Domeniul fiscal, urbanismul, infrastructura, cultura sau promovarea turistică sunt doar câteva din domeniile pentru care Primăria Sibiu vrea să își creeze cadru legal de instituire de taxe speciale. Odată cu această intenție, administrația sibiană cere consilierilor locali acordul să instituie o primă taxă specială de 1.000 de lei pentru cei care vor să obțină autorizațiile de construire în regim de urgență.
1.000 de lei este cuantumul primei taxe speciale pe care Primăria municipiului Sibiu intenționează să o introducă de luna viitoare, pentru cei care vor solicita emiterea unei autorizații de construire în regim de urgență. Cei 1.000 de lei se vor adăuga cuantumului solicitat în mod normal pentru eliberarea unei astfel de autorizații, cuantum calculat în funcție de valoarea investiției.
Ce promite Primăria pentru 1.000 de lei?
Domeniu criticat uneori pentru lentoarea deciziilor, Urbanismul din cadrul Primăriei Sibiu promite prin reprezentanții săi că, prin noua taxă de urgență, va elibera autorizațiile de construire în termen de șapte zile lucrătoare, față de cele 30 de zile care i-ar lua în condiții normale.Doar că cei din Primărie nu își asumă termenul de șapte zile în orice condiții. ”În situația în care serviciul solicitat nu poate fi furnizat în regim de urgență, din cauza lipsei unor documente necesare soluționării cererii, termenul de soluționare va fi cel prevăzut de lege, după completarea dosarului. Taxele prevăzute în tabelul de mai sus se încasează anticipat înregistrării cererilor pentru furnizarea serviciilor solicitate. Taxele plătite pentru cererile respinse nu se restituie”, se mai arată în regulamentul propus de Primăria Sibiu și care urmează să fie supus dezbaterii Consiliului local în cadrul ședinței de vineri.”Se instituie taxa specială pentru eliberarea autorizațiilor în regim de urgență astfel: - 1.000 de lei + 10% din valoarea investiției autorizate, dacă valoarea investiției este de până la 1.000.000 de lei; - 1.000 de lei + 5% din valoarea investiției autorizate, dacă valoarea investiției este de până la 5.000.000 de lei; - 1.000 de lei + 2,5% din valoarea investiției autorizate, dacă valoarea investiției este de peste 5.000.000 de lei”, art. 2 din Regulamentul propus pentru adoptarea taxei speciale pentru emiterea în regim de urgență a autorizațiilor de construire și cuantumul acesteia
Cei ale căror cereri de eliberare au fost respinse, dar au achitat taxa de urgență, ar trebui să beneficieze de același termen rapid după ce depun din nou dosarul, cu completările solicitate. Taxa specială pentru autorizațiile de construire în regim de urgență va avea o valoare care va fi supusă votului aleșilor locali în fiecare an.
Excepție de la plata acestei taxe speciale o fac lucrările ”de intervenții în primă urgență”, prevăzute de legislație (art. 7 al Legii 50.1990), adică acele intervenșii în caz de pericol public, avarii, accidente tehnice, calamități ori alte evenimente cu caracter excepțional.
Ce spun arhitecții: ”din oficiu, oricum ți se respinge dosarul”
Instituirea taxei de urgență în eliberarea autorizațiilor de construire vine – în cazul Primăriei Sibiu – în contextul unui climat de nemulțumire a investitorilor în ceea ce privește Direcția de urbanism și serviciile asimilate. ”La Primăria Sibiu, din oficiu, după cam orice dosar de autorizare de construire depui, în cinci zile ei trimit o adresă că lipsesc diverse lucruri. Cel mai probabil, ca să mai câștige timp. După ce primești respectiva adresă – care e trimisă prin poștă, deci durează până îți ajunge – fie prefaci că lucrezi la completări, fie chiar o faci și umbli după noi acte fie – și asta se întâmplă adesea – revii cu o altă adresă în care arăți că piesele solicitate suplimentar există, de fapt, la dosar. Și apoi trebuie să mergi să le arăți că, într-adevăr, piesele care îți erau solicitate erau acolo”, sunt reacțiile culese de Turnul Sfatului de la mai mulți arhitecți din Sibiu.Chiar și cu un dosar de autorizare bine pregătit, potrivit arhitecților consultați, procedurile de obținere a autorizației de construire tot se întind pe durata a cel puțin șase săptămâni. ”Practic, aparent cel puțin, reprezentanții Primăriei se încadrează în termenul de 30 de zile. Dar dacă ei în considerare și perioada consumată de corespondență și solicitări de completări – care nu mai intră în calculul celor 30 de zile – depășești această perioadă”.
Cauzele unei astfel de situații sunt mai multe. Probabil cea mai relevantă este numărul mic de posturi ocupate. ”Există posturi libere, cei din Primărie vor să angajeze, au și organizat concursuri în acest sens. Au fost arhitecți din alte județe înscriși la concurs, dar după ce au aflat cum stă treaba prin Direcția Urbanism, au renunțat”.
