X
Proiectul centurii de sud a orașului a fost scos din lista  proiectelor finanțabile din fonduri europene

Centura de Sud a Sibiului, plimbată de la Primărie la Consiliul Județean. Urmează o nouă dezbatere publică

Reactivat în preajma perioadelor electorale, proiectul unei centuri ocolitoare a Sibiului prin partea de sud a fost preluat, de la finele anului trecut, de Consiliul Județean Sibiu. Care anunță pregătirea unei noi dezbateri publice pe acest subiect, la patru ani după cea organizată de Primăria Sibiu, în care se discuta tot despre aceeași centură de sud.

”Unul dintre proiectele pentru care luptăm să obținem finanțare este centura ocolitoare de sud a Sibiului. Acum avem în curs de elaborare studiul de prefezabilitate prin care dorim să stabilim traseul. Vom avea o dezbatere publică înainte de adoptarea traseului, cu toți factorii implicați care ar putea avea ceva de spus, de la primării, la Ministerul Transporturilor, cetățeni, reprezentanți ai instituțiilor avizatoare, pentru a face în mod cumpătat această investiție. Care să aibă efectele pe care cu toții ni le dorim. Dacă nu vom găsi o altă sursă de finanțare până la următoarea etapă de finanțare europeană, cu siguranță atunci va fi proiectul numărul unu pe partea de drumuri, această centură ocolitoare de sud a Sibiului” , a anunțat la prima conferință de presă din acest an Daniela Cîmpean, președinta Consiliului Județean Sibiu.
Următorul exercițiu financiar european ar urma să înceapă de anul viitor, iar din experiența celor două bugete europene pe care România le-a accesat până acum în calitate de țară membră a UE, marile proiecte de infrastructură finanțate din fonduri europene apucă să fie implementate abia în ultimii doi-trei ani de după încheierea acestor exerciții financiare. În această logică, prin urmare, centura de sud a Sibiului ar fi finalizată din fonduri europene în perioada 2029 – 2030.

Ce va fi dezbătut?

Afirmațiile președintei CJ Sibiu, Daniela Cîmpean, referitoare la dezbaterea publică la care urmează a fi invitați sibienii vin ca urmare a contractului pe care instituția pe care o conduce l-a încheiat, pe 11 noiembrie 2019, cu firma Phoenix Com SRL, din Cisnădie. Iar potrivit prevederilor contractului nr. 18846 încheiat în 11 noiembrie 2019, firma din Cisnădie a avut termen până la jumătatea lunii ianuarie 2020 să încheie studiul care are rolul de a analiza ”preliminar, necesitatea și oportunitatea obiectivului de investiții”. Totodată, ar trebui să identifice scenarii, dar și opțiuni fezabile pentru realizarea acestui obiectiv.

Realizarea unui astfel de studiu de prefezabilitate este obligatorie pentru proiectele majore, dar poate fi ocolită dacă proiectul respectiv este inclus în strategia de dezvoltare a zonei respective, a unor master-planuri etc. Cu alte cuvinte, dacă necesitatea acestui drum era cuprinsă în Strategia de dezvoltare a județului, un astfel de studiu de prefezabilitate nu mai era necesar. Situația este similară proiectului noului spital județean Sibiu: în vara anului 2018, prin votul majorității consilierilor județeni (cei ai PSD s-au opus), un nou spital județean la marginea Sibiului, pe Calea Șurii Mici, a fost introdus în Strategia de dezvoltare a județului, eliminându-se astfel etapa realizării unui studiu de prefezabilitate.

Mica repetiție

Tocmai un astfel de demers – de a introduce centura de sud într-o strategie – a inițiat Primăria municipiului Sibiu, în 2016. Din cei 250.000 de euro primiți drept sponsorizare de la BERD (ca urmare a faptului că Sibiul a accesat un credit de 15 milioane de euro cu un an mai devreme, de la respectiva bancă), Primăria Sibiu a achiziționat serviciile de realizare a Planului de mobilitate urbană durabilă a Sibiului (document strategic necesar atragerii de fonduri europene în actualul exercițiu financiar european). În urma mai multor luni de lucru, asocierea angajată pentru acest Plan de mobilitate urbană (Metroul SA București – Traffic Verkehrsplannung Gmbh din Viena) a prezentat într-o ședință publică Planul de mobilitate, în decembrie 2016.

Proiectul unei centuri ocolitoare de sud a Sibiului era cuprins în acest plan prezentat publicului (vezi foto principală). Șapte luni mai târziu, însă, proiectul a fost scos, fără vreo explicație oficială. Informațiile Turnul Sfatului au arătat că acest lucru s-a întâmplat din cauza birocrației ”neprevăzute”: prin faptul că proiectul propus pentru centura de sud traversa Pădurea Dumbrava (zonă cu statut de rezervație naturală), procedurile de aprobare a acestui Plan de mobilitate ar fi necesitat o perioadă mai îndelungată de dezbateri inclusiv prin Agenția de protecție a mediului. Iar cum timp pentru această dezbatere nu mai era (Strategia Sibiului, cu Planul de mobilitate ca parte integrantă avea un termen limită de depunere la ADR Centru), consilierilor locali le era supus la vot o variantă a Planului de mobilitate din care a fost scos proiectul centurii ocolitoare.

