor, iar germană se face de două ori pe săptămână. „Eu am făcut engleză în toată perioada școlii, însă când am ajuns în Anglia am descoperit că nu știam să vorbesc, pentru că sistemul educațional se bazează prea mult pe teorie și prea puțin pe practică. Tocmai de aceea, vreau ca micuții noștri să învețe practic să vorbească o limbă, să se poată descurca atunci când ies din țară și când chiar au nevoie de această deprindere”, concluzionează directoarea.
Clubul poate fi urmărit pe Facebook, pe pagina Magic Education Montessori.
Foto: Silvana Armat
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: În Anglia , Conceptul Montessori , Silvana Armat , Magic Education Montessori , Magic Education Montessori Sib , Mona Turcitu , Maria Montessori
Vizualizari: 13466
Ultimele comentarii
Acum 35 minute
MB
Acum 39 minute
Claudiu
Acum 39 minute
Liberal autentic
Acum 41 minute
Neli Oproiu
Acum 43 minute
Bobo