Taxa de la Urbanism, doar prima
Instituirea unei taxe speciale pentru eliberarea în regim de urgență a autorizațiilor de construire face parte dintr-un scenariu mai amplu, în care administrația locală a Sibiului poate impune taxe speciale. Tot pentru ședința de vineri a Consiliului local Sibiu, înainte de proiectul referitor la taxa de la Urbanism, pe masa aleșilor locali va fi în dezbatere și un proiect de hotărâre referitor la ”Regulamentul de adoptare/actualizare a taxelor speciale și domeniile în care se pot institui”.Potrivit acestui document, conducerea Primăriei cere Consiliului local să creeze cadrul legal pentru instituirea de taxe speciale în numeroase domenii, grupate în nu mai puțin de 17 categorii. ”Taxele speciale se vor institui numai în interesul persoanelor fizice și juridice care se folosesc de serviciile publice locale pentru care s-au instituit taxele speciale respective. Taxele speciale instituite în conformitate cu prevederile prezentului Regulament se vor încasa într-un cont distinct”, se arată în proiectul de Regulament care va fi supus votului consilierilor locali.
Lista ”sectoarelor de activitate” în care Primăria, prin Consiliul local poate institui taxe specialeBanii strânși din aceste taxe speciale ar urma să fie folosiți pentru ”acoperirea cheltuielilor efectuate pentru înființarea serviciilor publice locale, precum și pentru finanțarea cheltuielilor de întreținere și funcționare ale acestor servicii”.Domeniul fiscal – pentru toate serviciile prestate contribuabililor în domeniul impozitelor și taxelor locale, precum și a altor venituri la bugetul local Administrarea domeniului public și privat al municipiului Sibiu Desfășurarea, finanțarea unor activități de utilitate publică Urbanism și autorizarea construcțiilor Autorizații pentru a desfășura o activitate economică și a altor autorizații similare Cadastru Copiere și comunicare din arhiva municipiului Sibiu Utilizarea infrastructurii Eliberarea unor acte într-un termen mai scurt decât cel stabilit prin lege Cultură, sport, agrement Piețe, târguri și oboare Evidența populației și stare civilă Registrul agricol Promovarea turistică a municipiului Sibiu Folosirea/utilizarea temporară a domeniului public și privat al municipiului Sibiu Serviciul voluntar pentru situații de urgență Închirierea bunurilor din domeniul public și privat al municipiului Sibiu
Art. 2 al Regulamentului de adoptare/actualizare a taxelor
Regulament încălcat încă de la adoptare
Regulamentul privind taxele speciale la nivelul Sibiului va fi încălcat chiar în ziua în care va fi adoptat. Și asta deoarece potrivit prevederilor pe care – cel mai probabil – și le vor însuși consilierii locali, instituirea taxelor speciale în municipiul Sibiu se face doar după o procedură destul de clară de consultare a populației și reprezentanților companiei. ”Anunțul referitor la elaborarea proiectului de hotărâre va fi adus la cunoștința publică cu cel puțin 30 de zile înaintea supunerii spre analiză, avizare și adoptare de către Consiliul local și va cuprinde următoarele elemente: raportul de specialitate privind necesitatea adoptării actului normativ propus; termenul limită, locul și modalitatea în care cei interesați pot transmite în scris propuneri, sugestii, opinii, cu valoare de recomandare la proiectul supus dezbaterii”, se arată la capitolul IV al Regulamentului în discuție.Mai mult, la respectivul capitol se arată că sibienii vor avea un termen de zece zile, de la anunțul public al consultării, în care vor putea să își exprime opiniile sau sugestiile.
Aceste prevederi referitoare la consultarea publică nu sunt respectate tocmai în cazul primei taxe speciale pe care vrea să o introducă Primăria Sibiu, cea pentru urgența autorizațiilor de construire. Proiectul referitor la această taxă nu a fost supus consultării publice cu cel puțin 30 de zile înainte de discutarea lui în Consiliul local și, prin urmare, nici nu a existat vreun termen de zece zile în care sibienii să poată să își exprima vreo părere ori sugestie.
Descarcă de aici Proiectul de hotărâre pentru adoptarea unui Regulament de instituire a taxelor speciale
Proiectul de hotărâre referitor la adoptarea taxei de urgență pentru urbanism
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Urgență Sibiu , Primăria Sibiu , Turnul Sfatului , Primăriei Sibiu , taxe , urbanism , La Primăria Sibiu , Pentru Sibiu , Direcția Urbanism , autorizatie , construire , Serviciului Acțiuni Speciale
Vizualizari: 16504
Ultimele comentarii
Acum 3 ore
Matei
Acum 3 ore
Emil
Acum 3 ore
John
Acum 3 ore
John
Acum 3 ore
Adina