De la Primărie, la CJ. Cam același proiect

Prin contractul pe care CJ Sibiu l-a încheiat în decembrie anul trecut, se așteaptă furnizarea unui raport de evaluare a necesității și oportunității construirii variante ocolitoare, un document tehnic care să prezinte estimarea costurilor, un document tehnic referitor la evaluarea cererii de transport și un raport de analiză cost/beneficiu orientativ.

În tema de proiectare elaborată de reprezentanții CJ pentru acest studiu de prefezabilitate, se arată că autoritățile doresc realizarea acestei centuri pe teritoriul localităților Cristian, Sibiu, Cisnădie și Șelimbăr. ”Planul variantei ocolitoare Sibiu sud prevede un traseu care începe din DN1, de pe teritoriul comunei Cristian, ocolește teritoriul Aeroportului Sibiu, leagă partea vestică a municipiului Sibiu, respectiv cartierele Turnișor și Valea Aurie și iese, prin pădure, în zona Școlii de câini, ajunge la Calea Cisnădiei și apoi traversează Cartierul Arhitecților, trece prin zona Avangarden și iese în zona Dedeman, de unde poate fi contnuat spre DN1 și viitoarea autostradă spre Pitești”, este descrisă în tema de proiectare traseul aproximativ avut în vedere de autoritățile județene.

Care recunosc că au avut în vedere traseul discutat în urmă cu patru ani, la prezentarea draftului Planului de mobilitate urbană durabilă a Sibiului. Atunci, prezentarea era detaliată inclusiv cu exemplificarea străzilor din oraș care ar urma să se suprapună peste viitorul traseu al centurii ocolitoare. Centură care nu ar apuca să ocolească, de exemplu, cartierul Valea Aurie, ci l-ar traversa exact prin mijloc. Mai precis, potrivit planului prezentat acum patru ani, această centură s-ar fi intersectat cu DN1 în zona Aeroportului Sibiu, a cărui pistă ar fi ocolită pe la baza dealului extins pentru prelungirea pistei de aterizare/decolare. Traseul propus în decembrie 2016 mai includea capătul străzii Zăvoi, o intersecție cu Calea Poplăcii, după care această centură ar fi urmat să parcurgă str. Ludoș, de unde – prin spatele cimitirului (zona dintre Cimitir și Școala de câini) – această centură ar fi urmat să traverseze Calea Cisnădiei. Mai apoi, prin zona Dedeman, s-ar ajunge la o intersecție cu prelungirea bulevardului Mihai Viteazul în zona monumentului care amintește de bătălia de la Șelimbăr și, în cele din urmă, la o intersecție cu DN1 în zona benzinăriei Lukoil.

Între propunerile din hârtii ale Primăriei și cele ale Consiliului Județean există și câteva diferențe. Celor de la Primărie le-a reieșit din socoteli că o centură de sud ar avea o lungime de 10,6 km, cu patru benzi de circulație, două poduri și un cost de aproximativ 16 milioane de euro.

În tema de proiectare elaborată de CJ Sibiu, lungimea este estimată la aproximativ 15 km, iar lățimea propusă – o bandă de circulație pe sens.

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim

Comentarii

comentarii

16 opinii

  1. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Soferul din viitor

    Salut, postez acest mesaj din 2030:

    Nu s-a realizat nici o Centura Sud, vi s-a servit praf in ochi in an electoral.
    Nici macar estimarea pesimita din inceputul articolului – “centura de sud a Sibiului ar fi finalizată din fonduri europene în perioada 2029 – 2030” – nu a fost fezabila.

    Lasand la o parte gluma, proiectul trebuia inceput de foarte mult timp, astfel incat acum in 2020 macar sa ne apropiem de inaugurarea centurii, nu sa ne pregatim iar de dezbateri publice. La inventat scuze si vrajeli sunt experti toti din primarie si CJ, insa la executat si dus la bun sfarsit un proiect, nimeni nu “se baga”.

    Apropo de CJ, auzi ca ei au propus drum cu o singura banda pe sens…pai sa nu le bagi cateva vorbe dulci “in frigider”? Centura cu o singura banda pe sens…Bucuresti “style”, ce pot sa zic?

  2. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Sibian SB

    Suna f bine si sa dea Dumnezeu sa se realizeze. Ar da orașului niste posibilitati f mari pt decongestionarea traficului, ar rezolva f multe din problemele actuale ale orasului. Lucrurile trebuie sa fie luate extrem de serios, demarat cat mai repede. Cu siguranță orașul e bogat, vor putea fi accesate si fonduri de la guvern si mai ales eurpene, asteptam cu mare interes ca lucrurile sa avanseze si sa nu ramanem la faza de povesti. Deja arhitecților e langa sevis, si nu doar acolo e problema, daca mai stam mult e la revedere, nu se ca mai putea gasi un traseu ca peste tot va fi plin. Dpmdv era mult mai simplu daca centura de sud demara acum 8-10 ani, macar pana acum si daca nu era gata, dar aveam exproprieri fezabilitati si altele gata. Succes si demarati cat mai repede!

    • Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

      DEX

      Sa “dea Dumnezeu” sa se realizeze? Da cine il construieste, BOR? Enorniasii?
      Nu Dumnyezo’ trebuie sa “dea sa se realizeze” ci edilii.
      Iesiti din Evul Mediu Timpuriu o data!

  3. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Praf in ochi

    Vrajala electorala…
    Cel mai imp proiect pentru infrastructura din judet, este tratat cu indiferenta de dna primar si dna sefa de la cj…. isi iau banii de pomana… nici nu mai merita jignite!
    Poate la urmatoarele alegeri cetatenii o sa ia atitudine!
    Cu muierile astea nu se face treaba… sa merga sa-si vada de treburile lor si sa vina oameni mai hotarati!
    Praf in ochi….

  4. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Lucian

    Un astfel de proiect nu e doar necesar, este obligatoriu pentru a prelua traficul auto tot mai intens care pune o presiune tot mai mare pe infrastructura actuala a Sibiului. Un oras modern asa cum este Sibiul, care are in vecinatate localitati in continua dezvoltare (Selimbar, Cisnadie, Rasinari, Rau Sadului, Poplaca) nu poate fi epicentrul tuturor fara o infrastructura adaptata noilor nevoi de transport. Marile orase eurooene au centuri perimetrale de transpirt auto. Succes in realizarea proiectului !

  5. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Cata

    Aceasta centura nu se va realiza niciodata, nici daca se intoarce Klaus la primarie. Este cel mai bun proiect pentru a atrage voturi, tot timpul o sa ramana promisiune in an electoral si bani spalati pe studii de prefezabilitate, fezabilitate si alte nenorociri de studii. Si daca o sa fie cea mai mare revolta din istoria tarii si o sa se simta obligati sa o faca, o sa gaseasca si aici vreo marmota protejata de lege, una care impacheteaza ciocolata in staniol.

  6. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Popescu Florin

    Corect ! O investiție necesară , insă exclus trecerea acestei centuri pe Calea Poplăcii și apoi prin mijlocul cartierului Valea Aurie – pe strada Ludoș !!!! Distrugem unul din cele mai ”verzi” cartiere ale Sibiului unde locuiesc peste 8000 de familii , pentru fluidizarea circulației și sprijinul locuitorilor comunei Șelimbăr și a locuitorilor orașului Cisnădie ( cart. Arh.) . Traseul să treacă de la aeroport pe după poligonul armatei ( la ieșirea către Poplaca ) până in apropierea Scolii de dresaj prin exteriorul intravilanului orașului Sibiu – de aceea este centură ocolitoare……nu prin mijlocul cartierului printre blocuri . Atenție la voturile sibienilor D-na FODOR !

  7. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Magnoliu Fofeldeanu

    Administratia din Sibiu este cu ani lumina peste cele din Cluj si Oradea! Sibiul musteste de investitii si proiecte majore de infrastructura!

  8. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    ADRIAN

    PRIN CENTURA OCOLITOARE SE INTELEGE CA OCOLESTE ORASU NU SEPARA UN CARTIER AL ORASULUI IN DOUA,CE FLUIDIZARE MAI E ? SA FIE DE UTILA ,PRACTICA SI IN VIITOR AR TREBUI SA TREACA PRIN CAPATUL POLIGONULI

  9. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    K.Samuel

    Nu ca s-ar face, dar macar gogosile pe care ni le vand, sa fie mai consistente. Sa puna si ei un pic de glazura de ciocolata pe ele si niste bombonele colorate. Indiferent la cate benzi se face, daca nu se face cu intrari si iesiri tip autostrada, adica fara intersectii, este o solutie pe termen scurt, care va avea ambuteiaje consistente in scurt timp.

  10. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    rosu

    Pana in anul 2030 masinile pe baza de benzina/motorina vor fi interzise.
    Investitii in piste de biciclete si autobuze electrice, nu centuri, parcari si bulevarde largi cu multe sensuri sunt planuri de viitor.

  11. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

  12. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    Raducan

    Așa a fost și cu centura ocolitoare , până s-a realizat ! Procedurile birocratice și juridice sunt de vină ! Pe scurt și fără să vorbim de persoane , deocamdată !

  13. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

    newman

    …a fost gandita in anii ’80 , cand inca nu era construit cartierul Valea Aurie…cand nu exista Cartierul Arhitectilor…cand terenurile de pe traseu erau libere! Acum ? …E imposibil sa mai construesti aceasta centura …Cum am spus …gargara!…doar gargara!

  14. Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Daca totusi doriti sa cititi comentariul, click aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Turnul Sfatului Online
  • Sibiu
  • Contact